Sony gör minneskort för audiofiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

Vad spelar det för roll om det är HELT lossless om skillnaderna är ohörbara? Testa att göra ett abx-test i foobar med ogg vorbis eller opus ~160kbps. Lossless är HELT onödigt.

När det gäller strömsladdar är det väl sant att du kan mäta skillnader, att höra dom är en annan sak. Den som påstår att det är hörbart får komma med bevis men det verkar väldigt tyst på den fronten. Har du problem med störningar utesluter du jordloopar och störningar i förstärkare/dator. Har du fortfarande problem kan du ju testa att köpa en hel och ny kabel på claes ohlsson eller whatever.

Om du inte hör skillnad på lossless så bör du skaffa vettigare ljudsystem. Dessutom beror också skillnaden på vad för ljud som spelas.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av durutti:

Vadå inte något? Du tjänar ju utrymme på att komprimera, om du sen har användning för utrymmet är en annan sak. Vad tjänar du på lossless? Lossless är bra om man skulle vilja byta till ett annat format på grund av kompabilitet, så man slipper transcoda, det stämmer.

Har du provat om du verkligen hör skillnad i ett riktigt test t ex ABX i foobar? i så fall borde du skaffa en bättre encoder. gärna ogg eller opus. Ingen behöver helt lossless och få behöver mer än 160kbps.

Fråga: Varför skall jag förstöra delar av mina musikfiler för att spara på något jag redan har gott om?
Jag har hellre mina CD-skivor sparade på hårddisken i ett lossless-format, som jag sedan kan plocka ifrån när jag behöver konvertera till vadän format som behövs.
Annars är alternativet att rippa skivorna varje gång jag skall kopiera ner musiken till en spelare eller liknande. Då riskerar jag att skada skivorna varje gång de plockas fram.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av smacken90:

Det du skriver är fult möjlig och kan vara helt sant. Men jag har inte haft det problemet när jag har spelat musik från inbyggda minnet. Utan endast av sd kort som man köper till den. Den spelaren jag har provat har 64 Gb inbyggt.

Det interna minnet kanske har en högre bandbredd så att det inte blir ett problem men jag vet inte riktigt, sitter mest och spånar på orsaker

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Tycker dock att man skall börja i rätt ände med en Audiofil säkring.
http://www.svalander.se/shoppen/sakringar/smaltsakringar_till...

Betyder det att äkta audiofiler även drar om alla elkablar i huset och byter ut dem mot svindyra specialflätade i rent silver?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Visst gillar jag bra ljud, men tyvärr Sony, jag är inte helt pantad...

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Skrivet av hunden:

Det interna minnet kanske har en högre bandbredd så att det inte blir ett problem men jag vet inte riktigt, sitter mest och spånar på orsaker

Jag vet inte häller vad det beror på . Men om man tänker så här . Vi skriver i en forum för datorer osv . Tex att vissa cpu går att överklocka mer . Trots att det är exakt samma typ, och model. Samma sak med minnen,gpu osv. Det är en kvalitetsfråga. Varför skulle den inte kunna finnas på sdkort ??. Det kanske är det sony menar. Typ handplockade sdkort som klarar högre krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Om du inte hör skillnad på lossless så bör du skaffa vettigare ljudsystem. Dessutom beror också skillnaden på vad för ljud som spelas.

BULLSHIT! Samma argument som alltid kommer när det diskuteras allt från magiska kristaller till hängare för kablar.. Vad jag har för ljudsystem har inte med saken att göra, hörseln är inte perfekt och därmed kan du alltid ta bort en del information som du ändå inte hör, till exempel kan du alltid ta bort information över 20khz om filen skulle innehålla det. Det går inte att höra oavsett om diskanten, förstärkaren och ljudkortet kan spela upp det.

Om du är säker på din sak kan du visa det genom att göra ett test med hjälp av foobar-pluginen ABX. Rippa en fil från cd till ett lossless format och en -q 10 i aotuv beta 5 och lyckas identifiera med statistisk säkerhet. Tills dess är det bara snack...

Skrivet av SysGhost:

Fråga: Varför skall jag förstöra delar av mina musikfiler för att spara på något jag redan har gott om?
Jag har hellre mina CD-skivor sparade på hårddisken i ett lossless-format, som jag sedan kan plocka ifrån när jag behöver konvertera till vadän format som behövs.
Annars är alternativet att rippa skivorna varje gång jag skall kopiera ner musiken till en spelare eller liknande. Då riskerar jag att skada skivorna varje gång de plockas fram.

Yes helt önödigt var en överdrift, att spara det för att slippa transcoda är faktiskt en bra anledning. Var inte meningen att låta dryg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Betyder det att äkta audiofiler även drar om alla elkablar i huset och byter ut dem mot svindyra specialflätade i rent silver?

Det finns ingen riktig audiofil som inte producerar sin egen el, den skiten som finns på elnätet med störningar duger knappt att ha till spisen.
Själv har jag en motionscykel bredvid stereon, nackdelen är dock att mitt flås gör att jag inte hör ljudet så bra, men oj vilket rent och grant ljud det kommer från högtalaren.

Sedan självklart finns det olika kvalité på allt inom minneskort så är driftsäkerhet viktigt på många ställen och då köper man ej konsumtionmentskit, på samma sätt att man inte brukar ha konsument usbdonglar på servrar. Men för att bara spela upp ljud i sin sterio så är det inte lika viktigt med driftsäkerhet, skulle det bli fel så skaffa bara ett nytt minneskort.

Permalänk
Medlem

Tag en titt på herr'n i artikeln:

Se hur glad han är! Inte kan han ljuga. Se så, köp nu och njut av ditt överlägsna minne. Gudarna kommer sjunga för dig!
Inte kan Sonys VD Kazuo Hirai hava fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacken90:

Jag vet inte häller vad det beror på . Men om man tänker så här . Vi skriver i en forum för datorer osv . Tex att vissa cpu går att överklocka mer . Trots att det är exakt samma typ, och model. Samma sak med minnen,gpu osv. Det är en kvalitetsfråga. Varför skulle den inte kunna finnas på sdkort ??. Det kanske är det sony menar. Typ handplockade sdkort som klarar högre krav.

Kanske kan vara ett svar på frågan(får hoppas länken blir rätt på mobilen) https://disqus.com/embed/comments/?base=default&version=3a0aa...

Är det fragge skriver om checksum, låter som någon trolig orsak för ditt problem.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det är här är bara ett rent försäljningsknep, riktad mot en speciell, oftast kapitalstark målgrupp. Tack och lov kan vi andra som inser att binär data är den samma oavsett om den lagras på ett standard-minne eller ett minne i 24k guld och kisel från en asteorid som slagit ner på Sonys gräsmatta. Köp aktier i Sony, och fröjdas åt att idio... audiofilerna så gärna skiljer sig från sina rara slantar.

(Sony-aktien är noterad både på Tokyo och NYSE, så du kan lätt komma åt den via t. ex Nordnet eller Avanza.)

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

Sony, go home, you're drunk!

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Kanske kan vara ett svar på frågan(får hoppas länken blir rätt på mobilen) https://disqus.com/embed/comments/?base=default&version=3a0aa...

Är det fragge skriver om checksum, låter som någon trolig orsak för ditt problem.

Nej det att läsa länken besvarar inte fråga.Om filenra inte går igenom checksum blir det tyst.Spelaren känner inte igen filformatet och vill inte hantera filen.Har märkt att vissa filer blir osynliga i pono spelaren.Byter man till ett likadant sdkort så kan det fungera.Lite ramdom på sdkorten. Det intressanta är att ingen. Vad jag har läst . Jag kan ha missat det. Har provat att spela DSD eller DXD från sdkort. För bärbara spelare är det gansaka nytt att kunna spela dom formaten .Men när det handlar om DSD eller DXD hittar jag ingen som har provat det jag har gjort. Då menar jag i sweclokers forum

Permalänk
Medlem

haha å så bra. Måste man öppna paketet med minneskortet i söderläge och när det är fullmåne också?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

haha å så bra. Måste man öppna paketet med minneskortet i söderläge och när det är fullmåne också?

Haha sjukt dåligt påläst, det ser jag det. Öppning måste förstås ske i totalt mörker. Atomerna i Sonys kort är lagda på ett visst sätt och kan påverkas av ljuset från månen. Alla ljudfiler som läggs på kortet spelas då upp baklänges. Herregud alltså.. baskunskaper.

Sony säljer förstås en adapter som vänder datan rätt om det skulle ske. 899 dollar. Glöm inte tull och moms på det.

Det värsta är att texten "Fyra Bugg och en Coca-Cola" i Lotta Engbergs låt från 87 ersätts med "Fyra Refreshers och en Pepsi". Men allt det fixar sig med adaptern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Betyder det att äkta audiofiler även drar om alla elkablar i huset och byter ut dem mot svindyra specialflätade i rent silver?

Off topic: Men träffade en sådan hade en sådan då jag pluggade på slutet av 90. Inte silver då men snarare så att man kunde ju inte få ett rent ljud utan bra utrustning och ca 5kw.
Få saker att låta mycket är inte svårt, att få det att låta bra däremot är inte så lätt. Framförallt inte vid låga db.

Edit:
Öron är som ögon. Glasögon är kritiskt för de som jag som behöver. Men man tänker inte alltid på att öron, ljud är något som är minst like viktigt. Tänk bara på hur nu reagerar på Music ni tycker om samt Music ni inte uppskattar.

Jag. tex gör höga toner trots att jag inte alltid hör alt. Min hjärna tycker om höga piano toner. Men jag kan fortfarande inte säja vad en ton är. Exempel.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Troligen är DACen mest intressant; vilken i de flesta telefoner etc är skräp?! .. så jag vet inte .. crap, antar jag

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Det enda som var oväntat för mig var att de använder en utbredd och relevant standard istället för att hitta på ett nytt meningslöst format med få eller inga fördelar och massor av nackdelar som högt pris och att den endast fungerar med en pryl.

Seriöst Sony, ni kan bättre.

Snackar vi om minneskort till PSvita nu eller? Skitnajs konsol, skitkasst minne.

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk

nu handlar kortet inte om att skicka ut bättre ettor och nollor utan att störa komponenter intill mindre, tex en stereo bredvid osv.

T.o.m. en dimmer för LED-lampor kan påverka ljudet i stereon till det sämre utan att data från cd-skivan som spelas blir korrupt. Jag tror att det kan vara liknande fördelar som Sony erbjuder med sitt nya minneskort.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Skrivet av oTiuZ:

Om du inte hör skillnad på lossless så bör du skaffa vettigare ljudsystem. Dessutom beror också skillnaden på vad för ljud som spelas.

lossless ljud låter bättre. gämför en dts 5.1 mix på en film med en hd audio lossless mix. 2 skilda världar.

därimot är kablar av guld och silver bullshit.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Kom precis på en synonym till idiot: Audiofil

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Det är inte ettorna och nollorna som störs, det är de elektriska störningar som uppstår när data läses o skrives som kopplar till de analoga delarna. Hade det varit någon ordning på Sony hade de visat mätningar för jag har svårt att se att det skulle vara ett problem jämfört med dels CPUn själv, RAM, samt display interface.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

lossless ljud låter bättre. gämför en dts 5.1 mix på en film med en hd audio lossless mix. 2 skilda världar.

därimot är kablar av guld och silver bullshit.

Du har rätt i praktiken, speciellt tokigt blir det när man tar hänsyn till hur många olika metallövergångar och lödningar man har i signalen väg i högtalare och förstärkare.

Dock så skapar vissa metallövergångar faktiskt distortion, så kallad passive intermediation, detta är bla ett problem i basstationsändare som har extrema krav där bla delvis oxiderade metallövergångar i antenner skapar problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

precis. har bara ett 5.1 system men använder hellre 7.1 mixarna då dessa är lossless och ger bättre ljud och dynamiskt omfång.
särskilt filmmusik och lågmälda intrikata klassiska kompostitioner gör sig bättre i lossless.

lyssnar man på digitalt producerad dunka dunka går nog komprimerad musik tex 128kbp/s mp3 lika bra dock.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Men de säger ju faktiskt att det ska bli mindre störningar när man läser från kortet. Och det är ju strömmar i en sådan där också så hur stora fält kan skapas? Ingen aning men kanske det inte är bara mumbojumbo.

Och den är ju gjord för deras kommande Walkman och kanske har de sett störande fält från minneskortet så detta är bättre och mer avskärmat?
Alltså inget för mobilen men kanske den kommande Walkman?

Så kanske det finns en praktisk och mätbar skillnad så att det inte bara är ljug. Sedan om någon människa verkligen kan höra skillnad är en annan historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Betyder det att äkta audiofiler även drar om alla elkablar i huset och byter ut dem mot svindyra specialflätade i rent silver?

Nej, det räcker med tvinnad kvadratiska kardeler i syrefritt koppar. Silver är som bekant inte ett rent material så det går bort. Guld är såklart lite bättre med lite för dyrt... (utom för Fabio)

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Testpilot
Skrivet av smacken90:

Jag vet inte häller vad det beror på . Men om man tänker så här . Vi skriver i en forum för datorer osv . Tex att vissa cpu går att överklocka mer . Trots att det är exakt samma typ, och model. Samma sak med minnen,gpu osv. Det är en kvalitetsfråga. Varför skulle den inte kunna finnas på sdkort ??. Det kanske är det sony menar. Typ handplockade sdkort som klarar högre krav.

Fast då kan man ju tycka att det vore smart att marknadsföra kortet som att det lever upp till vissa nivåer och inte hitta på grejer om störningar och annat.

Frågan är vilka sorts störningar de menar, är det utstålande elektromagetiska störningar som uppstår när ström går genom kortets kretsar som då teoretiskt skulle kunna påverka en närliggande krets eller handlar det om störningar i dataöverföringen? typ strömspikar som ändå ska filtreras av enheten som läser kortet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Ettor och Nollor samt de däremmellan!

Det vet väl alla att det digital räknas i Byte, Nibble och Bit.
Men för att kunna hantera halvtoner inom musiken har man nu förutom ettor och nollor infört Hafs som är snabba halvtonsförhöjare!
Visste Ni inte det tidigare, så vet Ni nu säger Lasp.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lasp:

Det vet väl alla att det digital räknas i Byte, Nibble och Bit.
Men för att kunna hantera halvtoner inom musiken har man nu förutom ettor och nollor infört Hafs som är snabba halvtonsförhöjare!
Visste Ni inte det tidigare, så vet Ni nu säger Lasp.

Ahaaaa, ungefär som att man inför nära oändligt jitter för att få mjukare övergångar som bättre täcker in de tvära hoppen mellan 0 och 1 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Men det är alltså bara cirka 10-15% som man vinner i storlek jämfört med WAV och AIFF? Då är det som Lonefox säger kanske inte en jättestor poäng att köra med det. Fast det är klar – ju fler ljudfiler man ha desto mer spara man i utrymme.

Hur väl det komprimerar beror mycket på vad för typ av ljud det är i låten. Inte säker just vad det är som komprimerar bättre. Men 10-15% skulle jag nog säga är typ minimum. Men i en del låtar kan man få så mycket som 30-40%, kanske mer.

Men som, sagt, har man många låtar så är det för det mesta väl värt utrymmet man sparar. Och det är rätt snabbt och lätt att konvertera om man kör en batch konvertering över natten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro