Dac eller internt Ljudkort till Sennheiser G4ME zero

Permalänk

Dac eller internt Ljudkort till Sennheiser G4ME zero

Hej!
Jag ska ta och beställa ett Sennheiser G4ME zero då jag tröttnat på mina QH-90 då dem börjar bli lite gamla och trasig och jag vill ha ett nytt slutet headset (har ni nått annat förslag så är tar jag gärna emot förslag ). Men det som är min fråga är om man ska köpa en DAC eller ett nytt internt Ljudkort? Just nu sitter jag på ett Xonar DGX som jag är väldigt nöjd med men om jag ska köpa ett nytt headset så är det att slänga hälften av värdet i sjön om man inte har ett ljudkort som kan driva dem. Så jag har tittat på Phoebus som ett alternativ. Men jag har också tittat på att kanske använda en DAC då jag hamna på en annan tråd här på SWEC. Där döck denna upp http://www.headnhifi.com/dac/O2-ODAC-fully-modded . Det ser ut som nått som kanske kan vara en bra lösning men jag ser inte om jag kan koppla in min mic i den och det verkar bara finnas 6.3 mm ingång på dacen eller har jag fel? För dem som undrar kommer dem användas till Skype, TS, Spotify och Spel som CS, BF och mycket kollande på streams. Tack för svar!

Visa signatur

Main PC | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | AMD Phenom X4 BE 3,4 ghz | Corsair 8gb Vengeance LP | NZXT Switch 810 | Sapphire Radeon 7950 | Fractal Design Tesla 650w 80+ | Realtek 1000 Mbit PCI | Datorn
Laptop | AMD Athlon X2 @1,9 GHZ | GeForce 8700M GT | 160gb seagate | 2gb Internminne

Permalänk
Rekordmedlem

Det är en dac och inget ljudkort så den har ingen mikrofoningång.
Ingångarna har är usb och rca, utgången har en normal 6,3 mm tele.
Du kan använda ljudkortet för att ansluta en mikrofon om du har en dac/hörlursförstärkare som driver hörlursdelen av ett headset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är en dac och inget ljudkort så den har ingen mikrofoningång.
Ingångarna har är usb och rca, utgången har en normal 6,3 mm tele.
Du kan använda ljudkortet för att ansluta en mikrofon om du har en dac/hörlursförstärkare som driver hörlursdelen av ett headset.

sjanghajar tråden lite: Så om en DAC är värdelös för en vanlig gamer(?) ska man istället bara köpa ett bra ljudkort, och isåfall är internt eller extern bäst? fördelar/nackdelar?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? Om ljudet blir för lågt till lurarna så är det väl en hörlursförstärkare du behöver? T ex http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/horlurar-headset/til...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

Vad är problemet? Om ljudet blir för lågt till lurarna så är det väl en hörlursförstärkare du behöver? T ex http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/horlurar-headset/til...

Som jag förstår så är det ett ljudkort TS vill ha, Något som kan driva både mic och hörlurar. Skulle han bara behöva högre ljud så hade DACen som TS länkade varit helt rätt.

Ska dock låta TS svara på det själv också

Skrivet av BasseeBoii:
Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Jag fick en extern dac över från min hifi anläggning och testade att koppla in den till min dator , kopplat ; optiskt från ljudkort till dac sen rca uppsamplat till 192 khz och Vilket lyft av ljudet, den kostar iofs runt 2500kr men lyssnar man på musik på datorn så rekomenderar jag det. Värt mer än nytt datorljudkort enligt mig

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

sjanghajar tråden lite: Så om en DAC är värdelös för en vanlig gamer(?) ska man istället bara köpa ett bra ljudkort, och isåfall är internt eller extern bäst? fördelar/nackdelar?

En DAC är inte värdelös för en gamer beror på behovet, men man får skilja på att en DAC är en DAC och är inte ett Ljudkort.
Man kan inte driva hörlurar (eller högtalare) med en DAC men man kan däremot driva en förstärkare med en DAC.

Nu finns det förstås ganska många kombinerade DAC/förstärkare, både externa och interna, tex vanliga ljudkort kan man också säga är en sådan kombinerad.

