Permalänk
Entusiast

Ny datorstol ~ 2000

Okej, tiden är äntligen kommen.

Efter 4-5 års trogen tjänst så är min ~1000krs IKEA-stol officiellt död.
Armstöden är halvt avbrutna, stolen är helt nedsutten till materialet, den är inte stabil hur man än sitter och nyss så dog "hydrauliken" med ett väldigt konstigt ljud.
Frågan är bara vilken ny stol man ska välja i denna djungel.

Exakt hur många timmar per dag jag spenderar min stol är "classified" men man kan summera det som alldeles för mycket så att än en gång snåla på en stol tänker jag inte göra utan tänker åtminstone spendera 2000kr för en riktig stol, ska man ändå förstöra hälsan ska man väl också spendera lite extra på "broms-medicin"
Jag har ju hört mycket lovsånger om DXRacer-stolar men är de verkligen så bra eller är de bara väldigt överhypade?
För när man beskriver en stol som en "gaming-stol" så tappar jag genast lite förtroende i alla fall.

Vad skall man satsa på helt enkelt?
Är 182cm lång och väger ~90kg men har överkroppen som en på 160-170cm och väldigt långa ben istället.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Den enda stolen jag kan rekommendera, utom Kinnarps och liknande, är Markus från Ikea. Du måste dock känna lite själv, men det är nog den som känns mest prisvärd, utom de väldigt dyra alternativen. Har inte provat DXracer stolarna, men de ser ju ut som stolarna i en sportbil, dvs sjukt obekväma..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon186252:

Den enda stolen jag kan rekommendera, utom Kinnarps och liknande, är Markus från Ikea. Du måste dock känna lite själv, men det är nog den som känns mest prisvärd, utom de väldigt dyra alternativen. Har inte provat DXracer stolarna, men de ser ju ut som stolarna i en sportbil, dvs sjukt obekväma..

Ja den såg faktiskt trevlig ut.
Hört om den förut så den är ju också ganska beprövad och 10 års garanti var verkligen inte illa för det priset.

Tack för tipset!
Flera tips mottages tacksamt, jag kommer såklart inte att beställa en stol av allting i världen på måfå men vill bara få en uppfattning av vad som är bra och inte för att sedan testa några.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag sitter just nu på en http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20196807/ Malkolm från IKEA. Har haft den typ 3 år, fuskskinnet har dock börjat lossa på armstöden och sittdynan/ryggen, ja alltså överallt dårå Dock är själva konstruktionen som ny och rullar bra samt gasdämpen(?) är som ny, bara slitningen av att sitta i den så mkt.

Min nya stol kommer med 98% säkerhet bli en DX RACER Hunter/Formula en Röd/svart stol. Test suttit dem på CHILI och dem är riktigt riktigt sköna faktiskt, stor skillnad från min Ikea stol nu som kostade 700:- och man kan få en DX Racer för 1700:- den billigaste upp till typ 3000:- tror jag dem har några, jag ska satsa på den röd svarta runt 2300:-.

Edit: http://www.chilli.se/sv/artiklar/mobler/arbetsplats/kontorsst...

Marcus stolen från Ikea ser jag nästan hela tiden men jag gillar den inte det minsta, 189cm, 100kg. Kompisen har en sådan och han är inte så nöjd med den, han har sagt att han hellre skulle velat ha min, jag gillar inte att sitta i hans heller, så Marcus går bort för mig direkt.

Dessutom är ju Markus typ en av Ikeas dyraste kontorstolar så... En Malkolm från IKEA för 1500:- eller en DX Racer för 1700:- svaret är lätt för mig...

Dem andra 2% är om jag hittar en billig Kinnarps stol på typ Blocket när jag ska köpa ny stol, sedan är tanken att klä om den isåfall i rött/svart.

Så om du har möjlighet åk till IKEA och testsitt typ Malkolm och Marcus mfl och försök gärna åka till en CHILI affär och testsitt DX Racer där.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag har en Markus i läder och den är skön att sitta i men många jag känner gillar inte att det finns ett svankstöd för det går in i ryggen (där det ska) så man måste sitta upprätt (ergonomiskt rätt) och den är svår att lata sig i tycker jag om ryggen är upprätt. Skön när man koncentrerar sig i spel men när man ska glida ner lite i stolen så bli den obekväm vilket iallafall jag gjärna gör när jag lutar den tillbaka
Edit: kom på ett klagomål. Den kan inte bli framåtlutad, Max är helt upprätt men jag hade velat ha en lite framåtlutning i sitsen. och ha ryggstödet lite längre fram just i det läget

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ja den såg faktiskt trevlig ut.
Hört om den förut så den är ju också ganska beprövad och 10 års garanti var verkligen inte illa för det priset.

