Köpa Windows 8.1 X64 svensk?

Permalänk
Medlem

Köpa Windows 8.1 X64 svensk?

Hej! Jag försöker idag att få tag på Windows 8.1 X64 svensk gärna Enterprise, annars som minst Pro.

Utan att behöva förklara allt för mycket så är det ingen uppgradering jag behöver utan ska installera helt ifrån scratch utan tidigare nyckel till gammalt OS.

Vart kan jag hitta detta, och till så lågt pris som möjligt. Jag vet att man kan googla och allt, men eftersom jag inte har ett OS i bakgrunden, så vet jag inte vad det heter som jag ska ha!

***bort/mod***

Tack // Joakim

§9
Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk

Hej Joakim!
Eftersom du efter installation av ett Windows 8 kan välja språk helt valfritt så kan du köpa grundversionen i det billigaste språket som du kan behärska.

Mvh
Andreas

Permalänk
Medlem

http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/Windows-8...

Språk väljer du vid installation (eller efter om du vill), Pro lägger du till efter installation.

Kör på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franzenmannen:

Hej Joakim!
Eftersom du efter installation av ett Windows 8 kan välja språk helt valfritt så kan du köpa grundversionen i det billigaste språket som du kan behärska.

Mvh
Andreas

Skrivet av Agile:

http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/Windows-8...

Språk väljer du vid installation (eller efter om du vill), Pro lägger du till efter installation.

Kör på.

Så det billigaste som går att hitta är 1099kr?
Behöver man Enterprise? Eller är Pro lika bra? Vad skiljer?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Inaktiv

320Kr ca

http://www.ebay.co.uk/itm/Windows-8-1-Pro-32-64-Bit-Licence-K...

Jag köpte en sådan och man kan installera utan op på disken eller uppgradera samt välja svenska.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Köpte min nyckel från aliexpress för 120kr

http://www.aliexpress.com/snapshot/6414640440.html?orderId=65...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

320Kr ca

http://www.ebay.co.uk/itm/Windows-8-1-Pro-32-64-Bit-Licence-K...

Jag köpte en sådan och man kan installera utan op på disken eller uppgradera samt välja svenska.

Hmm.. Detta låter intressant! Får man ett mail och en cdkey bara eller får man nått på Posten??

Ju snabbare ju bättre

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Ja verkligen.. 1189kr är billigaste där..

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Hmm.. Detta låter intressant! Får man ett mail och en cdkey bara eller får man nått på Posten??

Ju snabbare ju bättre

Står lite längre ned under annonsen.

"What you will receive
Licence key(via email)
Official Download link (via email)
Installation instructions (via email)"

Han har ju bra omdömen också. Måste ha mig en licens jag med så kanske köper en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Ja verkligen.. 1189kr är billigaste där..

Japp, men istället så garanteras du en äkta nyckel som inte är en piratkopia alternativt en nyckel från nåt MSDN/studentkonto eller liknande som slutar fungera efter ett tag, visst kan man ha tur med det och det fortsätter funka i all evighet men om du lägger ut den där större summan på x antal år och x timmar så inser du snart att det är dumt att vara dumsnål

Kan garantera att de nycklar som sprids för 120kr inte är äkta legalt producerade nycklar för det här landet

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Köpt och klart! En spelkod väntar lite senare till "Decimal"

Tusen tack

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Var köpte du den?

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag hjälpte min pappa med uppgradering till SSD i sin dator och då också byte av OS, köpte från microsoftstore.se win 8.1 för 1099. Fick licensnyckel och nedladdning direkt. Inga problem att göra en bootbar USB på min datorn med hans nyckel sedan använda den på den nya datorn. Smidigt!

Lycka till!

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av polkal:

Var köpte du den?

http://www.ebay.co.uk/itm/Windows-8-...item3a9f1f2e5d

Som Decimal rekomenderade! Dock blev det 290KR

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Japp, men istället så garanteras du en äkta nyckel som inte är en piratkopia alternativt en nyckel från nåt MSDN/studentkonto eller liknande som slutar fungera efter ett tag, visst kan man ha tur med det och det fortsätter funka i all evighet men om du lägger ut den där större summan på x antal år och x timmar så inser du snart att det är dumt att vara dumsnål

Kan garantera att de nycklar som sprids för 120kr inte är äkta legalt producerade nycklar för det här landet

Dumsnål? Det innebär ju att du kan köpa tio ex av windows i stället för ett ex.
Har aldrig varit med om att det slutat fungera (händer ofta?), och om det mot förmodan skulle strula kan jag ändå köpa ny nyckel.
Du pratar som om man har samma operativsystem livet ut.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Dumsnål? Det innebär ju att du kan köpa tio ex av windows i stället för ett ex.
Har aldrig varit med om att det slutat fungera (händer ofta?), och om det mot förmodan skulle strula kan jag ändå köpa ny nyckel.
Du pratar som om man har samma operativsystem livet ut.

Ofta är det licenser som kommer från msdna konton som stängs, finns rapporter om det överallt, har själv råkat ut för det också personligen då jag köpte precis en sådan nyckel det talas om här, och även om man inte har samma os hela tiden så om har man otur så kan man behöva just det där, köpa på sig flera stycken
Säger inte att det kommer hända just i det här fallet, kan vara licensnycklar från något land där de säljs billigt för att stävja piratkopieriingen, men då är det så att säljaren bryter mot eula avtalet (och köparen med egentligen antar jag), du/man kan tycka vad man vill om saken, men fel är det likväl.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Inaktiv

Lånar tråden lite, köpte 1st "win 8 swedish 1pk dsp oei dvd", men får fel vid installation:

"Den här produktnyckeln kan inte användas för att installera en återförsäljarversion av Windows 8"
En OEI licens är väl just en återförsäljarversion?

Kör Windows8-setup.exe härifrån (vill alltså skapa mig en bootbar installation via usb):

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/upgrade-product-...

Någon som vet vad detta beror på? Observera att nyckeln är korrekt inskriven, för ändrar jag ett tecken får jag felmeddelande om att nyckeln är ogiltig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Lånar tråden lite, köpte 1st "win 8 swedish 1pk dsp oei dvd", men får fel vid installation:

"Den här produktnyckeln kan inte användas för att installera en återförsäljarversion av Windows 8"
En OEI licens är väl just en återförsäljarversion?

Kör Windows8-setup.exe härifrån (vill alltså skapa mig en bootbar installation via usb):

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/upgrade-product-...

Någon som vet vad detta beror på? Observera att nyckeln är korrekt inskriven, för ändrar jag ett tecken får jag felmeddelande om att nyckeln är ogiltig.

Så vitt jag vet går det inte att ladda ner Windows 8 på den sidan när man har en OEM-nyckel. Med OEM-nyckel är det tänkt att man ska vända sig till datortillverkaren (systembyggaren) för att få hjälp med installation, dvs normalt använda datorns återställningspartition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Lånar tråden lite, köpte 1st "win 8 swedish 1pk dsp oei dvd", men får fel vid installation:

"Den här produktnyckeln kan inte användas för att installera en återförsäljarversion av Windows 8"
En OEI licens är väl just en återförsäljarversion?

Kör Windows8-setup.exe härifrån (vill alltså skapa mig en bootbar installation via usb):

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/upgrade-product-...

Någon som vet vad detta beror på? Observera att nyckeln är korrekt inskriven, för ändrar jag ett tecken får jag felmeddelande om att nyckeln är ogiltig.

Pröva detta istället: http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-reset-ref...

Annars kan du kan ju testa att göra en iso-fil av dvd:n, om du har möjlighet till det, och sen utgå därifrån och göra din bootbara usb.
Jag brukar använda Rufus till sånt.

Tredje alternativet är att testa länkarna i denna forumtråd för att få ner en iso-fil: http://runasxp.com/Thread-Windows-8-Official-ISO-Download

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon4992:

Lånar tråden lite, köpte 1st "win 8 swedish 1pk dsp oei dvd", men får fel vid installation:

"Den här produktnyckeln kan inte användas för att installera en återförsäljarversion av Windows 8"
En OEI licens är väl just en återförsäljarversion?

Kör Windows8-setup.exe härifrån (vill alltså skapa mig en bootbar installation via usb):

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/upgrade-product-...

Någon som vet vad detta beror på? Observera att nyckeln är korrekt inskriven, för ändrar jag ett tecken får jag felmeddelande om att nyckeln är ogiltig.

Köpte hur var när? Var köpte du din licens, och fick du inget media?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CeciliaB:

Så vitt jag vet går det inte att ladda ner Windows 8 på den sidan när man har en OEM-nyckel. Med OEM-nyckel är det tänkt att man ska vända sig till datortillverkaren (systembyggaren) för att få hjälp med installation, dvs normalt använda datorns återställningspartition.

