Reklamation Ljudkort, Bevisbörda Ursprungligt fel

Permalänk
Medlem

Reklamation Ljudkort, Bevisbörda Ursprungligt fel

Nu är det såhär att jag för 3 år sedan köpte ett ljudkort, ett relativt dyrt sådant. Men ett par-tre veckor innan 3 år från köpet passerat så dör ljudkortet, det är stendött. Provar det i ett par olika datorer och konstaterar att inte fungerar.

Gör därefter en felanmälan till ÅF som hävdar att den 3-åriga garantin har gått ut. De verkar noll intresserade av att förklara varför garantin har gått ut så ber därför om att få reklamera varan då den uppenbarligen stendött av att bara användas enligt instruktionerna. ÅF svarar då med att be mig bevisa att varans fel är ursprungligt och hänvisar till 'Rapport från Serviceverkstad eller liknande', och vill inte hjälpa mig förrens jag har detta.

Nu som konsument sitter man i en lite dålig sits, min garanti har slutat gälla fast 3 år inte har gått sedan köpet, och jag behöver en undersökningsrapport från en Serviceverkstad för att ens få reklamera min vara. Jag vet att jag som kund har bevisbördan efter 6 månader, men detta känns lite löjligt. Ärligt talat blir jag mest bara less och funderar på om det ens är värt mödan, oavsett lär det vara sista gången som jag handlar där. Några råd eller tips?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kolla på denna sidan: http://www.elektronikbranschen.se/konsumentbestammelser/

Det är du som har bevisbördan, men det ska i princip räcka att du visar att det inte finns några synliga skador på kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Kolla på denna sidan: http://www.elektronikbranschen.se/konsumentbestammelser/

Det är du som har bevisbördan, men det ska i princip räcka att du visar att det inte finns några synliga skador på kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag vet, men ÅF anser tydligen inte att det räcker. En Serviceverkstad kommer dessutom inte att kunna se mer än vad jag, eller cdon själva skule se om de kikade på kortet anser jag.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Gäller det en treårig garanti på produkten eller den 3-åriga reklamationsrätten enligt konsumentköplagen vad gäller ursprungliga fel?

Tror dock det kan bli svårt att få igenom det senare alternativet då det handlar om en elektronikprodukt som fungerat felfritt under en längre tid, lär också bli svårt att kunna bevisa att produkten inte skadats pga övrig utrustning, handhavande fel osv.
Lär dock vara lättare om det rör sig om något uppenbart som exempelvis läckande kondensatorer.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Jo jag vet, men ÅF anser tydligen inte att det räcker. En Serviceverkstad kommer dessutom inte att kunna se mer än vad jag, eller cdon själva skule se om de kikade på kortet anser jag.

Det innebär då att all elektronik som går sönder efter 6 mån inte går att reklamera, trots att det saknas tecken på yttre åverkan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Gäller det en treårig garanti på produkten eller den 3-åriga reklamationsrätten enligt konsumentköplagen vad gäller ursprungliga fel?

Tror dock det kan bli svårt att få igenom det senare alternativet då det handlar om en elektronikprodukt som fungerat felfritt under en längre tid, lär också bli svårt att kunna bevisa att produkten inte skadats pga övrig utrustning, handhavande fel osv.
Lär dock vara lättare om det rör sig om något uppenbart som exempelvis läckande kondensatorer.

Min 3 åriga garanti gäller tydligen inte av någon anledning, trodde den gällde fr om inköpsdatumet. Reklamationsrätten visar sig vara... bökig när de sätter sig på tvären och inte verkar vara speciellt sugna på att visa någon Good-Will direkt. Inga kondingar som är boven denna gång verkar det som. Som sagt, blir inga fler köp hos dem.

Skrivet av twk:

Det innebär då att all elektronik som går sönder efter 6 mån inte går att reklamera, trots att det saknas tecken på yttre åverkan.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis min poäng, men ska höra med vår konsumentrådgivare i kommunen... Se vad de säger. Kanske ARN har någon synpunkt i det hela? Det känns ju dock rätt svårt att driva ett ärende där de inte ens vill ta i produkten förrens jag står med papper i handen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Om du har ett kvitto som visar att den tre'åriga garantin INTE har gått ut så är det lite svårt för företaget att hävda motsatsen. Varför menar de att garantin inte skulle gälla?

