Text blir notikon i textmeddelande (Android)

Permalänk
Medlem

Text blir notikon i textmeddelande (Android)

Ibland blir delar av texten i sms omgjord till nottecken, se skärmbild. Verkar ske t.ex. när man skriver telefonnummer. Undrar dels vilka tecken notikonen motsvarar, antar att det alltid är samma. Sen undrar jag också om man kan ändra någonstans så att ikoner i textmeddelanden blir konverterade till vanlig text?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

För att förtydliga, det är alltså inte när jag skriver meddelande detta sker, utan något som visas i mottagna meddelanden. Ingen annan som stött på det? Är ju samma funktionstyp som att tecknena ": )" (utan mellanslag) automatiskt blir en smileyikon. Måste finnas någon kombination av tecken som ger notikonen, frågan är vilken? Finns det någon lista på vad varje ikon motsvarar för teckenkombination?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Testpilot

Skriv gärna lite mer info om vad det är för telefon och så, det finns så många olika varianter av Android som olika tillverkare har så det är svårt att veta vad det beror på, kanske vilket textmeddelandeprogram du använder.

Jag har själv aldrig sett det på mina Nexus-telefoner så det verkar mer som att det är nån specialare av Samsung eller nått.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Det är en Sony Xperia V med Android 4.3 (Jelly Bean). Detta sker i det vanliga sms-programmet ("Messaging").

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.