Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Geforce GTX 960 lanseras den 22 januari

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MakeCoke:

2 GB minne kommer inte att vara tillräckligt. Bättre att lägga på lite och köpa ett 970 med 4 GB minne.

Prestandan kommer ta slut innan du använder 2GB VRAM.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande och se när SweC recenserar det.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Med tanke på GTX 970s utmärkta pris o prestandaläge så kommer ju detta endast sälja till de priskänsliga (Max 2000 o inte ett öre mer!).

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MakeCoke:

2 GB minne kommer inte att vara tillräckligt. Bättre att lägga på lite och köpa ett 970 med 4 GB minne.

2gb kommer verkligen inte vara framtidssäkert med tanke på att man i vanliga kommer behålla grafikkortet i 2-3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Prestandan kommer ta slut innan du använder 2GB VRAM.

Knappast, i de senaste spelen så behövs mer än 2 GB VRAM för maxade inställningar.

Skrivet av Klappis:

2gb kommer verkligen inte vara framtidssäkert med tanke på att man i vanliga kommer behålla grafikkortet i 2-3 år.

Nej, precis. Jag hade gärna sett 3 GB på detta kortet.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Prestandan kommer ta slut innan du använder 2GB VRAM.

Inte säkert nu börjar det ju komma spel igen som använder mer minne, dock är det väl lata konsolportar man främst bör se upp med.

4gb se ut att bli standard den här generationen, dvs även fast 680, 770, och 960 är drygt 2x kraftigare än en ps4:a kommer man nog ändå få problem med portar som inte nyttjar internminnet, speciellet i framtiden.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MakeCoke:

Knappast, i de senaste spelen så behövs mer än 2 GB VRAM för maxade inställningar.

Nej, precis. Jag hade gärna sett 3 GB på detta kortet.

Eller så läser du vad jag skriver.

PRESTANDAN tar slut innan du använder 2GB VRAM.
Sen hanterar MAXWELL VRAM mycket bättre än 700 serien så.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Datanisse:

försent, förslött!

Inte om det visar sig vara en kompetent kort. Den verkar även landa i en prisklass som faktiskt lockar flest köpare. Alltså kring 2000:- klassen. Så absolut inte för sent och garanterat inte för slött.

Skrivet av tvelander:

Eller så läser du vad jag skriver.

PRESTANDAN tar slut innan du använder 2GB VRAM.
Sen hanterar MAXWELL VRAM mycket bättre än 700 serien så.

Finns ju en del folk som dessutom kör dessa i kort i SLI eftersom de brukar landa på en sk. Sweetspot. Två GTX 960 i SLI för mindre pengar än ett GTX 980 men mer prestanda. Då kan 2GB vram ev. bli ett problem om man vill uppgradera till 4K.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Låter perfekt för mig som casualgamer, med en 1080p skärm. Och ett GTx460 idag som faktiskt känns ok

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

2gb? Usch, hoppas AMD kör på 3gb i den prisklassen.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Testpilot

1. Hur kan folk acceptera spoltjut 2014? Köper jag ett grafikkort för 3k+ så förväntar jag mig att skit som coilwhine inte existerar.. imo så har Nvidia/AMD inte gjort ett bra jobb direkt med sina generationer sedan 500 respektive 5000-serien, i alla fall inte i helhets upplevelsen.
(Som referens har jag ägt minst 2 kort från båda tillverkarna i varje generation sedan Nvidias 8800-serien - upp till 900-serien nu då jag inte testat personligen).

2. 2Gb VRAM lär ju räcka för det där kortet, det lär ju "flaska" i ren råprestanda långt innan VRAM kastar in handduken, eller har jag helt fel här?
Kortet är väl inte heller designat för framtidssäkerhet, utan mer som en Staple "GTX 460"-replacer?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

2gb? Usch, hoppas AMD kör på 3gb i den prisklassen.

Spelar väl en mindre roll om prestanda är lika med 960?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Finns ju en del folk som dessutom kör dessa i kort i SLI eftersom de brukar landa på en sk. Sweetspot. Två GTX 960 i SLI för mindre pengar än ett GTX 980 men mer prestanda. Då kan 2GB vram ev. bli ett problem om man vill uppgradera till 4K.

Den som behöver mer minne får köpa ett dyrare kort, helt enkelt.

Vad tjänar de på att premiera SLI på budgetkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Eller så läser du vad jag skriver.

PRESTANDAN tar slut innan du använder 2GB VRAM.
Sen hanterar MAXWELL VRAM mycket bättre än 700 serien så.

Tja, med prestanda menar du då att kortets beräkningskraft tar slut (så att det flaskas på det sättet) innan VRAM tar slut? Jag skulle personligen säga att med den nuvarande trenden som vi sett X antal år så är mer VRAM nästan alltid att föredra. Många nyare spel kräver redan nu långt över 2GB VRAM, och vissa nästan inpå 4GB vid riktigt höga upplösningar. Sen då konsolerna har så mycket extra VRAM att leka med så verkar det som om programmerarna tar ut svängarna lite med just denna resurs!

Enligt mig känns 2GB känns väldigt snålt (oavsett hur fint Maxwell hanterar minne) och det påminner mig starkt om lanseringen av GTX 560ti med 1GB VRAM :/. Det var väldigt många bekanta som sa att 1GB var nog, och jag vägde in dessa åsikter stakrt och valde att inte införskaffa från AMD's 6000-serie med 2GB VRAM. Det ångrar jag starkt. Som Tumnus sa så kan VRAM också bli ett problem för folk som ämnar att använda dem i SLI-konfiguration för att få ut lite mer prestanda för en billig peng. Det gäller även de som vill uppgradera i framtiden, och har valet mellan ett till fint prissatt 960, eller ett nyare kort med mer VRAM.

Jag kan hålla med om att detta kort kanske avses att användas för mellanklassen, och då inte "behöver" mer än 2GB för att spela de spel som det är avsett till, samt inte på de högsta inställningarna. Det känns som om det här kortet riktas mot de som vill få ner sin energiförbrukning, inte har världens finaste nätaggregat, och kanske inte vill lira alla spel på max. Vi kommer troligen se fint prissatta MITX kort av denna typ, så det kan vi se fram emot eller hur?

Det vore trevligt med lite konstruktiv diskussion och meningsutbyte angående detta Defenitivt inget värt att höja rösten över i alla fall. Det är dock ett kort som inte är släppt än, så vi kan bara gissa om beräkningskraften tar slut före grafikminnet eller vise versa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Den som behöver mer minne får köpa ett dyrare kort, helt enkelt.

Vad tjänar de på att premiera SLI på budgetkort?

Dominans i mellansegmentet? Om de släppte ett 960 med 3GB VRAM hade det funnits bättre möjligheter att införskaffa sig dessa kort för ett billigt SLI-konfiguration Vissa kort går genom historien som välkända favoriter; kort som det kändes som om alla hade, och kort som alla var nöjda med. Det ger tillit och tilltryckte för företaget som erbjöd det, och det minns de flesta länge. Voodoo² och 3DFX, need I say more?

Jag tror dessutom inte att Nvidia hade tappat några större mängder sålda 970 genom att erbjuda 960 med 3GB VRAM. Man kan ju argumentera att folk inte köper 980's på grund av att två 960's tillsammans då är en sån fin kombination, men 980 hade nog sålt lika fint oavsett (det har ju 1GB mer VRAM! ^^).