Angående reklamationsrätten så är det nog bara att ge upp det. Skulle en serviceverkstad kolla på kortet skulle de säkert kunna konstatera exakt VAD felet på kortet är, men det gör det inte nödvändigtvis enklare att konstatera att det är ett urpsrungligt fel. Man kan kolla rent praktiskt på det med, hur troligt är det att det finns ett fel på kortet från början som sen inte gör sig påmint förrän efter tre år? Det är helt enkelt mer troligt att kortet gått sönder pga yttre påverkan. Då menar jag inte att du medvetet haft sönder det utan att de tpajat pga ESD, spänningsavvikelser, damm eller annat.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Min 3 åriga garanti gäller tydligen inte av någon anledning, trodde den gällde fr om inköpsdatumet. Reklamationsrätten visar sig vara... bökig när de sätter sig på tvären och inte verkar vara speciellt sugna på att visa någon Good-Will direkt. Inga kondingar som är boven denna gång verkar det som. Som sagt, blir inga fler köp hos dem.

Precis min poäng, men ska höra med vår konsumentrådgivare i kommunen... Se vad de säger. Kanske ARN har någon synpunkt i det hela? Det känns ju dock rätt svårt att driva ett ärende där de inte ens vill ta i produkten förrens jag står med papper i handen.

Det jag inte förstår är detta, ja ÅF kanske inte har en garanti tid på 3 år men du kanske har det från tillverkaren? Kontakta dem istället, kanske är bättre att ha att göra med?
CDON om det är från dem du har handlat brukar de bara ge garanti ett år.

Permalänk
Medlem

Garantin räknas förmodligen från den dag kortet lämnade tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Min 3 åriga garanti gäller tydligen inte av någon anledning, trodde den gällde fr om inköpsdatumet. Reklamationsrätten visar sig vara... bökig när de sätter sig på tvären och inte verkar vara speciellt sugna på att visa någon Good-Will direkt. Inga kondingar som är boven denna gång verkar det som. Som sagt, blir inga fler köp hos dem.

Precis min poäng, men ska höra med vår konsumentrådgivare i kommunen... Se vad de säger. Kanske ARN har någon synpunkt i det hela? Det känns ju dock rätt svårt att driva ett ärende där de inte ens vill ta i produkten förrens jag står med papper i handen.

Garantin gäller alltid från inköpsdatum och det är butikens skyldighet att i så fall tala om varför den inte skulle gälla, vägrar dom hade jag lagt upp det till ARN.
Sen ibland (även om man inte skall behöva det) är det bättre att kontakta tillverkaren direkt och presentera felet för dom.

Permalänk
Medlem

Att ha en 3-årig reklamationsrätt är inte detsamma som att produkten kommer att fungera i 1, 2, 3 år eller mer,
dvs det är ingen garanti att produkten kommer att fungera ens efter 7 månader.

Så länge där inte finns ett bäst-före datum angivet på produkten, databladet, manualen eller kvittot så får man själv påvisa att det är ett ursprungsfel för att reklamationsrätten skall kunna bita i situationen. Har man dock fortfarande gällande garanti som säljaren har lämnat så blir läget omvänt för köparen.

Ett sätt att försöka påvisa ett ursprungsfel är att samla information från nätet där det framgår att andra personer fått exakt samma fel som trådskaparen under lika förhållanden. Då kan man försöka förklara att det troligtvis beror på en konstruktionsmiss eller tillverkningsfel, vilket båda är att betrakta som ursprungsfel.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Jo jag vet, men ÅF anser tydligen inte att det räcker. En Serviceverkstad kommer dessutom inte att kunna se mer än vad jag, eller cdon själva skule se om de kikade på kortet anser jag.

Vid reklamationsanspråk
I Sverige tillämpar vi fri bevisföring, dvs: Om du hävdar att kortet har använts helt i enlighet med tillverkarens föreskrifter och samtidigt kan uppvisa en vara som saknar tecken på vanvård eller annan for av yttre våld så kan det mycket väl vara tillräckligt bevis. Därefter faller bevisbördan åter på ÅF/Säljare att i sin tur motbevisa dina argument/bevis eller fullfölja sitt åtagande.
Jag hittar det inte nu men det finns prejudikat som tydligt fastslår att fri bevisföring räcker i liknande fall. Det ansågs inte rimligt att avkräva vetenskapliga undersökningar eller liknande.

Det finns en utbred missuppfattning om vad ursprungligt fel betyder. En vara som går sönder av sig själv inom tre år anses ha ett ursprungligt fel. Alltså, ingen ide att diskutera just detta mer.

Vill inte ÅF/säljare rätta sig efter KKL så kontakt din Konsumentombudsman som får förklara hur lagen fungerar för butiken.

Vid garantianspråk
Lagen säger att om garanti erbjuds så måste den också efterlevas. Vad står i dina garantivillkor? Står det att om ljudkortet går sönder inom tre år så får du en ny så är det också vad som gäller. Avkräv förklaring.

Diarieför allt, tidpunkt, e-post och allt vad som sägs.

P.S. twk har helt rätt och hans länkar bekräftar i princip ovanstående - speciellt avseende ursprungligt fel.
Fel på fasta komponenter (ej lysande) betraktas som ursprungligt fel med undantag av felaktig inkoppling, felaktig spänning, fall med strömspikar och blixtnedslag.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Menar du att produkten hade 3 års garanti från tillverkaren eller att den hade det från butiken? Vissa butiker ger bara 1 års garanti trots att tillverkaren ger 3 år. Hur det funkar i såna lägen är jag lite osäker på, men om inte ÅF vill ta i det så får man kontakta tillverkaren och fråga hur man gör garantianspråk. Alternativt får du ta det som en reklamation.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Det är inte speciellt komplicerat. Om butiken exempelvis ger 1 års garanti på en produkt som tillverkaren ger tre års garanti på så kan butiken vägra garantianspråk efter ett år. Köparen får då vända sig direkt till tillverkare eller importör, vilket som ligger närmast till hands och reklamera mot dom. De flesta butiker brukar faktiskt ta emot garantireklamationer där tillverkaren har en s.k utökad garanti men då det är helt frivilligt så kan man inte kräva det. De tkan vara lite bökigt att reklamera mot företag som ligger utomlands.
Garanti räknas för köparen att ALLTID gälla när köpet genomförs. För säljaren kan dock andra regler gälla och det finns ju även tillfällen då köparen betalar i förväg och inte får varan förrän senare, då börjar garantin gälla från det datum som köpet gjordes enligt fakturan, inte när man får varan.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vid reklamationsanspråk
I Sverige tillämpar vi fri bevisföring, dvs: Om du hävdar att kortet har använts helt i enlighet med tillverkarens föreskrifter och samtidigt kan uppvisa en vara som saknar tecken på vanvård eller annan for av yttre våld så kan det mycket väl vara tillräckligt bevis. Därefter faller bevisbördan åter på ÅF/Säljare att i sin tur motbevisa dina argument/bevis eller fullfölja sitt åtagande.
Jag hittar det inte nu men det finns prejudikat som tydligt fastslår att fri bevisföring räcker i liknande fall. Det ansågs inte rimligt att avkräva vetenskapliga undersökningar eller liknande.

Det finns en utbred missuppfattning om vad ursprungligt fel betyder. En vara som går sönder av sig själv inom tre år anses ha ett ursprungligt fel. Alltså, ingen ide att diskutera just detta mer.

Vill inte ÅF/säljare rätta sig efter KKL så kontakt din Konsumentombudsman som får förklara hur lagen fungerar för butiken.

Vid garantianspråk
Lagen säger att om garanti erbjuds så måste den också efterlevas. Vad står i dina garantivillkor? Står det att om ljudkortet går sönder inom tre år så får du en ny så är det också vad som gäller. Avkräv förklaring.

Diarieför allt, tidpunkt, e-post och allt vad som sägs.

P.S. twk har helt rätt och hans länkar bekräftar i princip ovanstående - speciellt avseende ursprungligt fel.
Fel på fasta komponenter (ej lysande) betraktas som ursprungligt fel med undantag av felaktig inkoppling, felaktig spänning, fall med strömspikar och blixtnedslag.

Trevligt inlägg, man tackar så mycket, detta åker upp på mina dokument som jag använder för att hantera trilskna situationer mot ÅF.

Skrivet av killawife:

Det är inte speciellt komplicerat. Om butiken exempelvis ger 1 års garanti på en produkt som tillverkaren ger tre års garanti på så kan butiken vägra garantianspråk efter ett år. Köparen får då vända sig direkt till tillverkare eller importör, vilket som ligger närmast till hands och reklamera mot dom.

Nu rör du till det igen, inte blanda Reklamation och Garanti på det sättet. Två olika grejer. Antingen för man en RMA (nyttjande av fabriksgaranti) mot fabrikant (inte samma sak som Reklamation) eller så för man Garanti mot ÅF.

Att föra Reklamation mot ÅF har ingen direkt motsvarig handling man kan göra mot tillverkaren.

Citat:

De flesta butiker brukar faktiskt ta emot garantireklamationer där tillverkaren har en s.k utökad garanti men då det är helt frivilligt så kan man inte kräva det. De tkan vara lite bökigt att reklamera mot företag som ligger utomlands.

Garantireklamationer är ett uttryck utan direkt innebörd. Antingen är det ett garantiärende, mot ÅF eller Tillverkare, eller så är det reklamation mot ÅF. Att slå ihop dessa två ord innebär endast massa förvirring.

Det ÅF gör är att erbjuder sig hantera ett garantiärende direkt mot fabrikant i kundens ställe, detta då ÅF lämnar Xårs garanti och Fabrikant lämnar längre garanti. Det är som du säger dock ren och skär goodwill från ÅF.

Utökad Garanti är även det något helt annat än det du pratar om. Förstår vad du menar men du använder fel formulering. Utökad garanti är när man köper längre garanti från tillverkaren. Detta har mer eller mindre helt ersatts med special försäkringar hos de stora butikerna (Webhallen Care eller sakförsäkringar från Balder på Media Markt för att nämna några exempel).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Liten sidopunkt bara, att ansöka om ett RMA innebär inte att man automatiskt nyttjar garanti eller reklamation, det innebär bara att man skickat tillbaka produkten. Sen så får man som återförsöljare inte hävda att "garantin inte gäller" och på så sätt åsidosätt sina åtaganden som man har enligt KKL, skickar en kund tillbaka en vara och det finns ett giltigt garantiavtal mellan kund och ÅF (som på något sätt är bättre än KKL) så skall detta följas, om det inte finns ett giltigt garantiavtal (eller om avtalet skulle vara sämre än KKL) så skall ÅF utföra de skyldigheter som ligger på ÅF enligt KKL. I ett fall som detta så skulle det innebära att "bevisbördan" ligger på kund och om kunden kan hävda att produkten är använd enligt tillverkarens föreskrifter samt kan visa på att det inte finns några tecken på vanvård eller liknande så är kundens bevisbörda uppfylld och om ÅF hävdar att dom behöver yttligare bevisning så går dom emot KKL, om dom tar in produkten och ser att produkten har blivit utsatt för vanvård så har dom däremot visat att reklamationsrätten enligt KKL inte längre gäller.

Permalänk
Medlem

RMA, Return Merchandise Authorization, är ju inget svenskt begrepp, utan nåt vi fått in utomsoknes ifrån och är en del i logistiken kring att hantera returer.

Som jag förstår det så är "att begära en RMA" detsamma som när man kontaktar säljaren och säger att man gör ett garanti- eller reklamationsanspråk. De flesta säljare kommer då ge nån form av instruktion för hur returen ska märkas och var varan ska skickas.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Många svar har man fått i alla fall, har bett om ett förtydligande gällande garantin och försökt lirka med reklamationen...
Tydligen lämnar leverantören 2 år och tillverkaren 3 fick jag fram tillslut, och garantin hos tillverkaren har gått ut för en vecka sedan nu.

Gällande reklamationen erbjöd de sig lämna in den till verkstad och fakturera mig för undersökningen... Detta för att tillverkaren ska kunna acceptera reklamationen. Jag får gråa hår över detta, vad har deras skyldigheter mot tillverkaren med mig som kund att göra?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Många svar har man fått i alla fall, har bett om ett förtydligande gällande garantin och försökt lirka med reklamationen...
Tydligen lämnar leverantören 2 år och tillverkaren 3 fick jag fram tillslut, och garantin hos tillverkaren har gått ut för en vecka sedan nu.

Gällande reklamationen erbjöd de sig lämna in den till verkstad och fakturera mig för undersökningen... Detta för att tillverkaren ska kunna acceptera reklamationen. Jag får gråa hår över detta, vad har deras skyldigheter mot tillverkaren med mig som kund att göra?

