Permalänk
Medlem

Fan, Inet kände öht inte till problemet i butik tydligen och därmed inga tillbakalämnade varianter inne som de ville sälja billigare

Permalänk
Medlem

Prova det här. Kör Shadow of Mordor med resolution scale på 200%. Men sänk alla inställningar till med-low förutom texturerna. Stäng av tesselation också. Detta för att ge en hög fps men ändå full användning av VRAM (ca 40-60fps). Mycket lättare att känna av om något blir fel, och efter en liten stunds spelande så är minnet på 3900-4000MB. Spelet flyter fortfarande på som smör.

Jag kan inte vara den enda som verkligen inte upplever något fel? Personligen är jag otroligt kräsen, har kört SLi tidigare och det fick utebli pga. microstutters.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kimball:

Fan, Inet kände öht inte till problemet i butik tydligen och därmed inga tillbakalämnade varianter inne som de ville sälja billigare

Ok, hänger inte med riktigt, du ville lämna tillbaks eller du ville köpa reklamerade kort billigt? Om du tror att du kan gå in i butik och köpa tillbakalämnade kort billigare så dream on..;) Fyndlådan eller liknande heter det, tror inte automatiskt alla 970 hamnar där..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Prova det här. Kör Shadow of Mordor med resolution scale på 200%. Men sänk alla inställningar till med-low förutom texturerna. Stäng av tesselation också. Detta för att ge en hög fps men ändå full användning av VRAM (ca 40-60fps). Mycket lättare att känna av om något blir fel, och efter en liten stunds spelande så är minnet på 3900-4000MB. Spelet flyter fortfarande på som smör.

Jag kan inte vara den enda som verkligen inte upplever något fel? Personligen är jag otroligt kräsen, har kört SLi tidigare och det fick utebli pga. microstutters.

Nej du är inte den enda som inte upplever något av alla de problem som sägs drabba 970 ägare, man törs ju knappt säga det längre då "970 mobben" attackerar då. Upplevt samma saker förr - t.e.x. aldrig upplevt en enda av de buggar som ACU sägs vara så fullt av, texturer som inte finns där, gamebreakingbuggar, fastnar på olika ställen o.s.v. har själv inte upplevt en enda av dessa och spelat igenom spelet med stadiga 60fps med dippar till 50fps med allt på ultra med mitt 970 2ggr. Säger man det högt så riskerar man också att bli attackerad väldigt aggressivt av de som påstår att man ljuger eller inte vet vad man pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Nej du är inte den enda som inte upplever något av alla de problem som sägs drabba 970 ägare, man törs ju knappt säga det längre då "970 mobben" attackerar då. Upplevt samma saker förr - t.e.x. aldrig upplevt en enda av de buggar som ACU sägs vara så fullt av, texturer som inte finns där, gamebreakingbuggar, fastnar på olika ställen o.s.v. har själv inte upplevt en enda av dessa och spelat igenom spelet med stadiga 60fps med dippar till 50fps med allt på ultra med mitt 970 2ggr. Säger man det högt så riskerar man också att bli attackerad väldigt aggressivt av de som påstår att man ljuger eller inte vet vad man pratar om.

Jo fast ingen på _hela_ Swec har ju lyckats komma med en video som demonstrerar "felet" med GTX 970. Är inte det lite konstigt? Det snackas bara känns det som.

Jag menar hur svårt kan det vara att spela in en video med spelet och inställningarna jag nämnde ovan, som förmodligen är det bästa spelet att testa på eftersom det fortfarande ger spelbar fps med så hög minnesanvändning.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

Jo fast ingen på _hela_ Swec har ju lyckats komma med en video som demonstrerar "felet" med GTX 970. Är inte det lite konstigt? Det snackas bara känns det som.

Jag menar hur svårt kan det vara att spela in en video med spelet och inställningarna jag nämnde ovan, som förmodligen är det bästa spelet att testa på eftersom det fortfarande ger spelbar fps med så hög minnesanvändning.

Inte en video men dock en screenshot med dina inställningar:

flyter på utan "stutter" med 3932MB minnesanvändning..

Permalänk

Har inte full koll på den här tråden så jag ber om ursäkt för en eventuell dubbelpost. Såg att denna länk hade postats i Nvidias forum. Det verkar som om det här felet upptäcktes i ett väldigt tidigt stadie men av någon anledning fick den här artikeln inte särskilt stor spridning.

http://techreport.com/blog/27143/here-another-reason-the-gefo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Inte en video men dock en screenshot med dina inställningar: http://i.imgur.com/PBK6gN6.jpg
flyter på utan "stutter" med 3932MB minnesanvändning..

Vi som inte har problem är det inte brist på med bevis. Det är de andra jag gärna skulle vilja se lite bevis ifrån.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vi som inte har problem är det inte brist på med bevis. Det är de andra jag gärna skulle vilja se lite bevis ifrån.

Förstår

Permalänk
Skrivet av Kimball:

Bullshit, min 970 G1 fick dom in idag. Gjort återköp på den

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svagdricka:

Ja för man säljer vidare den direkt bara sådär?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Finns en video någon stans där problmet demonteras. Jaja, tror problmet bara blir märkbart vid flera grafikkort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svagdricka:

Gjorde du en felanmälan på deras hemsida?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

Svårt att lägga upp en video med småstuttering pga YouTubes komprimering.

Om en CS spelare som känner oflyt i sub 200fps lägger upp en video på det lär ingen se det.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Svårt att lägga upp en video med microstuttering pga YouTubes komprimering.

Om en CS spelare som känner oflyt i sub 200fps lägger upp en video på det lär ingen se det.

Absolut! Det kan jag förstå. MEN, då kan man väl bara redovisa frametimes vid sidan av videon.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Svårt att lägga upp en video med microstuttering pga YouTubes komprimering.

Handlar detta om "microstuttering" samma som man kan uppleva med crossfire eller sli? Framförallt för ett par år sedan? Om minnet tar slut så vore det konstigt om det vore samma fenomen som det som kallas för "microstuttering". Har själv upplevt det med crossfire konfigurationer och kan säga att jag inte upplevt något liknande med ett single 970 hur hårt jag än pressat det. wikipedia:

Citat:

Micro stuttering is a term used in computing to describe a quality defect that manifests as irregular delays between frames rendered by the GPU(s)

Vore nog bra om vi inte blandar ihop termerna om det inte är precis "microstuttering" ni upplever? Har man varit med om det så vet man vad det är om man kört cf eller sli. Ursprungliga betydelsen av "ms" har ingenting med att göra att minnet tar slut. Det har fixats så gott det går i drivrutiner från framförallt AMD som lidit av det mest men även nvidia. Men visst, vi kan bestämma att vi ändrar definitionen av "microstutter" då själva ordet inte hindrar det..

Permalänk
Medlem

Nu glider jag in lite sent kanske men har vi någon som kört 970 SLI och kan redovisa problemen med minneshanteringen? Jag hör väldigt många som klagar på nVidia (med rätta) men jag har fortfarande svårt att hitta konkreta bevis på prestandatappet efter 3.5gb på singelkort.

Guru3d skrev om det nyligen:
http://www.guru3d.com/news-story/middle-earth-shadow-of-mordo...

Visa signatur

| Asus Z97-A | Intel i7 4790k | CM Hyper 212 Evo | Asus GTX 970 Strix 4GB | Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600MHz |

| ADATA SP900 256GB | WD Green 1TB | EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R4 |

| QPAD QH-85 | QPAD MK-80 | Corsair Raptor M40 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkt:

Nu glider jag in lite sent kanske men har vi någon som kört 970 SLI och kan redovisa problemen med minneshanteringen? Jag hör väldigt många som klagar på nVidia (med rätta) men jag har fortfarande svårt att hitta konkreta bevis på prestandatappet efter 3.5gb på singelkort.

Sansad artikel där från guru3d som fler borde ta sig en titt på..
Jo, konkreta bevis för den katostrofala prestandan finns väldigt få om ens några om man inte tycker stimpens gamla youtube video nedanför är bevis...
Att 970 inte presterar som ett 980 är väl inte konstigt? Något ska man väl få för drygt 2k extra? Som sagt borde väl nvidia sagt exakt vad som var strypt, men att det var något kan väl ingen påstå att man inte förstod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkt:

Jag bara lämnar denna här.
http://youtu.be/ZQE6p5r1tYE

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

http://youtu.be/ZQE6p5r1tYE

Gillar sådana, förutom att den är gammal och har inget med problemet att göra. Det där är shadowplay som buggar. Alltså inspelningsmjukvaran. Prova själv så ser du att det inte blir så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gillar sådana, förutom att den är gammal och har inget med problemet att göra. Det där är shadowplay som buggar. Alltså inspelningsmjukvaran. Prova själv så ser du att det inte blir så.

http://youtu.be/m-NLR-VWjHM

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Tack, men har kört igenom watch dogs utan några problem alls i 1080p, inte ett tillstymmelse till "stutter". Kan tänka mig att det kan bli problem i högre upplösningar om man vill köra allt på ultra, även med ett ensamt 980..
Är det det detta du kallar microstuttering? Nej då vet du inte vad det står för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Du verkar lämna en del klipp som du tror visar felet. Och det uppskattas, eller tjaa om det nu visade felet. Men återigen och även som retro123 nedanför dig säger så blir det inte så. Jag gissar på att han spelar in videon till hårddisken som han spelar från.

Men du har alltså inte kortet/korten, antagandet kommer eftersom du inte spelar in något själv, eller orkar du bara inte?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag vet inte, innan jag ser ett genomförligt test av swec, då de amerikanska sidorna har betett sig väldigt märkligt under hela den här historien, så kommer jag tro på de som har problem eller stött på dem, vilket är synd för man kunde kört 3 sli för samma pengar som 980 sli för monsterprestanda:(, även om jag fått konfigurera om min dator för att klara 3 kort,

Men nu lär inte 380x vara för långt bort, hoppas jag iaf för då kan jag se om det blir 980 sli eller ett 380x och ett till ett år efter,

jag är mer nyfiken på hur nvidia ska återställa förtroendet för gtx 970 eller om de väntar på att stormen ska gå över bara,

sedan har jag tappat förtroende för alla de stora amerikanska sidorna, då jag hade föreställt mig att, alla stora review sidor skulle testat det redan dag ett efter nvidias avslöjande,(då detta i stort sett
är våran variant av ett sex tape) Men INGEN bokstavligen ingen rörde detta, istället ursäktade alla sidorna nvidia vilket inte ser särskilt objektivt ut vilket till skillnad från spelsidor där en viss subjiktivitet ingår inte ska ingå för det är hårdvara, Tomshardware vägrar ta upp det överhuvudtaget, och när de väl gjorde det så var det en opinion piece av en av sidans ägare som fullständigt ursäktade nvidia. de rapporterade inte heller om gsync grejjen,

Sweclockers kommer inte undan de heller helt och hållet, men de har åtminstone rapporterat om det och sen vet jag inte om de är upptagna med andra tester just nu då de är mindre bemannade vilket jag kan ha förstående för, och i fredagspanelen fick de säga vad de tyckte iaf vilket typ var den enda riktiga kritiken jag sett mot nvidia,

För tänk hur mycket mindre detta hade varit om alla bara gjort genomförliga tester vid start, det kunde ju iof blivit större också,
jag klandrar inte swec för detta då de nog är upptagna även om jag i framtiden skulle vilja se ett test från dem:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sirme:

då de amerikanska sidorna har betett sig väldigt märkligt under hela den här historien, så kommer jag tro på de som har problem eller stött på dem

hmm, mycket märkligt resonemang, men fick en förklaring till varför du inte tror på de som säger att de inte haft några problem iaf..

Skrivet av Sirme:

Sweclockers kommer inte undan de heller helt och hållet, men de har åtminstone rapporterat om det och sen vet jag inte om de är upptagna med andra tester just nu då de är mindre bemannade vilket jag kan ha förstående för, och i fredagspanelen fick de säga vad de tyckte iaf vilket typ var den enda riktiga kritiken jag sett mot nvidia,

För tänk hur mycket mindre detta hade varit om alla bara gjort genomförliga tester vid start, det kunde ju iof blivit större också,
jag klandrar inte swec för detta då de nog är upptagna även om jag i framtiden skulle vilja se ett test från dem:)

Vad menar du "vid start" när detta med minnet blev en grej? Det hände på en helg, vet inte riktigt vilka sidor du besöker men tror alla som jag frekventerar har rapporterat om det om inte på måndagen så åtminstone de närmaste dagarna därefter.

Citat:

sedan har jag tappat förtroende för alla de stora amerikanska sidorna, då jag hade föreställt mig att, alla stora review sidor skulle testat det redan dag ett efter nvidias avslöjande,(då detta i stort sett
är våran variant av ett sex tape) Men INGEN bokstavligen ingen rörde detta, istället ursäktade alla sidorna nvidia vilket inte ser särskilt objektivt ut vilket till skillnad från spelsidor där en viss subjiktivitet ingår inte ska ingå för det är hårdvara, Tomshardware vägrar ta upp det överhuvudtaget, och när de väl gjorde det så var det en opinion piece av en av sidans ägare som fullständigt ursäktade nvidia. de rapporterade inte heller om gsync grejjen,

Vet inte om du förtjänar en foliehatt eller ej, tomshardware vet nog de flesta att de inte har varit objektiva genom åren, länge sen jag besökte dem. Alla sidor jag besöker nuförtiden har definitivt rapporterat om detta, en del med hård kritik mot nvidia, en del med mindre hård kritik. Eftersom du tillhör de som kritiserar detta allra hårdast så antar jag att du bara accepterar de som kritiserar allra hårdast. Sanningen brukar oftast ligga någonstans mittemellan - dvs din katastrof vision och tom's förnekande. Vilka hårdvarusidor litar du på, om några? Guru3d? nej? Om du gör det så kan du väl bemöda dig att läsa artikeln som länkas till ett par inlägg ovanför detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Vad menar du "vid start" när detta med minnet blev en grej? Det hände på en helg, vet inte riktigt vilka sidor du besöker men tror alla som jag frekventerar har rapporterat om det om inte på måndagen så åtminstone de närmaste dagarna därefter.
Vet inte om du förtjänar en foliehatt eller ej, tomshardware vet nog de flesta att de inte har varit objektiva genom åren, länge sen jag besökte dem. Alla sidor jag besöker nuförtiden har definitivt rapporterat om detta, en del med hård kritik mot nvidia, en del med mindre hård kritik. Eftersom du tillhör de som kritiserar detta allra hårdast så antar jag att du bara accepterar de som kritiserar allra hårdast. Sanningen brukar oftast ligga någonstans mittemellan - dvs din katastrof vision och tom's förnekande. Vilka hårdvarusidor litar du på, om några? Guru3d? nej? Om du gör det så kan du väl bemöda dig att läsa artikeln som länkas till ett par inlägg ovanför detta?

hade inte du blockerat mig? synd att du bröt det,

jag har läst det mesta angående ämnet och känner inte riktigt att jag behöver förklara mig när du säger saker som
"Vet inte om du förtjänar en foliehatt eller ej" Vem är du att säga det till mig jag tror inte på konspirationer däremot tror jag på pengars och pr makt? om du kallar det foliehatt att tänka efter lite kritiskt så är det upp till dig, sist kallade du mig enkelspårig och då är det ändå jag som kan se detta från båda sidor av oss,

Min katastrof vision? om du nu vill kalla det katastrof eller vision är upp till dig, jag kritiserar tomshardware för att deras ända nyhet om detta är en opinon piece med en dålig analogi, där de säger att detta inte var så allvarligt, detta alltså när folk är så oroliga det bara kan vara, det är som att kasta en dunke vatten på ett brinnande hus,

de kunde åtminstone backat det med siffror vilket hade varit det objektiva att göra. eller komma med ett test under veckan,
guru3ds artikel är intressantare tekniskt men fortfarande inga siffror, inga tester, inget, och i stort sett samma slutsats som tomshardware fast med andra ord detsamma med anandtech intressant teknisk förklaring men inga siffror och samma ursäktande och du tycker det är foliehatt att man börjar se ett samband?,

sen att vissa av de har ändrat sin åsikt under veckan är en annan sak, men när folk som var oroliga över sina nya 970 kort behövde svar och bevis, vad gjorde dessa sidor då? jo ursäktade nvidia och säga att det inte var någon större grejj

men inte backade det med några siffror som motbevisar de youtube filmer och tester från användare som hittade felet till att börja med,

detta samtidigt som nvidia var i full damage control, de skickade till och med hit en pr människa för att säga det dem ville.

Vad jag är kritisk till, är att de alla sade att det var lungt utan att backa sitt påstående med tester om detta problem, och alla artiklar jag läste på de amerikanska sidorna var rätt lika, men backade inget av det med faktiska test,
inga varningsklockor alls här om att något är märkligt tycker du?,

hade de däremot kommit ut med tester ett par dagar efter som motbevisade folks farhågor hade detta aldrig blivit så stort som det blev, nip it in the bud så att säga, utan allt folk hade att gå efter var nvidias egna test som inte sade något om problemet folk var oroliga över. och alla vet att man aldrig litar på ett företags egna tester, det är väl bara sunt förnuft?

Sen har en del av dem blivit mer kritiska under veckan, och guru3d ska ha creds för att de släppte ett test den 2ndra
,pcper gjorde också ett, Men det är TVÅ test, ingen vetenskaplig undersökning skulle godkänna två test som underlag, så nu får de ta och släppa resultat för de som fortfarande är besvikna/ledsna så de vet om det är berättigat, bortsett från den falska marknadsföringen. för människor som som oss kommer aldrig komma överens om det här problemet och jag skulle bli jätteglad om det hade 0 prestanda problem av att använda sina 4 gb fullt ut för då hade jag beställt 3 stycken och byggt om min dator. Men tills dess kan jag inte rekommendera kortet på grund av mitt samvete för tänk om personen får problem i framtiden av ett råd jag har gett?

du får gärna blockera mig igen och hålla mig blockerad då jag inte hade något emot det:) Då jag fortfarande litar på de flesta sidor så vet jag bara att jag vet vilka jag ska vara lite extra kritisk mot:) så sluta dra egna slutsatser om mig som om du visste något om mig:)

meningsuppbyggnad
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sirme:

så sluta dra egna slutsatser om mig som människa annars kommer jag börja göra detsamma men jag vill verkligen inte gå dit

Jag drar inga slutsatser om dig som person, utgår från att du är en sjysst människa. Placerade väl inte foliehatten på dig då jag inte vet som sagt. Att du är en hård kritiker av "minnesproblemet" hos 970 stämmer väl? Eller har jag fel även där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Jag drar inga slutsatser om dig som person, utgår från att du är en sjysst människa. Placerade väl inte foliehatten på dig då jag inte vet som sagt. Att du är en hård kritiker av "minnesproblemet" hos 970 stämmer väl? Eller har jag fel även där?

Nej nej det är jag fick många pm från människor som kände sig lurade och eller ledsna därför tog jag det lite allvarliga än jag annars gjort, jag hade mer än gärna velat att detta var ett icke problem, då jag gillar nvidias grafikkort precis som jag gillar amds, ibland mer, ibland mindre, det ser nog väldigt 50/50 ut för mig i utspridning på hur många jag ägt:), för jag vill att gtx 970 ska vara ett kort för mig, men eftersom nvidia ljög för oss så kommer det krävas rätt mycket bevis mot att dessa 4 gb inte gör något med prestandan när de använts helt, för det är svårt att inte leka med tanken av att 3 av dessa i tri-sli skulle räcka grymt för mina behov i 1080p,
jag tror bara vi inte haften chansen att diskutera något utanför ramen av detta problem då jag misstänker att vi båda är principfast människor,

om 380x blir som förväntat så hoppar jag nog över nvidia denna generation även om 3 sli får det att vattnas i munnenxD

sen får du ha en trevlig kväll för nu ska jag gå och göra annat:)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av retro123:

Sansad artikel där från guru3d som fler borde ta sig en titt på..
Jo, konkreta bevis för den katostrofala prestandan finns väldigt få om ens några om man inte tycker stimpens gamla youtube video nedanför är bevis...
Att 970 inte presterar som ett 980 är väl inte konstigt? Något ska man väl få för drygt 2k extra? Som sagt borde väl nvidia sagt exakt vad som var strypt, men att det var något kan väl ingen påstå att man inte förstod?

Det finns test som visar problemet.

Citat:

Länkar ett test som jag länkade i en annan tråd men det är så pass bra att det förtjänar detta.
Där har man klockat ned ett GTX980 så det går ungefär lika snabbt som ett GTX970 , så länge vram är under 3,5 GiB, (första grafen).

När användningen av vram går över 3.5 GiB tappar 970 våldsamt i fps mot 980 (andra grafen), .
Frametimes för 980 och 970 är fina under 3.5 GiB (tredje grafen).
Över 3,5 GiB går de åt skogen för 970 men inte för 980 (fjärde grafen), klicka på namnen upptill för att se respektive kort.

http://www.pcgameshardware.de/Geforce-GTX-970-Grafikkarte-259...
På Tyska men utfört med tysk grundlighet.

Tycker personligen att dessa "sansade" saiter är lite väl "sansade" kortet fungerar inte väl efter 3.5 GiB användning.
Man måste skilja på allokering och användning, det går utmärkt att ha 4GiB lagrat i videominnet men kortet kan inte använda mer än 3.5 GiB av detta samtidigt.

Hr Chefredaktör Dimestam har också påpekat detta, det är en av orsakerna att det är så svårt att testa, man måste hitta något som använder mer än 3.5 GiB men mindre än 4 GiB, ett krav från Sweclockers sida är också att det skall röra sig om spelbara inställningar, detta är inte lätt att testa.

edit Jag är övertygad om att GTX970 fortfarande är ett riktig bra kort, men det har i praktiken 3,5 GiB videominne + 0,5 GiB buffertminne, hade bara Nvidia angett detta från början, hade inte denna diskussion uppstått.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sirme:

jag kritiserar tomshardware för att deras ända nyhet om detta är en opinon piece med en dålig analogi, där de säger att detta inte var så allvarligt, detta alltså när folk är så oroliga det bara kan vara, det är som att kasta en dunke vatten på ett brinnande hus,

Tycker din analogi är ganska så dålig också utan att veta vilken tomshdw. var - brinnande hus och dunk vatten..nej överdrifter har aldrig legat för mig.

Skrivet av Sirme:

Sen har en del av dem blivit mer kritiska under veckan, och guru3d ska ha creds för att de släppte ett test den 2ndra
,pcper gjorde också ett, Men det är TVÅ test, ingen vetenskaplig undersökning skulle godkänna två test som underlag, så nu får de ta och släppa resultat för de som fortfarande är besvikna/ledsna så de vet om det är berättigat, bortsett från den falska marknadsföringen. för människor som som oss kommer aldrig komma överens om det här problemet och jag skulle bli jätteglad om det hade 0 prestanda problem av att använda sina 4 gb fullt ut för då hade jag beställt 3 stycken och byggt om min dator. Men tills dess kan jag inte rekommendera kortet på grund av mitt samvete för tänk om personen får problem i framtiden av ett råd jag har gett?

Ok, men strunta i att rekommendera det då? Jag själv tycker att jag har ganska bra information om hur kortet fungerar nu. Både i praktiken och teorin. Ska jag själv dra på mig foliehatten så har vi nog mer info om 970 nu än om andra kort. Vem vet vilka skandaler som gömmer sig där ute?
Trevlig kväll till dig också Sirme, inget personligt som sagt, vi har bara olika åsikter i denna fråga.