Mina föräldrar låter mig inte köpa ett nytt chassi!

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar låter mig inte köpa ett nytt chassi!

Som rubriken säger^^
Några tips vad jag kan säga?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär dator specifikationer:
Processor:intel core i5-4460 3.2GHz Grafikkort:Nvidia GeForce GTX 760 1.5gb (OEM) RAM:8GB 1600MHz Hårddisk:1TB Tangentbord:Razer blackwidow chroma Mus:Razer deathadder chroma

Permalänk

Varför, får man fråga?

Visa signatur

Intel Core i5 4590 / MSI H97 PC Mate / 8GB G. Skill Ripjaws DDR3 1600MHz / 1TB WD Blue / 256GB Crucial MX100 / XFX R9 290 DD Black Edition / Fractal Design Integra M 650W / NZXT Phantom 410

Permalänk

Spara dina veckopengar tills du själv får råd.
Fråga dig också är ett nytt chassi verkligen värt besväret och pengarna !?
...du förbättrar ju inget annat än utseendet ? eller ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Avstängd

Vilken jävla tråd haha. Dom kanske inte vill att hela din veckopeng ska ta slut?

Permalänk
Medlem

Jag har råd med mycket över

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär dator specifikationer:
Processor:intel core i5-4460 3.2GHz Grafikkort:Nvidia GeForce GTX 760 1.5gb (OEM) RAM:8GB 1600MHz Hårddisk:1TB Tangentbord:Razer blackwidow chroma Mus:Razer deathadder chroma

Permalänk
Medlem

Vad skulle du tjäna på att byta chassi då? Vad kommer bli bättre?

Permalänk
Medlem

Du kanske ska lyssna på dina föräldrar istället och följa deras goda råd.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Om du frågar mig är det inte värt att byta chassi om du inte har en komponent som inte passar eller det är en skada på chassit.
Jag menar det är ju alltid kul med ett nytt fint chassi men behöver du verkligen ett nytt?

Visa signatur

Intel I7-6700K 4.6GHz@1.320v | Ghost S1 MkII Limestone | Asus Z170I PRO | EVGA 3070 | Corsair 16Gb @2666MHz | Samsung 970 evo 500Gb + 860 evo 1TB | BenQ XR3501
Samsung S10+ | Bose QC35 | Lenovo X1 Yoga och dyslektiker

Permalänk
Avstängd

Koppla lås fläktarna i chassit, sen säger du att de är sönder
Blir billigare att köpa nytt chassi med fläktar

Permalänk

Som andra säger så om det inte är så att ditt chassi är trasigt eller att det är något som inte får plats i det så är det ingen idé att byta chassi bara för att du vill ha något snyggare. Men om du verkligen ska köpa ett nytt chassi så skulle jag om jag vore dig istället försöka hitta ett chassi som kommer hålla några år (förslagsvis ett i metall) och att chassit är rymligt (om det inte är så att du vill ha ett mindre chassi förstås) Skulle prioritera utseendet av chassit sist. Förstår att man vill ha ett snyggt chassi så man har något att skryta om för polarna men det är bättre att lägga ner pengarna på något som håller några år då kan du istället lägga ner pengarna på ordentliga komponenter. För det är ju bättre att skryta om kraften i datorn och inte utseendet

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredde02:

Jag har råd med mycket över

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket chassi gäller det?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Fredde02:

Som rubriken säger^^
Några tips vad jag kan säga?

Skickades från m.sweclockers.com

Nytt chassi, nu. Eller gammla blöjor på ålderdomshemmet...senare.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd!

Det får mig att ta upp ett ämne som jag funderat på, och det handlar om prylar och intressen i allmänhet.

Om jag säger till mina föräldrar att jag ska köpa ett par hörlurar för 5000:- så kommer dom med största sannolikhet säga "varför då?", "fy helvete så dyrt!"

I detta läge spelar det ingen roll hur mycket man argumenterar, eller drar upp positiva saker med produkten.

"Men mamma, dom här hörlurarna ska enligt recensioner vara väldigt bekväma, och noise-cancelling-funktionen skall tydligen fungera mycket bra"

Lägg ned! Bara ett tips från mig.

Egentligen handlar det inte om att ens morsa tycker att produkten är dyr, utan om att personen ifråga inte har satt sig in i hörlurs-världen och kan lite om produkterna och deras funktioner.

Precis samma sak gäller i sport. Golf, ridning, hockey, racing. Om man har insikt i någonting så har man även lite syn på vad saker faktiskt kostar.

För att komma tillbaka lite till "on topic" så kommer det ärligt talat egentligen inte spela någon roll vilka argument TS drar för sina föräldrar om hur "amazing det skulle vara med ett nytt chassi" så länge inte föräldrarna själv börjar köpa chassi och läsa på lite om dessa.

Känner att mina tankar och förklaringar kan uppfattas lite bristande, men hoppas ni förstår in grundtanke med allt detta

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Koppla lås fläktarna i chassit, sen säger du att de är sönder
Blir billigare att köpa nytt chassi med fläktar

ja ljug och fabricera fel, låter som helt rätt väg att gå!

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem. Fick en fin färdigbyggd dator för ett år sedan vill nu byta chassi och moderkort. Men dom vägrar. Dom tror att jag kommer ta sönder hela skiten. Fast jag lyckats byta kylare och fixat med den utan problem kan tillägga att det är för mina egna pengar.

Utav ren nyfikenhet: vilket chassi???

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foxmaner:

Har exakt samma problem. Fick en fin färdigbyggd dator för ett år sedan vill nu byta chassi och moderkort. Men dom vägrar. Dom tror att jag kommer ta sönder hela skiten. Fast jag lyckats byta kylare och fixat med den utan problem kan tillägga att det är för mina egna pengar.

Utav ren nyfikenhet: vilket chassi???

Köp då. Hur gammal är du? Sen förstår jag att dina föräldrar blir nojjiga. Är väl de som betalat datorn?

Permalänk
Medlem

Är det dina egna pengar det gäller så är det väl bara att köra. Är det något som de ska pröjsa för så är det givetvis upp till dem. Har du fått pengar som du ska få göra vad du vill med eller har jobbat ihop egna så är det i mina ögon inget snack om att du ska få göra vad du vill med dem. Pajar du något så är det väl inte mer med det - du får skylla dig själv och vara utan dator tills du kan reparera den för egna pengar.
Är det en gemensam dator det gäller så är det självklart dina föräldrar som har sista ordet.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Köp då. Hur gammal är du? Sen förstår jag att dina föräldrar blir nojjiga. Är väl de som betalat datorn?

Nej jag köpte datorn helt själv och jag är 13

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär dator specifikationer:
Processor:intel core i5-4460 3.2GHz Grafikkort:Nvidia GeForce GTX 760 1.5gb (OEM) RAM:8GB 1600MHz Hårddisk:1TB Tangentbord:Razer blackwidow chroma Mus:Razer deathadder chroma

Permalänk
Medlem

Är du under 16 år så är det väl egentligen inte dina egentjänade pengar? Föräldrarna har ju sista ordet då. Du får väl övertala dem?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att veta vilket chassi du har nu och vilket du vill byta till. Vet du inte vilket chassi du har så får du gärna posta en bild på det till oss

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Inaktiv

Dina föräldrar kommer inte gå med på det såvida det inte finns en vettig orsak till bytet, som t ex att den kyler så dåligt att cpun börjar throttla, det var i alla fall enda sättet jag lyckades övertala mina föräldrar när jag var ett par år yngre. Du kommer dock fortfarande inte få den där hyperbadshitbox, som är den riktiga orsaken till att du vill byta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Har exakt samma problem. Fick en fin färdigbyggd dator för ett år sedan vill nu byta chassi och moderkort. Men dom vägrar. Dom tror att jag kommer ta sönder hela skiten. Fast jag lyckats byta kylare och fixat med den utan problem kan tillägga att det är för mina egna pengar.

Utav ren nyfikenhet: vilket chassi???

Fan då för? Moderkort och chassi är väl de komponenter man inte byter ut förän de går sönder?

Skrivet av Fredde02:

Nej jag köpte datorn helt själv och jag är 13

Skickades från m.sweclockers.com

Börja med att svara på frågorna du fått. Varför ska du byta chassi? Datorn blir inte bättre av LEDlampor och ett fönster så du ser in i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredde02:

Nej jag köpte datorn helt själv och jag är 13

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men med måndadspeng/julklappspengar eller liknande, det är väl inte så vanligt att 13-åringar jobbar i dessa tider? När jag var liten fanns det iaf en möjlighet att tjäna egna pengar, men inte en chans att man kunde knega ihop till en egen dator, på sin höjd ett gameboy..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Varför ska du slösa pengar på ett chassi? Köp nå vettigt för framtiden.. T.ex silver eller guld..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Fan då för? Moderkort och chassi är väl de komponenter man inte byter ut förän de går sönder?

Börja med att svara på frågorna du fått. Varför ska du byta chassi? Datorn blir inte bättre av LEDlampor och ett fönster så du ser in i den.

Det är ingen här som ens har tänkt på att vilket chassi du har också påverkar kylning och vilka komponenter som får plats? Nä, antar att alla på Swec bara köper sina chassin för utseendets skull då

Fast eftersom det är en minderårig vi har att göra med är såklart det enda som cirkulerar i deras huvuden våta drömmar om LED-belysning.

EDIT: Okej...så nu får jag väl skämmas lite också när det faktiskt visade sig att det bara handlade om det värdelöst chassifönster, men av det som TS hade skrivit var det ändå lite väl att bara förutsätta att det är meningslöst att köpa nytt chassi.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Fan då för? Moderkort och chassi är väl de komponenter man inte byter ut förän de går sönder.

Moderkortet har lite mysiga funktioner och chassit jag har idag är utan dammfilter så jag måste blåsa av den ca en gång i månaden. Och en corsair 450d ser liiiite bättre ut

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Foxmaner:

Moderkortet har lite mysiga funktioner och chassit jag har idag är utan dammfilter så jag måste blåsa av den ca en gång i månaden. Och en corsair 450d ser liiiite bättre ut

Pilla in ett dammfilter?.. Känns lite mer värt att lägga 50-200kr på det än något nytt chassi runt 1000ribban.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Pilla in ett dammfilter?.. Känns lite mer värt att lägga 50-200kr på det än något nytt chassi runt 1000ribban.

Försöker hitta anledningar att byta ut ett svinfult chassi

Det konstiga är att dom tillåter mig inte att pilla i den för att jag ska ta sönder den enligt dom. Men att byta psu fick jag göra vilket är ett projekt....

Permalänk
Medlem

Säg att du kommer fragga o panga mycket bättre i CS och på så sätt bidra till en bättre ekonomi för hela familjen när du drar in flis på turneringar.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti