Intel Compute Stick är Chromecast-liknande datorsticka med Windows 8.1 för 149 dollar

Permalänk
Medlem

Sån här ska jag ha. Dags att slänga ut den högt flåsande laptopen som sjunger på sista versen.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en windowsplatta för samma pris? Då har man ju fler användningar.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Varför då? Jag har kört trådlös HTPC i flera år, fungerar perfekt, strömmar alla typer av HD utan problem. Och då är huset fullt av smartphones och trådlösa laptops, och jag bor i ett tätbebyggt område. Min gamla WNDR3700 router ger 300Mbit/s trådlöst och det räcker uppenbarligen med råge. Nu finns det ju massor med routrar som är bra mycket snabbare.

Får Du verkligen ut 300Mbit/s om du mäter vid tex filöverföring samtidigt med någon annan aktivitet enhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Varför då? Jag har kört trådlös HTPC i flera år, fungerar perfekt, strömmar alla typer av HD utan problem. Och då är huset fullt av smartphones och trådlösa laptops, och jag bor i ett tätbebyggt område. Min gamla WNDR3700 router ger 300Mbit/s trådlöst och det räcker uppenbarligen med råge. Nu finns det ju massor med routrar som är bra mycket snabbare.

Några 300Mbit bit får du knappast från din wndr3700 annat än under extremt optimala förhållanden (att det är tryckt på kartongen är en annan sak).
Bra att det funkar för dina behov, men oavsett så tar det bandbredd i luften som påverkar hastigheten och räckvidden för övriga enheter.
(Min nästa htpc blir antagligen mer åt NUC-hållet)

Permalänk
Inaktiv

"...with Bing" är inget bra försäljningsargument.

Intressant sticka dock!

Permalänk
Snusfri

Mycket intressant produkt detta.
En hyffsad 22-24" skärm, bt mus/tgb så kan päronen skeppa iväg sin gamla slöa laptop.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dr904:

För stor för att sitta direkt i en HDMI port bakom tvn. Och hur ska man styra denna? Måste man koppla in trådlöst tangentbord o mus?

En möjlighet numera är att stoppa in t.ex. tangentbord och mus i en Linux-maskin och använda USB/IP. Finns sedan drivare för både Windows- och Linux-klienter som gör det möjligt för dessa att använda de USB-enheter som är inkopplade i Linux-server-maskinen som om de var direkt inkopplade i klienten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

en sådan här ska jag bara ha.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av WIRN:

Nice

Kan även passa på att tipsa om den här liknande produkten som verkar vara intressant:
http://c.dx.com/collection/201412/guleeki8/en/index.html?utm_...

Fan vad det kliar i fingrarna nu. Grym liten grej med kraft så det räcker och blir över. Synd att man inte riktigt har användning för det själv än.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Steam in-home streaming någon ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Nice

Kan även passa på att tipsa om den här liknande produkten som verkar vara intressant:
http://c.dx.com/collection/201412/guleeki8/en/index.html?utm_...

Tack för länken, beställde 2 stycken... 827:- (styck) inkl. frakt till Sverige.
Får se hur bra den fungerar med bara 16GB lagring, Sweclockers gnällde ju rätt mycket på surfplattan "Lamina T-701", men det finns ju plats för MicroSD så jag vet inte riktigt vad problemet är. 2GB RAM på den i alla fall så det är bra!

Har använt min Toshiba Encore och kört Steam In Home Streaming över helgerna och tycker det fungerar kalas, men den ska ersättas av denna box istället, kan inte ladda plattan och samtidigt ha USB-prylar inkopplade.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Tack för länken, beställde 2 stycken... 827:- (styck) inkl. frakt till Sverige.
Får se hur bra den fungerar med bara 16GB lagring, Sweclockers gnällde ju rätt mycket på surfplattan "Lamina T-701", men det finns ju plats för MicroSD så jag vet inte riktigt vad problemet är. 2GB RAM på den i alla fall så det är bra!

Har använt min Toshiba Encore och kört Steam In Home Streaming över helgerna och tycker det fungerar kalas, men den ska ersättas av denna box istället, kan inte ladda plattan och samtidigt ha USB-prylar inkopplade.

Synd att den bara har 16gb, hade gärna betalt några hundralappar till för mer lagring. Vet inte hur det fungerar att installera program på SD-kort.
Edit: Hittade denna med 32gb och större batteri, dock lite dyrare: http://www.amazon.com/dp/B00REGG6QU#productDetails
Tror det kommer dyka upp en mängd med sådana här mini-pc den närmaste framtiden, spännande!
Edit igen, hittade denna också, dock utan batteri men med lan och 4st USB: http://www.geekbuying.com/item/PIPO-X7-Windows-8-1-Smart-Mini...
Eller kanske denna som ser ut som en Apple TV: http://www.aliexpress.com/item/Win8-mini-PC-Intel-Atom-Z3735F..., beställer nog en sådan!

Permalänk
Medlem

Har fått för mig att Bing är virus, vet inte varför jag tror det. kanske bara hatar det väldigt mycket!
Får se om det blir ett köp!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Så fort man såg att den kom med Windows blev det genast ointressant, går det inte att få den kraftigare versionen med Linux.

Permalänk
Avstängd

För dyr om man jämför med enheter som Chromecast och Raspberry Pi.

Är den låst till Windows 8.1 eller kan man installera Android på den, eller annan valfri Linuxdistribution?

Tråkigt att höljet verkar ha hål i sig, det vore bättre med ett vattentätt och dammtätt chassi.

Vore coolt att istället för att koppla in den i en HDMI port bara strömförsörja den över USB och köra den som en server över Wi-Fi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

För dyr om man jämför med enheter som Chromestick och Raspberry Pi.

Är den låst till Windows 8.1 eller kan man installera Android på den, eller annan valfri Linuxdistribution?

Tråkigt att höljet verkar ha hål i sig, det vore bättre med ett vattentätt och dammtätt chassi.

Vore coolt att istället för att koppla in den i en HDMI port bara strömförsörja den över USB och köra den som en server över Wi-Fi.

Men det du pratar om är ju en Chromecast, du vill alltså att Intel Compute Stick ska vara Chromecast? Varför köper du inte en Chromecast då?
Vattentätt och dammtätt chassi? Ska du ha den i badkaret?

Chromecast i all ära, men det här är mera typen HTPC, med alla dess fördelar det medför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Synd att den bara har 16gb, hade gärna betalt några hundralappar till för mer lagring. Vet inte hur det fungerar att installera program på SD-kort.
Edit: Hittade denna med 32gb och större batteri, dock lite dyrare: http://www.amazon.com/dp/B00REGG6QU#productDetails
Tror det kommer dyka upp en mängd med sådana här mini-pc den närmaste framtiden, spännande!
Edit igen, hittade denna också, dock utan batteri men med lan och 4st USB: http://www.geekbuying.com/item/PIPO-X7-Windows-8-1-Smart-Mini...
Eller kanske denna som ser ut som en Apple TV: http://www.aliexpress.com/item/Win8-mini-PC-Intel-Atom-Z3735F..., beställer nog en sådan!

Mmm, verkar finnas några alternativ, men nu är dom redan beställda så
Borde fungera hyfsat med ett 64GB Minneskort, blir spännande att testa!

Tror också det kommer dyka upp många så'nna här, för vanligt skrivbordsarbete och filmtittande räcker det nog utmärkt.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Ah trevligt äntligen en sticka där man slipper google

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Ser nästan exakt ut som Intel stickan och dessutom dualboot med win 8.1/Android 4.4.

MeegoPad TB05 Intel Stick

http://www.amazon.com/Generic-MeegoPad-Android-Windows-PC-Black/dp/B00RMG5730/ref=pd_sim_sbs_pc_2?ie=UTF8&refRID=1H0AMHT0WHQMWG3WCZYW

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av aliassund:

Får Du verkligen ut 300Mbit/s om du mäter vid tex filöverföring samtidigt med någon annan aktivitet enhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag får ut 18 MB/s från WNDR3700 vilket räcker till 48 Viaplay-streamar (har för mig att dom kör 3 Mbit/s).

Denna hastighet är stabil och är mellan en 5,5 år gammal dator och routern. Dom står på varsin sida av rummet.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Sån här ska jag ha. Dags att slänga ut den högt flåsande laptopen som sjunger på sista versen.

Jag tänkte på samma sak, denna lilla leksak med en air mouse så är HTPCn komplett, hade gärna sett den med wifi AC standard.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Varför då? Jag har kört trådlös HTPC i flera år, fungerar perfekt, strömmar alla typer av HD utan problem. Och då är huset fullt av smartphones och trådlösa laptops, och jag bor i ett tätbebyggt område. Min gamla WNDR3700 router ger 300Mbit/s trådlöst och det räcker uppenbarligen med råge. Nu finns det ju massor med routrar som är bra mycket snabbare.

Säg det när 30 grannar grisar ner med "plug&play" wifi, finns ingen ledig kanal/frekvens utan störningar.
Innan jag flyttade hit så hade jag precis allt trådlöst hemma, men nu är det tråd som gäller.
Surfplattan tappar signal efter bara 2m.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Det är väl rätt bra klipp i Atom-propparna numera, men jag undrar ändå hur det funkar att köra W8 med 2 GB minne. Rent instinktivt tvivlar jag på det, men man ser ju fler och fler surfplattor etc som kör det. Har å andra sidan svårt att tänka mig att man skulle sälja enheter utan möjlighet att uppgradera minnet med bara 2 GB om det sög totalt. Eller är det rent av så att man inte märker av att minnesmängden är i underkant när man har en ssd att swappa till? Vad säger ni som testat?

Angående det där med W8 with Bing, ser inte riktigt problemet. Är ju ganska enkelt för någon som har lite koll - antar att majoriteten av de som sitter på ett IT-forum har det - att plocka bort allt Bingmög. Inte precis någon jobbig tradeoff för att få W8 gratis

Skrivet av quattro-2.6:

Säg det när 30 grannar grisar ner med "plug&play" wifi, finns ingen ledig kanal/frekvens utan störningar.
Innan jag flyttade hit så hade jag precis allt trådlöst hemma, men nu är det tråd som gäller.
Surfplattan tappar signal efter bara 2m.

En tanke. Lyssnar inte dagens routers efter vilka beacons som är i luften för att bestämma sig för vilken kanal de ska lägga sig på? I teorin borde man ju kunna sätta upp en Raspberry Pi eller något med en wifidongle att spoofa en massa beacons på den kanal man vill ha fri + två kanaler uppåt/nedåt. Det borde bara vara en tidsfråga innan grannarnas routers lagt sig på andra kanaler...

Som bonus ökar du ju säkerheten mot wardriving i området också, ha det så skoj med att hitta de riktiga nätverken när det hela tiden ligger några hundra falska ute

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är väl rätt bra klipp i Atom-propparna numera, men jag undrar ändå hur det funkar att köra W8 med 2 GB minne. Rent instinktivt tvivlar jag på det, men man ser ju fler och fler surfplattor etc som kör det. Har å andra sidan svårt att tänka mig att man skulle sälja enheter utan möjlighet att uppgradera minnet med bara 2 GB om det sög totalt. Eller är det rent av så att man inte märker av att minnesmängden är i underkant när man har en ssd att swappa till? Vad säger ni som testat?

Angående det där med W8 with Bing, ser inte riktigt problemet. Är ju ganska enkelt för någon som har lite koll - antar att majoriteten av de som sitter på ett IT-forum har det - att plocka bort allt Bingmög. Inte precis någon jobbig tradeoff för att få W8 gratis

En tanke. Lyssnar inte dagens routers efter vilka beacons som är i luften för att bestämma sig för vilken kanal de ska lägga sig på? I teorin borde man ju kunna sätta upp en Raspberry Pi eller något med en wifidongle att spoofa en massa beacons på den kanal man vill ha fri + två kanaler uppåt/nedåt. Det borde bara vara en tidsfråga innan grannarnas routers lagt sig på andra kanaler...