Vill man ha det bästa skaffar man det bästa. Vill man ha det bästa price/performance så skaffar man det. Men, då kanske det blir AMD!? Det vill inte Nvidia eller hur..? *Dramatiskt musik*

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Fluffarn:

Vill man ha det bästa skaffar man det bästa. Vill man ha det bästa price/performance så skaffar man det. Men, då kanske det blir AMD!? Det vill inte Nvidia eller hur..? *Dramatiskt musik*

Imo så skaffar jag endast Nvidia framför AMD av 2 anledningar;
1. ShadowPlay.
2. Upplever inte problem med multikort-configs ens i närheten på samma nivå som med AMD (kört allt från GTX 460 till 670 SLI från Nvidia och 5850 till r9 280x CF från AMD) - Bla. Skyrim var ospelbart med 2x5850CF, HD6990 OCH 2x280xCF.

Skrivet av Fluffarn:

Dominans i mellansegmentet? Om de släppte ett 960 med 3GB VRAM hade det funnits bättre möjligheter att införskaffa sig dessa kort för ett billigt SLI-konfiguration Vissa kort går genom historien som välkända favoriter; kort som det kändes som om alla hade, och kort som alla var nöjda med. Det ger tillit och tilltryckte för företaget som erbjöd det, och det minns de flesta länge. Voodoo² och 3DFX, need I say more?

Jag tror dessutom inte att Nvidia hade tappat några större mängder sålda 970 genom att erbjuda 960 med 3GB VRAM. Man kan ju argumentera att folk inte köper 980's på grund av att två 960's tillsammans då är en sån fin kombination, men 980 hade nog sålt lika fint oavsett (det har ju 1GB mer VRAM! ^^).

Tror anledningarna att begränsa sig vid 2gb är en blandning av att spara slantar på tillverkning(och hålla slutpriset nere), den låga bussen samt att det skulle krocka för mycket med 970-segmentet, vilket skulle leda till att antingen skaffar man 960 och planerar för SLI eller går direkt för 980.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Men, då kanske det blir AMD!? Det vill inte Nvidia eller hur..? *Dramatiskt musik*

Ja och i så fall är det ju bra för alla konsumenter, det hoppas jag att du inser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Imo så skaffar jag endast Nvidia framför AMD av 2 anledningar;
1. ShadowPlay.
2. Upplever inte problem med multikort-configs ens i närheten på samma nivå som med AMD (kört allt från GTX 460 till 670 SLI från Nvidia och 5850 till r9 280x CF från AMD) - Bla. Skyrim var ospelbart med 2x5850CF, HD6990 OCH 2x280xCF.

Tror anledningarna att begränsa sig vid 2gb är en blandning av att spara slantar på tillverkning(och hålla slutpriset nere), den låga bussen samt att det skulle krocka för mycket med 970-segmentet, vilket skulle leda till att antingen skaffar man 960 och planerar för SLI eller går direkt för 980.

Det är bra anledningar att välja Nvidia tycker jag

Jag är dock osäker på om det hade krockat allt för mycket med 970-segmentet, och det är nog något vi inte kommer märka av. Dock så vill jag notera att GTX 560ti 2GB inte krockade med 570/580 segmentet alls egentligen, i alla fall vad jag minns. Sen inkräktade inte 660ti så hårt på 670 heller ^^ Men vi får se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja och i så fall är det ju bra för alla konsumenter, det hoppas jag att du inser.

Ja men herregud, det vet jag Jag menar mer att det vore dåligt för Nvidia om folket valde AMD i stor utsträckning om dom hade en jättefin lösning till deras mellansegment. Kanske något fräsigt kort? Vem vet, kanske R9 270x är riktigt trevlig?!

Jag rekommenderar väldigt sällan Nvidia för lågbudget eller mellansegmentet, för att just AMD hängde med bättre med åldern. Hållerinte fast till något speciellt lag heller, men jag brukar ändå luta mer åt AMD då det kommer till grafikkort. Det känns som om dom inte blöder mig lika hårt då jag vill ha "mer" av något speciellt, som tex VRAM eller något särskild feature xD Nvidia gillar ju som känt också att låsa in folk på stängda tekniker, vilket jag inte heller är ett stort fan av.

Permalänk

Har en fråga skulle en i3 4160 klara av detta kort eller ska man titta efter en annan gpu?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fluffarn:

Tja, med prestanda menar du då att kortets beräkningskraft tar slut (så att det flaskas på det sättet) innan VRAM tar slut?

Jag skulle personligen säga att med den nuvarande trenden som vi sett X antal år så är mer VRAM nästan alltid att föredra. Många nyare spel kräver redan nu långt över 2GB VRAM, och vissa nästan inpå 4GB vid riktigt höga upplösningar. Sen då konsolerna har så mycket extra VRAM att leka med så verkar det som om programmerarna tar ut svängarna lite med just denna resurs!

Enligt mig känns 2GB känns väldigt snålt (oavsett hur fint Maxwell hanterar minne) och det påminner mig starkt om lanseringen av GTX 560ti med 1GB VRAM :/. Det var väldigt många bekanta som sa att 1GB var nog, och jag vägde in dessa åsikter stakrt och valde att inte införskaffa från AMD's 6000-serie med 2GB VRAM. Det ångrar jag starkt. Som Tumnus sa så kan VRAM också bli ett problem för folk som ämnar att använda dem i SLI-konfiguration för att få ut lite mer prestanda för en billig peng. Det gäller även de som vill uppgradera i framtiden, och har valet mellan ett till fint prissatt 960, eller ett nyare kort med mer VRAM.

Jag kan hålla med om att detta kort kanske avses att användas för mellanklassen, och då inte "behöver" mer än 2GB för att spela de spel som det är avsett till, samt inte på de högsta inställningarna. Det känns som om det här kortet riktas mot de som vill få ner sin energiförbrukning, inte har världens finaste nätaggregat, och kanske inte vill lira alla spel på max. Vi kommer troligen se fint prissatta MITX kort av denna typ, så det kan vi se fram emot eller hur?

Det vore trevligt med lite konstruktiv diskussion och meningsutbyte angående detta Defenitivt inget värt att höja rösten över i alla fall. Det är dock ett kort som inte är släppt än, så vi kan bara gissa om beräkningskraften tar slut före grafikminnet eller vise versa.

Dold text

Ja asså jag testat tex 970 SLI vs 770 SLI, och det är runt 30-40 % bättre VRAM hantering i maxwell.
SÅ teoretiskt kan 2GB Maxwell använda runt 2.4, 2.5GB motsvarande 700 serien.

Så jo tycker 2GB är tillräckligt i låg segmentet ingen person köper 2x 960 över 1x 970 då är man inte smart.

Och 980 klarar hantera ungefär 5.2 / 5,3 GB VRAM motsvarande tex Titan jag själv har och det har testats.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av warmerspy:

Har en fråga skulle en i3 4160 klara av detta kort eller ska man titta efter en annan gpu?

Ja skulle den.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

Inte om det visar sig vara en kompetent kort. Den verkar även landa i en prisklass som faktiskt lockar flest köpare. Alltså kring 2000:- klassen. Så absolut inte för sent och garanterat inte för slött.

Finns ju en del folk som dessutom kör dessa i kort i SLI eftersom de brukar landa på en sk. Sweetspot. Två GTX 960 i SLI för mindre pengar än ett GTX 980 men mer prestanda. Då kan 2GB vram ev. bli ett problem om man vill uppgradera till 4K.

Vem fan köper 4K och spelar på 2x 960?

Då prioriterar man enormt fel i mina ögon.

Varför köpa 960 SLI?
Köp ett 970 för 2700kr + få 4GB VRAM och slipper vänta.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tvelander:

Ja asså jag testat tex 970 SLI vs 770 SLI, och det är runt 30-40 % bättre VRAM hantering i maxwell.
SÅ teoretiskt kan 2GB Maxwell använda runt 2.4, 2.5GB motsvarande 700 serien.

Så jo tycker 2GB är tillräckligt i låg segmentet ingen person köper 2x 960 över 1x 970 då är man inte smart.

Och 980 klarar hantera ungefär 5.2 / 5,3 GB VRAM motsvarande tex Titan jag själv har och det har testats.

Jo osmarta köper.

Vi får se hur 2GB räcker.
Med tanke på hur saker fungerat hittills tvivlar jag på att 2GB är tillräckligt, om två år eller ens ett.
Mycket möjligt att ett GTX960 inte orkar använda mer minne är 2GB i taget, men extra minne gör att buffrarna inte behöver swapas när man byter miljö eller vy, detta bör ge mindre lagg.

När man pratar om att en GPU skall orka att driva något, gäller ju också hur fort man kräver att den skall driva, 120, 60, eller 30fps?
De som inte spelar fps, är ofta nöjda med mindre än 60, jag tillhör dem, detta gör att vi kan skruva upp till mer minneskrävande inställningar och fortfarande vara nöjda (så länge minnet räcker).

Sen är det givetvis en fråga om pengar, kostar detta extraminne för mycket, är det inte längre värt pengarna.

Angående kraft och mängd minne, mitt R9 290 har ungefär dubbel GPU-prestande, jämfört med mitt gamla HD6950, det har också dubbla mängden minne.
När jag köpte mitt HD6950, tjatades det på forumet, att 1GB skulle räcka för den GPU-prestandan, det var skitsnack, mitt gamla kort snurrar utan bekymmer i en annan dator nu, det hade det inte gjort om jag valt en variant med 1GB minne, 2GB kostade 100-200kr mer, ett jävligt lätt val.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ratatosk:

Jo osmarta köper.

Vi får se hur 2GB räcker.
Med tanke på hur saker fungerat hittills tvivlar jag på att 2GB är tillräckligt, om två år eller ens ett.
Mycket möjligt att ett GTX960 inte orkar använda mer minne är 2GB i taget, men extra minne gör att buffrarna inte behöver swapas när man byter miljö eller vy, detta bör ge mindre lagg.

När man pratar om att en GPU skall orka att driva något, gäller ju också hur fort man kräver att den skall driva, 120, 60, eller 30fps?
De som inte spelar fps, är ofta nöjda med mindre än 60, jag tillhör dem, detta gör att vi kan skruva upp till mer minneskrävande inställningar och fortfarande vara nöjda (så länge minnet räcker).

Sen är det givetvis en fråga om pengar, kostar detta extraminne för mycket, är det inte längre värt pengarna.

Angående kraft och mängd minne, mitt R9 290 har ungefär dubbel GPU-prestande, jämfört med mitt gamla HD6950, det har också dubbla mängden minne.
När jag köpte mitt HD6950, tjatades det på forumet, att 1GB skulle räcka för den GPU-prestandan, det var skitsnack, mitt gamla kort snurrar utan bekymmer i en annan dator nu, det hade det inte gjort om jag valt en variant med 1GB minne, 2GB kostade 100-200kr mer, ett jävligt lätt val
.

Tiden ändras är inte som det va innan.

Finns ingen vettig människa som försöker sitta lira alla spel ultra på ett 960.
Så minnet blir inget problem, kan folk sluta bara maxa AA och MSAA och sånt ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tvelander:

Tiden ändras är inte som det va innan.

Finns ingen vettig människa som försöker sitta lira alla spel ultra på ett 960.
Så minnet blir inget problem, kan folk sluta bara maxa AA och MSAA och sånt ^^

Håller med.
Men nog kommer en del försöka i ultra, för att sen gå ut i forumet och undra varför det inte flyter bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ratatosk:

Håller med.
Men nog kommer en del försöka i ultra, för att sen gå ut i forumet och undra varför det inte flyter bättre.

Mm exakt...
Jag stänger av de i 7680x1440 FINNS ingen mening med det ger mig ingenting.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja asså jag testat tex 970 SLI vs 770 SLI, och det är runt 30-40 % bättre VRAM hantering i maxwell.
SÅ teoretiskt kan 2GB Maxwell använda runt 2.4, 2.5GB motsvarande 700 serien.

