SweClockers drop!

Ytterst få returnerar Geforce GTX 970

Permalänk
Melding Plague

Ytterst få returnerar Geforce GTX 970

Trots att många är missnöjda över Nvidias hantering av kontroversen kring Geforce GTX 970 väljer få att åberopa konsumentköplagen och returnera grafikkortet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Folk tycker väl att det inte är värt besväret men fortfarande ett taskigt drag av Nvidia :/

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Känns väldigt bakvänt att gå från att vara missnöjd till att köpa ett ännu dyrare kort från Nvidia.

Permalänk
Medlem

Ja eftersom media(sweclockers bl.a.) ändå tycker det är bra kort är det inte så konstigt. Tror de som returnerar mest gör det p.g.a en princip sak. Nvidia har utelåtit information om produkten. Ser inga konstigheter i att vilja returnera då. Men som sagt så har ju inga personer gjort ett dåligt köp. Utan troligtvis bara fått sämre förtroende för Nvidia.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xefler:

Känns väldigt bakvänt att gå från att vara missnöjd till att köpa ett ännu dyrare kort från Nvidia.

Som sagt så har folk antagligen fått nån typ av rabatt. Dessutom kan det tänkas att priset har gått ner på 980 så att prisskillnaden blir väldigt liten.

Permalänk
Inaktiv

KOMIHÅG ATT NI HAR TRE ÅR PÅ ER ATT RETURNERA ERA KORT OCH FÅ ALLA PENGAR TILLBAKA. Så spara era kvitton.

Lika bra att slita på kortet ett tag tills det kommer något nytt kort som jag kan byta upp till.

Jag har tre år på mig från att jag köpte kortet att returnera det och få alla pengar tillbaka så varför ha bråttom.

Det kommer vara fler som returnerar sina GTX970 när det finns ett bättre och kraftfullare alternativ att byta upp till, förmodligen till hösten när AMD o nVidia släpper nya kort.

Så nVidia kommer att få bita i det sura äpplet från EU medborgare det närmaste tre åren

Permalänk
Medlem

Nvidia är kompletta as. 'Medvetet designbeslut'. Svin.

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur svårt det verkar vara att få butiken att ta tillbaks kortet och hur tyst det varit om detta så är jag inte förvånad. Har vanlig media ens skrivit en notis om detta?

Permalänk
Medlem

med andra ord: ytterst få använder mer än 3GB grafikminne.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Med tanke på hur svårt det verkar vara att få butiken att ta tillbaks kortet och hur tyst det varit om detta så är jag inte förvånad. Har vanlig media ens skrivit en notis om detta?

Precis, hur många procent av konsumenterna känner faktiskt till den här soppan.

Permalänk
Medlem

Av ren principsak tycker jag personligen att folk borde lämna tillbaka sina 970-kort för att markera till nvidia att detta inte är OK. Har man gjort fel får man stå för det. Istället försvarar nvidia sig själva genom att gömma sig bakom sin egen teknik. En del konsumenter ställer sig dessutom bakom nvidia och försvarar för att de själva har lagt ner så mycket pengar. Visst, gtx 970 fungerar utmärkt tills 3.5gb uppnås. Tänk då på att den nya konsolgenerationen har precis släppts. Om några år kommer 4gb vara minimun. Vi som konsumenter måste sätta ner foten och säga ifrån. Spelar ingen roll om det är amd eller nvidia.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

Inte förvånande alls. 970 presterar helt fantastiskt och ända sättet att stöta på prestanda problemen är att överdriva användingen på ett sätt som ytters få ens skulle få för sig att försöka, än mindre köra på som standard. Folk som inte specifikt sitter och läser på teknikforum om situationen vet inte ens om problemet och kommer antagligen aldrig stöta på det heller.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem

många tycker nog det är jobbigt att hålla på med fraktsedlar och returnera sina saker som faktiskt fungerar bra. men sli ägare är nog mer villiga att göra det då det lär märkas mer där på prestandan.

sen är nog många som köper så högpresterande kort fanboys och då kan dom nog låta företag ha sina små övertramp/snesteg.

de flesta märker av väldigt lite eller inte av det alls.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skäggig legend

Äckligt av Nvidia. Äckligt. Hade jag haft ett 970 hade jag bytt utan att tveka till röda laget, aldrig att jag skulle köpt ett dyrare av samma vidriga företag som blåste mig på första kortet och vägrar ta ansvar. Nonchalanta svin.

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6

Permalänk
Medlem

Till mig sa butiken jag köpte ifrån att de byter ut till sista februari, sen ska det vara kört

Permalänk
Medlem

Inte direkt någon högoddsare att folk skriver som barnungar i forum men sedan när det är dags för handling så är det inte lika roligt längre.

Jag känner själv ingen som bytt in sitt 970. Jag har heller aldrig sett videominnesanvändning över ca 1.5GB i något spel jag spelat, så hur folk ens lyckas komma upp i 4GB utan att köra SLI fattar jag inte. Ska man köra SLI däremot kan det ju vara knepigt. Men hur många kör SLI egentligen. Det blir ju svindyrt eftersom man måste ha minst 2 kort och ett mindre kärnkraftverk för att driva skiten, plus att man får fras med frame tearing, micro stuttering och allt vad det nu är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det här är inte ok av Nvidia. Hade jag haft 970 och inte 980 hade jag absolut returnerat. Men detta förvånar inte. 90% av 970-ägarna har garanterat ingen aning om detta...

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Lite konstigt att ingen hade några problem alls innan detta, men nu blir folk rasande.

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acidoo:

Det de inte upplever känner de inte till...

Permalänk
Medlem

Visserligen fel av Nvidia att inte konstatera hur de menar med 4gb minne, men samtidigt är det sådan hypokritism. Alla slog klackarna i taket när vi fick 970-testerna, pris till prestanda nivå var i topp. Och nu bara för att det kunde ha typ 1% mer prestanda så kommar hatet fram. Tramsigt om du frågar mig, ni har fortfarande fått den prestanda ni velat ha utifrån de tester ni sett.

Sen om det är vilseledande marknadsföring orkar jag inte gå in på, det var förra terminen.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Ska mycket till innan man överger Nvidia (i alla fall för mig), fortfarande mardrömmar efter min sejour på det tidiga 00-talet med ett x1950xt, sen dess alltid det gröna laget.

Permalänk
Proffsmobbare

Hade det varit GTX980 eller något Titan-liknande kort tror jag att retursiffrorna hade sett annorlunda ut. GTX970 lockar nog inte entusiasterna på samma sätt, och då är det nog inte heller lika många som har orken att göra en principsak av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men hur många kör SLI egentligen. Det blir ju svindyrt eftersom man måste ha minst 2 kort och ett mindre kärnkraftverk för att driva skiten

skulle man behöva ett kärnkraftverk för att driva två 970? sitter du på pico PSU själv eller?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenerim:

Till mig sa butiken jag köpte ifrån att de byter ut till sista februari, sen ska det vara kört

Skulle du "om" 1,5 år få reda på att detta fel gjorts, har du precis lika stor rätt att retunera det då som nu, oavsett vad butiken säger. Men visst, jag förstår varför butiken vill göra så, för det är fel att använda dem i så lång tid, för att returnera dem om 1 år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Acidoo:

Exakt, varken Nvidia, partner tillverkare, grossister eller återförsäljare har ju meddelat kunderna. De som öht fått någon info har istället fått jaga dessa. Extremt patetisk hantering av de flesta inblandade vilket jag upplever att dessa rapporter missar.

Permalänk

Kanske lite sanning i det han säger då alltså; SHOCKING interview with Nvidia engineer about the 970 fiasco: http://youtu.be/spZJrsssPA0

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem
Skrivet av patronfromsweden:

Lite konstigt att ingen hade några problem alls innan detta, men nu blir folk rasande.

Det kan ju vara så att de som har haft problem,
kan ha haft vissa svårigheter att härleda att det beror på ett "medvetet designbeslut av nVidia"

Istället kanske de tror att CPU "flaskar", SSD behöver FW-uppgradering etc.
I värsta fall kanske man börjar byta ut annan hårdvara i jakt på problemet.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

skulle man behöva ett kärnkraftverk för att driva två 970? sitter du på pico PSU själv eller?

Det var bildspråk. Självklart krävs det inte ett kärnkraftverk för att driva något grafikkort, inte ens Fermi-korten när det begav sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Ska mycket till innan man överger Nvidia (i alla fall för mig), fortfarande mardrömmar efter min sejour på det tidiga 00-talet med ett x1950xt, sen dess alltid det gröna laget.

Får jag rekommendera att du tar kontakt med en terapeut?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

KOMIHÅG ATT NI HAR TVÅ ÅR PÅ ER ATT RETURNERA ERA KORT OCH FÅ ALLA PENGAR TILLBAKA. Så spara era kvitton.

Lika bra att slita på kortet ett tag tills det kommer något nytt kort som jag kan byta upp till.

Jag har två år på mig från att jag köpte kortet att returnera det och få alla pengar tillbaka så varför ha bråttom.

Det kommer vara fler som returnerar sina GTX970 när det finns ett bättre och kraftfullare alternativ att byta upp till, förmodligen till hösten när AMD o nVidia släpper nya kort.

Så nVidia kommer att få bita i det sura äpplet från EU medborgare det närmaste två åren

Det tror jag inte riktigt stämmer. Reklamationsrätten påpekar att man inom "rimlig tid" från att man upptäckt fel måste retunera varan för att kunna använda sig av reklamationrätten. Och två år efter köp är defenetivt inte inom rimlig tid. Om du nu menar att det är på garantin som du ska byta ut varan så kan tillverkare/återförsäljare som lämnat garantin välja att neka dig den, eftersom garantin är något som tillverkare/återförsäljare ger dig frivilligt och på deras villkor.
Varsågod att testa själv, men be inte andra att göra samma sak. Eftersom enligt de regler och lagar vi har ska detta inte fungera.