Permalänk

Skillnad på de olika upplösningarna?

Hallå Sweclockers.

Efter nästan hela 6-7 långa år ska jag nu skaffa ny monitor och har verkligen försökt att läsa mig själv till så mycket som möjligt, men såhär i slutändan har jag ändå en del obesvarade frågor som jag hoppas kunna få hjälp med här.

Jag nyttjar mest datorn för spel som League of Legends och Star Craft (det är väl där prio ligger) men vist blir det lite BF4 till och från (bör dock inte tas med i åtanke om det drar ner något för de andra).
Det jag har bestämt mig för är att de är en 27" skärm jag är ute efter.

1: Dock så undrar jag vad den faktiskt skillnaden på de två olika upplösningarna 1920 x 1080 och 2560 x 1440 (varför skulle jag inte vilja ha högre upplösning?).

2: Krävs det att jag har ett grafikkort som "pallar" en fet skärm för att det ska vara värt?

Kom gärna med andra åsikter, tankar och förslag på skärmar.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

1. vid en 27" så tror jag det är en skillnad mellan 1080p och 1440p. men när man går ner till lägre fysiska storlekar på skärmar så blir skillnaden mindre eftersom man ser inte lika tydligt skillnaden pixeltätheten.

2. det beror på. ska man spela så kan det vara bra med ett grafikkort som orkar driva runt en massa pixlar. ska man bara titta på film, surf och liknande och möjligtvis lätt spelande så tror jag det inte är lika viktigt, så länge man har ett grafikkort som stödjer större upplösningar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Jurkelized:

Hallå Sweclockers.

Efter nästan hela 6-7 långa år ska jag nu skaffa ny monitor och har verkligen försökt att läsa mig själv till så mycket som möjligt, men såhär i slutändan har jag ändå en del obesvarade frågor som jag hoppas kunna få hjälp med här.

Jag nyttjar mest datorn för spel som League of Legends och Star Craft (det är väl där prio ligger) men vist blir det lite BF4 till och från (bör dock inte tas med i åtanke om det drar ner något för de andra).
Det jag har bestämt mig för är att de är en 27" skärm jag är ute efter.

1: Dock så undrar jag vad den faktiskt skillnaden på de två olika upplösningarna 1920 x 1080 och 2560 x 1440 (varför skulle jag inte vilja ha högre upplösning?).

2: Krävs det att jag har ett grafikkort som "pallar" en fet skärm för att det ska vara värt?

Kom gärna med andra åsikter, tankar och förslag på skärmar.

Sist jag titta på skärmar är högre upplösning oftast dyrare med, om man vill ha en bra skärm.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

1. vid en 27" så tror jag det är en skillnad mellan 1080p och 1440p. men när man går ner till lägre fysiska storlekar på skärmar så blir skillnaden mindre eftersom man ser inte lika tydligt skillnaden pixeltätheten.

2. det beror på. ska man spela så kan det vara bra med ett grafikkort som orkar driva runt en massa pixlar. ska man bara titta på film, surf och liknande och möjligtvis lätt spelande så tror jag det inte är lika viktigt, så länge man har ett grafikkort som stödjer större upplösningar.

det är inte bara ppi utan även hur mycket plats som finns på skärmen. min bärbara dator är på 1366x768 och jag stör mig inte direkt på skärpan utan snarare hur lite som faktiskt får plats på skärmen.

ts: behöver väl inga oerhörda mängder grafikkraft för att dra runt starcraft och league of legends i 1440p men ja, det är mycket tyngre för grafikkortet att spela i högre upplösning. ta battlefield 4 som exempel, det drar ner prestandan rejält när man går upp till 1440p från 1080p.

Dold text

aoc q2770pqu är riktigt billig just nu, https://www.komplett.se/aoc-27-led-q2770pqu/806455.

Permalänk
Medlem

Du kommer med all säkerhet inte bli nöjd med en hd-skärm då den kommer att kännas "pixlig". Det är ganska bra rabatt på många 1440p-skärmar nu

Något som kan vara värt att nämna är att tearing blir ganska mycket mer synligt vid så pass stor skärm

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Skrivet av ustzeust:

Du kommer med all säkerhet inte bli nöjd med en hd-skärm då den kommer att kännas "pixlig".

Hmm, är inte i princip alla skärmar numera full HD? Eller har jag missuppfattat något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Sist jag titta på skärmar är högre upplösning oftast dyrare med, om man vill ha en bra skärm.

Angående priset kan jag tänka mig att lägga upp till 5000 kr för att få en bra och vettig skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Såg att komplett nu har rea på denna skärm. Kan det tänkas vara ett bra alternativ? Har läst en del om den själv och självklart finns det en och annan som vill grina ut lite på sitt köp men över lag har den fått bra recensioner och betyg.

https://www.komplett.se/asus-27-led-pb278qr/824581

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jurkelized:

Såg att komplett nu har rea på denna skärm. Kan det tänkas vara ett bra alternativ? Har läst en del om den själv och självklart finns det en och annan som vill grina ut lite på sitt köp men över lag har den fått bra recensioner och betyg.

https://www.komplett.se/asus-27-led-pb278qr/824581

Kör på den. Är du inte nöjd över något så har du öppet köp i 45 dagar samt fri retur. Kan nog inte bli bättre än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jurkelized:

Hallå Sweclockers.

Efter nästan hela 6-7 långa år ska jag nu skaffa ny monitor och har verkligen försökt att läsa mig själv till så mycket som möjligt, men såhär i slutändan har jag ändå en del obesvarade frågor som jag hoppas kunna få hjälp med här.

Jag nyttjar mest datorn för spel som League of Legends och Star Craft (det är väl där prio ligger) men vist blir det lite BF4 till och från (bör dock inte tas med i åtanke om det drar ner något för de andra).
Det jag har bestämt mig för är att de är en 27" skärm jag är ute efter.

1: Dock så undrar jag vad den faktiskt skillnaden på de två olika upplösningarna 1920 x 1080 och 2560 x 1440 (varför skulle jag inte vilja ha högre upplösning?).

2: Krävs det att jag har ett grafikkort som "pallar" en fet skärm för att det ska vara värt?

Kom gärna med andra åsikter, tankar och förslag på skärmar.

1. Skillnaden är knivskarpare bild. Ju mer pixlar du använder ju mer får grafikkortet jobba.

2. Om du har pengarna så ska du köra med 1440p och high end kort. Om inte kör 1080p.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jurkelized:

Hmm, är inte i princip alla skärmar numera full HD? Eller har jag missuppfattat något?

Skickades från m.sweclockers.com

menade självfallet 2k

Visa signatur

ggmu

Permalänk

Okej. Ny skärm som nu har varit igång i ca 10 minuter och än så länge så är väl allt väl, typ...
Dock så är det nu en svart ram runt bilden som inte fyller ut hela skärmen. Skulle prova att ändra upplösningen det visar sig dock att den högsta upplösningen jag kan ha enligt kontrollpanelen är 1920x1080, men skärmen jag skaffat har 2560x1440.
Hur bär jag mig åt för att åtgärda detta?

Permalänk
Skrivet av Jurkelized:

Okej. Ny skärm som nu har varit igång i ca 10 minuter och än så länge så är väl allt väl, typ...
Dock så är det nu en svart ram runt bilden som inte fyller ut hela skärmen. Skulle prova att ändra upplösningen det visar sig dock att den högsta upplösningen jag kan ha enligt kontrollpanelen är 1920x1080, men skärmen jag skaffat har 2560x1440.
Hur bär jag mig åt för att åtgärda detta?

Vad för kabel till grafikkortet?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Jurkelized:

Okej. Ny skärm som nu har varit igång i ca 10 minuter och än så länge så är väl allt väl, typ...
Dock så är det nu en svart ram runt bilden som inte fyller ut hela skärmen. Skulle prova att ändra upplösningen det visar sig dock att den högsta upplösningen jag kan ha enligt kontrollpanelen är 1920x1080, men skärmen jag skaffat har 2560x1440.
Hur bär jag mig åt för att åtgärda detta?

Såg nu att det i skärmens meny står att den är inställd på 1080. Kan det vara så att mitt grafikkort inte är anpassat för en högre upplösning än så och därför inte kan hantera detta? För jag hittar inget sätt att ändra detta i skärmmenyn....

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Vad för kabel till grafikkortet?

HDMI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jurkelized:

Det går inte.
Du behöver ha DVI dual link eller displayport kabel.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Det går inte.
Du behöver ha DVI dual link eller displayport kabel.

wow.... Tack. The difference!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jurkelized:

Angående priset kan jag tänka mig att lägga upp till 5000 kr för att få en bra och vettig skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

om du skulle kunna sträcka dig 500kr till så får du den absolut bästa IPS 1440p skärmen på marknaden -under 6k- (enligt mig)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1447060 finns i både vit och svart.

Edit: ooh, såg nu att du redan köpt skärm, my bad

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini