Permalänk
Medlem

Fråga om kablar.

Hej jag skulle behöva visa en bild från min dator till en tv som ligger ca 30 m ifrån datorn.
Jag tänkte att jag skulle kunna använda en lång hdmi kabel men det är rätt svårt att hitta de i den längden.

Så min fråga är var kan man hitta kablar i den längden och finns den en bättre lösning än att koppla ihop två 15 m hdmi kablar..
Har börjat titta lite på trådlösa alternativ men är osäker om de skulle klara av distansen.

All hjälp och tips uppskattas

Visa signatur

CPU: i5-4670K 3,4GHz GPU: Asus GTX 770 2GB
Mobo: Asus Z87-A socket 1150 RAM: 8GB Corsair Vengeance Low Profile 1600MHz
HDD: 1TB Seagate Desktop SSHD 8GB 7200rpm SSD: Crucial MX500 250GB
PSU: Fractal Design Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Permalänk

men vill du ha kvalite finns supra hdmi också men den kostar också ca 2500 kr för 30 m fast den blir billigare ju längre kabel annars ligger den på 300 kr m

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar!

Det enda som skärmen ska visa är en bild. så jag tror inte jag behöver någon jätte bra kvalitet av kabel.

Visa signatur

CPU: i5-4670K 3,4GHz GPU: Asus GTX 770 2GB
Mobo: Asus Z87-A socket 1150 RAM: 8GB Corsair Vengeance Low Profile 1600MHz
HDD: 1TB Seagate Desktop SSHD 8GB 7200rpm SSD: Crucial MX500 250GB
PSU: Fractal Design Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asmodeus800:

men vill du ha kvalite finns supra hdmi också men den kostar också ca 2500 kr för 30 m fast den blir billigare ju längre kabel annars ligger den på 300 kr m

Hdmi är digitalt, finns inga bra eller dåliga kablar när det kommer till kvalite på bilden. Om du försöker trolla så är det jävligt illa trollande som bara sprider lögner

Permalänk
Bildexpert 📺

Bra kvalitet på kabeln är egentligen ointressant. Du behöver tillräckligt bra kvalitet eftersom alternativet med otillräcklig kvalitet inte är någon bild alls. Så 1295 kronor för 30 m aktiv HDMI är inte stora pengar för vad du frågar efter.

Sedan är det en fråga om vad du menar med "en bild"? Det du behöver är kanske en usb-sticka mot din foton som du kör direkt in i TV:n eller BD-spelaren, samt ett par sköna tofflor för de där 30 metrarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oreex0:

Tack för alla snabba svar!

Det enda som skärmen ska visa är en bild. så jag tror inte jag behöver någon jätte bra kvalitet av kabel.

Bild som i foto?

I så fall lägg den på ett usb och stoppa i TV'n

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Wasp:

Hdmi är digitalt, finns inga bra eller dåliga kablar när det kommer till kvalite på bilden. Om du försöker trolla så är det jävligt illa trollande som bara sprider lögner

Bra kabel = orkar överföra datamängden utan signalförlust alla metrarna förbi ett okänt antal störningsmoment och bilden kommer fram.

Dålig kabel = orkar inte och signalen störs ut. Ingen bild.

Därför kan kabeln för 2500 fungera bättre än den för 1250 kronor. Men de kan också fungera exakt lika bra. Till och med viceversa. Så egentligen är det inte priset, det är konstruktionen på kabeln som är avgörande. Oftast, men inte alltid, finns det en prisfaktor bakom. Fast du vet egentligen inte vilken som funkar innan du testat för just din situation.

Detta är effekten av en digital överföring. Att tro digital signal innebär samma sak som "inga bra eller dåliga kablar, alla är lika bra" är en faktoid. Och att slänga denna faktoid i nyllet på folk så fort det frågas om HDMI är lika mycket av ett trollande.

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Hdmi är digitalt, finns inga bra eller dåliga kablar när det kommer till kvalite på bilden. Om du försöker trolla så är det jävligt illa trollande som bara sprider lögner

hmm vart nånstans skriver jag om signal kvalitet ? vi skriver inte ens om signal och jag syftar på materialkvalitet. men de behagas väl inte att ställa den frågan i vilket benämning jag syftar på med ordet kvalitet så nej jag försöker inte trolla med lögner utan det är nog mer du som trollar i tråden just nu utan nån som helst aning om vad jag skriver om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Hdmi är digitalt, finns inga bra eller dåliga kablar när det kommer till kvalite på bilden. Om du försöker trolla så är det jävligt illa trollande som bara sprider lögner

Självklart är det skillnad på bra och dåliga kablar. Men oftast blir bildöverföringen perfekt med billig kabel.

