Vilken hårddisk bör jag skaffa?

Permalänk

Vilken hårddisk bör jag skaffa?

Hejsan!

Ska köpa ny dator och med denna ny hårddisk. Jag skulle vilja ha en så "bra" hårddisk som möjligt på 2TB som inte låter för mycket i förhållande till mina övriga delar.

Inledningsvis kan jag säga att jag kommer ha en SSD på 250 Gb för OS, Android Studio (programmering), Sony Vegas, FL Studio, Photoshop och spel (är det kanske mer aktuellt med 500 Gb SSD då?). Tänkte skaffa en Samsung 850 PRO SSD, borde vara lugnt med firmware etc om man köper en ny va?

Till detta tänkte jag köpa en mekanisk hårddisk för filmer, ljud till FL Studio och övrigt bös.

Kommer köra med Fractal define R5 - i7-5820K med en Noctua NH-D15 - EVGA GeForce GTX980 SC ACX 2.0 4GB - EVGA SuperNOVA 850 G2. Med komponenterna i fråga, hur mycket kommer ljudet från en hårddisk sticka ut? Är det aktuellt att sikta på en wd green? Skulle en wd black låta mycket om jag vill ha det tyst? Hur mycket låter en hybrid?

Vad skulle ni rekommendera för hårddisk som ger mest prestanda utan att sticka ut dB-mässigt?

Permalänk
Medlem

Du är den enda som kan svara på om 250GB räcker eller ej. För min del gör det inte det, då jag har 4 spel som alla tar upp 50GB. Självklart kan jag välja att ha ett spel på SSDn och resten på den mekaniska, men där är det du som har sista tjing!

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Har själv en 500GB SSD, riktigt skönt att slippa tänka på vart man installerar program och spel, lite mer "framtidssäkert".

När det kommer till hårddisk kan jag rekommendera WD Red, snabb och tyst.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Jag hade inte klarat mig på 256 GB till OS, program och spel. Sikta på 512 GB är mitt tips. Blir det för dyrt så kan du kika på Crucial MX100 som är en väldigt prisvärd SSD (MLC-minnen). Inte lika snabb som 850 Pro dock.

Jag tror att prestandan i WD Green är tillräcklig för dina ändamål, och den är tyst. Men du kan lika gärna köpa en 3 TB då det bara kostar ett par hundralappar mer.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av sAnden:

Du är den enda som kan svara på om 250GB räcker eller ej. För min del gör det inte det, då jag har 4 spel som alla tar upp 50GB. Självklart kan jag välja att ha ett spel på SSDn och resten på den mekaniska, men där är det du som har sista tjing!

Vad är det för spel? Hur mycket tar BF4 och far cry och sånt där skojs som jag kommer vilja spela med nya datorn?

Permalänk
Skrivet av Cheesier:

Har själv en 500GB SSD, riktigt skönt att slippa tänka på vart man installerar program och spel, lite mer "framtidssäkert".

När det kommer till hårddisk kan jag rekommendera WD Red, snabb och tyst.

Okej, schysst. Jag ska betrakta Red som en uppgraderad blue då kanske? Blir lite intuitivt fel i att inte se den lika attraktiv då den verkar vara serveranpassad och dylikt?

Skrivet av MakeCoke:

Jag hade inte klarat mig på 256 GB till OS, program och spel. Sikta på 512 GB är mitt tips. Blir det för dyrt så kan du kika på Crucial MX100 som är en väldigt prisvärd SSD (MLC-minnen). Inte lika snabb som 850 Pro dock.

Jag tror att prestandan i WD Green är tillräcklig för dina ändamål, och den är tyst. Men du kan lika gärna köpa en 3 TB då det bara kostar ett par hundralappar mer.

Okej, priset är nog inga problem så blir nog en 512 då, av tråden hittills att döma. 512 och 3 TB känns som jag aldrig kommer fylla haha, men man vet ju aldrig. Datorn kommer inte bli seg då om man fyller över 2 TB över några år? Känns inte som jag kommer behöva det, dock kan det fortfarande vara värt om det vi snackar några hundralappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rask0lnikov:

Okej, schysst. Jag ska betrakta Red som en uppgraderad blue då kanske? Blir lite intuitivt fel i att inte se den lika attraktiv då den verkar vara serveranpassad och dylikt?

Snarare en uppgraderad green, den är bättre för 24/7 drift och bäst lämpad för raid av de färgade diskarna. Men det gör den inte till en sämre disk och den kommer med ett års extra garanti än green, red är lagringsdisken jag skulle köpa från WD. Behöver du prestanda köper du black och Blue ignorerar man som man alltid gjort då den inte gjord för någon specifik användning.

