Permalänk
Medlem

Nyinflyttad. Skaffat 250 mbit. Fastigheten har koaxnät. Får låg hastighet. Nyss 22 mbit via bredbandskollen (FF och IE). Vid tre tillfällen har jag fått 177 mbit, 150 mbit, 120 mbit. Men annars väl under 100 mbit sedan 23 dagar tillbaka.

Utdrag från min personliga logg

"12 feb
177 mbit morgon
strax därefter 130 mbit
30 sek senare 96 mbit...""

Varit kontakt med support 2-3 gånger. Allt standart är testat, annan kabel, annan dator, utan brandvägg/antivirus , rätt duplex, osv osv. De har eskalerat ärendet, som nu varit öppet i 16 dagar. Router är Compal CH7486E.

Det faktum att jag fick 177 som mest en gång - är det därför sannolikt att comhem har belastningsproblem? Vad är annars den sannolika förklaringen?

BBK log: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11526435/bredbandskollen%...

edit: Kom nu på att comhem fått hög hastighet från modemet vid två olika dagar. Så vad fasiken kan det vara?

"10 feb
jag fick 18 mbit
support fick 220 mbit i modemet"

edit 2: testade nyss, alltså 01:40 på natten, felsäkert läge för första gången. 111 mbit i IE & FF. Bootade till vanligt läge - 97 mbit, sedan 90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotary:

Nyinflyttad. Skaffat 250 mbit. Fastigheten har koaxnät. Får låg hastighet. Nyss 22 mbit via bredbandskollen (FF och IE). Vid tre tillfällen har jag fått 177 mbit, 150 mbit, 120 mbit. Men annars väl under 100 mbit sedan 23 dagar tillbaka.

Utdrag från min personliga logg

"12 feb
177 mbit morgon
strax därefter 130 mbit
30 sek senare 96 mbit...""

Varit kontakt med support 2-3 gånger. Allt standart är testat, annan kabel, annan dator, utan brandvägg/antivirus , rätt duplex, osv osv. De har eskalerat ärendet, som nu varit öppet i 16 dagar. Router är Compal CH7486E.

Det faktum att jag fick 177 som mest en gång - är det därför sannolikt att comhem har belastningsproblem? Vad är annars den sannolika förklaringen?

BBK log: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11526435/bredbandskollen%...

edit: Kom nu på att comhem fått hög hastighet från modemet vid två olika dagar. Så vad fasiken kan det vara?

"10 feb
jag fick 18 mbit
support fick 220 mbit i modemet"

edit 2: testade nyss, alltså 01:40 på natten, felsäkert läge för första gången. 111 mbit i IE & FF. Bootade till vanligt läge - 97 mbit, sedan 90.

Kanske belastning men låter konstigt om du mäter så lågt tom efter 00:00 faktiskt. Trafikpeakar är typ alltid 18-23 oavsett operatör. Kan ju vara annat fel som modemet tex. Testat brygga modemet? Testat om det är skillnad på hastigheten direkt efter omstart av modemet men att det sjunker efter ett tags användning?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Problem att skicka mail

Hej,

jag vet egentligen inte om detta är Comhems fel. Jag använder Windows Live Mail och det har fungerat bra med min @Comhem mail tills jag flyttade till en lägenhet med fiber (Sollentuna hem, ingår i hyran). Nu kan jag ta emot mail men inte skicka. Jag har ändrat från port 25 till 587 och 465 m.fl. och inget funkar. Jag får hela tiden upp en popup ruta som säger att jag ska logga in på mailout.comhem.se (har rätt lösen och användarnamn). Kör jag med 25 och SSL får jag 0x800ccc0e socket error 10060. Jag har kontaktat Comhem, som hänvisar till den okunnige hyresvärden som hänvisar till Sollentuna energi som de påstår är leverantören, medan Sollentuna energi säger att de inte är leverantör av Internet utan bara ansvarar för kabeldragningen. Förslag?

Visa signatur

Windows 8.1 64 bit, EVGA GeForce GTX 980Ti DirectCU II 2GB , 8 GB Corsair Vengeance, P8Z68-V LX, Intel Core i5 2500K, Creative XtremeMusic X-fi, 700W CoolerMaster SilentPro, Fractal Design R3, 128 GB Kingston HyperX + Sandisk Ultra Plus 256 GB + 2 TB + 500 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OveR-:

Hej,

jag vet egentligen inte om detta är Comhems fel. Jag använder Windows Live Mail och det har fungerat bra med min @Comhem mail tills jag flyttade till en lägenhet med fiber (Sollentuna hem, ingår i hyran). Nu kan jag ta emot mail men inte skicka. Jag har ändrat från port 25 till 587 och 465 m.fl. och inget funkar. Jag får hela tiden upp en popup ruta som säger att jag ska logga in på mailout.comhem.se (har rätt lösen och användarnamn). Kör jag med 25 och SSL får jag 0x800ccc0e socket error 10060. Jag har kontaktat den okunnige hyresvärden som hänvisar till Sollentuna energi som de påstår är leverantören, medan Sollentuna energi säger att de inte är leverantör av Internet utan bara ansvarar för kabeldragningen. Förslag?