Hdmi är i grunden en analog signal, som sen på en högre nivå tolkas digitalt.
En störning på den analoga grundsignalen kan göra att en nolla tolkas som etta eller tvärtom. Och det sker inga omsändningar av felaktig data, så en sån störning ger ett fel i bilden.

Men om man får stabil och bra bild med billig kabel så blir det sannolikt inte bättre bild med en dyr/dålig kabel.

Men på längre avstånd kan skillnaden bli direkt avgörande för bild eller inte bild.

Att kalla andra för troll och säga att de sprider lögner när du inte har bra koll själv är inte så imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Självklart är det skillnad på bra och dåliga kablar. Men oftast blir bildöverföringen perfekt med billig kabel.

Hdmi är i grunden en analog signal, som sen på en högre nivå tolkas digitalt.
En störning på den analoga grundsignalen kan göra att en nolla tolkas som etta eller tvärtom. Och det sker inga omsändningar av felaktig data, så en sån störning ger ett fel i bilden.

Men om man får stabil och bra bild med billig kabel så blir det sannolikt inte bättre bild med en dyr/dålig kabel.

Men på längre avstånd kan skillnaden bli direkt avgörande för bild eller inte bild.

Att kalla andra för troll och säga att de sprider lögner när du inte har bra koll själv är inte så imponerande.

http://lifehacker.com/5506219/why-you-should-never-pay-more-t...

http://www.nbcnews.com/id/38731070/ns/technology_and_science-...

Enda anledninen som jag kan komma på för att köpa en dyrare hdmi kabel är för att slippa störningar som en aktiv eller oaktiv avskärming kan göra. Men jag hade för mig att dom flesta hdmi kablarna hade avskärming? Kan nästan garantera att alla hdmi kablar använder samma diameter på kopparen, så signalen ska inte bli sämre oavsett märke. Visserligen kan dom ju ha bättre eller sämre koppar men dendär skillnaden på 1 ohm på domdär metrarna har jag svårt att tänka mig att det gör mycket. Så sålänge inte du kan länka ett test där dom visar att det blir bättre signal med en bättre kabel så kan jag nog säga att du också pratar käbbel.

Permalänk
Bildexpert 📺

wasprocker, du läser rätt källor men drar ändå fel slutsatser. Det är ingen (med vett i knoppen) som påstår att bilden blir subjektivt bättre med dyrare kabel. Och din otrevliga attityd bevisar för mig att du innerst inne själv vet att poletten inte har trillat ned.

Det testverktyg jag använder kan testa kablar efter det som är väsentligt, dvs bitfel i överföringen

Helt klart finns det kablar som inte orkar hela vägen. Och jag har kört 49-kronorskablar som klarar testet lika galant som den som en gång kostade 4990 kronor. Skillnaden är att 49-kronorskablarna överlevde på sin höjd några månader. Några gick bokstavligen sönder och koppartråden lossnade från kontakten som satt kvar i TV:n (yay, griptång!). Andra ser helt perfekta ut men kan plötsligt inte mer än 720p/2 gigabit, troligtvis för att de böjts för hårt. Andra är uppenbart glappa och fungerar endast ifall man stagar upp dem. De långa, billiga kablarna får absolut inte rullas ihop i en spole, då blir det tvärtstopp. Ligga bredvid en strömkabel? Nejdu! Och så vidare.

Kabeln för 4990 kronor har blivit överkörd med pirror, trampats på, snubblats över, hängt med på mässor och dragits in och ut säkert tusen gånger. Klarar 4K utan problem. Köpt 2005.

Det är skillnaden mellan bra och dålig kabel. Men 49-kronors-kablarna fungerade bra så länge man inte rörde vid dem.

Permalänk

Jag har skarvat två 15m HDMI kablar och det fungerar super, det var det billigaste alternativet för mig

skarv: http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=6760&gclid=CjwKEA...

kablar (ungefär) : http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=4755

Permalänk
Medlem