Att de ska ta betalt av dig för att lämna in den på undersökning så att den sedan, kanske, blir godkänd av tillverkaren låter inte som en bra deal. Då kan du ju lika gärna kontakta tillverkaren och försöka lösa det så. Det som jag tycker du ska göra är att fortsätta försöka få återförsäljaren att stå för detta, om de sedan blir ersatta av tillverkare, leverantör eller inte ersatta alls är inte intressant för dig

Permalänk
Medlem

Är det någon som är förvånad när det är CDON det handlar om? Folk borde lära sig att inte handla där om dom är rädd för garantiärenden etc.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Är det någon som är förvånad när det är CDON det handlar om? Folk borde lära sig att inte handla där om dom är rädd för garantiärenden etc.....

Var helt enkelt ett misstag att handla där, lär inte hända igen. Varken för mig eller bekanta, trots deras ibland rätt bra priser.
Lägger helt enkelt ner detta och inser att det inte är värt besväret, kollar hellre om jag kan laga det själv istället.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Var helt enkelt ett misstag att handla där, lär inte hända igen. Varken för mig eller bekanta, trots deras ibland rätt bra priser.
Lägger helt enkelt ner detta och inser att det inte är värt besväret, kollar hellre om jag kan laga det själv istället.

Jag råkade ut för något liknande tidigare i år. Jag hade en dator, Zotac Zbox, som dog. Från att ha fungerat felfritt till att vara stendöd. Återförsäljaren berättade att garantitiden hade gått ut och att de inte kunde hjälpa mig, trots att det var inom reklamationstiden. Efter en lång tids diskussioner, med besök i butiken, telefonsamtal, sms och mail tog de emot den och stod för alla kostnader. Tillverkaren bytte ut datorn mot en ny. Det liknar ditt fall väldigt mycket då det var en produkt som slutade fungera, saknade tecken på yttre åverkan, var utanför garantitid men inom reklamationstid. Till slut löste återförsäljaren, i detta fall Inet, det hela och hjälpte mig att få en ny produkt. Kom på att jag glömde att skriva i tråden hur det slutade. Länk: http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1304517-nek...

Jag tycker inte att du ska ge upp. Gör en anmälan till ARN och se vad de säger. Om de anser att produkten inte ska omfattas av reklamationsrätten så innebär det i praktiken att all elektronik som är mer än 6 mån gammal aldrig kan reklameras för ursprungligt fel, vilket vore märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Många svar har man fått i alla fall, har bett om ett förtydligande gällande garantin och försökt lirka med reklamationen...
Tydligen lämnar leverantören 2 år och tillverkaren 3 fick jag fram tillslut, och garantin hos tillverkaren har gått ut för en vecka sedan nu.

Gällande reklamationen erbjöd de sig lämna in den till verkstad och fakturera mig för undersökningen... Detta för att tillverkaren ska kunna acceptera reklamationen. Jag får gråa hår över detta, vad har deras skyldigheter mot tillverkaren med mig som kund att göra?

Skrivet av roxkz:

Var helt enkelt ett misstag att handla där, lär inte hända igen. Varken för mig eller bekanta, trots deras ibland rätt bra priser.
Lägger helt enkelt ner detta och inser att det inte är värt besväret, kollar hellre om jag kan laga det själv istället.

Varför inte ta kontakt direkt med tillverkaren och förklara vad som hänt, många tillverkare är inte så nitiska att dom kollar "på dagen" med tiden. Sen kanske dom tar hänsyn att du först vände dig till butiken och att det var innan tiden faktiskt gått ut, du har ju inget att förlora på det.
Vill dom hjälpa dig så gör dom det antingen utan att se kortet eller så kollar dom på det själv utan kostnad.

Många gånger är tillverkarna bättre att prata med för dom vill ha nöjda kunder, har själv fått produkter utbytta direkt av tillverkare utan att dom velat se den gamla ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Var helt enkelt ett misstag att handla där, lär inte hända igen. Varken för mig eller bekanta, trots deras ibland rätt bra priser.
Lägger helt enkelt ner detta och inser att det inte är värt besväret, kollar hellre om jag kan laga det själv istället.

Personligen hade jag inte släppt det, hade sett till att dom klåparna hade fått följa den svenska lagen som dom verkar tro sig stå sig över.... mitt råd, stå på dig sen skiter man i att handla där igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det är inte speciellt komplicerat. Om butiken exempelvis ger 1 års garanti på en produkt som tillverkaren ger tre års garanti på så kan butiken vägra garantianspråk efter ett år. Köparen får då vända sig direkt till tillverkare eller importör, vilket som ligger närmast till hands och reklamera mot dom.

