Vill uppgradera min dator! Hjälp sökes :)

Permalänk
Medlem

Vill uppgradera min dator! Hjälp sökes :)

OS: Windows 7
CPU: Intel Core i5-3570K @ 3.40 GHz
RAM: 8 GB
GPU: GeForce GTX 660 Ti
Nätagg: Fractal Desgin 500 W

Vill uppgradera min dator. Grafikkortet kommer först. Har funderat mycket på GTX 970. Men vad tycker ni om det andra? Vill klara mig ett tag framöver med maxgrafik på nya spel och sånt

Grafikkort har jag bytt förut, men vad tror ni om att byta processor själv. Det borde man väl klara av om man kollar lite tutorials?

Jag hade kunnat köpa en nya dator för 15k, men jag vill ju komma undan så billigt som möjligt (men endå få bra prestanda).

Permalänk
Medlem

byta processor är inte svårt, dock är det enda du kan göra att gå upp till en i7 2600k/2700k/3770k då du är fast på gammal plattform. i vilket fall som helst så finns det idag ingen som helst anledning att byta ut en 3570k i en speldator och det lär det inte göra på ett bra tag.

när du känner att det behövs så bör du överklocka din processor, lär komma en bra bit över 4ghz åtminstone. måste dock ha lämpligt moderkort och bra processorklyning och du nämner ingetdera i ditt inlägg.

8gb ram är fullt tillräckligt.

det första jag skulle byta förutom ditt grafikkort är nätagget av kvalitetsskäl men det ska duga så oroa dig inte över det.

köp det här kortet, bra pris just nu, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2820792.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

byta processor är inte svårt, dock är det enda du kan göra att gå upp till en i7 2600k/2700k/3770k då du är fast på gammal plattform. i vilket fall som helst så finns det idag ingen som helst anledning att byta ut en 3570k i en speldator och det lär det inte göra på ett bra tag.

när du känner att det behövs så bör du överklocka din processor, lär komma en bra bit över 4ghz åtminstone. måste dock ha lämpligt moderkort och bra processorklyning och du nämner ingetdera i ditt inlägg.

8gb ram är fullt tillräckligt.

det första jag skulle byta förutom ditt grafikkort är nätagget av kvalitetsskäl men det ska duga så oroa dig inte över det.

köp det här kortet, bra pris just nu, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2820792.

Tänkte nästan att jag missat något. Mitt moderkort är MSI: MS 7752. Har ingen speciell processorkylning.

Permalänk

Processorn borde du klara dig på nått år till och då byta cpu & moderkort till Skylake. Undertiden kan du köpa en ordentlig cpu-kylare om du sitter på stock nu för att sedan överklocka lite.
SSD är ju ett självklart val om du inte har det.
Du borde byta till win10 när det kommer för att få directX12 senare i år.

Och dethär med grafikkortet så är det svårt att säga att nått specielt kort kommer klara maxgrafik på framtida titlar.
Men har du inte tänkt att köra högre än 1920x1080 så kommer GTX970 funka bra.

Permalänk
Medlem

Om jag bara uppgraderar grafikkortet, vad rekommenderar ni då för nätagg? Jag har en SSD hårddisk, men det får bara plats ca 111 GB på den

Permalänk
Skrivet av Aerium:

Om jag bara uppgraderar grafikkortet, vad rekommenderar ni då för nätagg? Jag har en SSD hårddisk, men det får bara plats ca 111 GB på den

Du måste inte köpa nytt nätagg pgr av ett nytt gtx970. Men vill du så skulle jag tittat på :
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2738856 http://www.sweclockers.com/recension/19408-fractal-design-int...
Eller
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551603 http://www.sweclockers.com/recension/18746-evga-supernova-g2-...
Denna rekomenderar många också http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234

Permalänk
Medlem

Så det skulle räcka med ett nätagg på 550 W?

Permalänk
Skrivet av Aerium:

Så det skulle räcka med ett nätagg på 550 W?

Yes! Sålänge du inte tänkt att köra med två grafikkort.
De nya korten i 900-serien är väldigt strömsnåla om man jämför med tidigare generationer och i framtiden så kommer det ju bara att sjunka ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Yes! Sålänge du inte tänkt att köra med två grafikkort.
De nya korten i 900-serien är väldigt strömsnåla om man jämför med tidigare generationer och i framtiden så kommer det ju bara att sjunka ännu mer.

Hur vet man att inte ett på 500 W räcker då? Det låter ju som att det inte är så stor skillnad på 500 och 550, eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aerium:

Hur vet man att inte ett på 500 W räcker då? Det låter ju som att det inte är så stor skillnad på 500 och 550, eller har jag fel?

det räcker. läs det jag skrev igen, jag nämnde kvalitetsskäl. du behöver med störa sannolikhet inte byta nätaggregat. tyvärr har du inte nämnt vilket nätagg du har, endast märke och effekt, så det är svårt att ge dig exakta svar men 500w räcker. säg gärna exakt vad du har för nätagg. många mindre kraftfulla agg har endast en pci-express-kabel, det 970 jag länkade kräver två. evga inkluderar dock en adapter från 2 molex till en 6-pin.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp!

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Processorn borde du klara dig på nått år till och då byta cpu & moderkort till Skylake. Undertiden kan du köpa en ordentlig cpu-kylare om du sitter på stock nu för att sedan överklocka lite.
SSD är ju ett självklart val om du inte har det.
Du borde byta till win10 när det kommer för att få directX12 senare i år.

Och dethär med grafikkortet så är det svårt att säga att nått specielt kort kommer klara maxgrafik på framtida titlar.
Men har du inte tänkt att köra högre än 1920x1080 så kommer GTX970 funka bra.

970 fungerar även med högre upplösning, jag kör bf4 på ultra i 1440p och ligger stabilt på 50 ~ 60 fps. Och det med minimal oc så den duger även över 1080

Visa signatur

Corsair Carbide 200R | Asus Strix GTX 980 | I7 4790K @4,6 Ghz | Corsair H80i | Asus Z97-A | 8GB Corsair Vengeance Pro 1866 CL9 | EVGA SuperNova G2 750W | Intel SSD 530 120 GB | Kingston SSDNow 64 GB | 1TB WD |AOC q2770Pqu (2560x1440p) | Corsair K70 | Corsair M65 RGB | Logitech Z623 THX

Permalänk
Skrivet av eqquattro:

970 fungerar även med högre upplösning, jag kör bf4 på ultra i 1440p och ligger stabilt på 50 ~ 60 fps. Och det med minimal oc så den duger även över 1080

Jag syftade mest på om det skulle vara framtidssäkert inför kommande titlar samt minnes"fjaskot" som uppdagats...

Permalänk
Medlem

Eftersom 970 har fått så mycket skit så tror jag att jag kommer lägga pengarna på ett 980 istället. Vilket 980 bör jag köpa? Det kanske inte spelar någon roll? Och behöver jag uppgradera mitt nätagg om jag uppgraderar till 980? Hur vet man sånt?

Permalänk
Skrivet av Aerium:

Eftersom 970 har fått så mycket skit så tror jag att jag kommer lägga pengarna på ett 980 istället. Vilket 980 bör jag köpa? Det kanske inte spelar någon roll? Och behöver jag uppgradera mitt nätagg om jag uppgraderar till 980? Hur vet man sånt?

Något av de semipassiva modelerna såklart! Vad har du för chassi?

Permalänk
Medlem

Semipassiva? Vad menas med det? Försöker läsa på mitt chassi vad det är för något, men hittar ingenting. Den är stor som fan i alla fall. Datorn är en Taurus dator från Inet, köpt för typ 2-3 år sen.

Kab Fractal Design Define har jag tydligen.

Pratade också med Inet som sa att min PSU (Fractal Design 500W) bara har 1 sladd för grafikkortet och GTX 980 behöver 2? Så då måste jag uppgradera min PSU?

Permalänk
Skrivet av Aerium:

Semipassiva? Vad menas med det? Försöker läsa på mitt chassi vad det är för något, men hittar ingenting. Den är stor som fan i alla fall. Datorn är en Taurus dator från Inet, köpt för typ 2-3 år sen.

Kab Fractal Design Define har jag tydligen.

Pratade också med Inet som sa att min PSU (Fractal Design 500W) bara har 1 sladd för grafikkortet och GTX 980 behöver 2? Så då måste jag uppgradera min PSU?

Semipassivt menas att fläkten står still när gpun inte belastas hårt. Jag kan tex köra simcity utan att den går igång medans mitt gammla 280x gick för fullt..

Det följer med en 8-pin till 2x8-pin med grafikkortet men att uppgradera psu är ändå att föredra..

Permalänk
Medlem

Är det lätt att byta PSU själv? Har bara erfarenhet av att byta grafikkort, och montera processorkylare (en annan, äldre dator).

Permalänk
Skrivet av Aerium:

Är det lätt att byta PSU själv? Har bara erfarenhet av att byta grafikkort, och montera processorkylare (en annan, äldre dator).

Ja jag skulle säga det! Iallafall i lite större chassin som du verkar ha.. Du får kolla hur sladdarna sitter innan du river det gammla bara samt följa manualer..

Permalänk
Medlem

Bör man ha några speciella verktyg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

byta nätagg är bland det jobbigaste man kan göra för att du behöver göra om en stor del av kabeldragningen, hur lång tid det tar varierar kraftigt beroende på hur noga man är. att montera själva agget är inga konstigheter utan det är som sagt kabeldragningen som tar sin lilla tid.

för att montera agget behöver man bara en skruvmejsel, sitter fyra skruvhål i bakkant på chassit där man monterar agget.

Permalänk
Skrivet av Aerium:

Bör man ha några speciella verktyg?

Skickades från m.sweclockers.com

En stjärnskruvmejsel ska räcka. Avbitartång om kablarna är fastsatta med buntband i chassit.

Permalänk
Medlem

Okej, tackar så mycket för all hjälp Detta ska jag nog kunna lösa själv.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

En stjärnskruvmejsel ska räcka. Avbitartång om kablarna är fastsatta med buntband i chassit.

Skrivet av Aerium:

Okej, tackar så mycket för all hjälp Detta ska jag nog kunna lösa själv.

Du ska kapa buntbandet och inte kablarna med tången! Just so u know!