Trådlöst nätverkskort svag signal vid TVn

Permalänk

Trådlöst nätverkskort svag signal vid TVn

Hej! Jag har nyss fått ihop byggt en liten "Media PC" åt mig som jag tänkt ha vid vår 50" Finlux TV. Till TVn har vi oxå kopplat en högtalar "stock" eller vad det heter på svenska. En Yamaha YAS-201 som också har en trådlös Bas (Högtalar stocken är trådbunden till tvns "Optic OUT" port). Yamahan har också någon slags funktion som styr tvns fjärkontrollsignaler genom stocken till tvn så den ska kunna styras med samma kontroll. Detta har ibland lite problem typ att bara en av dem reagerar på av/på knappen...
Hursomhelst så när jag väl kopplat i datorn via HDMI till tvn och lagt på den och allt funkar bra noterar jag att internet hastigheten kan vara fruktansvärt dålig. Avståndet kan inte vara problemet eftersom det är högt 10 meter och praktiskt sett inga väggar mellan datorn och routern och jag har full signal på datorn...

Jag började fundera om typ basen eller stocken eller något med TVn får frekvenserna att "krocka" på något sätt. Jag började ändra channels i routerns WiFi inställningar och ändra mode till 11n only från mixed. Jag kör nu 6 chanelln och det funkar som vanligt... Jag provade channel 1 igår men den tyckte routern inte alls om. Inga enheter (ipadar eller trådlösa datorer) kunde alls ansluta då. fick använda min stationära dator med ethernet kabel för att byta tillbaka channeln till 6... KONSTIGT!

På tal om min vanliga stationära. På den får jag runt 5mb/s ner vilket är ungefär vad jag skall ha. När jag flyttat upp den nya media PCn i mitt rum (bort från tvn) så får jag runt 4mb/s vilket är helt okej. Väldigt najs ifall det vore så vid tvn... Men vid tvn så får jag endast 1mb-2.Xmb/s.... Som högst. emellan kan det typ vara helt dött. (700kb/s eller helt enkelt inte ladda alls). Även iPadar får närmare 3mb/s ner på Wifi...
Emllanåt kan jag streama filmer från min stationära dator i rummet till den, emellan får jag knappt upp hemdelningen.... Fattar noll.

Har provar kolla om jag skulle kunna köra 5GHz wifi men varken nätverkskortet i datorn eller routern supportar det...

Datorns Specs:
1TB Seagate HDD
Asus f2a55 mobo
AMD a16-6400K APU
4GB RAM
TP-LINK 300Mbps Wireless N Adapter
Nvidia GTX 560Ti

Routern: TP-Link TL-WR741ND

Tackar!

Permalänk

Där är minst två anledningar till dålig mottagning.
1. Mottagarantennen i TV'n är felriktad i förhållande till routerns antenner. _\|/_
2. Signalutbredningen för trådlöst är sådan att genom att bara flytta TV'n 10 cm kan göra skillnad.

Man kan prova att ansluta trådlösa dongeln med en USB förlängningskabel (om sådan används).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Där är minst två anledningar till dålig mottagning.
1. Mottagarantennen i TV'n är felriktad i förhållande till routerns antenner. _\|/_
2. Signalutbredningen för trådlöst är sådan att genom att bara flytta TV'n 10 cm kan göra skillnad.

Man kan prova att ansluta trådlösa dongeln med en USB förlängningskabel (om sådan används).

Tvn är kabel så ingen antenn där inte... Kör med nätverskort. Inte USB dongel.

Permalänk
Skrivet av ironmaiden96:

Tvn är kabel så ingen antenn där inte... Kör med nätverskort. Inte USB dongel.

Du skriver väl om att Wi-Fi trådlösa mottagningen är dålig vid TVn ?
Sedan om det är TVn eller PCn som har problem med Wi-Fi förändrar inte sättet
att felsöka. Något runt TVn påverkar tydligen signalutbredningen eller störs därav.
Möjligheten flytta trådlösa antennen (USB-dongeln) i rummet kan förändra detta.
En video på nätet visade hur vågutbredningen i 3D såg ut som en våffla med 10cm
signaltoppar och dalar.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jag har också en dator vid TV:n. Men till datorn har jag riktantenn för att få tillräcklig signalstyrka. Ska jag ha en pinne på datorn så sitter den åt fel håll och routern är skymd.

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Du skriver väl om att Wi-Fi trådlösa mottagningen är dålig vid TVn ?
Sedan om det är TVn eller PCn som har problem med Wi-Fi förändrar inte sättet
att felsöka. Något runt TVn påverkar tydligen signalutbredningen eller störs därav.
Möjligheten flytta trådlösa antennen (USB-dongeln) i rummet kan förändra detta.
En video på nätet visade hur vågutbredningen i 3D såg ut som en våffla med 10cm
signaltoppar och dalar.

Altså signalen är det inget fel på. Har fulla bars. Det är hastigheten som lider. Och som jag sa så har ja ingen usb sticka eller dylikt. bara kortet innuti datorn. Routern är så pass nära att det inte borde vara något problem. fattar inte. Det är kabel tv så tvn i sig själv har heller ingen antenn. På baksidan av datorn står det ut två stycken antenner från kortet. Kan jag rikta dem på något sätt för att förbättra hastigheten? Eller?

Permalänk
Rekordmedlem

Ladda hem Inssider (versioner under 4 är gratis) skanna och posta en skärmdump.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har själv TP-link router och nätverkskort. Mitt problem var att det var svårt att få kontakt överhuvudtaget. Jag ställde in bandbredden till 20MHz och fast frekvens. Det löste problemet. Jag använde också Inssider för att välja frekvens. Vid besök på databutiken där jag köpt grejerna ville jag tipsa om mina rön. Men detta kände dom väl till.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ladda hem Inssider (versioner under 4 är gratis) skanna och posta en skärmdump.

Hade det redan installerat men visste inte riktigt hur jag skulle tolka det. De här är från en seg dag (nätet segt).

Skrivet av stigw:

Har själv TP-link router och nätverkskort. Mitt problem var att det var svårt att få kontakt överhuvudtaget. Jag ställde in bandbredden till 20MHz och fast frekvens. Det löste problemet. Jag använde också Inssider för att välja frekvens. Vid besök på databutiken där jag köpt grejerna ville jag tipsa om mina rön. Men detta kände dom väl till.

Hur gör man det? På routerns inställningar då eller? Kan du visa på en skärmdump? Inte säker på att min router har den settingen....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ironmaiden96:

Hade det redan installerat men visste inte riktigt hur jag skulle tolka det. De här är från en seg dag (nätet segt).
https://farm8.staticflickr.com/7654/16579857098_b280599a7f_o....

Hur gör man det? På routerns inställningar då eller? Kan du visa på en skärmdump? Inte säker på att min router har den settingen....

Det ser ut som du inte har några andra nät i närheten du behöver slåss med, du skulle trotts det kunna prova att använda 20MHz kanalbredd och/eller manuellt stega igenom kanalerna en i taget för att se om det är störningar från "icke wifidelar" som påverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det ser ut som du inte har några andra nät i närheten du behöver slåss med, du skulle trotts det kunna prova att använda 20MHz kanalbredd och/eller manuellt stega igenom kanalerna en i taget för att se om det är störningar från "icke wifidelar" som påverkar.

Okey! Ska göra de i moron! Tack! Hoppas de funkar. Hittade 20Mhz greijen nu

Permalänk
Medlem

Under Wireless settings kan Du välja Channel Width. Du kan välja mellan Auto, 20MHz och 40MHz. Jag fick mitt nätverk att fungera med 20MHz. Min router heter TL-WR841N. Hoppas Du har motsvarande valmöjlighet med TL-WR741ND

Permalänk
Skrivet av stigw:

Under Wireless settings kan Du välja Channel Width. Du kan välja mellan Auto, 20MHz och 40MHz. Jag fick mitt nätverk att fungera med 20MHz. Min router heter TL-WR841N. Hoppas Du har motsvarande valmöjlighet med TL-WR741ND

Hittade det och böt! Ska prova imoron!

Permalänk
Skrivet av stigw:

Under Wireless settings kan Du välja Channel Width. Du kan välja mellan Auto, 20MHz och 40MHz. Jag fick mitt nätverk att fungera med 20MHz. Min router heter TL-WR841N. Hoppas Du har motsvarande valmöjlighet med TL-WR741ND

Skrivet av mrqaffe:

Det ser ut som du inte har några andra nät i närheten du behöver slåss med, du skulle trotts det kunna prova att använda 20MHz kanalbredd och/eller manuellt stega igenom kanalerna en i taget för att se om det är störningar från "icke wifidelar" som påverkar.

Jag stegade igenom kanalerna och noterade att channel 9 20MHz funkade bäst. Lite random. Somliga kanaler funkade typ inte alls att hittas av datorn och vissa gick inte att ansluta till. Fick upp hastigheten till runt en 2400kb/s på channel 9 20Mhz vilket är bättre men fortfarande bara runt hälften av vad jag får med kabel...

Permalänk
Medlem

2,4 Mb/s är riktigt uselt. Jag har ca 50 Mb/s trådlöst och det med lågprisprylar. Men jag kör med riktantenn på alla trådlösa. Du fick ju hyfsat när Du flyttade bort HTPC:n från TV:n. Jag rekommenderar en riktantenn. Dom är inte så dyra längre.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag kopierar in mig från "posta din hastighet" tråden som jämförelse:

Det var ju lite intressant att mäta över wifi så jag postar mina siffror med och utan kabel, vore skoj om flera också gjorde det och angav hur det är mätt så man kan jämföra hur det skiljer. Har Telia 100/100 fiber.
Via kabel:

Via wifi med en länkhastughet på 150Mbit/s:

Mätt med en rätt klen liten dator, en Intel c ulv su 4100 cpu som slår i taket när man mäter, kan vara därför det bara blir 80 Mbit upp med wifi.

Och så här ser det ut med inssider, lika ensam i etern som dig.

Du måste ha problem med nån hårdvara eller lokala störningar, det är skumt att du inte ens kunde ansluta på alla kanaler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag kopierar in mig från "posta din hastighet" tråden som jämförelse:

Det var ju lite intressant att mäta över wifi så jag postar mina siffror med och utan kabel, vore skoj om flera också gjorde det och angav hur det är mätt så man kan jämföra hur det skiljer. Har Telia 100/100 fiber.
Via kabel:
http://ladda-upp.se/files/2015/b139858.jpg

Via wifi med en länkhastughet på 150Mbit/s:
http://ladda-upp.se/files/2015/b139861.jpg

Mätt med en rätt klen liten dator, en Intel c ulv su 4100 cpu som slår i taket när man mäter, kan vara därför det bara blir 80 Mbit upp med wifi.

Och så här ser det ut med inssider, lika ensam i etern som dig.
http://ladda-upp.se/files/2015/b140258.png

Du måste ha problem med nån hårdvara eller lokala störningar, det är skumt att du inte ens kunde ansluta på alla kanaler.

Skrivet av stigw:

2,4 Mb/s är riktigt uselt. Jag har ca 50 Mb/s trådlöst och det med lågprisprylar. Men jag kör med riktantenn på alla trådlösa. Du fick ju hyfsat när Du flyttade bort HTPC:n från TV:n. Jag rekommenderar en riktantenn. Dom är inte så dyra längre.

Ja det måste nästan vara några störningar. jätte konstigt. Hursomhelst har jag fått upp dett rejält nu.

Och det var så här jag gjorde det

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ironmaiden96:

Ja det måste nästan vara några störningar. jätte konstigt. Hursomhelst har jag fått upp dett rejält nu.

https://farm9.staticflickr.com/8745/16567869767_48f7ce597d_o....

Och det var så här jag gjorde det

https://farm9.staticflickr.com/8706/16773981061_c70483d63d_o....

Ska det där föreställa nån typ av "cantenna" ?
Det kanske är ferritkärnan som påverkar kan du skifta mot en kabel utan ferrit ? Det kan också vara lådan som skärmar, att prova med andantena en bit från lådan hade nog varit bra.
Hur påverkar det om du vrider lådan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ska det där föreställa nån typ av "cantenna" ?
Det kanske är ferritkärnan som påverkar kan du skifta mot en kabel utan ferrit ? Det kan också vara lådan som skärmar, att prova med andantena en bit från lådan hade nog varit bra.
Hur påverkar det om du vrider lådan ?

De ska nog vara någon hemma gjord cantenna Har ingen aning om vad ferritkärna eller vad du menar med de... Andantena? Haha Att vrida på lådan har inte påverkat något innan jag gjorde ölburken åtminstone. men antar att så länge burkmaterialet är på motsatt sida om antennerna jämfört med routern så borde det vara likadant?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ironmaiden96:

De ska nog vara någon hemma gjord cantenna Har ingen aning om vad ferritkärna eller vad du menar med de... Andantena? Haha Att vrida på lådan har inte påverkat något innan jag gjorde ölburken åtminstone. men antar att så länge burkmaterialet är på motsatt sida om antennerna jämfört med routern så borde det vara likadant?

Antenner skulle det stå...
Ferritkärna är klumpen som sitter på elkabeln på bilden, det är ett filter för att dämpa radiostörningar men den kan kanske även påverka wifiprestandan när allt är så tätt placerat som på bilden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av ironmaiden96:

Ja det måste nästan vara några störningar. jätte konstigt. Hursomhelst har jag fått upp dett rejält nu.
... Och det var så här jag gjorde det ...

Så då förstår du vad jag menade med antennriktning !?
"1. Mottagarantennen vid TV'n är felriktad i förhållande till routerns antenner. _\|/_"

Jag antar att modemets/routerns antenner är riktade rakt upp och i så fall skall även PC'ns antenner riktas på samma sätt.
Så som PC'ns antenner nu sitter så är det svårt att ha dem rakt upp eftersom de då kommer för nära bakplåten och kanske
även i radioskugga om chassiet befinner sig emellan antennerna och modemet/routern. Om du ställer PC'ns antenner rakt ut
(vågrätt) så skall även routerns antenner riktas på det sättet och med långsidorna (ej spetsarna) mot varandra.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Så då förstår du vad jag menade med antennriktning !?
"1. Mottagarantennen vid TV'n är felriktad i förhållande till routerns antenner. _\|/_"

Jag antar att modemets/routerns antenner är riktade rakt upp och i så fall skall även PC'ns antenner riktas på samma sätt.
Så som PC'ns antenner nu sitter så är det svårt att ha dem rakt upp eftersom de då kommer för nära bakplåten och kanske
även i radioskugga om chassiet befinner sig emellan antennerna och modemet/routern. Om du ställer PC'ns antenner rakt ut
(vågrätt) så skall även routerns antenner riktas på det sättet och med långsidorna (ej spetsarna) mot varandra.

Aaah okej. Ja missförstod dig innan. Jag har routerns antenn ganska rakt upp just nu och antennerna på kortet som du ser på bilden och det funkar bra nu. Men ska tänka på dedär med långsidorna

Skrivet av mrqaffe:

Antenner skulle det stå...
Ferritkärna är klumpen som sitter på elkabeln på bilden, det är ett filter för att dämpa radiostörningar men den kan kanske även påverka wifiprestandan när allt är så tätt placerat som på bilden.

Aaah. De e HDMI kabeln men den är rätt styv så tror jag inte kan rubba den så mycket... Kan vara problemet dock eftersom när jag kört datorn i mitt rum (där det funkat jätte bra) använder jag mit alltid av DVI eftersom mina skärmar inte har HDMI...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ironmaiden96:

Aaah okej. Ja missförstod dig innan. Jag har routerns antenn ganska rakt upp just nu och antennerna på kortet som du ser på bilden och det funkar bra nu. Men ska tänka på dedär med långsidorna

Aaah. De e HDMI kabeln men den är rätt styv så tror jag inte kan rubba den så mycket... Kan vara problemet dock eftersom när jag kört datorn i mitt rum (där det funkat jätte bra) använder jag mit alltid av DVI eftersom mina skärmar inte har HDMI...

Nej du lär inte kunna flytta kärnan men prova gärna utan den kabeln, tex dvi till en monitor och kolla om det då påverkar wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.