Som bonus ökar du ju säkerheten mot wardriving i området också, ha det så skoj med att hitta de riktiga nätverken när det hela tiden ligger några hundra falska ute

Det är 32 bitars Windows i dem, många billiga windowsplattor har bara 1gb ram. Min egen Toshiba Encore har 2gb och funkar utmärkt. Som HTC eller kontorsdator ska det inte vara något problem även om jag gärna lagt några hundralappar till för mer minne o större lagring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är väl rätt bra klipp i Atom-propparna numera, men jag undrar ändå hur det funkar att köra W8 med 2 GB minne.
[...]

Det funkar finfint, har en 8-tums surfplatta med windows 8.1 och den är överraskande snabb så länge du inte försöker starta ett spel. Spelar upp allt som kan tänkas utan problem och minnet känns sällan som att det är något problem för vanligt användande.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Skrivet av kaput:

Det är väl rätt bra klipp i Atom-propparna numera, men jag undrar ändå hur det funkar att köra W8 med 2 GB minne. Rent instinktivt tvivlar jag på det, men man ser ju fler och fler surfplattor etc som kör det. Har å andra sidan svårt att tänka mig att man skulle sälja enheter utan möjlighet att uppgradera minnet med bara 2 GB om det sög totalt. Eller är det rent av så att man inte märker av att minnesmängden är i underkant när man har en ssd att swappa till? Vad säger ni som testat?

Angående det där med W8 with Bing, ser inte riktigt problemet. Är ju ganska enkelt för någon som har lite koll - antar att majoriteten av de som sitter på ett IT-forum har det - att plocka bort allt Bingmög. Inte precis någon jobbig tradeoff för att få W8 gratis

En tanke. Lyssnar inte dagens routers efter vilka beacons som är i luften för att bestämma sig för vilken kanal de ska lägga sig på? I teorin borde man ju kunna sätta upp en Raspberry Pi eller något med en wifidongle att spoofa en massa beacons på den kanal man vill ha fri + två kanaler uppåt/nedåt. Det borde bara vara en tidsfråga innan grannarnas routers lagt sig på andra kanaler...

Som bonus ökar du ju säkerheten mot wardriving i området också, ha det så skoj med att hitta de riktiga nätverken när det hela tiden ligger några hundra falska ute

Det var väldigt intressant, det måste jag veta mer om
Det lustiga är att huset har gratis wifi till alla boende, ingen dålig fart heller, lite små begränsningar för vissa sidor.. Synd att resten inte använder sig av det.

Varje gång jag kollar wifi så får jag fram runt 25-30 routrar men huset har bara 20 lägenheter, alltså måste några köra på flera stycken.

Blåtand är värre med, massor..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Satan vad jag ska koppla ihop den där med steam home streaming. Spela steamspelen från datorn på kontoret på övervåningen, på hembion på nedervåningen.

Lite ouch att behöva köra BT tangentbord och mus, men värt.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Satan vad jag ska koppla ihop den där med steam home streaming. Spela steamspelen från datorn på kontoret på övervåningen, på hembion på nedervåningen.

Lite ouch att behöva köra BT tangentbord och mus, men värt.

behöver du inte, det finns en vanlig usb samt en mini usb (för strömförsörjning) då du kan koppla en USB hub i den ensamma USBn och köra mus/tgb som vanligt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Undra om den klarar av att mata ut 1440p 60 Hz via HDMI.
Min gamla Intel NUC gör det inte.

Permalänk
Medlem

Fick precis hem min "Guleek i8" idag. Tog exakt 3 veckor att få hem den, och då var det lite strul med flyget eftersom den innehåller batteri.

Har hittills testat både Kodi(XBMC) och Steam In Home Streaming, fungerar klockrent!. Har kört på WiFi så länge men ska testa ett USB-nätverkskort också. Datorn blir lite varm, speciellt när den laddas, men inte het. Helt knäpptyst eftersom den saknar rörliga delar, så det är verkligen en perfekt surf/HTPC/streamingmaskin, och för ynka 800:- inkl. frakt så är det inte mycket som slår den i pris/prestanda.

16GB lagringsutrymme är ju rätt klent, efter Windows Update etc. har jag ~3GB ledigt, men det går att få loss några GB till om man tar bort återställningspartitionen, inaktiverar viloläge mm mm.
Har stoppat i ett 64GB minneskort där jag installerar alla program, så det lär ju räcka så länge man inte installerar en massa spel direkt på minidatorn.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED