Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Jag tryckte på knappen och beställde en gen8 idag och ska migrera från en N54L.

Efter att ha läst om ljudnivån på fläktarna när man inte kör RAID gör mig lite rädd/fundersam.
Just nu så har jag 2x2TB + 2x3TB hårddiskar som jag vill flytta över till min nya server.
Dessa används som datastore i ESXI 5.5.

1. Kan man göra JBOD på den inbyggda RAID-kontrollern?
2. Kan jag bara flytta över diskarna eller bör jag räkna med att formatera dem?
3. Måste man skaffa en speciell dvdbrännare för denna eller kan man bara ta bort fronten på en vanlig 5.25"?

1. JBOD går fint, du behöver inte köra någon raid.
2. Räkna med att formatera disken med Esxi i allafall om du inte kör det på USB eller liknande.
Det finns plats för SD kort i servern som du kan köra det ifrån om det skulle bli intressant senare.
3. Ja, det är speciell dvd-brännare https://www.dustin.se/product/5010628395/dvd-rw-enhet , ta bort fronten funkar inte då det är en "superslim" modell.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!
Finns det en USB på moderkortet som på N54L? Vore fint att köra ESXI på den nämligen

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Tack för snabba svar!
Finns det en USB på moderkortet som på N54L? Vore fint att köra ESXI på den nämligen

Yes det finns det

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Underbart!
De enda jag har ångest för nu är att den ska låta mer än min nuvarande server pga att jag inte vill köra RAID :S

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Underbart!
De enda jag har ångest för nu är att den ska låta mer än min nuvarande server pga att jag inte vill köra RAID :S

Det kan jag tyvärr inte svara på då jag har ett riktigt HP P222 raidkort i min.
Den är nästan ljudlös i allafall

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Underbart!
De enda jag har ångest för nu är att den ska låta mer än min nuvarande server pga att jag inte vill köra RAID :S

De enda ljudproblem jag hade var när jag hade en vanlig HDD monterad i Sataporten som är tänkt för en DVD-läsare.

När jag bytte den mot en SSD blev servern väldigt tyst.

Jag har läst teorier om att det är/var en bugg i BIOSet som var orsaken till att fläktarna gick i 70% fart när en mekanisk disk var monterad i den porten, men jag har inte följt upp om det verkligen stämmer eller om det är fixat i nyare BIOS.
Min microserver har i princip stått orörd konfigureringsmässigt sedan jag fick igång en filserver på den.

edit: Det är alltså inte att man "kör raid" som är orsaken till att servern för oljud (för mig), det är när man stoppar in en mekanisk disk i den "5:e" Sata-porten. Den som är utanför de 4a hårddisk vaggorna man kommer åt från fronten.

edit2: Läste nu först posten igen, verkar som att det finns fler problem med kontrollern än de jag stött på :-\

edit3: Det går ju att skapa raidvolymer med endast 1 disk, så har jag på min andra Microserver och jag är ganska säker på att även den fläkten bara går i 6%.
Men om du verkligen inte vill köra raid så är ju inte det någon bra lösning heller...

Permalänk
Medlem

Tydligen var det så att om man kör raid så funkar avläsningen av temperaturen på diskarna, annars förlitar den sig på ett "defaultvärde" eller något liknande. Så det var kopplat till RAID-kontrollern.

Det verkar dock som om man kan köra sina diskar i ACHI-mode nu med senaste uppdateringar av BIOS och iLO utan att den ska låta som en jetmotor.

Jag återkommer med hur mycket min låter så fort allt är uppe och rullar. Posten var precis för kontoret men "kunde inte få kontakt med mig" trots att de har mitt mobilnummer, suck...

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Tydligen var det så att om man kör raid så funkar avläsningen av temperaturen på diskarna, annars förlitar den sig på ett "defaultvärde" eller något liknande. Så det var kopplat till RAID-kontrollern.

Det verkar dock som om man kan köra sina diskar i ACHI-mode nu med senaste uppdateringar av BIOS och iLO utan att den ska låta som en jetmotor.

Jag återkommer med hur mycket min låter så fort allt är uppe och rullar. Posten var precis för kontoret men "kunde inte få kontakt med mig" trots att de har mitt mobilnummer, suck...

Har idag konfigurerat en MicroServer Gen8 G1610T. En fin liten maskin med FreeNAS 9.3, USB-boot, 3*2TB WD RED och 8GB extra ECC-ram. Skulle inte säga att den lät särskilt mycket utan tycker att den var ganska tyst. Har tyvärr inga exakta siffror på fläkthastigheter men kan kolla upp lite mer nästa vecka om någon vill. Datorn beställdes från Dustin för två veckor sedan och BIOSet är från i somras. iLO-version är också okänt.

Det som förvånade mig var dock att den inte stödde hot-swap, hade det i bakhuvudet någonstans men designen lurade mig en aning och jag bestämde mig för att testa ändå. ZFS-mirror-volymen med två diskar degraderades när jag stoppade in en tredje disk. Resilvering gick snabbt men det kunde gått illa om det funnits viktiga data därpå! Läste att avsaknaden av hot-swap kan ha och göra med strömförsörjningen? Synd på annars så fin hårdvara!

Det verkar som att fläktproblemet ska vara löst? http://h20564.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr_na-c04226727

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixus:

Har idag konfigurerat en MicroServer Gen8 G1610T. En fin liten maskin med FreeNAS 9.3, USB-boot, 3*2TB WD RED och 8GB extra ECC-ram. Skulle inte säga att den lät särskilt mycket utan tycker att den var ganska tyst. Har tyvärr inga exakta siffror på fläkthastigheter men kan kolla upp lite mer nästa vecka om någon vill. Datorn beställdes från Dustin för två veckor sedan och BIOSet är från i somras. iLO-version är också okänt.

Det som förvånade mig var dock att den inte stödde hot-swap, hade det i bakhuvudet någonstans men designen lurade mig en aning och jag bestämde mig för att testa ändå. ZFS-mirror-volymen med två diskar degraderades när jag stoppade in en tredje disk. Resilvering gick snabbt men det kunde gått illa om det funnits viktiga data därpå! Läste att avsaknaden av how-swap kan ha och göra med strömförsörjningen? Synd på annars så fin hårdvara!

Står det inte typ "NO HOTSWAP!!!!!!!" på alla vaggor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Står det inte typ "NO HOTSWAP!!!!!!!" på alla vaggor?

Jo, hehe, eller i alla fall något liknande... "Non-Hot-Plug". Det kunde ha funkat!

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem

Vågar man köra en E3-1230V2 (eller E3-1240V2) eller skall man köra "safe" med en E3-1265LV2. Prismässigt är det ingen större skillnad men det skiljer ju ordentligt i GHz (och tyvärr TDP).

Servern och 2x8Gb ECC RAM kom idag men jag har inte bestämt mig ang processor ännu.

Kommer köra Win2012 R2 och ett gäng Hyper-V maskiner, en av dem skall vara en Plex-server som skall kunna köra transcoding i 1080p. De andra maskinerna är mycket mindre CPU intensiva. Själva host-os:et skall köra storage spaces.

Rummet där den kommer stå är varmare än normal rumstemperatur, ca 27 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_edwa:

Vågar man köra en E3-1230V2 (eller E3-1240V2) eller skall man köra "safe" med en E3-1265LV2. Prismässigt är det ingen större skillnad men det skiljer ju ordentligt i GHz (och tyvärr TDP).

Servern och 2x8Gb ECC RAM kom idag men jag har inte bestämt mig ang processor ännu.

Kommer köra Win2012 R2 och ett gäng Hyper-V maskiner, en av dem skall vara en Plex-server som skall kunna köra transcoding i 1080p. De andra maskinerna är mycket mindre CPU intensiva. Själva host-os:et skall köra storage spaces.

Rummet där den kommer stå är varmare än normal rumstemperatur, ca 27 grader.

Har läst att det inte är så stor skillnad mellan v2-modeller och lv2-modeller med hänseende till "TDP-effektivitet" - en högre TDP:n pekar mer på att processorn tillåts att upprätthålla högre bas-frekvens samt turbo-läge under längre tid. Så TDP-värdet skulle man kanske snarare kunna se som lite av en konfigurations-begränsning och liknande effekt kan uppnås genom att sänka klockfrekvensen eller halvera antalet aktiva kärnor. Har tyvärr ingen länk för att bekräfta detta eller om det går att göra i HPs BIOS.

För effektiv transcoding antar jag att det krävs en inbyggd grafikkrets, så där går E3-1230V2 bort.

Edit: Här är lite bra info http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/6596-hp-microserver-gen8-processor-faq/

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixus:

Har läst att det inte är så stor skillnad mellan v2-modeller och lv2-modeller med hänseende till "TDP-effektivitet" - en högre TDP:n pekar mer på att processorn tillåts att upprätthålla högre bas-frekvens samt turbo-läge under längre tid. Så TDP-värdet skulle man kanske snarare kunna se som lite av en konfigurations-begränsning och liknande effekt kan uppnås genom att sänka klockfrekvensen eller halvera antalet aktiva kärnor. Har tyvärr ingen länk för att bekräfta detta eller om det går att göra i HPs BIOS.

För effektiv transcoding antar jag att det krävs en inbyggd grafikkrets, så där går E3-1230V2 bort.

Edit: Här är lite bra info http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/6596-hp-microserver-gen8-processor-faq/

Beställde en 1265LV2 idag. Tack för input!

Permalänk
Medlem

Funderar på att inhandla en HP ProLiant MicroServer Gen8 Entry Intel G1610T kan någon förklara iLO 4 (fjärradministrering) måste man öppna portar för att komma åt iLo. Använder man NIC connector 1/shared iLO connector eller Dedicated iLO connector eller båda för åtkomst. Tacksam om någon kan reda ut detta //LE

Permalänk
Medlem

Kör ILOn på den egna ILO 4 porten, var bara att plugga in för mig för att det skulle fungera. Fick använda ILOn för att sätta upp ESXI men var smidigt. Numera har jag en kabel i alla porter in i en switch.

En iLO 4 Advanced licens köpte jag för c.a 200kr från Ebay och fungerat prima, lite jobbigt med den gratisvarianten man har då jag tror det är 30 sekunder du kan ha Remote consolen öppen och inte efter boot eller något liknande.

Permalänk
Medlem

Så iLo4 ansluter mot servern som typ "TeamViewer" där behöver man inte öppna några portar. Kollade med dustin.se och dom svarade att det är full licens utav iLo Essentials, behöver man Advanced //LE

Permalänk
Medlem

ILO blir som ett gränsnitt där min fick en IPadress av routern och där jag via den IP adressen administrerar du det du kan/vill på själva hårdvaran om du inte vill koppla in en skärm till servern.

Exempel på hur det kan se ut:
http://www.systemuzmani.com/wp-content/uploads/2011/03/ilo4.j....

Jag köpte min Gen8 av Dustin nu i december och fick ingen ILO licens med men du kan ju ha tur.
Skillnaderna på de olika versionerna kan ses här:
http://h20195.www2.hp.com/V2/GetPDF.aspx/4AA4-5167ENW.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenko:

Så iLo4 ansluter mot servern som typ "TeamViewer" där behöver man inte öppna några portar. Kollade med dustin.se och dom svarade att det är full licens utav iLo Essentials, behöver man Advanced //LE

Om du inte betalar för ILO (dvs Essentials) så är det tänkt att du bara ska få "remote console" funktionen innan ett operativsystem har startat helt.
Dvs du kan ändra i bios, välja bootmedia, installera operativsystem m.m.
Men så fort Windows-login skärmen dyker upp så disconnectar remote consolen om du inte har ILO Advanced.

Det går att prova på ILO advanced gratis i 60dagar om du registerar ett konto hos HP.
http://www8.hp.com/us/en/products/server-software/product-det...

Jag är i alla fall relativt säker att jag fick ILO Essentials med mina microservrar. Ska dubbelkolla hemma ikväll.
Jag har fjärr access utanför login skärm.
Kan trycka på strömknapparna, uppgradera firmware/bios, övervaka temp och sådant via ILOs webgränssnitt.

Köpte mina via dustin, men det var nog snart ett år sedan.

Permalänk
Medlem

ILO Standard heter tydligen min licens, det var den som följde med från butiken, och den ger begränsad remote console m.m.

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen installerat lite mer ram i min server och min ESXi 5.5-sticka från min tidigare server (N54L) startar.
Jag har stängt av raid i BIOS men jag ser inga hårddiskar. Måste jag göra något mer för att få AHCI att fungera?

EDIT: Först så stängde jag av den inbyggda RAID-controllern vilket jag tror var fel gjord. Satte igång den igen men lyckades hitta en SATA-inställning där jag kunde slå på AHCI, bootade upp ESXI och den hittade mina diskar

Nästa steg blir att installera Open Media Vault och PfSense

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Åååh vad sugen jag är på köpknappen!! Någon som kan hjälpa till att få mig självsäker på att jag gör ett vettigt köp dock?..
Kan skriva upp lite vad jag hade tänkt:
1. Använda Synologys "DiskStation Manager" och använda den som NAS och lägga alla familjens mediafiler
2. Transcoda allt mitt 1080p material upp till 5 olika enheter utan något märkbart "lagg"
3. Testa på lite andra roliga servergrejer, men framförallt punkt ett och två.

Kommer inte ha några problem med den kända ljudnivån då servern kommer stå i ett enskilt rum. Dock antar jag att jag kommer behöva uppgradera till en ny processor och köpa lite mer RAM. Frågan är då, vad bör man köpa för ny processor? Det är som sagt viktigt att kunna transcoda allt material till t.ex. en RPI.

All information uppskattas innan Dustins weekendrush slutar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jikz:

Åååh vad sugen jag är på köpknappen!! Någon som kan hjälpa till att få mig självsäker på att jag gör ett vettigt köp dock?..
Kan skriva upp lite vad jag hade tänkt:
1. Använda Synologys "DiskStation Manager" och använda den som NAS och lägga alla familjens mediafiler
2. Transcoda allt mitt 1080p material upp till 5 olika enheter utan något märkbart "lagg"
3. Testa på lite andra roliga servergrejer, men framförallt punkt ett och två.

Kommer inte ha några problem med den kända ljudnivån då servern kommer stå i ett enskilt rum. Dock antar jag att jag kommer behöva uppgradera till en ny processor och köpa lite mer RAM. Frågan är då, vad bör man köpa för ny processor? Det är som sagt viktigt att kunna transcoda allt material till t.ex. en RPI.

All information uppskattas innan Dustins weekendrush slutar!!

Nedan borde ge dig ytterligare en dag, dvs beställ i helgen och avboka sedan på måndag om du ångrar dig och lägger du till en artikel i beställningen som inte finns i lager så skeppas ju inte ordern innan den också kan levereras!

Jag fundera också på att beställa en ...

https://www.dustinhome.se/service/forsaljningsvillkor
Avbeställning

Som kund har du möjlighet att avbeställa din order utan avgift fram till dess att försändelsen finns för avhämtning på ditt postkontor/utlämningsställe. Avbeställning skall meddelas Dustin home AB per e-post till (order@dustinhome.se).

Läsvärt: http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/5639-proliant-microserver-gen8-links/

Permalänk
Medlem
Skrivet av C0mbat:

Nedan borde ge dig ytterligare en dag, dvs beställ i helgen och avboka sedan på måndag om du ångrar dig och lägger du till en artikel i beställningen som inte finns i lager så skeppas ju inte ordern innan den också kan levereras!

Jag fundera också på att beställa en ...

https://www.dustinhome.se/service/forsaljningsvillkor
Avbeställning

Som kund har du möjlighet att avbeställa din order utan avgift fram till dess att försändelsen finns för avhämtning på ditt postkontor/utlämningsställe. Avbeställning skall meddelas Dustin home AB per e-post till (order@dustinhome.se).

Tack så hemskt mycket för svaret! Lyckades dock få mer ångest då jag känner att jag vill "lära" mig att virtualisera med ESXI så man krämar ut så mycket från servern som möjligt. Problemet är att jag inte lyckas hitta det, så jag känner mig ännu mer förvirrad nu....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jikz:

Tack så hemskt mycket för svaret! Lyckades dock få mer ångest då jag känner att jag vill "lära" mig att virtualisera med ESXI så man krämar ut så mycket från servern som möjligt. Problemet är att jag inte lyckas hitta det, så jag känner mig ännu mer förvirrad nu....

HP har en egen ISO för VMwares ESXi. länk
Jag använde den på min Microserver och den fungerar klockrent.
Installationen är även väldigt enkel, next next välj lösenord klart (ungefär).

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

HP har en egen ISO för VMwares ESXi. länk
Jag använde den på min Microserver och den fungerar klockrent.
Installationen är även väldigt enkel, next next välj lösenord klart (ungefär).

Vad härligt att höra! Är RAID-kort ett måste? Vad har har förstått så har endast Microservern RAID i mjukvaran och inget hårdvarukort, vilket gör att det kan bli problem. Någon du kanske vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jikz:

Vad härligt att höra! Är RAID-kort ett måste? Vad har har förstått så har endast Microservern RAID i mjukvaran och inget hårdvarukort, vilket gör att det kan bli problem. Någon du kanske vet?

Nu kör jag inte VM-ware själv utan storage spaces och hyper-v

Har hittills fungerat klockrent och jag gick till och med så långt att jag beställde en till maskin i samband med att jag länkade om weekend rush.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det någon som kör transcoding med G1610T? Klarar den 2-3st 1080p samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av malte:

Är det någon som kör transcoding med G1610T? Klarar den 2-3st 1080p samtidigt?

2-3 samtidigt har jag svårt att se att den klarar. Kan testa när jag får hem nummer två i nästa vecka. 1 borde den fixa.

Bootade aldrig upp min maskin med original-CPU sist.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_edwa:

2-3 samtidigt har jag svårt att se att den klarar. Kan testa när jag får hem nummer två i nästa vecka. 1 borde den fixa.

Bootade aldrig upp min maskin med original-CPU sist.

Skickades från m.sweclockers.com

Är rädd att du har rätt, det går ju att uppgradera cpu men då är det inte så billigt längre.