Otroligt många som uttrycker att dom ska skaffa en "DAC" när dom egentligen menar att dom ska ha en hörlursförstärkare eller en kombinerad DAC/förstärkare, blir bara stor förvirring av det hela

Skrivet av Mogwaii:

Jag fick en extern dac över från min hifi anläggning och testade att koppla in den till min dator , kopplat ; optiskt från ljudkort till dac sen rca uppsamplat till 192 khz och Vilket lyft av ljudet, den kostar iofs runt 2500kr men lyssnar man på musik på datorn så rekomenderar jag det. Värt mer än nytt datorljudkort enligt mig

Fast vad har du efter din DAC då?
Ljudet blir ju knappast bättre bara för att du har en bra DAC, du behöver också en bra förstärkare som driver dina lurar (eller högtalare) om den är sunkigt är inget vunnit med en bra DAC.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

skaffa xonar STX som är ljudkort speciellt för hörlurar (bra förstärkare) och krångla inte med externa enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

En DAC är inte värdelös för en gamer beror på behovet, men man får skilja på att en DAC är en DAC och är inte ett Ljudkort.
Man kan inte driva hörlurar (eller högtalare) med en DAC men man kan däremot driva en förstärkare med en DAC.

Nu finns det förstås ganska många kombinerade DAC/förstärkare, både externa och interna, tex vanliga ljudkort kan man också säga är en sådan kombinerad.

Otroligt många som uttrycker att dom ska skaffa en "DAC" när dom egentligen menar att dom ska ha en hörlursförstärkare eller en kombinerad DAC/förstärkare, blir bara stor förvirring av det hela

Fast vad har du efter din DAC då?
Ljudet blir ju knappast bättre bara för att du har en bra DAC, du behöver också en bra förstärkare som driver dina lurar (eller högtalare) om den är sunkigt är inget vunnit med en bra DAC.

Du är den första jag sett som är förvirrad av detta tror jag bestämt.

Nej man kan inte driva en förstärkare med en DAC.

Han har ju uppenbarligen en hörlursförstärkare och menar på att kombinationen fungerar utmärkt. En bra DAC är alltid något vunnet med. Sedan är ju en schysst hörlursförstärkare också att föredra men han kanske har ett par hörlurar som är lättdrivna?

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Du är den första jag sett som är förvirrad av detta tror jag bestämt.

Nej man kan inte driva en förstärkare med en DAC.

Han har ju uppenbarligen en hörlursförstärkare och menar på att kombinationen fungerar utmärkt. En bra DAC är alltid något vunnet med. Sedan är ju en schysst hörlursförstärkare också att föredra men han kanske har ett par hörlurar som är lättdrivna?

Vem som helst blir förvirrad om man kallar en sak för något som inte stämmer, blir som om man skulle kalla en hårddisk för själva modermodemet i datorn

En DAC är en DAC och en DAC kan inte driva varken hörlurar inte ens (eller knappt) lättdrivna hörlurar, En DAC ger bara en lågnivå signal och har ingen förstärkt signal alls.

Jag driver då min hörlursförstärkare med en fristående DAC, så hur du får ihop att man inte kan driva en förstärkare med en DAC kanske du kan berätta mer om

Uppenbarligen en hörlursförstärkare, jo antagligen så eller menar han kanske en kombinerad DAC och hörlursförstärkare, framgår inte....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vem som helst blir förvirrad om man kallar en sak för något som inte stämmer, blir som om man skulle kalla en hårddisk för själva modermodemet i datorn

En DAC är en DAC och en DAC kan inte driva varken hörlurar inte ens (eller knappt) lättdrivna hörlurar, En DAC ger bara en lågnivå signal och har ingen förstärkt signal alls.

Jag driver då min hörlursförstärkare med en fristående DAC, så hur du får ihop att man inte kan driva en förstärkare med en DAC kanske du kan berätta mer om

Uppenbarligen en hörlursförstärkare, jo antagligen så eller menar han kanske en kombinerad DAC och hörlursförstärkare, framgår inte....

Jag skrev inte att den kan driva ett par lättdrivna lurar. Det är en Digital to Analog converter och den skickar alltså en analog signal till förstärkaren. Däremot har ju många av dagens DACar en inbyggd hörlursförstärkare också. Anledningen till att de flesta bara skriver DAC är att det blir ett h* om man ska skriva "Dac med inbyggd hörlursförstärkare" varje gång man pratar om den.
Sedan hållar jag iof med om att det kan vara missvisande i vissa fall då TS kanske inte är speciellt insatt kan jag hålla med om och ett första förtydligande är ju inte helt fel! Vi är ju trots allt inte på Head-fi eller minhembio forum.

Jag får ihop det eftersom din hörlursförstärkare är aktiv och faktiskt inte drivs av signalen som kommer från DACen! Drivs gör den av strömmen som du antagligen tar in separat?

Det framgår ju tydligt att han skickar ut signalen via RCA? Däremot till vad signalen går verkar inte vara lika tydligt!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Jag skrev inte att den kan driva ett par lättdrivna lurar. Det är en Digital to Analog converter och den skickar alltså en analog signal till förstärkaren. Däremot har ju många av dagens DACar en inbyggd hörlursförstärkare också. Anledningen till att de flesta bara skriver DAC är att det blir ett h* om man ska skriva "Dac med inbyggd hörlursförstärkare" varje gång man pratar om den.
Sedan hållar jag iof med om att det kan vara missvisande i vissa fall då TS kanske inte är speciellt insatt kan jag hålla med om och ett första förtydligande är ju inte helt fel! Vi är ju trots allt inte på Head-fi eller minhembio forum.

Jag får ihop det eftersom din hörlursförstärkare är aktiv och faktiskt inte drivs av signalen som kommer från DACen! Drivs gör den av strömmen som du antagligen tar in separat?

Det framgår ju tydligt att han skickar ut signalen via RCA? Däremot till vad signalen går verkar inte vara lika tydligt!

Jo håller mer om att skriva en DAC med inbyggd förstärkare blir lite långt, fast i en del trådar kan det bli förvirrat när någon efterfrågar något, och det är lite oklart om det menas en enskild DAC eller en med förstärkare.

Själv ser jag det väl inte riktigt som en DAC med en hörlursförstärkare, utan som en hörlursförstärkare med inbyggd DAC

Jo självklart drivs min hörlursförstärkare av strömmen, och förstärker signalen via en RCA kabel för lågnivåsignalen från min DAC till min hörlursförstärkare.
Med drivs menar jag signalen inte strömmen i tidigare inlägg.

EDIT man borde försöka få till nån bra förkortning om en förstärkare/DAC kombination DACA eller ADAC kanske det första eller sista A står då för amplifier

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Håller med, det är en aning förvirrat. BasseeBoii har uppenbarligen redan ett ljudkort med inbyggd hörlursförstärkare, men av någon anledning är han fundersam på om det orkar driva nya lurarna. Bästa rådet är väl helt enkelt att prova om ljudet räcker till när han fått de nya. Om de inte är speciellt trögdrivna funkar ska det väl gå.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xcym:

sjanghajar tråden lite: Så om en DAC är värdelös för en vanlig gamer(?) ska man istället bara köpa ett bra ljudkort, och isåfall är internt eller extern bäst? fördelar/nackdelar?

Nej en dac är totalt nödvändig för att få ut ljud från datorn, men den kan vara placerad på på olika ställen, dac syftar egentligen bara på en omvandlare och den finns även på ljudkort, men ett ljudkort innehåller även en adc, dvs en krets som omvandlar analogt till digitalt och ljudkorten har ju ofta nån mer funktion, typ en mikrofonförstärkare och ibland även en hörlursförstärkare, ljudkort för musiker brukar dessutom ofta ha fantommatning och en riktig mixer så att man inte behöver mixa digitalt i datorn och de kan också ha nån typ av dsp.

Skrivet av majje:

Du är den första jag sett som är förvirrad av detta tror jag bestämt.

Nej man kan inte driva en förstärkare med en DAC.

Han har ju uppenbarligen en hörlursförstärkare och menar på att kombinationen fungerar utmärkt. En bra DAC är alltid något vunnet med. Sedan är ju en schysst hörlursförstärkare också att föredra men han kanske har ett par hörlurar som är lättdrivna?

Skrivet av majje:

Jag skrev inte att den kan driva ett par lättdrivna lurar. Det är en Digital to Analog converter och den skickar alltså en analog signal till förstärkaren. Däremot har ju många av dagens DACar en inbyggd hörlursförstärkare också. Anledningen till att de flesta bara skriver DAC är att det blir ett h* om man ska skriva "Dac med inbyggd hörlursförstärkare" varje gång man pratar om den.
Sedan hållar jag iof med om att det kan vara missvisande i vissa fall då TS kanske inte är speciellt insatt kan jag hålla med om och ett första förtydligande är ju inte helt fel! Vi är ju trots allt inte på Head-fi eller minhembio forum.

Jag får ihop det eftersom din hörlursförstärkare är aktiv och faktiskt inte drivs av signalen som kommer från DACen! Drivs gör den av strömmen som du antagligen tar in separat?

Det framgår ju tydligt att han skickar ut signalen via RCA? Däremot till vad signalen går verkar inte vara lika tydligt!

Många blandar ihop begrepp och definitioner, speciellt på detta forum, med en dac driver ju oftast nån typ av förstärkare signalmässigt, men den står ju inte för strömförsörjnnigen, det finns få dacar som ger så stark utsignal att man direkt kan använda den till annat än att driva någon form av förstärkare, men det finns, en del digitalförstärkare är egentligen en form av dacar.

Vad gäller definitioner så blanda många ihop dac och ljudkort, dacar omvandlar bara åt ett håll, dac står för digital to analog converter en enkelriktad omvandling medan ljudkort även ger ingång. Sedan kan man kombinera dacen med diverse andra funktioner, jag har tex både rena dacar och dacar med försteg och dac med dsp och dac med hörlursförstärkare.
Det finns bra ljudkort också men det verkar ju vara få som överväger att skaffa sånt hos "spelare" de stoppar vid spelkorten och kikar sällan på musikkorten.

Headset och hörlur är också olika saker, headset är en hörlur med mikrofon på och man kan ofta ansluta ett headset så att dac och hörlursförstärkaren tar hand om ljudet ut från datorn medan man låter ljudkortet ta hand om ljudet in till datorn, då kan man kanske få bättre ljudkvalitet på det man lyssnar på, samtidigt ska man tänka på att ett spelheadset inte brukar ha särskilt hög ljudkvalitet.

Men en dac/lurdrivarkombination är ofta första steget mot ett bättre ljudsystem, många skaffar ett par bra lurar och en separat mikrofon när de får högre krav, speciellt när man vill lyssna på musik och vill ha bra ljud.

Dac är ett ungefär lika förvirrat/missbrukat begrepp på detta forum som "router" och mb/Mb, man bör skriva ut exakt vad man menar om man inser att det finns en risk att det kan misstolkas, det är svårare att skriva på forum än att tala med nån som är på plats och då även får mer information av det man upplever på plats som gör att man oftast förstår vad som menas även om orden som pratas inte är helt korrekta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:
Skrivet av oxxyyd:
Skrivet av ggustavsson:
Skrivet av majje:
Skrivet av anon127948:
Skrivet av Mogwaii:
Skrivet av Xcym:
Skrivet av oxxyyd:
Skrivet av mrqaffe:

Okej, känns som att jag måste klargöra vad jag är ute efter. För det första har jag ett ljudkort just nu som inte har allt för kraftfullt då det är ett ljudkort för 250 kr. Det headset jag har tänkt att köpa är ett headset för 2000 kr som kräver att jag har nått som kan driva dem bättre än vad mitt ljudkort kan atm.

Om ni kollar på det jag länkade så var det en DAC som när jag kollade på Barnacules video personligen rekommenderade. Då Barnacules själv är en "audifil" så tänkte jag att det kanske är något man skulle investera i och något han själv använt till just det här headsetet. Då är min fråga så har han kopplat in mic ingången i DACen eller tror ni han använt någon annan lösning för att få mic ljudet till datorn?
Videon finns här: https://www.youtube.com/watch?v=6JBbGLDRVVw och han börjar prata om O2 amp vid typ 10.50 nån gång.

Så jag undrar om jag bara ska ta och köpa ett INTERNT ljudkort med amp för 1000kr för att driva mitt headset. Eller kan det vara värt att investera i en DAC eller vad ni kallar det och om ni kunde hjälpa mig att hitta en lösning för att koppla in micen nånstans.

Visa signatur

Main PC | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | AMD Phenom X4 BE 3,4 ghz | Corsair 8gb Vengeance LP | NZXT Switch 810 | Sapphire Radeon 7950 | Fractal Design Tesla 650w 80+ | Realtek 1000 Mbit PCI | Datorn
Laptop | AMD Athlon X2 @1,9 GHZ | GeForce 8700M GT | 160gb seagate | 2gb Internminne

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BasseeBoii:

Okej, känns som att jag måste klargöra vad jag är ute efter. För det första har jag ett ljudkort just nu som inte har allt för kraftfullt då det är ett ljudkort för 250 kr. Det headset jag har tänkt att köpa är ett headset för 2000 kr som kräver att jag har nått som kan driva dem bättre än vad mitt ljudkort kan atm.

Om ni kollar på det jag länkade så var det en DAC som när jag kollade på Barnacules video personligen rekommenderade. Då Barnacules själv är en "audifil" så tänkte jag att det kanske är något man skulle investera i och något han själv använt till just det här headsetet. Då är min fråga så har han kopplat in mic ingången i DACen eller tror ni han använt någon annan lösning för att få mic ljudet till datorn?
Videon finns här: https://www.youtube.com/watch?v=6JBbGLDRVVw och han börjar prata om O2 amp vid typ 10.50 nån gång.

Så jag undrar om jag bara ska ta och köpa ett INTERNT ljudkort med amp för 1000kr för att driva mitt headset. Eller kan det vara värt att investera i en DAC eller vad ni kallar det och om ni kunde hjälpa mig att hitta en lösning för att koppla in micen nånstans.

En dac kan per definition inte ha en mikrofoningång och i videon du länkar så säger han att mikrofonen är kopplad direkt i kameran när han filmade videon för att tittarna ska få en uppfattning om hur den låter, kameran får du ersätta med ljudkortet om du ska använda en dator, dac och hörlursförstärkare ger bara utsignalen från datorn men ljudkort behövs för insignalen från mikrofonen, ett ljudkort innehåller en ADC, analog to digital converter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En dac kan per definition inte ha en mikrofoningång och i videon du länkar så säger han att mikrofonen är kopplad direkt i kameran när han filmade videon för att tittarna ska få en uppfattning om hur den låter, kameran får du ersätta med ljudkortet om du ska använda en dator, dac och hörlursförstärkare ger bara utsignalen från datorn men ljudkort behövs för insignalen från mikrofonen, ett ljudkort innehåller en ADC, analog to digital converter.

Men det går ju inte ihop sig då han pratar om att han gör det just då för att vissa tittarna om hur ljudet på micen är men han använde den på en stream säger han i videon. Men det finns typ inget sätt man kan koppla in micen i en mixer eller nått annat?
Men på headset brukar ju 3.5 kontakterna sitta så nära varann så teoretiskt sätt måste jag ju ha dac ovanpå datorn isåfall?

Visa signatur

Main PC | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | AMD Phenom X4 BE 3,4 ghz | Corsair 8gb Vengeance LP | NZXT Switch 810 | Sapphire Radeon 7950 | Fractal Design Tesla 650w 80+ | Realtek 1000 Mbit PCI | Datorn
Laptop | AMD Athlon X2 @1,9 GHZ | GeForce 8700M GT | 160gb seagate | 2gb Internminne

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BasseeBoii:

Men det går ju inte ihop sig då han pratar om att han gör det just då för att vissa tittarna om hur ljudet på micen är men han använde den på en stream säger han i videon. Men det finns typ inget sätt man kan koppla in micen i en mixer eller nått annat?
Men på headset brukar ju 3.5 kontakterna sitta så nära varann så teoretiskt sätt måste jag ju ha dac ovanpå datorn isåfall?

En mixer påverkar ju inte det faktum att du måste ansluta mikrofonens utsignal till en analog ingång och att en dac bara ger en analog utgång, att välja rätt kablar så man kan ansluta och placera delarna är nog inget större problem i verkligheten Sennheiser G4ME ZERO har ju 2 separata 3,5mm teleproppar för anslutningen så det är ju bara att koppla via en "lagom lång" kabel så kan du ställa sakerna där du vill och ansluta mikrofnen till ljudkortet, nått sånt här lär lösa det:

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.