Så jo tycker 2GB är tillräckligt i låg segmentet ingen person köper 2x 960 över 1x 970 då är man inte smart.

Och 980 klarar hantera ungefär 5.2 / 5,3 GB VRAM motsvarande tex Titan jag själv har och det har testats.

Ahh verkligen? Hur mäter du det och i vilken miljö? Det är väl inte bara så att du tar 2048x1.3-1.4 och avrundar, haha ^^ Men det låter onekligen intressant! Jag förstår inte hur den kan adressera/använda 2.5 GB då det bara finns 2GB tillgängligt, men jag antar att du menar att den helt enkelt använder mindre VRAM eller att den pushar ut det snabbare så det finns mer plats? Så att i ett läge där 2.5GB VRAM skulle behövas används bara 2GB?

Det jag förstod med Maxwells minneskomprimering var att Nvidia egentligen kunde minska bredden på bussen (och lite andra minskningar samt optimeringar) och därigenom driva ner energikonsumtionen samt spara plats på die'en. Sen är väl minneskomprimeringen ett verktyg för att skriva så lite som möjligt till VRAM, så att man inte förlitar sig lika mycket på det. Jag är också medveten om att Nvidia kombinerade textur och L1 cache och att deras 'per-SMM' minne gick från delat till separat, men det trodde jag var för att spara plats på die'en mestadels:/ Jag antar att det kanske var en ytterligare optimering. Sen fyrdubblades väl L2 cache för att kunna köra lite mer just närmast GPU'n och skippa användning av VRAM där det går. Någon får gärna informera mig om exakt hur minnesanvändning skiljer sig från Kepler till Maxwell

Det blir intressant att se om AMD's nya kort med 4GB HBM presterar, och hur minnet hanteras. Det ska bli kul att se om jag förstår det bättre!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fluffarn:

Ahh verkligen? Hur mäter du det och i vilken miljö? Det är väl inte bara så att du tar 2048x1.3-1.4 och avrundar, haha ^^ Men det låter onekligen intressant! Jag förstår inte hur den kan adressera/använda 2.5 GB då det bara finns 2GB tillgängligt, men jag antar att du menar att den helt enkelt använder mindre VRAM eller att den pushar ut det snabbare så det finns mer plats? Så att i ett läge där 2.5GB VRAM skulle behövas används bara 2GB?

Det jag förstod med Maxwells minneskomprimering var att Nvidia egentligen kunde minska bredden på bussen (och lite andra minskningar samt optimeringar) och därigenom driva ner energikonsumtionen samt spara plats på die'en. Sen är väl minneskomprimeringen ett verktyg för att skriva så lite som möjligt till VRAM, så att man inte förlitar sig lika mycket på det. Jag är också medveten om att Nvidia kombinerade textur och L1 cache och att deras 'per-SMM' minne gick från delat till separat, men det trodde jag var för att spara plats på die'en mestadels:/ Jag antar att det kanske var en ytterligare optimering. Sen fyrdubblades väl L2 cache för att kunna köra lite mer just närmast GPU'n och skippa användning av VRAM där det går. Någon får gärna informera mig om exakt hur minnesanvändning skiljer sig från Kepler till Maxwell

Det blir intressant att se om AMD's nya kort med 4GB HBM presterar, och hur minnet hanteras. Det ska bli kul att se om jag förstår det bättre!

Ja, 970 SLI klarade 4K mycket bättre än 4K 770 SLI 4GB.*

Enormt mycket bättre minnes hantering.
Testat på 2 datorer på ett event i tyskland.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

2. Upplever inte problem med multikort-configs ens i närheten på samma nivå som med AMD (kört allt från GTX 460 till 670 SLI från Nvidia och 5850 till r9 280x CF från AMD) - Bla. Skyrim var ospelbart med 2x5850CF, HD6990 OCH 2x280xCF.

Skyrim kräver inte mycket, jag spelar det utan problem i 1080p på mitt HD4890...