Du måste använda din nuvarande internetleverantörs utgående mailserver och inte comhems.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Du måste använda din nuvarande internetleverantörs utgående mailserver och inte comhems.

Vem kan tänkas ha den informationen? Ingen av de jag kontaktat har kunnat svara. Är du säker på att det är det som ligger bakom, det känns lite konstigt att vissa portar ger mig ett felmeddelande och andra bara en popup att jag ska logga in som jag inte kommer förbi.

Visa signatur

Windows 8.1 64 bit, EVGA GeForce GTX 980Ti DirectCU II 2GB , 8 GB Corsair Vengeance, P8Z68-V LX, Intel Core i5 2500K, Creative XtremeMusic X-fi, 700W CoolerMaster SilentPro, Fractal Design R3, 128 GB Kingston HyperX + Sandisk Ultra Plus 256 GB + 2 TB + 500 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OveR-:

Hej,

jag vet egentligen inte om detta är Comhems fel. Jag använder Windows Live Mail och det har fungerat bra med min @Comhem mail tills jag flyttade till en lägenhet med fiber (Sollentuna hem, ingår i hyran). Nu kan jag ta emot mail men inte skicka. Jag har ändrat från port 25 till 587 och 465 m.fl. och inget funkar. Jag får hela tiden upp en popup ruta som säger att jag ska logga in på mailout.comhem.se (har rätt lösen och användarnamn). Kör jag med 25 och SSL får jag 0x800ccc0e socket error 10060. Jag har kontaktat Comhem, som hänvisar till den okunnige hyresvärden som hänvisar till Sollentuna energi som de påstår är leverantören, medan Sollentuna energi säger att de inte är leverantör av Internet utan bara ansvarar för kabeldragningen. Förslag?

Du skall kunna skicka via Comhem då de använder kryptering på sin utgående mailserver.

Citat:

Server för utgående e-post

Vi rekommenderar att du använder följande inställningar:
Protokoll: SMTPS (bocka i SSL)
Port: 465
Användarnamn: Ditt u-konto/e-konto som står på din värdehandling.

Alternativa inställningar:
Protokoll: SMTP TLS (Submission)
Port: 587
Användarnamn: Ditt u-konto/e-konto som står på din värdehandling.

https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/bredband/e-post-och-h...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Kanske belastning men låter konstigt om du mäter så lågt tom efter 00:00 faktiskt. Trafikpeakar är typ alltid 18-23 oavsett operatör. Kan ju vara annat fel som modemet tex. Testat brygga modemet? Testat om det är skillnad på hastigheten direkt efter omstart av modemet men att det sjunker efter ett tags användning?

Modemet bryggades för ca 2 veckor sedan. Problemet fanns innan det och kvarstår även nu (när jag skrev mitt inlägg var modemet bryggat). Gjorde nyss (19:00) en omstart och körde BBK - 33 mbit. Min laptop har ej 1gbit nätverskort, så kör med USB 3.0 to Gigabit Ethernet NIC Network Adapter (laptopen har usb 3.0 ingång, det var uppe i tråden att adaptrarna kanske inte får tillräckligt med ström)

Får dock ikadana hastigheter vid inbyggda nätverskortet. Testat med en annan laptop med bättre prestanda 100 mbit nätverskort, även där låg hastighet. I förrgår tog jag hit en gamingdator med 1gbit inbyggt nätverskkort i moderkortet:

27 feb
kl 15:15, firefox: dator över, 112 mbit, sedan 102 mbit, med 1gbit full duplex inställd
111 i felsäkert läge

Hann tyvärr ej testa med laptopen.

edit: support-person sade att om man kör med 100 mbit nätverskort så kan det vara orsaken tillvarför jag fick 50 mbit, att den inte kan lira med modemets utskick som ju ska vara betydligt mer än det. Stämmer detta, eller bör man kunna få 100 mbit?

Permalänk
Medlem

Nu börjas att jävlas igen med comhem, som dessutom säger att inget fel på driften på min adress!!

