Ytterst få returnerar Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem

Väntar tills nya AMD 3xx serien kommer. Då det är 3 års reklamationsrätt på alla produkter som köps i Sverige så borde man kunna idka detta och få pengarna tillbaka. "Jag läste just om att GTX970 inte levererar det jag förväntade mig. Jag vill reklamera det då det inte fungerar som förväntat" Om något kort i AMD 3xx serien har prestanda som motsvarar ett GTX970 för liknande pris så hoppar jag till AMD av ren princip sak.

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Skulle du "om" 1,5 år få reda på att detta fel gjorts, har du precis lika stor rätt att retunera det då som nu, oavsett vad butiken säger. Men visst, jag förstår varför butiken vill göra så, för det är fel att använda dem i så lång tid, för att returnera dem om 1 år.

Det är ju dock inte ditt fel som konsument att du inte visste om det just till sista februari, tror inte alla som äger ett 970 hänger på sweclockers, även om många gör det.. Jag har inte sett nyheten någon annanstans.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem

Ja, Nvidia klanta sig. Sen upp till var och en att vara principfast eller inte.

Jag själv? Så länge kortet rent tekniskt fungerar så bryr jag mig inte.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var bildspråk.

ditt "bildspråk" tappar sin poäng när du pratar om kort som är kända för att vara energieffektiva

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

ditt "bildspråk" tappar sin poäng när du pratar om kort som är kända för att vara energieffektiva

Det handlar fortfarande om 300W eller så vid full belastning. Lägg därtill en överklockad CPU och så vidare så blir totalförbrukningen inte direkt liten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag har heller aldrig sett videominnesanvändning över ca 1.5GB i något spel jag spelat, så hur folk ens lyckas komma upp i 4GB utan att köra SLI fattar jag inte.

Vad spelar du då? Tetris?
Maxar ofta ut minnesanvändningen.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fenerim:

Till mig sa butiken jag köpte ifrån att de byter ut till sista februari, sen ska det vara kört

Enlig lag har du två år på dig att reklamera en produkt. Du säger bara att du precis (innan du reklamerar) upptäckte att kortet inte höll de utlovade specifikationerna när du köpte det. Du kan inte säga att du visste om det hela tiden och väntade med att reklamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nathanael:

Kanske lite sanning i det han säger då alltså; SHOCKING interview with Nvidia engineer about the 970 fiasco: http://youtu.be/spZJrsssPA0

Skickades från m.sweclockers.com

Det är hela sanningen helt klart. uttalandet av honom beskriver allt till 100%.. asg.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

"I fallet Geforce GTX 970 gäller det åtminstone mängden L2-cache och antalet rasterenheter. Nvidia vidhåller dock att inga felaktigheter har begåtts och betonar att det inte handlar om någon defekt utan ett medvetet designbeslut med bara marginell inverkan på prestanda."

Det är ingen defekt, det kan jag hålla med om. Det är ett medvetet designbeslut, ja. Men mängden L2-cache och antal rasterenheter är ren LÖGN, inget annat. Fess up, you f*ckers.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har man handlat i en butik är det väl en sak att returnera varor, men de flesta handlar väl på nätet nu för tiden.

Någon mer än jag som har försökt få tag på kundtjänst på CDON?

Lycka till.

Det är lättare att bara slänga det gamla och köpa nytt från någon annan butik än att försöka få tag på kundtjänst för att returnera en vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Ska mycket till innan man överger Nvidia (i alla fall för mig), fortfarande mardrömmar efter min sejour på det tidiga 00-talet med ett x1950xt, sen dess alltid det gröna laget.

Vill inte vara sån, men kanske dags att sluta leva i det förgågna?

Är viss skillnad på t.ex. x1950XT och R9 280X.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av anon162230:

KOMIHÅG ATT NI HAR TVÅ ÅR PÅ ER ATT RETURNERA ERA KORT OCH FÅ ALLA PENGAR TILLBAKA. Så spara era kvitton.

Lika bra att slita på kortet ett tag tills det kommer något nytt kort som jag kan byta upp till.

Jag har två år på mig från att jag köpte kortet att returnera det och få alla pengar tillbaka så varför ha bråttom.

Det kommer vara fler som returnerar sina GTX970 när det finns ett bättre och kraftfullare alternativ att byta upp till, förmodligen till hösten när AMD o nVidia släpper nya kort.

Så nVidia kommer att få bita i det sura äpplet från EU medborgare det närmaste två åren

Vill bara påpeka att det är ganska säkert att Nvidia inte kommer släppa sin nästa generation "Pascal" under hösten.
Men ja, AMD kanske gör det. För mig spelar det ingen roll, jag kommer aldrig köpa ett AMD kort igen trots det som händer med Nvidia nu.

Permalänk

Jag tycker alla som köpt 970 kort ska sätta ner foten inte ok av ett multi miljon dollar företag att göra som dom vill med sina kunder vad ska vi bli tvungna att svälja nästa gång det måste svida ordentligt för herr grön KRÄV KOMPENSATION!!

Visa signatur

Cpu:Intel 5820k H2O Gpu:Gainward 970 sli Mobo:Asus x99-S 16Gb DDR4 PSU:CorsairAX860W Chassis:NZXT H440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mildew:

Har man handlat i en butik är det väl en sak att returnera varor, men de flesta handlar väl på nätet nu för tiden.

Någon mer än jag som har försökt få tag på kundtjänst på CDON?

Lycka till.

Det är lättare att bara slänga det gamla och köpa nytt från någon annan butik än att försöka få tag på kundtjänst för att returnera en vara.

Har fått retur till CDON, det tog bara 2 veckor av att ihärdigt påpeka konsumenträtt mot den väggen till "kundtjänst" de har.
Nu skickade jag mitt kort igår så lite tidigt att ropa hej.. Dom har definitivt blivit av med en kund iaf

Permalänk
Medlem

För mig som sitter på två 970 så är det såhär jag tänker.

  1. 290 och 290x kunde man välja från början men något fick en att välja 970. Så varför byta nu? testerna stämmer fortfarande.

  2. 980 ligger 2000Kr högre i pris. Vilket blir en ganska dyr uppgradering med en ganska liten prestanda boost.

  3. 3xx-serien från AMD väntas komma snart. Kanske till och med leder till fler prissänkningar på 290 och 290x?

I slutändan sitter man iaf här med två 970s och är nöjd med vad jag får ut, även processorn är lite seg.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beltet:

Det tror jag inte riktigt stämmer. Reklamationsrätten påpekar att man inom "rimlig tid" från att man upptäckt fel måste retunera varan för att kunna använda sig av reklamationrätten. Och två år efter köp är defenetivt inte inom rimlig tid. Om du nu menar att det är på garantin som du ska byta ut varan så kan tillverkare/återförsäljare som lämnat garantin välja att neka dig den, eftersom garantin är något som tillverkare/återförsäljare ger dig frivilligt och på deras villkor.
Varsågod att testa själv, men be inte andra att göra samma sak. Eftersom enligt de regler och lagar vi har ska detta inte fungera.

Detta är INTE GARANTI fel utan fel i specifikationerna som var dolt när du köpte kortet, då har du reklamationsrätt enligt lag. Detta är inget en åf kan välja bort eller skriva i sina villkor att det inte gäller dem. De kan inte bevisa när du personligen upptäckte felet om du inte säger det själv. Att det står på Sweclocker har inget med saken att göra.

Permalänk
Medlem

Mycket snack/gnäll och lite verkstad alltså

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Folk som ångrar at GTX970 inte hade tillräckligt med kräm och uppgraderar till GTX980 på ett smidigt sätt. Smart att utnyttja det hela så! Undrar hur returneringarna ser ut på den amerikanska sidan, dem tog det hela mycket mer allvarligt.

Permalänk
Medlem

Det är så fruktansvärt gulligt med alla upprörda "entusiaster". Då pekar jag på de entusiaster som inte alls är drabbade eller äger ett GTX 970, men gapar solklart högst och mest i de här trådarna.

Ps. Nvidia har gjort fel. Det är upp till var och en av er GTX 970-ägare om ni vill returnera pga det inträffade. Enl artikeln är inte inte så många dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Som sagt så har folk antagligen fått nån typ av rabatt. Dessutom kan det tänkas att priset har gått ner på 980 så att prisskillnaden blir väldigt liten.

Ja fast spelar det någon roll egentligen? Om man är irriterad över hur ett företag skött situationen och vill visa det genom att lämna tillbaka produkten och ta avstånd från det hela. Men så istället byter man till ett ännu dyrare kort från samma företag för att man möjligtvis fick lite rabatt. Har man åstadkommit så mycket då? Om nåt har man väl bara dragit ner byxorna och böjt sig fram.

Måste säga att jag är ganska chockerad över siffrorna. Till exempel tråden "3,5 GB GTX 970-problemet" har 775 svar, "Returnera GTX 970?" har 240 svar. Sen finns det säkert fler mindre trådar om samma sak. Och läser man lite bland kommentarerna så verkar ju folk onekligen upprörd över hela situationen. Det kan man inte säga nåt om. Men ändå är då så lite folk som faktiskt gör nåt åt saken. Så mycket ord och lite handling. Galet.

Är ju så klart inte riktat till alla ägare av 970. stör man sig inte av problemet och inte känner att man behöver göra nåt åt det så fine, absolut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KTL:

Ja, Nvidia klanta sig. Sen upp till var och en att vara principfast eller inte.

Jag själv? Så länge kortet rent tekniskt fungerar så bryr jag mig inte.

Visst kortet fungerar bra nu men den dagen du får problem (om ett år kanske) vore det inte gott o kunna returnera kortet och få alla pengar tillbaka för att köpa ett nytt kort. Bara och använda reklamationsrätten så länge du har kvitto kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Äckligt av Nvidia. Äckligt. Hade jag haft ett 970 hade jag bytt utan att tveka till röda laget, aldrig att jag skulle köpt ett dyrare av samma vidriga företag som blåste mig på första kortet och vägrar ta ansvar. Nonchalanta svin.

Gillar inte heller detta drag. Sitter på ett 970 som gick på 4000 kr.

Funderat på hur man ska göra men ser inte röda laget som något alternativ då jag bara haft problem med de tidigare kort jag haft från dem (senast ett 2gb 6950). AMD hade ex mest problem med BF4, trots att de var största sponsorn, vilket märktes ordentligt (kraschade långt mycket mera än polarna som satt på Nvidia). Hade även problem med tappade grafikinställningar och en del annat.

Skulle man kunna uppgradera till ett GTX980 för 5-600 kr skulle jag nog slå till, annars känns det bara som för omständigt att skicka tillbaka ett (än så länge) presterande, strömsnålt, svalt kort utan coil-whine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

KOMIHÅG ATT NI HAR TVÅ ÅR PÅ ER ATT RETURNERA ERA KORT OCH FÅ ALLA PENGAR TILLBAKA. Så spara era kvitton.

Lika bra att slita på kortet ett tag tills det kommer något nytt kort som jag kan byta upp till.

Jag har två år på mig från att jag köpte kortet att returnera det och få alla pengar tillbaka så varför ha bråttom.

Det kommer vara fler som returnerar sina GTX970 när det finns ett bättre och kraftfullare alternativ att byta upp till, förmodligen till hösten när AMD o nVidia släpper nya kort.

Så nVidia kommer att få bita i det sura äpplet från EU medborgare det närmaste två åren

Stämmer INTE

Skrivet av Beltet:

Det tror jag inte riktigt stämmer. Reklamationsrätten påpekar att man inom "rimlig tid" från att man upptäckt fel måste retunera varan för att kunna använda sig av reklamationrätten. Och två år efter köp är defenetivt inte inom rimlig tid. Om du nu menar att det är på garantin som du ska byta ut varan så kan tillverkare/återförsäljare som lämnat garantin välja att neka dig den, eftersom garantin är något som tillverkare/återförsäljare ger dig frivilligt och på deras villkor.
Varsågod att testa själv, men be inte andra att göra samma sak. Eftersom enligt de regler och lagar vi har ska detta inte fungera.

Håller med dig, du har 2 år från inköpsdatum att upptäcka ett fel. Om du upptäcker fel nu så kan du inte vänta 20 månader och sen reklamera. Dessutom måste dom få chans att testa/reparera. Sen ligger det på konsumentens sida att bevisa att det är ett ursprungs fel. Det går inte att säga "-jag läste på nätet att det va fel på kortet".

OFFtopic, jag har nyligen varit i dust med min micro. Som tur va så uppstod felen 11 månader efter inköp och jag lämna in den på garantireparation. Sen efter 18 månader uppkom samma fel. Dom såg att den varit inne på garantireparation men sa dom skulle försöka reparera den igen men om då felet skulle uppstå så skulle dessa två tidigare reparationer stå som "bevis" till min fördel för reklamation dvs tillverkningsfel.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Pletron:

Väntar tills nya AMD 3xx serien kommer. Då det är 3 års reklamationsrätt på alla produkter som köps i Sverige så borde man kunna idka detta och få pengarna tillbaka. "Jag läste just om att GTX970 inte levererar det jag förväntade mig. Jag vill reklamera det då det inte fungerar som förväntat" Om något kort i AMD 3xx serien har prestanda som motsvarar ett GTX970 för liknande pris så hoppar jag till AMD av ren princip sak.

Bortsätt från att du har 0-rättigheter att bestämma dig för vad du skall få i ersättning. Förutsatt att ersättningskortet är av motsvarande kaliber (på de punkter som är relevanta för dig). Så kan ÅF ge vilket kort som helst.

Sedan skall man inte missbruka Reklamationsrätten som du föreslår. Den finns av en anledning, att skydda de som sitter i trångmål efter en tvivelaktig leverans och detta med omedelbar verkan. Sitter man och myglar som du föreslår finns ju risken att lagarna ändras. T ex ändrades Returrätten enligt distansköpslagen till att ÅF har rätt att ge nersatt ersättning om något saknas, är dammigt etc då många missbrukade just den lagen.

Skrivet av Nautilus011:

Stämmer INTE
Håller med dig, du har 2 år från inköpsdatum att upptäcka ett fel. Om du upptäcker fel nu så kan du inte vänta 20 månader och sen reklamera. Dessutom måste dom få chans att testa/reparera.

3år enligt lagstiftning.

2-3månader är det absolutlängsta man kan sitta och vänta. 2månader oftast ganska själigt, för mer kritiska grejer så som fläktar/kullager/enheter med mekaniskt slitage har betydligt kortare tid. Många saker som dessa krävs dessutom att man plockar omedelbart ur drift för att ha en chans att få avhjälpt.
T ex en bilmotor med oljeläckage, kör med den tills den skär, finns ingen i världen som skulle döma till konsumenten/köparens fördel om denna upptäckte skadan innan motorn skar.

Citat:

Sen ligger det på konsumentens sida att bevisa att det är ett ursprungs fel. Det går inte att säga "-jag läste på nätet att det va fel på kortet".

Nej inte helt så svart på vitt. Du köper ett diselkraftverk på 32kW, sedan visar det sig att från fabrik har man monterat en cylinder fel och således ger kraftverket högst 24kW. Detta ändras i specifikationen och gås ut med i ett pressmeddelande.
Även om du inte märker detta utan bara använder 14kW som högst så har du all rätt att reklamera produkten.
Men då företag har gått ut och sagt själva att X stämmer för produkt Y så har du bevisat att det är ett "ursprungligt" fel. Mer korrekt är att säga, du motbevisar att det skulle vara ditt fel att produkten saknar 1/4 av sin totala kapacitet.

På samma sätt har Nvidia officiellt ändrat sina specifikationer efter kund har köpt produkten så faller detta in under:
19§ 2st:

Citat:

Varan ska vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Dvs, du kan bevisa att du inte är ansvarig för att 1/8-del av Raster och L2 cache saknas i enheten och saken är biff.

19 § 3st är inte applicerbart då detta korrigerades först 4månader efter lansering och då först efter kunder upptäckt märkligt och oväntat beteende från sina produkter. Beteendet kvarstår även om Nvidia ändrar i sina Specs och således har det fortfarande påverkan på de som köpt kortet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Förövrigt kan jag inte sluta tänka på det här varje gång den här Nvidia-härvan kommer upp. Hysteriskt roligt och passande!

Permalänk

Jag game'ar på 1440p, Evolve och Assassin's Creed Unity liggar båda på 4GB vRam usage, samma med shadow of mordor liggar också runt där, finns lätt andra spel som gör samma sak på denna resolution.
Jag köpte GTX 970'an precis för att den var bättra än 770 och hade max vRam av vad man kunne få, för att jag ville spela på 1440p, inte 1080p.
Utom det, annat problem med 970'an är att nVidia MÅSTE få kortet att inte använda dem slöa 0.5GB genom drivrutinerna, iaf för meg funkade det inte alls i Guild Wars 2 (bättra performanec med 1 770 än 1 970). Så om man ska ha kortet i några år får man lita på att nVidia skrivar det in i alla drivrutiner hur 970'an skall använda sina vRam i spel.

- Därför bytade in jag mitt 970. Jag hade tagit ett amd kort, men eftersom min skärm är 3D vision ready och G-Sync ready då måste jag köra nVidia om jag vill behålla möjligheten för dessa, tyvärr.

Visa signatur

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av MurdinE:

Gillar inte heller detta drag. Sitter på ett 970 som gick på 4000 kr.

Funderat på hur man ska göra men ser inte röda laget som något alternativ då jag bara haft problem med de tidigare kort jag haft från dem (senast ett 2gb 6950). AMD hade ex mest problem med BF4, trots att de var största sponsorn, vilket märktes ordentligt (kraschade långt mycket mera än polarna som satt på Nvidia). Hade även problem med tappade grafikinställningar och en del annat.

Skulle man kunna uppgradera till ett GTX980 för 5-600 kr skulle jag nog slå till, annars känns det bara som för omständigt att skicka tillbaka ett (än så länge) presterande, strömsnålt, svalt kort utan coil-whine.

Ha lite koll på Komplett 12h rea, kanske finner du något trevligt eller invänta R9 3XX serien! Jag hade i alla fall inte haft kvar 970 av ren princip. Jag är en förjäklig kund till många. Jag går in på Max för att käka, de ber mig att använda deras automatiska maskin för beställning aka "snabbkassa" SNABB MY *SS! Det tar tid, hackar, jag byter menyerna, hittar inte vad jag ska ha, kortbetalningen tar tid. Detta står jag och säger till kassören som sa efter mitt dansande uttalande: Jo men vad får det lov att vara? x)

Fungerar inte ett system på rätt sätt, ska man tala om det, på gott och ont.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shahabi89:

Vill bara påpeka att det är ganska säkert att Nvidia inte kommer släppa sin nästa generation "Pascal" under hösten.
Men ja, AMD kanske gör det. För mig spelar det ingen roll, jag kommer aldrig köpa ett AMD kort igen trots det som händer med Nvidia nu.

Reklamationsrätt gäller i två år från att du köpt kortet, tror du inte nVidia kommer att släppa ett nytt kort inom 1.5 år som är värt att uppgradera till. De snackas om nästa generation till våren 2016 men jag tror grafikkortskriget mellan AMD nVidia kommer rasa på till hösten med nya kort från båda sidorna. nVidia kommer säkert släppa flera varianter med den nya GM200 kretsen som sopar mattan med gtx970.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FYNXER:

Reklamationsrätt gäller i två år från att du köpt kortet, tror du inte nVidia kommer att släppa ett nytt kort inom 1.5 år som är värt att uppgradera till. De snackas om nästa generation till våren 2016 men jag tror grafikkortskriget mellan AMD nVidia kommer rasa på till hösten med nya kort från båda sidorna. nVidia kommer säkert släppa flera varianter med den nya GM200 kretsen som sopar mattan med gtx970.

Nej, TRE år!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel2508:

Jag game'ar på 1440p, Evolve och Assassin's Creed Unity liggar båda på 4GB vRam usage, samma med shadow of mordor liggar också runt där, finns lätt andra spel som gör samma sak på denna resolution.
Jag köpte GTX 970'an precis för att den var bättra än 770 och hade max vRam av vad man kunne få, för att jag ville spela på 1440p, inte 1080p.
Utom det, annat problem med 970'an är att nVidia MÅSTE få kortet att inte använda dem slöa 0.5GB genom drivrutinerna, iaf för meg funkade det inte alls i Guild Wars 2 (bättra performanec med 1 770 än 1 970). Så om man ska ha kortet i några år får man lita på att nVidia skrivar det in i alla drivrutiner hur 970'an skall använda sina vRam i spel.

- Därför bytade in jag mitt 970. Jag hade tagit ett amd kort, men eftersom min skärm är 3D vision ready och G-Sync ready då måste jag köra nVidia om jag vill behålla möjligheten för dessa, tyvärr.

Vad hade du för framerate vid ~3,4GB användning och ett GTX 970. Gissar att du inte är speciellt kräsen. Låt mig gissa 15-25fps?