Tack för tipset!
Flera tips mottages tacksamt, jag kommer såklart inte att beställa en stol av allting i världen på måfå men vill bara få en uppfattning av vad som är bra och inte för att sedan testa några.

Har själv en Markus, fick den på min 18årsdag. Hållbar historia då det är 10 år sedan och jag också spenderar *classified* timmar om dagen i den.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att DXRacer stolarna som man provat på Chilli är riktigt sköna. Det svåra är att kunna höjja upp ryggstödet tillräckligt så att man har stabilitet därifrån när man spelar "för länge".

Har dock själv en Kinnarps 8232N3 så jag ska nog inte byta än pålänge

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Ju högre prislapp och fler vred är A och O. Inte konstigare ä hur bilsätet fungerar, närmar man sig inställningsmöjligheterna på ett bilsäte så har man åtminstone en suck till att ha en lämplig stol i fler situationer än när man står med plånboken i hand, sen så är det förstås trevligt att ens stol har rejäl klädsel, gradskillnaden mellan upplevt "bra" stolar och fräcka kontorsstolar är enorm.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om denna
http://jysk.se/kontor/kontorsstolar/gold/kontorsstol-trige-la...

Halva priset fram till 22 februari!

Ska sticka iväg och köpa en sån idag tänkte jag, ser ruggigt skön ut!

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalbjer:

Kan tipsa om denna
http://jysk.se/kontor/kontorsstolar/gold/kontorsstol-trige-la...

Halva priset fram till 22 februari!

Ska sticka iväg och köpa en sån idag tänkte jag, ser ruggigt skön ut!

Usch och fy. Visst är den skön till en början, men sen börjar fuskskinnet spricka och ha sig, den börjar luta åt alla håll, armstöden blir rangliga. Gör dig själv en tjänst och köp den inte. Jag tycker helt klart att du, och TS, ska köpa en Markus från IKEA. För de pengarna får du inget bättre. Som du själv sade TS, 10 års garanti talar för kvaliteten på produkten.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dalbjer:

Kan tipsa om denna
http://jysk.se/kontor/kontorsstolar/gold/kontorsstol-trige-la...

Halva priset fram till 22 februari!

Ska sticka iväg och köpa en sån idag tänkte jag, ser ruggigt skön ut!

Prova noga innan du köper säger jag bara.. Jysk stolarna känner du att de kommer gå sönder fort, de må se ut att ha en trevlig prislapp men de har de ej. Var o provade den samt resterande i deras sortiment för 1 månad sedan, de är inte bra.

Permalänk
Medlem

Provade DXRacer dom har ju några kanter på sidorna av stolen.. känndes inte så bekväma.
Hittade däremot stolen Perth på Chilli.se som är hyffsat bekväm för endast 1000kr inkl. frakt.. frågan är ju om den håller något längre än Jysk stolarna.. får väl se

http://www.chilli.se/sv/artiklar/perth-kontorsstol-pu.html

Permalänk
Medlem

Jag har en Markus hemma, svårt att få en mer hållbar stol för pengarna. Men jag spenderar inte *classified* antal timmar.
Jag upplever samma sak som många andra att det är svårt att lata sig ordentligt, det är helt enkelt inte speciellt skönt. Och när det är fullt fokus så får jag inget stöd av stolen, för då är jag så framåtlutad (inte för att jag tror jag skulle ställa om stolen till dessa gånger heller, men ändå). På jobbet har jag en Kinnarps, och skulle helst köpa en sådan till hemmet med, går att få begagnade så det skulle jag nog göra om man fick möjligheten idag.

Annars så får du nog allt testa både Markus och DX-racer

Permalänk
Entusiast

Tack för alla tips och åsikter!
Ska höra med mit lokala Chilli om hur mycket som finns i lager och eventuellt åka in och testa lite.

Är väldigt osäker på IKEA Markus dock om den är som ni säger med framåtlutningen för jag är i regel väldigt framåtlutad och speciellt när jag väl spelar... Kan väl bli så att jag sätter min fot på IKEA ändå och testar men det får börja med Chilli och DXRacer

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

DXRacer

jag har en dxracer och jag är SJUKT nöjd! så otroligt bekväm, inte för varm eller kall, skön sittdyna och man kan ställa in den mellan ca 55 och 180 graders vinkel. rekommenderar starkt!

Visa signatur

Stationär dator specifikationer:
Processor:intel core i5-4460 3.2GHz Grafikkort:Nvidia GeForce GTX 760 1.5gb (OEM) RAM:8GB 1600MHz Hårddisk:1TB Tangentbord:Razer blackwidow chroma Mus:Razer deathadder chroma

Permalänk
Medlem

Skulle nog ha kollat på dem dyrare dxracer stolarna. Men dem ligger kring 3000kr. Blir nog denna modell för min del vid nästa stolköp

http://www.maxfps.se/king-series/dxracer/king-gaming-chair-oh...

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Medlem

Själv kör jag någon billig variant hemma nu, som redan börjar kännas nersutten efter ett år. Tror den är från ÖoB eller nåt, var iaf stabilare i ryggstödet och bättre svanksupport än alla otaliga Jysk-stolar och IKEA-stolar som jag provat innan.

Jag gillar inte alls IKEA Markus, den ger mig för lite stöd. Det känns som om det bara är ett stort nät till ryggen istället för ett riktigt stöd när jag provat den.

Sambon körde nån liknande, men lite billigare IKEA-variant med samma stuk på ryggstödet och jag fick ont i ryggen av den efter en vecka när min gick sönder och vi bytte.

På jobbet har vi Kinnarps av olika modeller och de är ju grymt stabila och kan ställas in på alla möjliga sätt så att man får den där lite lätt framåtlutade sitsen och bra svankstöd i ryggen när man sitter fokuserad på jobbande.

Sen kopplar man på free-float när man vill luta sig tillbaka på rasterna. Men de går som sagt på runt 1500-2500 bättre begagnade från t.ex. BAFAB, eller om man har tur, under tusenlappen på blocket eller liknande.

Skulle jag köpa ny så har jag funderat både på begagnad Kinnarps eller en ny DX-variant, men jag vet ingen som har DX så jag kan prova tyvärr. Det gäller ju att svankstödet finns där, och kan man tilta sitsen en aning framåt, så att man får lite nedåtlutade lår, så är det ju en bra bonus för ergonomin

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Nåå, hittade ni något?

Jag är fortfarande på jakt efter en ny stol, runt 2000:-. Någon som har något?

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem

Kolla blocket eller närmsta (begagnat) affär efter en kinnarps, Din rygg kommer tacka dig.

Köpte själv en begagnad Kinnarps 8000 synkron med gelé armstöd och läder nackstöd i nyskick för 650kr.

Så mitt tips är att kolla efter begagnat

Mvh SLUZUZUZUZUE

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K (4,4ghz) GPU: Zotac Gtx 780. RAM: CORSAIR 16GB 1600MHZ VENGEANCE. Chassi: Define R4. OS: Windows 8.1 64-bit

Permalänk
Medlem

Ikea Markus, seriöst. sluta leta och börja njuta; du kanske får en mer spejsad stol för pengarna men knappast en bekvämare och hållbarare.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103100/

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Ikea Markus, seriöst. sluta leta och börja njuta; du kanske får en mer spejsad stol för pengarna men knappast en bekvämare och hållbarare.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103100/

Markus är väl bekvämare än vanliga plast- och trästolar, men alldeles för slapp för någon som mig, då sitter jag bekvämare i billiga Jysk-stolar som åtminstone har lite svankstöd enligt min erfarenhet, även om de är kassa i byggkvaliteten.

Den passar säkert för vissa, men för mig som är van med Kinnarps på jobbet, så vet jag att jag behöver ha stabilitet över mjukhet för att ryggen ska må bra och där är många billiga Jyskstolar bättre än Markus och liknande stolar med nätrygg som jag provat. Jag kan inte sitta i flera timmar framför datorn på en sån modell utan att få ont i ryggen redan samma kväll, tyvärr.

Så för min del skulle jag definitivt tro att DXRacer är en bättre stol, vet folk som skrivit att de till och med föredrar dem över Kinnarps, men där är jag tveksam tills jag provsuttit själv. Då kostar ju dessa stolar en del mer än IKEAs också, så jag kikar vidare i hopp om en begagnad Kinnarps nära där jag bor tills det blir akut

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Håller med ett antal som säger Markus från IKEA. Riktigt skön stol för en låg summa pengar. Jämfört med de billigare Jyskstolarna jag har ägt, så är den avsevärt mycket bättre komfortmässigt. Enligt mig ett riktigt fynd för de pengarna. BTW är ca 178 cm lång.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103100/

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att kolla efter begagnade Kinnarpsstolar på blocket.
Du kan hitta många i bra skick som kommer att hålla längre än nya från t.ex Jysk.

Permalänk

om du kan leva med orange
https://www.komplett.se/akracing-prime-gaming-chair-blackoran...
har själv en liknande AK racing som ja köpte för 1700: på nån rea och man sitter oväntat bekvämt i dem.
nackdelen är väl att man inte får va för brearslad så man kommer ut på de upphöjda kanterna för då är den nog ganska obekväm pga des skålning på sitsen.

den är dessutom i tyg och inte fuskläder troligen håller längre än fuskskinn som torkar ut och börjar spricka och ha sig.
nog för att de e snyggt med läder men ska man ha det så köp då med äkta läder och inte nån sketen fuskhistoria som ser ful ut efter nått år eller ett par.

Sen om jag ska va ärlig är fan inte skin så bekvämt att sitta för länge i blir ganska svettigt efter ett tag men det är ju kanske mer personlig åsikt.

Annars som andra sagt begagnad kinnarp

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

nackdelen är väl att man inte får va för brearslad så man kommer ut på de upphöjda kanterna för då är den nog ganska obekväm pga des skålning på sitsen.

Antar att du menade bredaxlad. Och nu undrar jag då, nu när du påmint mig, hur pass bred kan man vara, eller rättare sagt hur brett är det mellan de där gollum klossarna i axelhöjd?

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med föregående talare som också har mindre ryggproblem i en stol från Jysk än med IKEA Markus. Hade tidigare en äldre Markus med nätrygg hemma hos sambon som jag fick lägga en extra huvudkudde som stöd för svanken. Har en Jysk Dalmose nu när jag har flyttat till eget som jag sitter betydligt bättre på, nätrygg på den med men med ett ordentligt svankstöd i ryggstödet och inte den larviga lilla "limpa" som det var på Markus, som i övrigt för rak i och helt utan stöld för svanken. Det passar säkert vissa, men var helt värdelöst för mig.

Så döm inte hunden efter håren utan det är väldigt individuellt vad som passar en bäst..
Sen har jag testat massor av olika Jysk-stolar i affären som har varit under all kritik i både kvalitet och utförande som är rent glappiga och gungiga att sitta på. Helt klart har jag fått ett bra exemplar som är riktigt stabil i konstruktionen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cool Runnings:

Kan bara hålla med föregående talare som också har mindre ryggproblem i en stol från Jysk än med IKEA Markus. Hade tidigare en äldre Markus med nätrygg hemma hos sambon som jag fick lägga en extra huvudkudde som stöd för svanken. Har en Jysk Dalmose nu när jag har flyttat till eget som jag sitter betydligt bättre på, nätrygg på den med men med ett ordentligt svankstöd i ryggstödet och inte den larviga lilla "limpa" som det var på Markus, som i övrigt för rak i och helt utan stöld för svanken. Det passar säkert vissa, men var helt värdelöst för mig.

Så döm inte hunden efter håren utan det är väldigt individuellt vad som passar en bäst..
Sen har jag testat massor av olika Jysk-stolar i affären som har varit under all kritik i både kvalitet och utförande som är rent glappiga och gungiga att sitta på. Helt klart har jag fått ett bra exemplar som är riktigt stabil i konstruktionen.

Dold text

Precis därför jag alltid skriver att man ska känna efter själv. Det är väl kanske inte så viktigt på kvalitetsmärkena då de har många modeller som går att ställa in på många fronter, men de finns sådana som är helt värdelösa också, vad gäller svankstödet (enligt mig).
Man kan absolut ha tur med Jysk, men då bör man känna i butiken och ta det exemplaret, inte de nedpackade. Jag hittade dock inte en enda som skulle hålla mer än ett par månader. Jysk har inte en felmarginal, de har motsatsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Antar att du menade bredaxlad. Och nu undrar jag då, nu när du påmint mig, hur pass bred kan man vara, eller rättare sagt hur brett är det mellan de där gollum klossarna i axelhöjd?

Rätt säker på att det var just "bredarslad" som menades, eftersom det stod "pga des skålning på sitsen", alltså, den går upp på sidorna av sitsen mot armstöden till, precis som ryggstödet har för axlarna, så det är två olika bredder att ta hänsyn till.

EDIT: Nere till höger här står det lite mått iaf: http://akracingeurope.eu/product/ak-k7018-bo/

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blackeagle:

Rätt säker på att det var just "bredarslad" som menades, eftersom det stod "pga des skålning på sitsen", alltså, den går upp på sidorna av sitsen mot armstöden till, precis som ryggstödet har för axlarna, så det är två olika bredder att ta hänsyn till.

EDIT: Nere till höger här står det lite mått iaf: http://akracingeurope.eu/product/ak-k7018-bo/

Ahh, jag som inte läste så noga. Tackar för länken! Nu slipper jag slösa tid på dem nästa gång jag letar stol
Edit: Hade jag väl förvisso gissat mig till då axlarna sticker utanför på Markus stolen också..