200/10 har jag ifall någon undrar

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Comhem </3
Vart såhär varje dag 16-24 i flera månader, har haft ett ärende öppet hos comhem i en månad och fortfarande ingen återkoppling.
Alla kan ju räkna ut att detta är ett problem med deras kapacitet men det är något de undviker att säga när man frågar...

Detta är lagom irriterande, så jävla surt att man får välja mellan detta eller ADSL :/

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Jahopp, varit såhär i flera månader för mig också mellan 16-23, Bor i centrala Jönköping med. Det är absolut inget fel på uppladdnings hastigheten utan nerladdningen...

Jag har 100/50!!!

Visa signatur

i7-7700k @ 5GHz 1.31V | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | G.Skill 32GB 3200MHz | M.2 EVO 1TB / EVO 850 2TB | BenQ XL2546 240Hz | Windows 10 64-Bit

Permalänk
Medlem

Och nu kommer packetloss också:

1048 packets transmitted, 664 received, 36% packet loss, time 1051819ms
rtt min/avg/max/mdev = 10.700/20.933/69.228/8.298 ms

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotary:

Modemet bryggades för ca 2 veckor sedan. Problemet fanns innan det och kvarstår även nu (när jag skrev mitt inlägg var modemet bryggat). Gjorde nyss (19:00) en omstart och körde BBK - 33 mbit. Min laptop har ej 1gbit nätverskort, så kör med USB 3.0 to Gigabit Ethernet NIC Network Adapter (laptopen har usb 3.0 ingång, det var uppe i tråden att adaptrarna kanske inte får tillräckligt med ström)

Får dock ikadana hastigheter vid inbyggda nätverskortet. Testat med en annan laptop med bättre prestanda 100 mbit nätverskort, även där låg hastighet. I förrgår tog jag hit en gamingdator med 1gbit inbyggt nätverskkort i moderkortet:

27 feb
kl 15:15, firefox: dator över, 112 mbit, sedan 102 mbit, med 1gbit full duplex inställd
111 i felsäkert läge

Hann tyvärr ej testa med laptopen.

edit: support-person sade att om man kör med 100 mbit nätverskort så kan det vara orsaken tillvarför jag fick 50 mbit, att den inte kan lira med modemets utskick som ju ska vara betydligt mer än det. Stämmer detta, eller bör man kunna få 100 mbit?

Jao om länken mellan modem-dator blir 100 halv istället för 100 full duplex når man ca 40-60mbit istället för nära 100. Varför betalar du för 200 om du har utrustning som max klarar 100? Det enheten med gigkort fick i felsäkert, var det konsekventa värden eller mycke varierande? Är det nästan konstant skulle jag be om nytt modem. Det löser nog inte felet på enheterna utan gigabitnic dock. Antingen bör du ju nedgradera eller skaffa ordentliga nätverkskort. Vet inte vad usb2.0 klarar men det kan klart vara en teoretisk flaskhals...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Va i.. Kanske är därför jag inte får någon bra hastighet... har precis installerat en ny router och fick pisshastighet helt plötsligt. Tror det beror på det här. Vilken router/modem från comhem har ni som har problem?

Permalänk
Skrivet av OveR-:

Vem kan tänkas ha den informationen? Ingen av de jag kontaktat har kunnat svara. Är du säker på att det är det som ligger bakom, det känns lite konstigt att vissa portar ger mig ett felmeddelande och andra bara en popup att jag ska logga in som jag inte kommer förbi.

Alltså, är du fortfarande kund hos ComHem? Du hade ju flyttat, om du inte längre är kund hos ComHem raderar de väl ditt konto och dina mailadresser?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Verkar som om Com hem gjorde nåt skumt för ca tre månader sedan. Det verkar vara många som upplever radikalt mkt sämre kapacitet sedan ungefär et par tre månader sedan. Har de på något sätt nedgraderat sin egen kapacitet för att tjäna mera pengar?

Permalänk
Medlem

Nu 12:53

Hoppas det förblir så under dagen...

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Nu 12:53

http://forumbilder.se/EALU3/bbk-resultat-2.jpg

Hoppas det förblir så under dagen...

Hastigheten kommer sjunka sen när 1800 slår till, har hänt så nu för mig ett riktigt äckligt tag nu..

Visa signatur

i7-7700k @ 5GHz 1.31V | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | G.Skill 32GB 3200MHz | M.2 EVO 1TB / EVO 850 2TB | BenQ XL2546 240Hz | Windows 10 64-Bit

Permalänk
Medlem

Det här måste väl ändå vara rekord...

Har 100/50 comhem

Visa signatur

i7-7700k @ 5GHz 1.31V | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | G.Skill 32GB 3200MHz | M.2 EVO 1TB / EVO 850 2TB | BenQ XL2546 240Hz | Windows 10 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaillard:

http://www.speedtest.net/result/4183640381.png

Det här måste väl ändå vara rekord...

Har 100/50 comhem

Ni som får problem med uploaden bör nog kolla med comhem igen, fördelaktligen då felet är aktivt. Bara för att det är belastat i comhem's nät i "downstream" blir inte uploaden dålig. Blir dock uploaden för låg kommer downloaden också att sjunka. Så fungerar koaxnät, det behöver skickas massa info upp för att få vettig hastighet ner så att säga. Det är ovanligt att uploaden är belastad men downloaden på endel håll i landet betvivlar jag inte alls är problematisk. Jag tror att sjunker det ner under 1mbit i upload så är det nått defakto fel i kabeltvnätet snarare än något med kapaciteten. Varför sånt skulle ske kvällstid precis som belastningar har många anledningar. Exempelvis kan det vara någon läcka i kabelnätet som tar in störningar från babymonitorer och dom är såklart främst påslagna kvällstid, det är dock bara ett exempel på vad som kan ske. Finns massor med saker som kan sända in skit i kabelnätet om skärmningen är skadad någonstans, det stör då oftast uploaden men blir det för illa kommer även downloaden tas med i fallet. En störning eller belastning i downstream stör inte uploaden i lika stor utsträckning.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Alltså, är du fortfarande kund hos ComHem? Du hade ju flyttat, om du inte längre är kund hos ComHem raderar de väl ditt konto och dina mailadresser?

Jag har inte haft Comhem på flera år, men haft kvar både min hemsida och e-post, eftersom morsan fortfarande är kund hos dem.

Skrivet av iller:

Du skall kunna skicka via Comhem då de använder kryptering på sin utgående mailserver.

https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/bredband/e-post-och-h...

Jag har testat allting som står på den sidan och det vägrar att fungera. Kommer hela tiden upp en popup ruta som säger att jag ska logga in (ange användarnamn och lösenord för mailout.comhem.se)

För övrigt förstår jag inte hur jag ska kunna använda en annan mailserver, har ju inget användarnamn eller lösenord för något annat än Comhems SMTP server?

Visa signatur

Windows 8.1 64 bit, EVGA GeForce GTX 980Ti DirectCU II 2GB , 8 GB Corsair Vengeance, P8Z68-V LX, Intel Core i5 2500K, Creative XtremeMusic X-fi, 700W CoolerMaster SilentPro, Fractal Design R3, 128 GB Kingston HyperX + Sandisk Ultra Plus 256 GB + 2 TB + 500 GB.

Permalänk
Skrivet av OveR-:

För övrigt förstår jag inte hur jag ska kunna använda en annan mailserver, har ju inget användarnamn eller lösenord för något annat än Comhems SMTP server?

Det kan ju vara så att ComHem filtrerar på IP-adress, så att man bara kan använda ComHems smtp-servrar om man sitter på ComHems nätverk. Nu är du på Sollentunas öppna nät, och då blockas du. Gissningsvis.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

NI som har problem med att comhems nät blir kasst mellan 16-23, vilket utav deras modem använder ni? Jag har ett Netgear CG3700 men funderar på om man skulle försöka få ett Compal CH7486e istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OveR-:

Jag har inte haft Comhem på flera år, men haft kvar både min hemsida och e-post, eftersom morsan fortfarande är kund hos dem.

Jag har testat allting som står på den sidan och det vägrar att fungera. Kommer hela tiden upp en popup ruta som säger att jag ska logga in (ange användarnamn och lösenord för mailout.comhem.se)

För övrigt förstår jag inte hur jag ska kunna använda en annan mailserver, har ju inget användarnamn eller lösenord för något annat än Comhems SMTP server?

Du ska inte använda anv/lösen på utgående server.
Som jag har i min telefon är ComHem ingående server med inlogg och utgående Telia (min operatör på mobiltelefon) utan inlogg.
Fungerar bra att skicka och ta emot.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av J3ster:

NI som har problem med att comhems nät blir kasst mellan 16-23, vilket utav deras modem använder ni? Jag har ett Netgear CG3700 men funderar på om man skulle försöka få ett Compal CH7486e istället.

Sitter också på en Netgear CG3700. Att skaffa Compal tror jag inte skulle hjälpa precis, eftersom hastigheten är i topp under 00-15 tiderna så det känns inte som modemet har något problem precis. Det är helt enkelt Com Hem som har gjort något lustigt på de senaste månaderna utan att säga vad som ens händer egentligen.

Visa signatur

i7-7700k @ 5GHz 1.31V | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | G.Skill 32GB 3200MHz | M.2 EVO 1TB / EVO 850 2TB | BenQ XL2546 240Hz | Windows 10 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaillard:

Sitter också på en Netgear CG3700. Att skaffa Compal tror jag inte skulle hjälpa precis, eftersom hastigheten är i topp under 00-15 tiderna så det känns inte som modemet har något problem precis. Det är helt enkelt Com Hem som har gjort något lustigt på de senaste månaderna utan att säga vad som ens händer egentligen.

CG3100 här. Jag tänker som du. Det borde vara ett rent kapacitetsproblem,

MEN.. sedan har jag läst att Compal-modemen på något sätt kan ha "fler kanaler" (inte det trådlösa) och därför kan få högre hastighet. Skulle det kunna vara så att nu under de sista månaderna så har Com Hem skeppat ut Compal modemet till höger och vänster och att de som använder de nya modemet på något sätt käkar upp bandbredden för oss andra?

Är det någon med Compal modem som oxå får dålig speed på kvällarna?

Permalänk

Fan, kollar på en lägenhet som bara kan få bredband via comhem och man tappar ju suget när man läser igenom denna tråd...

Permalänk
Medlem

Pratade precis med kundtjänst igen. "Det är en fråga om att byta kablar å sånt" fick jag till svar. "Det tar lång tid". De har ju två miljoner kunder fick jag veta. Så jag frågade om ett så stort bolag inte är kompetent nog att förutspå när det är aktuellt att uppgradera kapacitet.

Ingen kommentar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Pratade precis med kundtjänst igen. "Det är en fråga om att byta kablar å sånt" fick jag till svar. "Det tar lång tid". De har ju två miljoner kunder fick jag veta. Så jag frågade om ett så stort bolag inte är kompetent nog att förutspå när det är aktuellt att uppgradera kapacitet.

Ingen kommentar på det.

Comhem kontaktade mig nyligen, så jag sa om vad som hade hänt etc etc. Så nu under veckan så skulle de skicka någon tekniker som skulle mäta någon slags förstärkare i fastigheten. Frågan är ju hur länge det lär hålla...

Visa signatur

i7-7700k @ 5GHz 1.31V | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | G.Skill 32GB 3200MHz | M.2 EVO 1TB / EVO 850 2TB | BenQ XL2546 240Hz | Windows 10 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaillard:

Comhem kontaktade mig nyligen, så jag sa om vad som hade hänt etc etc. Så nu under veckan så skulle de skicka någon tekniker som skulle mäta någon slags förstärkare i fastigheten. Frågan är ju hur länge det lär hålla...

Hade mycket strul innan (mer än nu... ) och efter åtskilliga samtal och felanmälningar fick jag ut en tekniker.
Han kollade kablar osv samt skruvade loss dosan i väggen och kollade av kablarna även där. Visade sig att det var i väggen felet satt, eller en stor del av det iaf, så han fixade lite där och satte dit en ny dosa.
Därefter har det fungerat hyfsat stabilt och hastigheten blev bättre.
Fick nyligen hem ett nytt Compal-modem (CH7486e) ett det gjorde rejäl skillnad (jämfört med CG3700 som jag hade innan)
Mycket bättre trådlös signal i hela lägenheten, rum som tidigare knappt hade mottagning har nu helt ok, hastighetstapp givetvis, men det funkar bra mycket bättre än innan.
Skickade upp modemet på väggen, det gjorde skillnad också (stod förvisso på fönsterblecket innan) och nu har jag full acceptabel hastighet överallt.
Har bara 250/10 men på min surface pro i angränsande rum kommer jag upp i ca 130/12 vilket är en rejäl förbättring (tidigare max 60/8)

Visa signatur

En såndär datormaskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Du ska inte använda anv/lösen på utgående server.
Som jag har i min telefon är ComHem ingående server med inlogg och utgående Telia (min operatör på mobiltelefon) utan inlogg.
Fungerar bra att skicka och ta emot.

Perfekt, äntligen! Inte bästa lösningen men alltid något, kopplade min mobil med USB till den stationära som har e-posten, och körde med Tres SMTP utan lösenordsautentisering, fungerade utan problem. Tack!

Visa signatur

Windows 8.1 64 bit, EVGA GeForce GTX 980Ti DirectCU II 2GB , 8 GB Corsair Vengeance, P8Z68-V LX, Intel Core i5 2500K, Creative XtremeMusic X-fi, 700W CoolerMaster SilentPro, Fractal Design R3, 128 GB Kingston HyperX + Sandisk Ultra Plus 256 GB + 2 TB + 500 GB.