PS3 Några problem som händer

Permalänk
Medlem

PS3 Några problem som händer

Hej

Jag har några problem med vår PS3, det enda vi spelar är Skate 3.
PS3:an är runt 4-5 år gammal och vi har inte rensat den en endaste gång.
Det som händer är att det laggar på startskärmen, spelet fryser till ibland eller laggar.
Det går inte att stänga av med knappen på PS3:an, man måste stänga den genom att dra ur kabeln och sedan öppnar den men då funkar PS3:an normalt efter det.
Jag brukar känna ovansidan på PS3:an och det känns inte så varmt, utan den är svagt varm.
Det jag misstänker är att det kan vara damm i den och orsakar något eller så kan det vara hårddisken då PS3:an har fått en rejäl smäll på den av en högtalare som ramlat ner från en hylla.

Jag är själv osäker om jag ska öppna den och rensa då jag har aldrig öppnat en konsol men det borde vara lätt?
Har reparerat en laptop och byggt två datorer så det borde inte vara så svårt, eller?

Jaja, vill bara veta om ni vet vad felet kan vara eller om ni har haft samma problem.

Det är den här versionen

Dold text
Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

prova att dra ur strömkabeln, håll in knappen som släpper ut skivan och sätt i strömkabeln igen. Det kör igång ps3ans "självstädning", kör igång fläktarna på max i några sekunder och rensar förhoppningsvis ut lite damm.

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja med att bygga om databasen, hjälper det inte hade jag formaterat om HD'n, det du beskriver låter som HD lagg, dessutom så länge du håller på och stänger av den när du inte ska, dessto mer korruption kommer du få och troligtvis en stor bit i dramat.

https://support.us.playstation.com/app/answers/detail/a_id/14...

BTW du kan stänga av din PS3 med gamepaden, dra ALDRIG ut strömkabeln så länge den inte har helt och hållet låst sig.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Testpilot

Du kan alltid börja med att göra ren den, tryckluft eller lätt hand med kompressor brukar fungera utmärkt för detta. Alt. kan du testa med självstädningen som föreslogs ovav innan du tar fram extern utrustning.

Om det inte hjälper skulle jag återställa systemet och sedan kolla så du har senaste 4.66 uppdateringen.

Om det inte hjälper kan du testa att byta hårddisk i den, men det brukar vara missljud om det är något fel, eller att den inte startar alls. Det är rätt enkelt att öppna en PS3, men något jag skulle personligen göra som absolut sista utväg!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Jag skulle börja med att bygga om databasen, hjälper det inte hade jag formaterat om HD'n, det du beskriver låter som HD lagg, dessutom så länge du håller på och stänger av den när du inte ska, dessto mer korruption kommer du få och troligtvis en stor bit i dramat.

https://support.us.playstation.com/app/answers/detail/a_id/14...

BTW du kan stänga av din PS3 med gamepaden, dra ALDRIG ut strömkabeln så länge den inte har helt och hållet låst sig.

Alltså gamepaden funkar inte heller, håller in knappen men det funkar inte så jag är tvungen att stänga av den genom att dra ut sladden.

Ska testa andra lösningarna senare också.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Förlåt för inget svar.
Har gjort självstädnings funktionen vilket inte hjälpte, så jag gjorde funktionen som fixade databasen vilket fixade alla problem.

Men en konstig grej hände, jag hade i HDMI kabeln i PS3:an men bytte sedan till den andra kabeln som följde med i PS3 lådan.
Jag fick en svart skärm och inget hände, jag startade upp safemode och startade om PS3:an och så fick jag bild.

Nu är allt bra med den och tack för era svar.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Förlåt för inget svar.
Har gjort självstädnings funktionen vilket inte hjälpte, så jag gjorde funktionen som fixade databasen vilket fixade alla problem.

Men en konstig grej hände, jag hade i HDMI kabeln i PS3:an men bytte sedan till den andra kabeln som följde med i PS3 lådan.
Jag fick en svart skärm och inget hände, jag startade upp safemode och startade om PS3:an och så fick jag bild.

Nu är allt bra med den och tack för era svar.

Det är för att PS3:an var inställd på att skicka bilden genom HDMI och då får man ingen bild genom den andra kabeln. När du startade PS3:et i safe mode så resättades bild inställningen till standard och då kan du få bild ur den andra kabeln igen.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.