Vet inte hur många gånger jag har.... men ok. Nej, det är inte vad Windows 8 OEM är.
Det du pratar om är Windows 8, som kommer med en färdig dator, typ bärbar från HP, dell. Eller vanliga dator från elgiganten med Windows på. Det kallas inte för OEM Windows. Dessa Windows köper tillverkaren billigt av MS, och de låses till datorn.

ALLA Windows 8 eller 8.1 Licenser som du kan köpa, är obundna till datornshårdvara samt går bra att installera med media.
Du kan inte får tag på någon version av Windows 8, som blir bunden till datorn, om du inte är en stor datortillverkare. Så det är inga problem. Dock kan det krångla, med vilket media, och det ska passa till licensnyckel. Det har även hänt att vissa nycklar inte funkar direkt. Då får man ringa MS och klaga...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mieriola:

Pröva detta istället: http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-reset-ref...

Annars kan du kan ju testa att göra en iso-fil av dvd:n, om du har möjlighet till det, och sen utgå därifrån och göra din bootbara usb.
Jag brukar använda Rufus till sånt.

Tredje alternativet är att testa länkarna i denna forumtråd för att få ner en iso-fil: http://runasxp.com/Thread-Windows-8-Official-ISO-Download

Tack har redan tankat ner den men inte vågat skapa usb och installera om alltsammans, då filen heter 9200.16384.WIN8_RTM.120725-1247_X64FRE_ENTERPRISE_EVAL_EN-US-HRM_CENA_X64FREE_EN-US_DV5, och det är det engelska som oroar mig lite då min licens är svensk. MS har ju ändrat hur licenser fungerar sedan tidigare, tyvärr.

Har inte DVDn men får den om någon vecka eller två, har endast keyn än så länge. Men det skadar inte att testa ditt förslag.

Skrivet av lolight:

ALLA Windows 8 eller 8.1 Licenser som du kan köpa, är obundna till datornshårdvara samt går bra att installera med media.
Du kan inte får tag på någon version av Windows 8, som blir bunden till datorn, om du inte är en stor datortillverkare. Så det är inga problem. Dock kan det krångla, med vilket media, och det ska passa till licensnyckel. Det har även hänt att vissa nycklar inte funkar direkt. Då får man ringa MS och klaga...

Köpte av en nisse på marknaden, och det är en OEI licens, inte OEM. Trodde det var felstavat men finns ju något som heter OEI.

Storyn är att jag tidigare hade Win7pro, men så sålde MS själva billiga uppgraderingskeys av Win8, men dessa är bundna till hårdvaran och då jag bytt moderkort, cpu och gpu så är min uppgraderingsnyckel inte giltig längre. Därför försöker jag nu med något annat.

Det märkliga är att min Win8 licens som jag har nu inte är aktiverad, men det har gått mer än 50 dagar sedan byte av hårdvara och nyinstallation av OS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon4992:

Köpte av en nisse på marknaden, och det är en OEI licens, inte OEM. Trodde det var felstavat men finns ju något som heter OEI.

Storyn är att jag tidigare hade Win7pro, men så sålde MS själva billiga uppgraderingskeys av Win8, men dessa är bundna till hårdvaran och då jag bytt moderkort, cpu och gpu så är min uppgraderingsnyckel inte giltig längre. Därför försöker jag nu med något annat.

Det märkliga är att min Win8 licens som jag har nu inte är aktiverad, men det har gått mer än 50 dagar sedan byte av hårdvara och nyinstallation av OS.

Vet inte vad en OEI är men ok. Fattade inte riktigt allt du skriver. Men det kan hända att det inte går att aktivera med din nyckel om du har bytt mycket hårdvara.
Orsak? Ja tänker man lite så, fattar man. Om någon fotar din nyckel. går hem och har en helt ny dator den har byggt. Kan den personen då bara stoppa in din nyckel, installera och köra?
Svar nej. Din dator som rullar med Win8, kommer att då meddela dig att någon annan har aktiverat med din nyckel.
Samt att denna andra person måste ringa in till Microsoft och aktivera sin installation, då loggas telefonnummer osv.

Om det nu är du själv som har gjort detta byte. Ja, då kan du klicka fram telefonnumret inne i Windows som du ska ringa till. Sedan får du knappra dig genom en form av aktivering. Så kommer du att kunna aktivera din installation. Men om ditt media, helt vägrar att installera med den nyckel du har. Ja då är det något annat som inte funkar.

Permalänk
Avstängd

Lånar också tråden
Några förslag på Windows 7 licenser? för 100-150 kr? Jag har några men vet inte vart jag gömt undan dem. Anledningen är att mitt gamla AC nätverkskort från Asus: PCE-AC66 har så dåligt stöd för Windows 8.1 och drivarna inte uppdaterats på länge. Blåskärm och spansk språk när man väljer svenska är några av följderna av Asus allt för stora produktportfölj.

EDIT - Hittade en lång nätverkskabel och inga blåskärmar mer

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lolight:

Vet inte vad en OEI är men ok. Fattade inte riktigt allt du skriver. Men det kan hända att det inte går att aktivera med din nyckel om du har bytt mycket hårdvara.
Orsak? Ja tänker man lite så, fattar man. Om någon fotar din nyckel. går hem och har en helt ny dator den har byggt. Kan den personen då bara stoppa in din nyckel, installera och köra?
Svar nej. Din dator som rullar med Win8, kommer att då meddela dig att någon annan har aktiverat med din nyckel.
Samt att denna andra person måste ringa in till Microsoft och aktivera sin installation, då loggas telefonnummer osv.

Om det nu är du själv som har gjort detta byte. Ja, då kan du klicka fram telefonnumret inne i Windows som du ska ringa till. Sedan får du knappra dig genom en form av aktivering. Så kommer du att kunna aktivera din installation. Men om ditt media, helt vägrar att installera med den nyckel du har. Ja då är det något annat som inte funkar.

Fast nyckeln jag nu har köpt är oanvänd, och tidigare hade jag en uppgraderingslicens vilken nu är förbrukad pga byte av hårdvara, två olika saker. Men förklarar samtidigt varför MS sålde dessa uppgraderingskeys så extremt billigt (100-200SEK). Jag har således köpt en ny, oanvänd Win 8 SE OEI nyckel.

Tror jag ska testa lösningen ovan med den ISO som det länkas till och se om den fungerar med min OEI nyckel annars får jag vackert vänta på att installationsmediet dyker upp i posten (om ca 2 veckor).

Win 10 finns ju som trial också, kan fungera som en tillfällig lösning ifall Win8 låser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Fast nyckeln jag nu har köpt är oanvänd, och tidigare hade jag en uppgraderingslicens vilken nu är förbrukad pga byte av hårdvara, två olika saker. Men förklarar samtidigt varför MS sålde dessa uppgraderingskeys så extremt billigt (100-200SEK). Jag har således köpt en ny, oanvänd Win 8 SE OEI nyckel.

Tror jag ska testa lösningen ovan med den ISO som det länkas till och se om den fungerar med min OEI nyckel annars får jag vackert vänta på att installationsmediet dyker upp i posten (om ca 2 veckor).

Win 10 finns ju som trial också, kan fungera som en tillfällig lösning ifall Win8 låser sig.

En uppgraderingslicens blir inte förbrukad för att man byter ut hårdvara en massa gånger, utan det är tillåtet att flytta den från en dator till en annan. Däremot krävs det att en uppgraderingslicens av Windows 8/8.1 används i en dator som också har en giltig licens för XP, Vista eller Windows 7, om man vill att den ska vara giltig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CeciliaB:

En uppgraderingslicens blir inte förbrukad för att man byter ut hårdvara en massa gånger, utan det är tillåtet att flytta den från en dator till en annan. Däremot krävs det att en uppgraderingslicens av Windows 8/8.1 används i en dator som också har en giltig licens för XP, Vista eller Windows 7, om man vill att den ska vara giltig.

Precis, den blir inte förbrukad. Dessutom är det så att har du en gång uppgraderat en dator med dessa 200 kr licenser som MS sålde. Så förvandlas den licensen till en vanlig licens. Som du kan installera som vanligt. Så du behöver inte ha Win 7 på datorn.

Permalänk

Många här tycks inte har uppfattat att köpa äkta licenser för Windows 8.1 kostar mer än 250kr om du inte ska handla med piratkopior. det går att hitta nyckelförsäljare överallt verkar det som men några "äkta priser" är det inte.

Köp äkta licens med skiva, kostar runt 900-1000 för 8.1 och 1300 för PRO ungefär.

Visa signatur