Skrivet av DavidtheDoom:

Det ÅF gör är att erbjuder sig hantera ett garantiärende direkt mot fabrikant i kundens ställe, detta då ÅF lämnar Xårs garanti och Fabrikant lämnar längre garanti. Det är som du säger dock ren och skär goodwill från ÅF.

Se mitt tidigare inlägg om detta eller läs https://lagen.nu/arn/2005-3478 direkt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Många svar har man fått i alla fall, har bett om ett förtydligande gällande garantin och försökt lirka med reklamationen...
Tydligen lämnar leverantören 2 år och tillverkaren 3 fick jag fram tillslut, och garantin hos tillverkaren har gått ut för en vecka sedan nu.

Gällande reklamationen erbjöd de sig lämna in den till verkstad och fakturera mig för undersökningen... Detta för att tillverkaren ska kunna acceptera reklamationen. Jag får gråa hår över detta, vad har deras skyldigheter mot tillverkaren med mig som kund att göra?

Hur har det gått?

Det är produktens garanti som gäller om garantiavtal medföljer varan.
21 § Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar.

Säljare har inte rätt att ta ut någon avgift för felsökning vid reklamation.
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Båda paragrafer gäller såklart under förutsättningen att du inte orsakat felet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Det du säger är helt rätt men det är inte det jag syftar på. Om butiken säljer produkten med 1års garanti oavsätt vad tillverkaren utfärdat så måste inte ÅF åta sig garantiärendet om ÅF inte nämnt eller skrivit om fabriksgarantin.

Vidare, bör inte "Tillverkaren lämnar xårs garanti" lämpa sig som friskrivning i de fall vi pratar om garantin inte gäller efter ÅFs garanti?
Ditt exempel handlade om en ÅF som säljer en bil och vägrar åtgärda garanti efter en (relativt?) kort tidsperiod? När försäljningsargumentet innefattar garantitiden.

Kort och gott:
Jag anser att det jag skrev inte handlade om samma grej som du försöker rätta mig på.

Jag anser att det fallet du beskriver är helt korrekt hanterat men under helt andra förutsättningar och inte applicerbart om garantitiden som ÅF har utfärdat är slut, förutsatt ÅF inte åttagit sig att hantera alla garantiärenden kostandsfritt mot Fabrikanten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det du säger är helt rätt men det är inte det jag syftar på. Om butiken säljer produkten med 1års garanti oavsätt vad tillverkaren utfärdat så måste inte ÅF åta sig garantiärendet om ÅF inte nämnt eller skrivit om fabriksgarantin.

Av ARNs formulering, såväl som KKöpL 21§ och lagens förarbeten, så anser iaf jag att det är tydligt att säljaren ansvarar för den av tillverkaren utlovade garantin. Det är nog något man som säljare, på gott och ont, får lov att acceptera om man vill sälja en viss vara.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Av ARNs formulering, såväl som KKöpL 21§ och lagens förarbeten, så anser iaf jag att det är tydligt att säljaren ansvarar för den av tillverkaren utlovade garantin. Det är nog något man som säljare, på gott och ont, får lov att acceptera om man vill sälja en viss vara.

Vad du anser och tycker är dock inte samma sak som verkligheten dock.
Vi alla har rätt att tycka men lagen är luddig och stämmer inte alltid med vad man har för uppfattning och tycke.
Det finns rätt många trådar och jag har nog tappat räkningen på alla debatter men kortfattat så finns det alltid
de som tycker att de alltid har rätt (oftast de med trasiga produkter) och de som tolkar lagen mer baserat på verkliga ARN ärenden.

Dock är det lite skrämmande hur vissa blandar ihop garanti och reklamationrätt, att de tror verkligen att reklamationrätt är samma sak som garanti osv.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kosh of Vorlon:

Vad du anser och tycker är dock inte samma sak som verkligheten dock.
Vi alla har rätt att tycka men lagen är luddig och stämmer inte alltid med vad man har för uppfattning och tycke.
Det finns rätt många trådar och jag har nog tappat räkningen på alla debatter men kortfattat så finns det alltid
de som tycker att de alltid har rätt (oftast de med trasiga produkter) och de som tolkar lagen mer baserat på verkliga ARN ärenden.

Dock är det lite skrämmande hur vissa blandar ihop garanti och reklamationrätt, att de tror verkligen att reklamationrätt är samma sak som garanti osv.

Såsom https://lagen.nu/arn/2005-3478 ? Eller är det ett overkligt ARN-ärende?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD