Säkerställa funktionalitet i Synology DSM

Permalänk
Medlem

Säkerställa funktionalitet i Synology DSM

Hej Swec,

Jag är inte många dagar bort från att beställa en Synology DS415+ för att sätta upp en ny lagrings- och backuplösning, men innan återförsäljaren får mina pengar tänkte jag dubbelkolla ett funktionsscenario med er som har eller har arbetat med Synology's serie

Tanken är att ta backup på vitala kataloger i NAS'en (bilder och filmer på barn, viktiga dokument och egna projekt) till en extern disk och sedan synkronisera innehållet på den externa disken till Google Drive, OneDrive, Azure eller annat molnlagring. Är detta möjligt eller blir inte den externa backupdisken synlig för övriga systemet, likt Windows Backup med dedikerade hårddiskar?

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tolkar din fråga som att du vill koppla in en extern disk med USB och du undrar om du kan se och använda den från en dator i nätverket. Svaret på det är: Ja, det kan du.

Sedan, om du ännu inte valt extern molntjänst så är jag säker på att du kan hitta någon som Synologyn kan stödja utan inblandning av din vanliga dator, så att du kan skippa den där extra disken.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det stämmer.

Jag fick det bekräftat i någon review eller på något annat forum att just backupmjukvaran kunde dedikera en hel extern disk som backup, men då blev den inte synlig i filhanteraren. Om man istället använde en katalog på en extern disk blev det synlig och då borde det enligt teorin gå att synka denna katalog mot Google Drive, OneDrive eller Azure.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Backup till en extern drive är ju bara stenålders tänk. Saxat från Synologys hemsida:

Citat:

Datan på din Synology NAS kan enkelt kopieras till en publik molntjänst som t.ex. Amazon S3, Amazon Glacier, Microsoft Azure, SFR eller hicloud. Dra nytta av fördelarna med molnlagringstjänster med automatiseringen och de robusta funktionerna som du förväntar dig av Synology.

Permalänk
Medlem

Ja, men inte att förglömma så medför en (extra) molntjänst alltid en merkostnad. Jag har ett Google Drive som jag redan betalar för och kan använda mig av. Men jag har reviderat min plan och kommer köra en NAS-to-NAS-backup till jobbet

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}