Tråden om BenQ XL2430T 24" 144Hz 1920x1080

Permalänk
Medlem

Tråden om BenQ XL2430T 24" 144Hz 1920x1080

Tjena, någon mer som köpte denna skärmen under mellandagsrean?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2748335

Köpte för några dagar sedan och efter lite pillande så fungerar den sjukt bra. Trodde att "musen" man fick med skärmen skulle vara ful och onödig, men den är rätt diskret och ganska användbar. Scrollen är grymt skön när man pillar i menyerna, knapparna på sidan av skärmar är ju rent av hemska.

Lite problem som jag stötte på som andra också kanske kommer stöta på:

Flashar i CS:GO såg väldigt konstiga ut, flimrade mycket och såg allmänt dåligt ut.
Detta berodde på "Black eQualizer"-inställningen på skärmen, som höjer gamman i mörka områden och sänker gamman på ljusa områden så man ser bättre. Detta verkar inte fungera så bra när man blev flashad. Säkert väldigt bra funktion i andra spel som CS 1.6 dock.

Hade också väldiga problem med att få in färgerna fint på skärmen. Detta berodde på att jag hade Gamer 1/2/3 som picture mode; trodde att picture modes helt enkelt bara var presets av inställningarna som finns men picture modes verkar göra väldigt mycket mer "under huven" på skärmen med. För att få så nära perfekta färger som möjligt verkar det bara vara "Standard" som fungerar. Alla andra picture modes hade dåliga black levels. Finns bra test på denna sida: http://www.lagom.nl/lcd-test/all_tests.php .

Mjukvaran "Display Pilot" som rekommenderades var otroligt laggig och gjorde inte alltid som man sade. Vissa saker jag ställde in fastnade inte osv. Avinstallerade det igen, skärmen fungerar lika bra utan det. Vet inte om det bara är min dator som har problem med programmet, hittar inte så mycket information om det på internet.

Har lite frågor om det är någon som kan:

Går det att ställa in att någon av knapparna 1/2/3 på "musen" man fick med ställer in "Standard" picture mode? Eller är det låst till Gamer1/2/3?
Någon som kör Display Pilot och får det att fungera bra? Finns det något användbart där som man inte kan pilla på skärmen med?

Permalänk

Du får gärna dela med dig av dina settings när du kör Standard. Har testat mig fram men har svårt att bestämma mig för vad jag tycker är bäst. Kör du med någon ICC profile?

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson89:

Du får gärna dela med dig av dina settings när du kör Standard. Har testat mig fram men har svårt att bestämma mig för vad jag tycker är bäst. Kör du med någon ICC profile?

Just nu har jag stängt av windows bildkalibrering eftersom f.lux hela tiden ersätter inställnignarna. Samma sak med NVIDIAs färginställningar, så jag kör ingen speciell ICC profil just nu.

Jag har följande inställningar på skärmen:
Brightness: 70
Contrast: 10
Sharpness: 5
Gamma 5

Tycker det ser ok ut även om det inte är helt perfekt. Går att fixa till gamman bättre med windows färghantering/NVIDIA men f.lux ersätter det hela tiden för mig så kan inte göra så mycket åt det.

Permalänk
Medlem

Tjena, du svarade mitt foruminlägg förrut. Absolut stänger jag av BQ så försvinner flickeringen. Problemet då är att min skärm blir OTROLIGT mörk. Nu snackar vi om att jag måste ställa in gamma på 1, brightness på 100 contrast på 100 för att jag ska kunna se någorlunda bra i CS. Är det så för dig med? Jag måste verkligen ha BQ för att få en proper bild i CS GO. Eller vad gör jag för fel???

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ml9l:

Tjena, du svarade mitt foruminlägg förrut. Absolut stänger jag av BQ så försvinner flickeringen. Problemet då är att min skärm blir OTROLIGT mörk. Nu snackar vi om att jag måste ställa in gamma på 1, brightness på 100 contrast på 100 för att jag ska kunna se någorlunda bra i CS. Är det så för dig med? Jag måste verkligen ha BQ för att få en proper bild i CS GO. Eller vad gör jag för fel???

Ställ in picture format till "Standard". Då blir gamman mycket högre.

Fråga mig inte varför gamman är så låg på alla "gaming"-profiler, men jag antar att de tänker att du kör med BQ då.

Permalänk
Medlem

Samma sak .. :/ exakt likadant, fan färgerna blir skönare med BQ också..

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ml9l:

Samma sak .. :/ exakt likadant, fan färgerna blir skönare med BQ också..

Hmm det låter lite konstigt faktiskt.

För mig ser alla spel och bilder bra ut med Picture Mode på Standard, Black EQ avstängt, Brightness 70, Contrast 10 och Gamma 5.

Blur reduction gör skärmen mörkare, men det ska inte bli jättemörkt. Testa stäng av det om det är på.

Kolla också windows färghantering eller nvidias färginställningar så inte de drar ner ljuset av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Alltså det är inte problem med ljusstyrkan utan det jag ser på skärmen. T.ex. CS GO kolsvart nästan, kan ej se i mörka ytor osv

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Medlem

Hade XL2410T innan men bytte upp mig till denna, bara jag som tycker den är slö i jämförelse med andra skärmar?!
Missar jag något?
Är det någon Input skillnad i de olika "Picture Mode's" som finns att välja eller är det enbart förinställda profiler?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Hade XL2410T innan men bytte upp mig till denna, bara jag som tycker den är slö i jämförelse med andra skärmar?!
Missar jag något?
Är det någon Input skillnad i de olika "Picture Mode's" som finns att välja eller är det enbart förinställda profiler?

Hm jag har inte märkt av något. Inte testat någon annan 144 HZ skärm dock.

Är det input lag du menar? Finns ju "Instant mode" i Game Settings, utöver det tror jag inte det är något mer.

Testade detta: http://tft.vanity.dk/inputlag.html men har inte någon kamera som är bra nog att ta bilder.

Enligt http://www.displaylag.com/benq-xl2430t-review-144hz-gaming-mo... så ligger skärmen bra till iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ml9l:

Alltså det är inte problem med ljusstyrkan utan det jag ser på skärmen. T.ex. CS GO kolsvart nästan, kan ej se i mörka ytor osv

Det är bara att dra upp black "remover" har den ca på 1 så blir det bra

Permalänk
Medlem

Jag är extremt nöjd med min. Lite dåliga färger i början med det fixade sig. Men deras programvara var åt "helvete"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaiii:

Går det att ställa in att någon av knapparna 1/2/3 på "musen" man fick med ställer in "Standard" picture mode?

Om man håller ner "BACK" knappen på kontrollen i typ 5 sekunder så ändrar man till Standard.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Tjo,

Har också nu haft denna skärm nån månad.
tycker den e skitbra faktiskt klart det är lite pill med inställningar, men vilken skärm är inte det egentligen? alla våra människo ögon ser olika.

läste just ett test av inställningar, och jag förstod för guds skull inte hur han kunde ha dom inställningarna jämtemot mina. så sket i dom, och går in här och ser kontrast 10? va i hel ..... måste ni verkligen ha så lågt? kan det skilja så mycke from grafikkort till grafikkort? hur standard verkligen ser ut?

det jag personligen märkt är att ibland kan 1 hopp göra sjukt mycke på inställningarna.
Men det jag tror att många av er inte tänker på, eftersom ni inte har skrivit det, att det blir sjukt mörkt är för att blur reduction är på som default
för det mesta, min skärm kom med det när jag hade plockat upp den, och igår när jag la om windows, så var den på igen av nån anledning när installationen började. skärmen är så sjukt snabb som det är på 120/144hz att jag inte har sett nå behov av det än (dock inte kört nå FPS än)

Mina inställningar som jag är ok med för stunden är.

Blur reduction: OFF
picture mode: Standard

Game Settings:
Black E: 1
Vibrance: 12
low blue: 0
Instant: on

Brightness: 57
constrast: 50
sharpness: 6
Gamma: 3
Color Temp: 97/100/99
AMA: high

Justera lite färg med Vibrance efter smak.

Visa signatur

- Corsair 450D | 4790K @ 4.7Ghz, 1.26v | G.Skill 16GB 2400Mhz | Asus Maximus VII Hero | MSI R9 270X -
- Alphacool Nexxos ST30 360 | Swiftech Apogee HD Black | Ek-DDC-2 + Ek DDC Res | 3xCorsair SP120 HP | Benq XL2430T -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzon:

Tjo,

Har också nu haft denna skärm nån månad.
tycker den e skitbra faktiskt klart det är lite pill med inställningar, men vilken skärm är inte det egentligen? alla våra människo ögon ser olika.

läste just ett test av inställningar, och jag förstod för guds skull inte hur han kunde ha dom inställningarna jämtemot mina. så sket i dom, och går in här och ser kontrast 10? va i hel ..... måste ni verkligen ha så lågt? kan det skilja så mycke from grafikkort till grafikkort? hur standard verkligen ser ut?

det jag personligen märkt är att ibland kan 1 hopp göra sjukt mycke på inställningarna.
Men det jag tror att många av er inte tänker på, eftersom ni inte har skrivit det, att det blir sjukt mörkt är för att blur reduction är på som default
för det mesta, min skärm kom med det när jag hade plockat upp den, och igår när jag la om windows, så var den på igen av nån anledning när installationen började. skärmen är så sjukt snabb som det är på 120/144hz att jag inte har sett nå behov av det än (dock inte kört nå FPS än)

Mina inställningar som jag är ok med för stunden är.

Blur reduction: OFF
picture mode: Standard

Game Settings:
Black E: 1
Vibrance: 12
low blue: 0
Instant: on

Brightness: 57
constrast: 50
sharpness: 6
Gamma: 3
Color Temp: 97/100/99
AMA: high

Justera lite färg med Vibrance efter smak.

Verkar bero på vilket ICC profile man kör, eller hur man ställt in färgerna i windows.

Jag har ändrat mina inställningar lite, laddade först ner en ICC profil härifrån: http://www.displaylag.com/benq-xl2430t-review-144hz-gaming-mo...

Med den ICC profilen kör jag dessa inställningar:
Brightness: 35
contrast: 50
sharpness: 5
Gamma 5
Color temp: 99/100/99
AMA: high

Så i slutändan blev det ungefär samma som du.

Color Vibrance måste jag ha på 10. Ställer jag den på 9 eller 11 så blir skärmen hundra gånger mörkare, någon annan som märkt samma sak?

Permalänk

Jag har inte läst igenom allt det här, men displaypilot mjukvaran är ett jävla skämt. Som du själv har upplevt det så är den mer eller mindre värdelös och översättningarna är ett STORT skämt.

Ang. gamer presetsen så är tanken att du ska kunna skapa egna profiler som du sedan kan spara till gamer 1/2/3. T ex om du väljer standard som du sedan modifierar så kan du spara just dessa inställningar till antingen gamer 1/2/3. Då kan du använda snabbknapparna för att snabbt switcha mellan de olika presetsen som du själv ställt in.

Kör själv en XL2420Z och är ganska nöjd frånsett ett problem som jag har och det är displayportproblemet som jag har. Vet fortfarande inte riktigt om det är fel på skärmen eller Windows eller något annat. Varje gång jag stänger av skärmen om jag kör displayport så försvinner skärmen från windows om jag försöker starta upp den igen. Så resultatet blir "No Signal Detected" varje gång. Fungerar i BIOS/UEFI och Linux Mint live cd utan problem, men inte i windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizor:

Ang. gamer presetsen så är tanken att du ska kunna skapa egna profiler som du sedan kan spara till gamer 1/2/3. T ex om du väljer standard som du sedan modifierar så kan du spara just dessa inställningar till antingen gamer 1/2/3. Då kan du använda snabbknapparna för att snabbt switcha mellan de olika presetsen som du själv ställt in.

Vet inte om det är fel på min skärm eller något men det fungerar inte så för mig. Jag väljer standard, kör mina settings, sparar det till Gamer 1. Trycker jag sen på 1 så byts den till Gamer 1 profilen och jag förlorar all black level som standard hade för mig.

Det är alltid endast Standard som har fungerande black level på min skärm. Gamer 1/2/3 kräver att jag har på black equalizer för att kunna se någonting i mörker, och jag vill inte ha igång det då det buggar med CS:GO.

Skrivet av phreec:

Om man håller ner "BACK" knappen på kontrollen i typ 5 sekunder så ändrar man till Standard.

Fungerar inte för mig. Måste man ha programvaran installerad för denna funktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaiii:

Fungerar inte för mig. Måste man ha programvaran installerad för denna funktion?

Kan va att man behöver Benq's Display Pilot.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaiii:

Color Vibrance måste jag ha på 10. Ställer jag den på 9 eller 11 så blir skärmen hundra gånger mörkare, någon annan som märkt samma sak?

Jo märkte det också, 10an är skum för mig med, har jag 9 eller 11 så är det ingen jätteskillnad. men 10 så är det en markant skillnad från 9, blir mycket ljusare på 10an

är ändå sjukt nöjd med skärmen, har inga klagomål. hoppade från en 8ms samsung skärm från säkert 2008 eller nåt. vilken skillnad. så klara o destinkta färger
gillar kontrasten som LED har.

Visa signatur

- Corsair 450D | 4790K @ 4.7Ghz, 1.26v | G.Skill 16GB 2400Mhz | Asus Maximus VII Hero | MSI R9 270X -
- Alphacool Nexxos ST30 360 | Swiftech Apogee HD Black | Ek-DDC-2 + Ek DDC Res | 3xCorsair SP120 HP | Benq XL2430T -

Permalänk
Medlem

Jag har precis beställt en XL2430T, hoppas att man inte blir besviken. Det var verkligen ett tufft val men bestämde att ge 144hz en chans. Ville inte gå 1440p än med tanke på att jag har en 760gtx. GPU:n lär tacka mig iallafall.

Är ni nöjda med ert val?

Permalänk
Medlem

Någon Ips fantast som har några åsikter om den här skärmen ? Tänkte mest på färger och kontrast, dessutom view angels ?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless