Extern lagring (eget moln), kabinett eller NAS

Permalänk
Medlem

Extern lagring (eget moln), kabinett eller NAS

Hej

Jag har nu under ett bra tag suttit och funderat på att förflytta mycket/all av min media till ett lokalt litet moln, jag har även en disk sedan innan som jag vill flytta hit. När jag har läst trådar och kollat med vänner så har jag noterat att många verkar sikta in sig på en NAS direkt, vad an detta? Vad är det för fördelar med en NAS framför en kabinett?
Vill inte lägga för stor slant men en 2000 SEK kan jag tänka mig, räcker detta?

Så vad rekommenderar mina damer och herrar att jag använder för att bygga mitt egna lilla moln.

PS. Hade tänkt göra inköpet idag så snabba svar uppskattas. DS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kabinett = låda ?är det nån form av usb-disk du menar ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/4304662/wd-my-cloud-3tb

En sådan kanske? egentligen en extern-hårddisk fast med nätverksport. Lär räcka för dig?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk

Jag har en Synology NAS och är extremt nöjd med den. Förutom ren fillagring har den även många andra funktioner man kan "växa i" om man så önskar (webserver, databas, vpn, proxy etc etc.). Fördelen med en NAS är väl vanligtvis att de drar mycket mindre ström än att ha en stationär dator.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Citat:

Kabinett = låda ?är det nån form av usb-disk du menar ?

Ja precis, finns ju väldigt billiga sådana.

Citat:

http://www.inet.se/produkt/4304662/wd-my-cloud-3tb

En sådan kanske? egentligen en extern-hårddisk fast med nätverksport. Lär räcka för dig?

Glömde nog påpeka detta men jag har redan en disk i datorn som jag vill plocka ut. Får lägga en edit på posten.
Tack så mycket i vilket fall.

Citat:

Jag har en Synology NAS och är extremt nöjd med den. Förutom ren fillagring har den även många andra funktioner man kan "växa i" om man så önskar (webserver, databas, vpn, proxy etc etc.). Fördelen med en NAS är väl vanligtvis att de drar mycket mindre ström än att ha en stationär dator.

Okej, jag har själv kollat på Synology en del, härligt att få lite användarerfarenhet i sitt val. Tackar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Se bara till att du har ordentlig backup då dessa NASar kan knappast anses speciellt tillförlitliga. Speciellt om du använder 4+ TB diskar.

Permalänk
Skrivet av vengstrm:

Ser ok ut. J-modellerna är dock budgetmodeller ska man ha klart för sig. Men de gör bra prylar helt klart!

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,