Permalänk

(valde usb i installationen) Så nu var OSMC igång på minne+sticka. Inser att jag behöver glesare mellan usb kontakterna för kunna plugga in lite saker.
- Tyckte menyn laggade lite men kan ha varit för att jag använde mus i brist på tangentbord för stunden.

* Säg att man grenar en usb-port, det borde väl påverka presandan på den ifall man har för många saker på en och samma. Att man helst sprider ut på samtliga portar, eller?

För andra nyupptäckare så kan jag nämna att en 2.4A adapter inte orkar driva extern usb-hårddisk.

Sen ska jag bara klura ut hur jag ska få TP-link trådlösnätverk sticka att funka. Googlat att folk lyckats med det men det var genom andra operativsystem. När man körde OSMC installationen så hade man chans att bocka i att man hade trådlöst men man var tvungen att veta två inställningar vilket jag inte har en susning vad det skulle stå.

Permalänk
Medlem

Exakt vad behöver man för att kunna köra denna trådlöst från tex sovrummet? Ni snackar om minneskort etc... finns det nån färdig lösning för ändamålet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

(valde usb i installationen) Så nu var OSMC igång på minne+sticka. Inser att jag behöver glesare mellan usb kontakterna för kunna plugga in lite saker.
- Tyckte menyn laggade lite men kan ha varit för att jag använde mus i brist på tangentbord för stunden.

* Säg att man grenar en usb-port, det borde väl påverka presandan på den ifall man har för många saker på en och samma. Att man helst sprider ut på samtliga portar, eller?

För andra nyupptäckare så kan jag nämna att en 2.4A adapter inte orkar driva extern usb-hårddisk.

Sen ska jag bara klura ut hur jag ska få TP-link trådlösnätverk sticka att funka. Googlat att folk lyckats med det men det var genom andra operativsystem. När man körde OSMC installationen så hade man chans att bocka i att man hade trådlöst men man var tvungen att veta två inställningar vilket jag inte har en susning vad det skulle stå.

Använd en usbhubb med egen strömmatning så är det inga problem. Annars om man bara har en extern hårddisk inkopplad och en bra strömförsörjning så kan man ställa upp i configfilen så usbuttagen får mer kräm.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Om man valde att man ska få internet ifrån kabel vid installationen av OSMC, är det kört då att ändra sen när systemet är igång? Försöker klicka runt lite men upplever inte att det går att ändra. Nu tar det iofs inte långa stunden att installera om det men..

Hittat massa info ifrån en annan som lyckats få liv i sin sticka men om jag är i OSMC, kan man komma in i någon sådan editor för knappa in koder eller hur fungerar det?
http://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=89028&p=699...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Om man valde att man ska få internet ifrån kabel vid installationen av OSMC, är det kört då att ändra sen när systemet är igång? Försöker klicka runt lite men upplever inte att det går att ändra. Nu tar det iofs inte långa stunden att installera om det men..

Hittat massa info ifrån en annan som lyckats få liv i sin sticka men om jag är i OSMC, kan man komma in i någon sådan editor för knappa in koder eller hur fungerar det?
http://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=89028&p=699...

Står en del här: https://discourse.osmc.tv/t/how-to-get-usb-wifi-tp-link-tl-wn...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Exakt vad behöver man för att kunna köra denna trådlöst från tex sovrummet? Ni snackar om minneskort etc... finns det nån färdig lösning för ändamålet?

Trådlös hur menar du då? wifi dongel, trådlöst tangentbord?

Skrivet av lassefrasse:

Det reagera jag också på, får hoppas de styrs upp i final versionen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Tack. Får se sen om jag kan tolka det rätt.

---

Vi är ju många som ivrigt skaffat Raspberry nu utan något fast mål, vi vill pröva allt och inget.
Så har (jag) vi glatt skaffat stora dyra minneskort.

Skulle det gå att lägga flera operativsystem på samma minneskort?

Jag Tänker mig att jag kunde gjort en startfil som presenterar en meny... Sen tuffar det på som om inget.. Allt ifrån samma monsterkort + usbminne.
1. OSMC
2. Raspbian
3. RetroPi

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Tack. Får se sen om jag kan tolka det rätt.

---

Vi är ju många som ivrigt skaffat Raspberry nu utan något fast mål, vi vill pröva allt och inget.
Så har (jag) vi glatt skaffat stora dyra minneskort.

Skulle det gå att lägga flera operativsystem på samma minneskort?

Jag Tänker mig att jag kunde gjort en startfil som presenterar en meny... Sen tuffar det på som om inget.. Allt ifrån samma monsterkort + usbminne.
1. OSMC
2. Raspbian
3. RetroPi

http://www.berryterminal.com/doku.php/berryboot

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ bärblockaren: Wi-fi tänkte jag mest på, vanligt trådlöst tangbord mus funkar med vanligt?
Och snackas minneskort och strömförsörjning, är det nåt man måste köpa till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

@ bärblockaren: Wi-fi tänkte jag mest på, vanligt trådlöst tangbord mus funkar med vanligt?

Test av wifi (på tyska):
http://powerpi.de/der-beste-wlan-usb-adapter-fuer-deinen-rasp...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Jag kör med en Asus N10 wifi dongel och Logitech Dinovo mini/mce-fjärr, vilket funkar kalas bra.
Som nämnts tidigare i tråden så funkar i stort sett vilken mobil laddare som helst, och minneskort rekommenderas minst 4GB.

Ta en titta detta paket, där ingår allt du behöver för att komma igång förutom wifi dongel verkar de som.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Det ser ut att vara rätt modell.

Ah nu såg jag att Kodi hitta CEC-kontakt och att det är aktiverat, ska det göras nån mer inställning eller ska bara hoppas igång och funka?

Det ska funka på en gång men alla TV-apparater forwardar inte alla knapptryckningar tyvärr. Ibland kan man också ha andra enheter anslutna samtidigt som bråkar med CEC trots att det är en annan källa. Det har jag fått uppleva på XBMC-tiden. På min gamla LG så måste XBMC starta innan Chromecasten startas för annars funkade inte CEC-stödet i XBMC alls. Chromecast har ju stöd för CEC men Google använder det inte.

Inställningar för CEC i Kodi ligger lite gömt. Man får gå till System -> Settings -> System -> Input Devices -> Peripherals -> CEC adapter
Inte alls djupt ner i konfigurationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Som nämnts tidigare i tråden så funkar i stort sett vilken mobil laddare som helst, och minneskort rekommenderas minst 4GB.

Som nämnts tidigare i tråden så funkar INTE i stort sett vilken mobil laddare som helst.
http://elinux.org/RPi_VerifiedPeripherals#Power_adapters

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Möjligt att det redan nämnts i tråden, men den är 800 sidor lång så frågar ändå. ^^
Angående RetroPie setup-scriptet, det är ju ingen egen distro utan man installerar den i Raspbian och startar från command line va?
Så jag kan använda den parallellt med mitt Raspbian/ kodi-standalone utan problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Chromecast har ju stöd för CEC men Google använder det inte.

Chromecast använder visst CEC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Det ska funka på en gång men alla TV-apparater forwardar inte alla knapptryckningar tyvärr. Ibland kan man också ha andra enheter anslutna samtidigt som bråkar med CEC trots att det är en annan källa. Det har jag fått uppleva på XBMC-tiden. På min gamla LG så måste XBMC starta innan Chromecasten startas för annars funkade inte CEC-stödet i XBMC alls. Chromecast har ju stöd för CEC men Google använder det inte.

Inställningar för CEC i Kodi ligger lite gömt. Man får gå till System -> Settings -> System -> Input Devices -> Peripherals -> CEC adapter
Inte alls djupt ner i konfigurationen.

Kikade lite där och provade ställa in att det skulle starta med TVn osv utan framgång tyvärr, jag har endast Pi:n kopplad till TVn så det finns inget annat störningsmoment.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Kikade lite där och provade ställa in att det skulle starta med TVn osv utan framgång tyvärr, jag har endast Pi:n kopplad till TVn så det finns inget annat störningsmoment.

Det finns lite inställningar för Anynet+ i tvns menyer också men jag kan inte minnas att jag har behövt att ändra något där alls.
Jag ändrar bara att den inte ska hålla på och stänga av tvn och ha sig utan att jag egentligen vill det men det gör jag ju i Kodi.

Däremot så har jag försökt att ändra en massa i inställningarna för min Philips. Där finns det bland annat ett val där jag kan stänga av "fjärrkontroll" via simplink eller vad det nu heter. Nu kan jag inte använda CEC med den eftersom att min Pi sitter kopplad till ett hemmabiosystem och det är i sin tur kopplat till TVn. Både pajen och hemmabiosystemet har ju CEC-stöd så det blir "bråk" mellan enheterna och då funkar cec av förklarliga skäl skitdåligt.

Permalänk
Medlem

Jag passa på att inhandla min på kjell.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/enkortsd...

Dock undrar jag, tror ni nån av dessa laddare funkar bra?
http://www.teknikproffset.se/Smartphone-Surfplattor/Surfplatt...

Såg rätt prisvärda ut för så mycket A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag passa på att inhandla min på kjell.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/enkortsd...

Dock undrar jag, tror ni nån av dessa laddare funkar bra?

Såg rätt prisvärda ut för så mycket A.

Behöver inte fungera bra bara för att det står +2A på den, inte säkert att det ger det under belastning och framför allt; inte säkert att den klarar att ge 5V, sjunker det under belastning till 4,7-4,8V blir det problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Behöver inte fungera bra bara för att det står +2A på den, inte säkert att det ger det under belastning och framför allt; inte säkert att den klarar att ge 5V, sjunker det under belastning till 4,7-4,8V blir det problem.

Lite därför jag frågade innan jag köper

Annars får jag väl ta ett 400W PSU

Permalänk
Medlem

Deltacos på 2.1 från tex www.m.nu är billiga och funkar kanon med mina tvåor iaf. Det känsligaste i mitt tycke är minneskortet. Som jag har sagt tidigare så har jag aldrig haft problem med SanDisks kort men stora problem med tex transcend. Inte ovanligt med korrupt filsystem efter ett strömavbrott. Aldrig hänt mig med SanDisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Deltacos på 2.1 från tex www.m.nu är billiga och funkar kanon med mina tvåor iaf. Det känsligaste i mitt tycke är minneskortet. Som jag har sagt tidigare så har jag aldrig haft problem med SanDisks kort men stora problem med tex transcend. Inte ovanligt med korrupt filsystem efter ett strömavbrott. Aldrig hänt mig med SanDisk.

De jag länkade är ju också deltaco, så jag tar chansen då. Är ju ynka 77kr, inkl 2m sladd
Får vänta tills de är i lager bara, men det sker väl snart nog. Eller så får jag ta den för 58kr och en enkel USB sladd för 20-30 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De jag länkade är ju också deltaco, så jag tar chansen då. Är ju ynka 77kr, inkl 2m sladd
Får vänta tills de är i lager bara, men det sker väl snart nog. Eller så får jag ta den för 58kr och en enkel USB sladd för 20-30 kronor.

Såg inte det. Öppnade inga länkar i mobilen.
Deltaco hade en annan typ förr som inte var lika bra. Dessa som är mer fyrkantiga håller en bättre kvalité tycker jag.

Nu kollade jag länken och ja, exakt den. Inbyggd kabel är rätt bra för då vet man att den är dimensionerad för laddaren. Tyvärr så är det ju jobbigt om kontakten eller nåt börjar att glappa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Det finns lite inställningar för Anynet+ i tvns menyer också men jag kan inte minnas att jag har behövt att ändra något där alls.
Jag ändrar bara att den inte ska hålla på och stänga av tvn och ha sig utan att jag egentligen vill det men det gör jag ju i Kodi.

Däremot så har jag försökt att ändra en massa i inställningarna för min Philips. Där finns det bland annat ett val där jag kan stänga av "fjärrkontroll" via simplink eller vad det nu heter. Nu kan jag inte använda CEC med den eftersom att min Pi sitter kopplad till ett hemmabiosystem och det är i sin tur kopplat till TVn. Både pajen och hemmabiosystemet har ju CEC-stöd så det blir "bråk" mellan enheterna och då funkar cec av förklarliga skäl skitdåligt.

Jag har nu kika efter Anytime+ och liknande på mina TV-apparater men ingen har nån sådan meny, jag antar att det ska dyka upp en meny likt denna som man ska kunna välja HDMI-CEC? eller behöver man nån adapter?

Visa signatur

Permalänk

Ursäkta kanske är en dum fråga jag ställer nu men:

Går det att att använda detta som en vanlig dator? Enklare saker som spotify, kolla filmer, ladda ned lagliga filmer osv? Tex om jag har en film på 1080p på en extern disk, kan jag kolla på den då med denna?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av N!klas:

Hej,

Jag köpte http://www.inet.se/produkt/8906511/vaggladdare-1xusb-2-1a-sva... men får fortf. "regnbågskvadraten" upp i högra hörnet.

Nån annan som köpt den laddaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av splitfile:

Hej,

Jag köpte http://www.inet.se/produkt/8906511/vaggladdare-1xusb-2-1a-sva... men får fortf. "regnbågskvadraten" upp i högra hörnet.

Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar eller om det kan göra någon som helst skillnad men har du testat ett annat märke på minneskortet och jag antar att du har testat med en annan usb-kabel? En Pi 2 kan lätt drivas med 5v 1A men behovet kan förstås snabbt öka om man ansluter elhungriga usb-prylar.

Jag har två pajer och två av den där laddaren med fast monterad kabel. Inget som indikerar undervolt. Jag kör mina överklockade med overvoltage=2. En av maskinerna har dubbla mottagare för två olika trådlösa fjärrkontroller. Minneskorten i alla mina pajer är vanliga SanDisk från klass 6 till 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Går det att att använda detta som en vanlig dator? Enklare saker som spotify, kolla filmer, ladda ned lagliga filmer osv? Tex om jag har en film på 1080p på en extern disk, kan jag kolla på den då med denna?

Är du tålmodig så ja, absolut. Kanske kommer Ubuntu builden bli ännu bättre men jag kör en standardconfig av raspbian just nu. fungerar rätt bra.

1080p filber borde fungera ja. Har inte provat, men enligt vissa på olika forum så funkar det.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Vanlig dator med Linux. Ja. Senare med arm-version av Windows 10.
Jag har surfat lite i webbläsaren på pajen och det funkar fint. 1080P är inga problem. Pajen har hårdvaruavkodning av mpeg2 och vc-1 men då behöver man köpa till två codec från raspberry pi foundation. Kostar runt 30 kr för båda per Pi.

Spotify kan nog bli lite svårare. Vet inte om man kan köra webbklienten på en Pi? En sak som inte finns är Silverlight-stöd till Linuxversionerna som gör att många streamingtjänster inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av splitfile:

Hej,

Testa först att byta till en annan usbkabel, för klen eller lång kabel kan ställa till det.

Visa signatur