Valve håller rea för spel till Steam OS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Då har du tänkt fel. Det sista vi behöver är förenkling. PC har alltid handlat om valmöjligheter och inte om inlåsta konsoler. Speciellt om vi kan bli av med windows som börjar röra sig åt NSA edition med kraftiga steg.

Jag syftar inte på förenkling som "fördumning"... utan mer som "standardisering". Likt spelkonsolerna... med ett par olika uppsättningar av hårdvaran.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag syftar inte på förenkling som "fördumning"... utan mer som "standardisering". Likt spelkonsolerna... med ett par olika uppsättningar av hårdvaran.

Det är exakt samma sak. PC världen har i princip 2 high end GPU kort just nu. Vad gör du när nästa generation kommer? Förbjuda nuvarande? Förbjuda nya? Om du vill ha konsoler så köp konsoler. PC heter annorlunda för att de är en annan sak med tillhörande fordelar och nackdelar.

PS: För att inte tala om att låst hårdvara förhindrar konkurrens och vi behöver verkligen inte mindre av den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Misclick

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Det är exakt samma sak. PC världen har i princip 2 high end GPU kort just nu. Vad gör du när nästa generation kommer? Förbjuda nuvarande? Förbjuda nya? Om du vill ha konsoler så köp konsoler. PC heter annorlunda för att de är en annan sak med tillhörande fordelar och nackdelar.

PS: För att inte tala om att låst hårdvara förhindrar konkurrens och vi behöver verkligen inte mindre av den.

Skickades från m.sweclockers.com

Syftar du på t.ex. GTX 980? Det kortet kostar ju mellan 5-6000 kr. Vilket i stort sett bara entusiasterna har råd med. Spelutvecklarna satsar mest på mellanklassen... eller det system som majoriteten av användarna har, så att så många som möjligt kan spela spelet.

Man kunde ju tro att det vore en simpel sak att fixa till grafikinställningar i ett spel så det fungerar på alla de olika systemen... med bara lite lägre grafisk kvalité beroende på system. Men det har vi ju sett på senare tid att det inte är.

Sedan så får man ju lägga till alla olika konfigurationer av mjukvara också...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Då har du tänkt fel. Det sista vi behöver är förenkling. PC har alltid handlat om valmöjligheter och inte om inlåsta konsoler. Speciellt om vi kan bli av med windows som börjar röra sig åt NSA edition med kraftiga steg.

När det gäller SPEL så JO det behöver vi ABSOLUT.

Inte för att man egentligen kan göra någon rättvis jämförelse mellan PC och SPELkonsoler. Ska man jämföra dem så får man fokusera på spelen i det här sammanhanget och bortse från allt annat de klarar.

Många skaffar ju en PC enbart för att spela spel. De bryr sig inte om ordbehandlare, internetbanker eller facebook.

Antalet spel till PC idag som verkligen är optimerade och finputsade är väl lätträknade... kan just nu inte komma på ett enda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Så sjukt otaggad inför det här *gäsp*

MS värsta taliban. Tänk att i Chalet OS (linux dist) så kan man ha Windows ikoner. Det måste väl locka även dig?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Så sjukt otaggad inför det här *gäsp*

Med tanke på att du var naivt taggad inför Windows 8:s release, samt, releasen av Windows 8.x saknar dina åsikter egentlig relevans även i den här frågan (till skillnad från mina välbalanserade inlägg).

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Ja eller? Hur mycket jag än önskar att så var fallet så är ju Microsoft ohotad än så länge, tyvärr tror jag dessutom att det är så fallet kommer förbli.

Har väldigt svårt att se en framtid för detta, då jag anser att det inte tillför något, å andra sidan hade jag sagt desamma om surfplattor för några år sedan 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, på vilket sätt skulle Valve vara i en position att skrämma Microsoft? Detta är ju produkten av att Microsoft skrämde Valve.

Jag ser också gärna konkurrens men kan inte se att Valve skulle göra det. Precis som du ser jag inte poängen med Steam Machines. Jag spelar hellre på en riktig speldator där jag har mus och tangentbord som så många spel är skapta för, en skärm som garanterat håller de krav jag har för spel (inte samma som jag har för film), osv. Ska jag köpa en spelkonsol så ska det inte vara för att spela exakt samma spel jag redan har utan för att komma åt nya. Soffspelande är väl dock populärare i allmänhet än hos mig, men ändå verkar konsolernas framgång avta. Önskan av att kunna köra Linux på heltid är nog förpassat till en obetydlig minoritet, annars skulle man redan sett mer utveckling åt det hållet från speltillverkare.

Jag ser inga problem för mig med att de börjar konkurrera med detta, men jag ser tyvärr inte nog med framgång för att jag ska tro att jag ska få någon nytta av det heller.

Vad gäller Steam och liknande skulle jag gärna se att någon kom med en speldistributionstjänst som tjänade pengar på annat än att ta en del av kakan från utvecklarna. Sådan distribution känns som något man borde kunna komma förbi i framtiden. Microsofts move som skrämde Valve lär dock inte ha varit någon lösning då MS garanterat hade gjort samma sak och tagit en liknande andel på försäljningen. Jag skulle i alla fall hellre betala alla mina pengar till de som faktiskt skapar spelet, och måste någon nu ta en procent får det hellre vara någon som faktiskt finansierar tillverkningen (dvs tar den ekonomiska risken när studion inte har råd själv).

Permalänk
Medlem

Lite konstigt att Bioshock Infinite inte finns med bland spelen.

2K la ut detta på twitter:

https://twitter.com/2k/status/541003305174839296

Blev en del nyheter om det och det gick att ladda hem filerna, men inte att starta spelet.

Sedan verkar det ha tagits bort och nu finns det inte med på listan över spel som är påväg till SteamOS ? märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Så sjukt otaggad inför det här *gäsp*

Hahahaha! oväntat!

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av JonatanR:

Hoppas detta gör att man kan börja lira "på riktigt" på t.ex ubuntu etc

Kan du ju redan. Bara ladda ner Steam.

Permalänk
Skrivet av carll:

Gött!
Hejja valve!
Utklassa de värdelösa consolerna nu och ta över marknaden totalt. SNÄLLA

GOG vore ju trevligare men ..

Fast helst hade de ju fått fixa 100% kompatibilitet genom wine med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Lite konstigt att Bioshock Infinite inte finns med bland spelen.

Citerar mig själv här eftersom Bioshock Infinte plötsligt dök upp och fungerar fint till SteamOS/Linux nu - trevligt!