Permalänk
Medlem

USB-hub slutade fungera

Hej!

Använder en USB-hubb för att få fler uttag till min dator(då de där bak pajjade). Men igår när jag startade datorn då kunde jag inte röra musen eller tangentbordet, även fast de lyste. Så testade runt ett tag att byta kablar, starta om datorn osv. Till slut bytte jag kabeln från tangentbordet och musen som gick till USB-hubben till de 2 USB-uttagen på framsidan av chassit. Då fungerade det, så varför har USB-huben gått sönder? Är en D-link och den lyser grönt så känns riktigt konstigt.

Permalänk

Hur pajjade de bakre USB ingångarna (4-7 st?) ???
Själv hade jag hade en vattenkylarpump (NZXT) som knäckte ett par av mina interna USB portar.
USB kontakten levererar både data(som inte funkar) och ström (som du ser av LED'en).
Datat kommer från (trasigt?) USB-chip på moderkortet och strömmen kommer från nätaggregatet.

Främre USB uttagen kommer från en annan intern port (och chip?) på moderkortet.
Om du kopplar USB-hubben till ett främre uttag... fungerar hubben igen då ?

Det brukar vara lite svårt annars att knäcka USB ingångar...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Hur pajjade de bakre USB ingångarna (4-7 st?) ???
Själv hade jag hade en vattenkylarpump (NZXT) som knäckte ett par av mina interna USB portar.
USB kontakten levererar både data(som inte funkar) och ström (som du ser av LED'en).
Datat kommer från (trasigt?) USB-chip på moderkortet och strömmen kommer från nätaggregatet.

Främre USB uttagen kommer från en annan intern port (och chip?) på moderkortet.
Om du kopplar USB-hubben till ett främre uttag... fungerar hubben igen då ?

Det brukar vara lite svårt annars att knäcka USB ingångar...

Minns inte exakt hur de pajjade, men på något sätt var det för ett tag sen. Så köpte en hub och den verkar inte funka nu heller efter ha fungerat ett bra tag. Har testat att koppla USB-hubben till ett främre uttag som fungerar men den fungerar inte då heller.

Permalänk

Då är det bara reklamation av huben som återstår.
Kontrollera i Enhetshanteraren att du inte har några fel-markerade eller "okända" enheter där.
Du kan skaffa nya USB-portar till baksidan genom att sätta in ett expansionskort.

T.ex: Kontrollerkort Renkforce 4 Port USB 3.0
Kortet sätts i en kort PCI-Express kontakt och strömförses med en SATA-strömkontakt.
Har du ingen ledig SATA-kontakt så finns kortet även med gamla typen av strömkontakt (4-pin).
Med denna USB 3.0 får du 10ggr snabbare portar och mycket högre strömuttag än med 'gamla' USB 2.0

(Övriga USB kort)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Då är det bara reklamation av huben som återstår.
Kontrollera i Enhetshanteraren att du inte har några fel-markerade eller "okända" enheter där.
Du kan skaffa nya USB-portar till baksidan genom att sätta in ett expansionskort.

T.ex: Kontrollerkort Renkforce 4 Port USB 3.0
Kortet sätts i en kort PCI-Express kontakt och strömförses med en SATA-strömkontakt.
Har du ingen ledig SATA-kontakt så finns kortet även med gamla typen av strömkontakt (4-pin).
Med denna USB 3.0 får du 10ggr snabbare portar och mycket högre strömuttag än med 'gamla' USB 2.0

(Övriga USB kort)

Okej, tror tyvärr jag inte dessvärre har kvar kvittot :/ Så blir svårt då.

Permalänk

...så satsa då på extrakortet med USB portarna baktill tillsammans med dina främre portar.
Kontrollera före köpet vad du har för lediga strömkontakter i datorn.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA