Permalänk
Inet
Skrivet av grizzly666:

Nej det besvarar inte alla frågor!
Ni har svarat till dom första kunderna som frågade er att nej detta är inget vi kommer att godkänna en rek för dom senare kunderna så har ni ändrat er till att skicka in era kort så får vi se typ DVS ni har ej sagt något om ni tänker godkänna reklamationen heller inte.
Tack vare att ni inte är tydliga med ett ja heller nej så får man känslan att man får skicka in sitt kort och ni i bästa fall provar det så det fungerar och sen skickar tillbaks det med anledningen "fungerar som det ska enligt Nvidia" och då har man stått utan ett grafikkort helt och hållet i nån månad (för med det antal ni lär få in så kommer det ju ta tid).

Sen OM ni kommer godkänna en reklamation på vilka grunder gör ni det?
1, Godwill UTAN ersättning från Nvidia?
2, Godwill MED ersättning från Nvidia?
3, Felaktigt spec på varan och därmed har kund rätt enligt svensk lag att reklamera?
Gör ni 1,2 så är det ju bra TILLS sista februari men efter den sista februari så kommer ni bryta mot svensk lag.

Gör ni 3 så är det bättre då det är detta kunderna har rätt till MEN efter sista februari kommer ni fortfarande att bryta mot svensk lag detta för att kunden har rätt att reklamera en felaktig vara i upp till tre år efter köpet.
Och dom första 6 mån så är det ni som ska bevisa att felet ej fanns vid köpet vilket ni knappast kan göra då Nvidia själva har konstaterat och gått ut med att felet fanns då efter 6mån så behöver kunden bevisa för er att fleet fanns vid köpet och det är ju bara att hävda till Nvidia´s uttalande om detta så är det gjort.

Så INET ta och gå ut med EXAKT vad ni tänker göra INNAN kunderna skickar in sina kort på vinst heller förlust och INTE behöva ta en dialog med er för detta ÄR ett fel enligt svensk lag och kunderna HAR rätten att reklamera denna vara!!!
För varje uttalande/svar till kund som ni hittintills gjort så sjunker ni i mina ögon som en gråsten och troligen det samma för andra kunder/sweclockare med.

Verkar tyvärr som du missförstår vår förklaring men det är bra. Givetvis ska vi vara tydliga!

I princip så "godkänner" vi faktiskt reklamationen när vi accepterar den och skickar ut en returfraktsedel till kunden. Vi kan däremot inte återbetala några pengar utan att ha in kortet för att kunna verifiera både felet och även vilket skick produkten är i. Trots att kortet på pappret skulle gå igenom på reklamation så gäller det inte om det t ex finns fysiska skador på produkten. Detta är inget som vi tycker känns orimligt på något sätt och precis så återköp/reklamationer går till i vanliga fall.

Vi menade självklart inte heller att rätten att reklamera försvinner efter sista februari utan har man upptäckt ett fel på produkten så ska man reklamera detta inom skälig tid. Du kan alltså inte veta om ett fel från dag 1 och reklamera för samma fel 2 år senare. Och det hade även bara underlättat för oss om vi fick in allt snabbt som möjligt så att vi kan ta en dialog med tillverkare och Nvidia hur vi sen kan lösa detta från vår sida och därför uppmanade vi att reklamera så snart som möjligt.

Och slutligen så angående dialogen vi har med kunden handlar över att se vad för lösning det är som kunden vill ha - alla kanske inte nödvändigtvis vill ha pengarna tillbaka utan t ex byta till ett annat kort och då löser vi självklart det.

Hoppas det är lite tydligare nu.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Inets svar känns som en reservation om det blir för många returer så....

Permalänk

Klart med webhallen och gigabyte G1 970. Pengarna tillbaka när man lämnar i valfri butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Du menar Stefan som skulle avgå?
Eller Stefan som skulle ha extraval?

Bara massa käbbel.

jo men det är inte som att jag har respekt för övriga partier heller då de ställer till med onödigt käbbel för att de KAN inte för att det finns något att vinna på det;),

och nu måste jag betala mer för mina datorkomponenter för att de de övriga partiledarna som inte hoppade av när alliansen förlorade, inte kan erkänna att de förlorade.

Permalänk
Inet
Skrivet av SUMITOMO:

Inets svar känns som en reservation om det blir för många returer så....

Nej, men mer en reservation att det finns fall då det faktiskt inte går igenom, t ex vid fysiska skador som det mest uppenbara exemplet.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Avstängd

Tummen upp till Netonnet och webhallen, det var inga problem att lämna tillbaka mitt gigabyte 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av inet.se:

Verkar tyvärr som du missförstår vår förklaring men det är bra. Givetvis ska vi vara tydliga!

I princip så "godkänner" vi faktiskt reklamationen när vi accepterar den och skickar ut en returfraktsedel till kunden. Vi kan däremot inte återbetala några pengar utan att ha in kortet för att kunna verifiera både felet och även vilket skick produkten är i. Trots att kortet på pappret skulle gå igenom på reklamation så gäller det inte om det t ex finns fysiska skador på produkten. Detta är inget som vi tycker känns orimligt på något sätt och precis så återköp/reklamationer går till i vanliga fall.

Vi menade självklart inte heller att rätten att reklamera försvinner efter sista februari utan har man upptäckt ett fel på produkten så ska man reklamera detta inom skälig tid. Du kan alltså inte veta om ett fel från dag 1 och reklamera för samma fel 2 år senare. Och det hade även bara underlättat för oss om vi fick in allt snabbt som möjligt så att vi kan ta en dialog med tillverkare och Nvidia hur vi sen kan lösa detta från vår sida och därför uppmanade vi att reklamera så snart som möjligt.

Och slutligen så angående dialogen vi har med kunden handlar över att se vad för lösning det är som kunden vill ha - alla kanske inte nödvändigtvis vill ha pengarna tillbaka utan t ex byta till ett annat kort och då löser vi självklart det.

Hoppas det är lite tydligare nu.

Bra med ett förtydligande från inet!
Men som jag skrev först säger ni nej vi kan ej reklamera sen ändrar ni er till ok skicka in så får vi se (för mer än så sa ni faktiskt inte innan den citerade posten) så tolkar dom allra flesta det som att ni kommer neka tex med anledningen att kortet funkar som Nvidia vill (vilket det gör) och sen hoppas att kunderna ger upp.

Dom allra flesta förstår att ni kan neka vid skador/osv men detta var ju inget som ni tog up förrens i det citerade inlägget.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

För egen del blir det två gtx 980 istället för två 970

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5930k, asus x99 deluxe, gtx 980 sli, ax860, rog swift 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkers:

Tummen upp till Netonnet och webhallen, det var inga problem att lämna tillbaka mitt gigabyte 970

Fick du pengarna tillbaka? Fick som svar av Netonnet att de inte kunde lova pengarna tillbaka för mitt Gigabyte 970 förrän Gigabyte själva kommit med ett uttalande. Därför rådde de mig att avvakta med returen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maaakn:

Guldaffär för nvidia. "om vi bajsar på kunderna så kanske dom köper dyrare produkter och vi kanske får in ännu mer pengar?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av maaakn:

Mellanskillnaden blir som ett tredje 970 eller hur? :/ Och totala prestandaökningen kanske 10%?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Mellanskillnaden blir som ett tredje 970 eller hur? :/ Och totala prestandaökningen kanske 10%?

Ja 3-way SLI är ju problemfritt...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja 3-way SLI är ju problemfritt...

Poängen är att uppgraderingen är extremt kostsam. För mig hade det blivit 5k extra bara för att få 980SLI om jag kunnat göra ett fullt återköp.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt... Först köper man ett eller flera kort och är nöjd, sen kommer det en artikel och världen rasar samman. Blev korten helt plötsligt mkt sämre än innan ni läste artikeln eller? ***bort/moderator***

§1
Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

jag förstår vad du menar och tanken med 3 way sli är extremt häftig, om korten hade haft 4 gb med samma minneskonfiguration som 980 så hade 3way sli varit awesome om man dessutom överclockade dem^^, då hade jag kunnat överväga dubbelkort igen, men då jag byggde min dator som ett system för singelkort eftersom jag hittade mitt extremt trevliga nätagg för mindre än halva priset:)

men just nu lutar det år ett ensamt 380x/390x/gm200 men skiljer det mer än 4 K mellan nya titan 2 titan ultra super mega deluxe edition och kanske bara upp till 20 % så tar jag ett singel 380x och lägger till ett senare:) jag är extremt sugen på vilken bandbredd amd kan få till vid

295x är inte en alltför dålig deal vid 6 - 7 k men igen då behöver jag också ny psu:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Helt fantastiskt... Först köper man ett eller flera kort och är nöjd, sen kommer det en artikel och världen rasar samman. Blev korten helt plötsligt mkt sämre än innan ni läste artikeln eller? ***bort/moderator***

Eh ja? för de som har otur att uppleva att det blev ospelbart redan nu efter 3.5 GB användning så har kortet blivit mycke sämre, att köra korten i sli är nu inte ett alternativ, då problemen med stuttering som folk förut trodde berodde på drivnutiner går nu inte att fixa,

***bort/moderator***

att du sedan inte håller med de får stå för dig:) men kalla inte de som bryr sig att sina nya kort har potentialen att bli helt oanvändbara efter de sista 0.5 GB på grafikkortet eller rättare sagt efter de första 3584 mb av 4096,

§1 i citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

vissa uppskattar inte att bli lurade och vill inte uppmuntra falsk marknadsföring.

§1 i citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Istället för att använda sig av rätt prefix använder Windows fortfarande det äldre d.v.s den visar/menar fel. Tittar du på

Det går att debattera på det här viset. Det går precis lika gärna att hävda att HD tillverkarna tidigt insåg att större siffror säljer bättre, så de övergav det konventionella sättet att ange storlek på, och krävde sen att alla skulle anpassa sig.

Skrivet av JimmieSan:

Vet inte vart folk ser falsk marknadsföring, det är bara patetiskt.
Sen har knappast butiker skyldighet att ta tillbaka alla kort heller på just detta fallet.

Eftersom enheten har saluförts med felaktiga specifikationer är det defakto falsk marknadsföring. Inte avsiktlig, självklart, eller, åtminstone inte från våra återförsäljare. Icke desto mindre falskt underlag som legat till grund för inköpet. Jag klandrar inte återförsäljarna för försäljningen. Men det är deras skyldighet att stå upp för slutkunden mot tillverkaren i dagsläget. Det är inte snack om att "nVidia säger att vi inte ska ta tillbaka grafikkorten" utan det är "Vi gör återköp på alla de här korten som kunderna vill lämna tillbaka", och sen är det upp till leverantörsledet att kreditera mellanskillnader och förluster, beroende på hur man vill hantera de reklamerade korten. Det går ju att ta tillbaka dem till fabrik, testa av dem, och sälja dem som fabriksrekonditionerade, men det går även att sälja dem direkt från butiken som begagnade. Och det är här det brister i dagsläget. Många av handlarna visar klart och tydligt att de skiter i att stå upp för slutkunden. För jävligt rent ut sagt. Med tanke på hur "välrenommerade" Inet är, och hur högt deras anseende brukar vara här på forumet, trodde jag det skulle vara en självklarhet vilket lager de skulle befinna sig i som handlare, men inte då. Dålig stil. Konsumenter ska kunna få besked i klartext. Det ska inte behöva skickas grejer fram och tillbaka, för att sen "kanske" få en lösning man är nöjd med.

Skrivet av inet.se:

I det här fallet så innebär det att alla som upplever problem eller känner sig missnöjda med sitt GTX 970 felanmäler det på hemsidan, precis som man skulle göra i vanliga fall om man har köpt en produkt som inte fungerar som den är tänkt eller är utlovad att göra - så får vi tillsammans med dig som kund ta en dialog om hur vi bäst löser det i just ditt fall.

Jag tolkar det som att den som vill får returnera sitt kort, men det är som sagt inte klartext. Ni brister i er kommunikation, och det är helt uppenbart att det är en avsiktligt omskrivning för att slippa anstormningen av kunder som vill reklamera sitt kort. Om jag på ren princip hade velat reklamera mitt kort för att jag anser att nVidia har gjort en fuling jag inte godtar på principiella grunder, så är jag i min fulla rätt till det. Men ni vill ha möjligheten kvar att neka mig reklamationsrätt av någon outgrundlig anledning. Det är inte OK. "Inet", och "inte" har vissa likheter, men jag trodde intedet skulle vara på den här nivån.

Skrivet av inet.se:

Helt bortsett från att ni redan hävdat att det inte är något "fel" på specifikationen, och att det därför inte är en reklamationsorsak, så vad menar du, egentligen?

Skrivet av inet.se:

Nej, men mer en reservation att det finns fall då det faktiskt inte går igenom, t ex vid fysiska skador som det mest uppenbara exemplet.

Skriv då det. För felfria kort med GTX970 specifikation är specifikationen på kortet i sig en godkänd reklamationsorsak? Det är inte så svårt att svara på, Ja, eller Nej.

Ledsen, men det är fan så man blir irriterad, bara av att läsa formuleringarna som av en eller annan anledning framstår som avsiktligt "svårtolkade", och dravlet runt "diskutera en lösning med kunden" är helt meningslöst. Det är standardförfarande att erbjuda kunden ett val mellan en annan produkt, pengarna tillbaka, eller ett tillgodohavande i butiken. Det kunde vara relevant att prata om avdrag för att man haft produkten en tid, men GTX970 serien är inte gammal nog för att det ska vara aktuellt. Jag hade åtminstone inte accepterat det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Tycker många blåser upp detta alldeles för mycket. Kortet har 4GB och det går att använda alla 4, med en marginell prestandaförsämring när de sista 0,5GB används. Fortfarande bättre prestanda än om kortet endast haft 3,5GB och datorn fått swappa mot vanliga minnet.
Att börja anklaga någon återförsäljare för "falsk marknadsföring" är ju rätt löjligt, det här är ju nVidias specifikationer.

Skrivet av TobbeH94:

Håller med föregående. Kortet har 4gb-vram alltså har jag fått det jag betalade för. Dessutom är det ju inte så att de prestandasiffror jag sett som fick mig att köpa kortet inte var sanna...

Läs här:

http://www.sweclockers.com/nyhet/19956-nvidia-forklarar-det-s...

Det är ju inte minnesmängden de har gjort bort sig med, den är 4GB men de hade ju ändrat specifikationerna på antalet rasterenheter, samt storleken på L2 cachen. Det går inte att bortse ifrån, men det är ju klart att de som använder endast ett 970 kommer inte alltid att använda så mycket vram.
Däremot i upplösningar 1080p och högre kan nog de med 970 i SLI räkna med problem i nyare spel. Med fler kort i SLI kan det ju verka som att det finns utrymme för att kräma på i upplösning, texturstorlek men när det kommer till kritan kan ju prestandabortfallet se konstigt ut. Möjligt att man får bra fps sålänge man är under 3,5 GB eller hur det är men om det faller som en sten med 30-40 fps då skulle jag vara rätt bitter.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathanknet:

Guldaffär för nvidia. "om vi bajsar på kunderna så kanske dom köper dyrare produkter och vi kanske får in ännu mer pengar?"

Hade AMD haft något nyare än deras 290x hade jag säkerligen bytt sida.
Men vad ska jag göra? Sitta och sura över det som hänt? Inet har tagit tillbaka mina kort och jag får fullt betalt.
Dags att gå vidare

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Fast 4gb användbart minne..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

Ja visst är det åt helvete? Gtx 970 är det perfekta kortet i SLI pris/performance. Tills det framkom att det fattas 500mb "användbart" minne
Jag hade inte lagt en tanke på att gtx 970 enbart hade 3.5gb minne förrän jag köpte en 1440p skärm och verkligen såg det med egna ögon.
Klart kortet blir "sämre" om det är specifierad till 4gb vram, men bara kan använda 3.5gb.

§1 i citat
Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DOGE:

Fick du pengarna tillbaka? Fick som svar av Netonnet att de inte kunde lova pengarna tillbaka för mitt Gigabyte 970 förrän Gigabyte själva kommit med ett uttalande. Därför rådde de mig att avvakta med returen.

Japp! och kortet jag hade från dom var köpt i december. Säljaren jag pratade med sa att det inte var nå problem att få pengar tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Det är ungefär som att säga att det är bäst att aldrig få veta om man inte har cancer eller inte. Varför gick du till läkaren? Du hade varit lyckligare om du aldrig vetat om att du hade cancer. Nu vet du det och se hur olycklig du har blivit.

Till och med PcPer.com (som mer elker mindre är gröna fanbois) har börjat erkänna att det faktiskt är problem med prestandan på gtx 970.

Permalänk

Lägger mig i högen av folk som felanmäler detta till Inet. Hoppas på bra respons så man slipper byta köpställe i framtiden.

Permalänk
Medlem

Har också felanmält mitt kort jag köpte mitten av oktober, förväntar mig en smidig process med pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem

Ni som returnerar era kort, vad har ni för lösning? Värderar på att lämna in min som jag köpt från inet i december. Men vill dock inte sitta utan ett grafikkort.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad enligt §1.1*

Tagit bort förolämpningar, vänligen håll diskussionen på en trevlig nivå.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av TheBodyLotion:

Ni som returnerar era kort, vad har ni för lösning? Värderar på att lämna in min som jag köpt från inet i december. Men vill dock inte sitta utan ett grafikkort.

Eftersom jag högg på Inets erbjudande om GTX980 för 4500 kronor igår så kan jag inte acceptera något annat än ett totalt återköp av Inet.

Om du menar på hur man löser det rent praktiskt om man står utan något kort alls medans man skickar in så har man ju givetvis ett backupkort liggandes!

Ps. Alltid bra att ha ett grafikkort extra om du är tillräckligt nördig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nizor:

Eftersom jag högg på Inets erbjudande om GTX980 för 4500 kronor igår så kan jag inte acceptera något annat än ett totalt återköp av Inet.

Om du menar på hur man löser det rent praktiskt om man står utan något kort alls medans man skickar in så har man ju givetvis ett backupkort liggandes!

Ps. Alltid bra att ha ett grafikkort extra om du är tillräckligt nördig.

Inets erbjudande? Var?!

Visa signatur