Skrivet av Rask0lnikov:

Okej, priset är nog inga problem så blir nog en 512 då, av tråden hittills att döma. 512 och 3 TB känns som jag aldrig kommer fylla haha, men man vet ju aldrig. Datorn kommer inte bli seg då om man fyller över 2 TB över några år? Känns inte som jag kommer behöva det, dock kan det fortfarande vara värt om det vi snackar några hundralappar.

Skillnaden i pris är försumbar så även om du inte vet hur du ska fylla ut det skulle jag köpa en 3tb, 512gb är den långsiktig storlek.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Jag hade inte klarat mig på 256 GB till OS, program och spel. Sikta på 512 GB är mitt tips. Blir det för dyrt så kan du kika på Crucial MX100 som är en väldigt prisvärd SSD (MLC-minnen). Inte lika snabb som 850 Pro dock.

Jag tror att prestandan i WD Green är tillräcklig för dina ändamål, och den är tyst. Men du kan lika gärna köpa en 3 TB då det bara kostar ett par hundralappar mer.

Skrivet av Cruentusa:

Snarare en uppgraderad green, den är bättre för 24/7 drift och bäst lämpad för raid av de färgade diskarna. Men det gör den inte till en sämre disk och den kommer med ett års extra garanti än green, red är lagringsdisken jag skulle köpa från WD. Behöver du prestanda köper du black och Blue ignorerar man som man alltid gjort då den inte gjord för någon specifik användning.

Skillnaden i pris är försumbar så även om du inte vet hur du ska fylla ut det skulle jag köpa en 3tb, 512gb är den långsiktig storlek.

Tack för din input Blir nog en 512 iaf och så ska jag kika mer på red vs green. Black lär låta lite mycket kanske? Jag skulle vilja veta mer om ljudnivån också, om den sklijer dem åt på någon relevant nivå för min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rask0lnikov:

Tack för din input Blir nog en 512 iaf och så ska jag kika mer på red vs green. Black lär låta lite mycket kanske? Jag skulle vilja veta mer om ljudnivån också, om den sklijer dem åt på någon relevant nivå för min dator.

Ljudnivån kommer skilja sig mellan black och red/green, 7200rpm vs 5400 och priset är det stor skillnad på. 1000kr för green, 1200kr för red och nästan 1700kr för black så ska du inte jobba mot disken skulle jag inte köpa black bara på grund av prisskillnaden.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rask0lnikov:

Tack för din input Blir nog en 512 iaf och så ska jag kika mer på red vs green. Black lär låta lite mycket kanske? Jag skulle vilja veta mer om ljudnivån också, om den sklijer dem åt på någon relevant nivå för min dator.

Prismässigt är det väldigt liten skillnad på red vs green, typ 170kr för 3TB varianterna, 1 års garanti och gjord för 24/7 drift kan få vara värt de pengarna.

Skulle nog själv aldrig välja en wd black, brorsans black disk låter en del, iofs har han spel på den och det är då den låter men finns ingen direkt mening med att skaffa snabbare lagringsdiskar.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Ljudnivån kommer skilja sig mellan black och red/green, 7200rpm vs 5400 och priset är det stor skillnad på. 1000kr för green, 1200kr för red och nästan 1700kr för black så ska du inte jobba mot disken skulle jag inte köpa black bara på grund av prisskillnaden.

Skrivet av Cheesier:

Prismässigt är det väldigt liten skillnad på red vs green, typ 170kr för 3TB varianterna, 1 års garanti och gjord för 24/7 drift kan få vara värt de pengarna.

Skulle nog själv aldrig välja en wd black, brorsans black disk låter en del, iofs har han spel på den och det är då den låter men finns ingen direkt mening med att skaffa snabbare lagringsdiskar.

Göttgött, då lutar det åt en 3TB red då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rask0lnikov:

Göttgött, då lutar det åt en 3TB red då!

Det är vad jag precis valt för ny dator(med 256GB Crucial MX100 SSD som bootdisk). Och i den här datorn så är 2TB Red den tystaste, svalaste och ironiskt nog också snabbaste disken utom i söktid, trots att de andra 2 diskarna är 7200 RPM(Seagate 7200.11 och -.12), även om de också är märkbart äldre.

Red är från början avsedd som NAS-drive, men det gör detsamma, de är utmärkta för vanlig användning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem

Installera spelen på den mekaniska så slipper du bry dig och kan spara pengar. Det påverkar bara laddningstider och moderna spel tenderar att sköta laddningstider på ett ganska snyggt sett. Att titta på en laddningskärm 10 sekunder extra ett par gånger i timmen känns ganska värt med tanke på hur dyra stora SSD är.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5