Bästa gratis-antivirus?

Permalänk
Medlem

Bästa gratis-antivirus?

Hej
Byggde ny dator förra månaden och har ännu inte slängt in något antivirus. Men igår började datorn hoppa runt av sig själv så det är väl dags.
Vilket är det bästa gratisprogrammet för antivirus enligt er?
Jag har tidigare kört med AVG Free vilket jag varit nöjd med men det finns ju en hel del andra program t.ex. Avast.

Vad tycker ni? För och nackdelar med olika program.

Permalänk
Medlem

Räcker med det inbyggda i Windows 7/8 eller vad du kör.
Om du inte tycker det räcker, kör med Avast.

Permalänk
Medlem

Avast + Malwarebytes

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Om du kollar fyndtråden så finns BitDefender Internet Security gratis i 9 månader http://www.softpedia.com/giveaways-discounts/ annars är avast eller avira rätt så bra gratis AV också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Senast jag kikade på det föll valet på avast, men det var nåt år sedan.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Comodos antivirus, vad jag sett har det fått bra betyg och är oerhört resurssnålt. Annars är ju avast som sagt det som brukar rekommenderas i dom här trådarna.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kör sen ett år nu endast med MSE dvs det inbyggda i win 8 och man får ladda ner manuellt till win7 (microsoft essential security)
Kör det i två st win 8.1 stationära, 1st bärbar win 8.1 och en bärbar win 7 home.

Inte haft något problem med virus eller malware på ett år. Innan dess körde jag med avast.
Sköna med MSE är att det håller flabben, inga erbjudanden om extra internet security o skit och inget jag behöver aktivera regelbundet och då måste välja free edition etc och man slipper reklam. Det bara håller sig i bakgrunden och gör sitt jobb.

Vissa klagar att det inte skall vara lika bra skydd som andra men hört det skall ge ett fullgott skydd och det skall vara godkänt att använda för myndigheter som skydd (USA då kanske?).

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Valet har fallit på Avast. Och vad jag har sett så verkar det vara mer grundligt än AVG.
Kördes precis en uppstartscanning och 8 infekterade filer hittades.
Har tampats med adwares sedan igår och Avast + Malwarebytes verkar ha fixat biffen.

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera att köra med gratisprogam. För de få hundralappar per år som du kan få ett riktigt bra AV, så är det helt klart värt det.

Kolla in https://scanmalware.com också

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojje311:

Skulle inte rekommendera att köra med gratisprogam. För de få hundralappar per år som du kan få ett riktigt bra AV, så är det helt klart värt det.

Kolla in https://scanmalware.com också

Håller med, jag själv kör med Norton, och kört med det i över 10 år. Förr kan jag hålla med om att de va lite cpu ätande. Men idag har dem utvecklats så pass mycket att man inte ens känner av att den finns installerad. För övrigt, känns det mer tryggt. Jag vet att alla "eliter" och "PROS" säger att de dumt o betala för en AV program och blablabla. Men alvarligt talat, så kan jag inte ha min dator utan Norton idag. För övrigt är det inte alls dyrt, jag får 360, plus för 3 olika datorer i huset för 449kr/året. Med CSN t.o.m. kan man få skiten för typ 300.. Och känns bara bäst så.. Jag menar, äter liksom ute 1-2 gånger och betalar mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Slår ett slag för Comodos antivirus, vad jag sett har det fått bra betyg och är oerhört resurssnålt. Annars är ju avast som sagt det som brukar rekommenderas i dom här trådarna.

Jag föredrar också Comodo. Jag kör både deras AV och brandvägg. Valde dom efter att ha finkammat nätet efter alla AV-undersökningar jag kunde hitta för ett år sedan. Kommer inte ihåg varför jag valde Comodo men jag vet att jag stod och valde mellan dem, AVG och Avast. Fortfarande jättenöjd med dem. Simpelt UI med funktioner som fungerar oklanderligt. Kan kännas något överbeskyddande när man installerar en del program, men då inaktiverar bara skyddet tills installationen är klar. Gratisvarianten har aldrig svikit mig och ockuperar endast några MB RAM.

Permalänk

jag kör med AVG Free, det fungerar riktigt smidigt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozziee:

Jag föredrar också Comodo. Jag kör både deras AV och brandvägg. Valde dom efter att ha finkammat nätet efter alla AV-undersökningar jag kunde hitta för ett år sedan. Kommer inte ihåg varför jag valde Comodo men jag vet att jag stod och valde mellan dem, AVG och Avast. Fortfarande jättenöjd med dem. Simpelt UI med funktioner som fungerar oklanderligt. Kan kännas något överbeskyddande när man installerar en del program, men då inaktiverar bara skyddet tills installationen är klar. Gratisvarianten har aldrig svikit mig och ockuperar endast några MB RAM.

Detta är ett ytterliggare prissatt alternativ. Trend micro. Sjukt bra och har använt i tre år. Lyckades få 3 års licenser utav deras maxade paket för 70kr dator (köpte 5 licenser). Inte 70kr/år utan 70kr för 3 år. Går väldigt lätt att hitta galna erbjudanden till det. Själv så betalade jag halva priset utav halva priset (alltså 75% rea) och har för mig även att jag hade någon ytterliggare rabatt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Vet du vad du behöver och hur du använder en dator behöver du inte betalsviterna med extra hantering av brandvägg o.s.v. Mycket av det är bloat. För företag är det en annan fråga – då de ska gå att administrera och övervaka fjärrstyrt också. Bra AV-motorer och så får du i gratisversionerna också. Lite olika funktioner mellan olika leverantörer givetvis.

Det finns inget som helt skyddar mot oönskade program om du gång på gång väljer att installera de också, det finns t.o.m. antivirus-sviter som installerar diverse toolbars om du inte vet vad du gör. Det är inte en AV-svits jobb att skydda en lokal administratör från adwares som denne själv väljer att installera. Det finns program som riktar sig mot sånt också, men inget är hundra. Du kanske får köra flera olika program parallellt, en del är anpassade för det. Det är främst hur bra de är på helt andra hot de koncentrerar sig på och som skiljer mellan olika programsviter. Det kan skilja en hel del mellan olika utbud från samma leverantör också om man letar efter något helhetsskydd.

Som vanligt finns det hur många trådar som helst som handlar om samma sak, och som frågan är ställd kommer folk bara svara med vad de själva kör.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.