Butik skickat varor, kräver mer pengar eller retur. Vad gäller? (Löst)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Nu syftar jag på att köparen har handlat i "ond tro". Givetvis ska avtal följas men det finns också medel att ogilla avtal däribland finns detta med att handla i ond tro.

Fast det finns absolut inget sätt de kan bevisa att köparen handlade i ond tro. Mest troligtvis så "visste" köparen att det var felsatt men kunde tro att han halkat in på en galen rea.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Som många andra skriver så har du absolut NOLL skyldighet på att varken lämna tillbaka varan eller betala mer. Har du ett kvitto där det står priset som du betalat för varan så är det denna det gäller. Oftast brukar butiker annullera ordrar som är enligt dem "fel prissatta" men inte i detta fall - då är det helt och hållet butikens fel och de får skylla sig själva för detta.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Den här tråden om något skulle kunna vara bevis att kunden handlade i "ond tro" om det över huvud taget finns något juridiskt stöd att kräva pengar när varan är betald och redan skickad.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Den här tråden om något skulle kunna vara bevis att kunden handlade i "ond tro" om det över huvud taget finns något juridiskt stöd att kräva pengar när varan är betald och redan skickad.

Hur så? Butiken och personen har slutit ett avtal och fullföljt detta genom att kunden betalat för varan, fått bekräftelsemailet och mailet om att varan skickats och har tagit emot varan som butiken skickade. Med "ond tro" menas väl att han på något sätt lurat butiken till att fullfölja köpet genom att t.ex. hacka deras nätverk och ändra priset själv eller liknande vilket jag har väldigt svårt att tro att TS gjort. Det enda TS gjorde var att köpa en vara som en butik listat som billigt. Har butiken skickat varan till TS (och även haft en hel vecka på att tänka om detta är OK pris eller inte/avbryta köpet och returnera pengarna) så är det helt och hållet deras egna fel!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

EFTER ett slutfört köp? Hur tusan kan de ha rätt till det?

För att Sveriges Rikes Lag säger att butiken har rätt till det?
Finns även diverse domar som gett butikerna rätt, och även en del som gett kunden rätt. Allt beror på ursprungligt pris, och vad varan kostade när kunden köpte varan (till fel pris). Det är en sak för domstol att reda ut om nu kunden inte betalar mellanskillnaden mellan fel pris, och det som butiken kan ge i nytt pris eller att kunden lämnar tillbaka varan/varorna.

Skrivet av benja93:

Se inlägg lite längre upp, fick de för ca 400kr när de kostade ca 2000kr annars

Det skulle kunna klassas som ett "uppenbart fel på pris" då det är över 75% avdragit på en ny sorts vara, det är skillnad om det skulle varit 75% på DDR2 minnen för att sälja ut lagret, men nu är det en ny vara på marknaden som de råkat sätta fel pris på och då är +75% att räkna som uppenbart fel i pris.

Skrivet av benja93:

Läste något intressant nu bland deras villkor:
" Vid orderläggning skickas en mottagningsbekräftelse rubricerad "Tack för din beställning" via e-post. Denna mottagningsbekräftelse utgör information om innehållet i beställningen. I samband med att ordern expedieras från **** lager, erhåller du via e-post en orderbekräftelse rubricerad ”Din order är på väg”. Bindande avtal kommer till stånd vid orderbekräftelse till kunden."
Denna orderbekräftelse har jag fått, då innebär väl det att avtalet är bindande, d.v.s. att de kan inte kräva någon "prisändring".
Läste även detta som jag måste missat lite smått tidigare:
"**** förbehåller sig rätten till ändring av samtlig information, innefattande men inte begränsat till, priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden utan föregående avisering. Sådana ändringar tillämpas dock inte på redan ingångna köpavtal.
Information och priser lämnas med reservation för tryck- och skrivfel, felaktigheter i angivna tekniska specifikationer, leverantörers prishöjningar samt för slutförsäljning."
Men som sagt borde avtalet vara fullbordat och deras rätt till ändring av pris bör väl inte gälla....?

Jo det gäller fortfarande då det är enligt Sveriges Rikes Lag som stöd, sen så är det upp till domstol att ge butiken rätt eller att ge dig rätt, och 75%+ på en ny sorts vara är ett rätt uppenbart prisfel, och du handlade då i så kallad "ond tro".

Skrivet av Icte:

Som många andra skriver så har du absolut NOLL skyldighet på att varken lämna tillbaka varan eller betala mer. Har du ett kvitto där det står priset som du betalat för varan så är det denna det gäller. Oftast brukar butiker annullera ordrar som är enligt dem "fel prissatta" men inte i detta fall - då är det helt och hållet butikens fel och de får skylla sig själva för detta.

Skrivet av blade80:

Den här tråden om något skulle kunna vara bevis att kunden handlade i "ond tro" om det över huvud taget finns något juridiskt stöd att kräva pengar när varan är betald och redan skickad.

Butiken har som sagt rätt att kräva rätt betalt, eller att få varan tillbaka då detta är ett uppenbart fel i prissättningen.
Om nu TS inte självmant betalar det butiken vill ha, eller lämnar tillbaka varan/varorna så är det upp till domstol att ta beslut i frågan om priset var "uppenbart fel" eller inte, och en nedsättning på över 75% på en vara som är sprillans ny på marknaden skulle de nog klassa som "uppenbart fel".

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av benja93:

Hej,

Det är så att jag har köpt ett par ddr4 minnen till ett ytterst (löjligt) bra pris, förmodligen p.g.a. fel prissättning på deras hemsida. Iaf beställning gjordes 2015-03-04 och de hade inte minnena i lager så skickades inte försen ca en vecka efter. Jag får sms om att jag kan hämta ordern på posten i fredags (13 mars, har inte hämtat ut den ännu). Men samma dag får jag ett mail från återförsäljaren om att de råkat satt fel pris och jag kan få de för ett "förmånligt pris" eller att jag måste skicka tillbaka det i retur.

Enligt deras hemsida står det:

"Priser och frakt
Aktuella priser på produkter lämnas på **** webbsida som uppdateras i realtid. Priserna anges i SEK och inkluderar moms.

**** äger rätt att ändra offererade priser utan föregående avisering. Mellan **** och kund gäller avtalat pris om inget annat särskilt överenskommits.

Frakt tillkommer på samtliga leveranser. Den totala fraktkostnaden beräknas vid beställning då det framgår vilka fraktsätt som är valbara samt kostnader för detta. "

Nu till frågorna...
1. Jag har redan betalt för varan, kan de verkligen kräva att jag betalar mer alt. returnerar varan?
2. Är inte en vecka mer än en rimlig tid för dem att hitta "felpriset" på min order?
3. Ordern är levererad (visst? fast jag inte hämtat ut den), äger inte jag den enligt avtalat pris redan?
4. Det står inget under deras villkor på sidan om att eventuella felpris kan förekomma (hoppas ni förstår vad jag menar :/ ), då gäller väl avtalet?

Jag börjar med att inte hänga ut företaget, det är iaf en rätt välkänd återförsäljare.

ClickOK i farten igen? Har du hämtat ut paketet så har de inget att säga till om för de precis som du har ingått ett bindande kontrakt. Om det nu har ändrats pris så kräver du pengarna tillbaka och lägger ut dem på ett annat ställe.

Skrivet av MultiMan:

Har de godkänt ordern och levererat varan har de inte längre någon rätt att begära högre pris eller kräva retur. Finns för övrigt en jättetråd i forumet om ett liknande fall gällande hårddiskar som drogs till tingsrätten. Butiken förlorade.

Det var ClickOK det. Minns det fallet ganska rejält. Folk hade beställt hårddiskar till vad ClickOK påstod var "fel pris".. och försökte chockhöja i efterhand. De tom. gick in på denna sida och försvarade sitt svineri. Slutade med att det togs till rätten (som du säger) och de förlorade grovt.

Skrivet av PowerNet:

Jo det har dem visst, om "priset är uppenbart fel" så har butiken rätt att kräva full betalning eller att köpet hävs.

Har de levererat varan och TS betalt för den så har de ingen rätt att kräva mer pengar nej.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

ClickOK i farten igen? Har du hämtat ut paketet så har de inget att säga till om för de precis som du har ingått ett bindande kontrakt. Om det nu har ändrats pris så kräver du pengarna tillbaka och lägger ut dem på ett annat ställe.

Det var ClickOK det. Minns det fallet ganska rejält. Folk hade beställt hårddiskar till vad ClickOK påstod var "fel pris".. och försökte chockhöja i efterhand. De tom. gick in på denna sida och försvarade sitt svineri. Slutade med att det togs till rätten (som du säger) och de förlorade grovt.

Har de levererat varan och TS betalt för den så har de ingen rätt att kräva mer pengar nej.

Inte ClickOk, utan en av de "kändare" återförsäljarna, varan är levererad till postombud och betald redan (de priset jag fick de för), nu i efterhand har jag möjlighet att köpa till ett "förmånligt pris" eller så måste jag skicka i retur enligt ett mail de skickat efter avtalet bundits (så heter det väl?). Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

För att Sveriges Rikes Lag säger att butiken har rätt till det?
Finns även diverse domar som gett butikerna rätt, och även en del som gett kunden rätt. Allt beror på ursprungligt pris, och vad varan kostade när kunden köpte varan (till fel pris). Det är en sak för domstol att reda ut om nu kunden inte betalar mellanskillnaden mellan fel pris, och det som butiken kan ge i nytt pris eller att kunden lämnar tillbaka varan/varorna.

Det skulle kunna klassas som ett "uppenbart fel på pris" då det är över 75% avdragit på en ny sorts vara, det är skillnad om det skulle varit 75% på DDR2 minnen för att sälja ut lagret, men nu är det en ny vara på marknaden som de råkat sätta fel pris på och då är +75% att räkna som uppenbart fel i pris.

Jo det gäller fortfarande då det är enligt Sveriges Rikes Lag som stöd, sen så är det upp till domstol att ge butiken rätt eller att ge dig rätt, och 75%+ på en ny sorts vara är ett rätt uppenbart prisfel, och du handlade då i så kallad "ond tro".

Butiken har som sagt rätt att kräva rätt betalt, eller att få varan tillbaka då detta är ett uppenbart fel i prissättningen.
Om nu TS inte självmant betalar det butiken vill ha, eller lämnar tillbaka varan/varorna så är det upp till domstol att ta beslut i frågan om priset var "uppenbart fel" eller inte, och en nedsättning på över 75% på en vara som är sprillans ny på marknaden skulle de nog klassa som "uppenbart fel".

Vet inte riktigt var du får dina påstående från att dom har rätt enligt svensk lag att kräva mer betalning?

Du kan ju läsa här vad tingsrätten ansåg i det fallet som behandlades där.
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article16518663.ab

Lite utdrag som visar motsatsen vad du säger.

Enligt domen från Göteborgs tingsrätt ska det enligt företaget ha handlat om ett tekniskt fel som gjorde att priset för de beställda varorna har angetts i ett för lågt belopp – priset skulle egentligen ha varit tio gånger så högt som det Åge betalade.

Den 1 mars kom domslutet – yrkandet från ClickOK ogillas av Göteborgs tingsrätt. I domen hänvisar tingsrätten till avtalslagen – företaget är bundet till det angivna priset

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Har de levererat varan och TS betalt för den så har de ingen rätt att kräva mer pengar nej.

Enligt lag så har butiken rätt att ändra priset, om det varit "uppenbart fel pris" och en sänkning från 2000 kr till 400 kr på en produkt som är ny på marknaden är över 75% nedsatt, och det kan gå under "uppenbart fel pris" och då har köparen handlat i så kallad "ond tro" att denne borde ha sett att priset varit oskäligt lågt och då reagerat på det.

Skrivet av benja93:

Inte ClickOk, utan en av de "kändare" återförsäljarna, varan är levererad till postombud och betald redan (de priset jag fick de för), nu i efterhand har jag möjlighet att köpa till ett "förmånligt pris" eller så måste jag skicka i retur enligt ett mail de skickat efter avtalet bundits (så heter det väl?). Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu :S

Du kan alltså säga att det är Dustin / Dustin Home då vi alla redan vet det.
Skicka ett mail till Dustin / Dustin Home så ska du se att de kan lösa detta på bästa sätt, annars ta kontakt med deras representant direkt på forumet och uppge ordernummer/ RMA nummer (om du skapat ett RMA ärende) så kan de kolla upp det och hjälpa dig.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av benja93:

Inte ClickOk, utan en av de "kändare" återförsäljarna, varan är levererad till postombud och betald redan (de priset jag fick de för), nu i efterhand har jag möjlighet att köpa till ett "förmånligt pris" eller så måste jag skicka i retur enligt ett mail de skickat efter avtalet bundits (så heter det väl?). Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu :S

Hämta ut varan och skicka länken till Aftonbladet..

Det är inte så att det är Sveriges bästa datorbutik som är i farten (igen)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Enligt lag så har butiken rätt att ändra priset, om det varit "uppenbart fel pris" och en sänkning från 2000 kr till 400 kr på en produkt som är ny på marknaden är över 75% nedsatt, och det kan gå under "uppenbart fel pris" och då har köparen handlat i så kallad "ond tro" att denne borde ha sett att priset varit oskäligt lågt och då reagerat på det.

Du kan alltså säga att det är Dustin / Dustin Home då vi alla redan vet det.
Skicka ett mail till Dustin / Dustin Home så ska du se att de kan lösa detta på bästa sätt, annars ta kontakt med deras representant direkt på forumet och uppge ordernummer/ RMA nummer (om du skapat ett RMA ärende) så kan de kolla upp det och hjälpa dig.

Då följer alltså inte Göteborgs tingsrätt svenska lag menar du?
Eftersom priset var 90% lägre i det fallet dom avgjorde till kunds fördel.

Börjar nästan misstänka du jobbar på det företaget som det gäller här eftersom du verkar försvara företaget med näbbar och klor..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Enligt lag så har butiken rätt att ändra priset, om det varit "uppenbart fel pris" och en sänkning från 2000 kr till 400 kr på en produkt som är ny på marknaden är över 75% nedsatt, och det kan gå under "uppenbart fel pris" och då har köparen handlat i så kallad "ond tro" att denne borde ha sett att priset varit oskäligt lågt och då reagerat på det.

Ja i fallet med ClickOK så handlade det ju verkligen om "uppenbart fel pris". Men det åtalet ogillades som sagt. Med hänvisning till "avtalslagen".

Vart är detta "stöd av lagen" som du påstår?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Då följer alltså inte Göteborgs tingsrätt svenska lag menar du?
Eftersom priset var 90% lägre i det fallet dom avgjorde till kunds fördel.

Börjar nästan misstänka du jobbar på det företaget som det gäller här eftersom du verkar försvara företaget med näbbar och klor..

Tingsrätterna består av "vanliga" privatpersoner utan någon juridisk utbildning, och ClickOK valde att inte dra ärendet vidare så vi vet inte hur deras ärende hade sett ut i högre instans där det är kunnigt/utbildade jurister som sköter hanteringen.

Och en domstol kan döma på ett sätt, och en annan på ett helt annat sätt det är det som skiljer och det är "mänskliga faktorn" att olika personer tycker olika, och hanterar därefter ärenden olika.

Det är inget försvar med näbbar och klor, utan vad som butiken/säljaren rent lagligt kan kräva i samband med köpet, och enligt lagen så kan butiken/säljaren kräva full betalning eller att köpet hävs, eller så går ärendena till domstol om inte kunden/företaget kan "göra upp" mellan sig (ex mellan kund och kundservice, eller kund och kundombudsman eller liknande).

Det är väldigt få ärenden som går till domstol för att de inte har kunna lösts mellan kund och företag direkt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Tingsrätterna består av "vanliga" privatpersoner utan någon juridisk utbildning, och ClickOK valde att inte dra ärendet vidare så vi vet inte hur deras ärende hade sett ut i högre instans där det är kunnigt/utbildade jurister som sköter hanteringen.

Får man fråga vad det är för "vanliga privatpersoner" som du tror sitter och dömer tvistemål?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det är väldigt få ärenden som går till domstol för att de inte har kunna lösts mellan kund och företag direkt.

Det är kanske skillnad om företaget ser felet innan dom skickar prylarna och annulerar köpet.
Men har dom tagit pengarna och skickat ut varan så ser väl verkligheten lite annorlunda ut.. då har ju företaget ingått ett avtal med kunden.
Har dom dessutom haft en flertalet dagar på sig att annulera köpet och inte gjort det, så är det väl som det är.
Antar att det är då gungorna och karusellerna kommer in i bilden

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

För att Sveriges Rikes Lag säger att butiken har rätt till det?
Finns även diverse domar som gett butikerna rätt, och även en del som gett kunden rätt.

Om det nu är så, HÄNVISA då för att hjälpa TS. Annars är det du säger bara meningslöst. Jag har svårt att se hur butiken skulle få rätt i det här.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Tingsrätterna består av "vanliga" privatpersoner utan någon juridisk utbildning, och ClickOK valde att inte dra ärendet vidare så vi vet inte hur deras ärende hade sett ut i högre instans där det är kunnigt/utbildade jurister som sköter hanteringen.

Och en domstol kan döma på ett sätt, och en annan på ett helt annat sätt det är det som skiljer och det är "mänskliga faktorn" att olika personer tycker olika, och hanterar därefter ärenden olika.

Det är inget försvar med näbbar och klor, utan vad som butiken/säljaren rent lagligt kan kräva i samband med köpet, och enligt lagen så kan butiken/säljaren kräva full betalning eller att köpet hävs, eller så går ärendena till domstol om inte kunden/företaget kan "göra upp" mellan sig (ex mellan kund och kundservice, eller kund och kundombudsman eller liknande).

Det är väldigt få ärenden som går till domstol för att de inte har kunna lösts mellan kund och företag direkt.

Ja det är nästan rätt, rättens ordförande är jurist.

Sen har ju enligt TS den aktuella butiken detta i sina vilkor.
Vid orderläggning skickas en mottagningsbekräftelse rubricerad "Tack för din beställning" via e-post. Denna mottagningsbekräftelse utgör information om innehållet i beställningen. I samband med att ordern expedieras från **** lager, erhåller du via e-post en orderbekräftelse rubricerad ”Din order är på väg”. Bindande avtal kommer till stånd vid orderbekräftelse till kunden.

Avtalet är bindande i båda riktningar vilket innebär att dom har accepterat priset när dom skickade denna.
Hade dom ändrat innan denna skickades hade det varit en annan sak.

Jag (och troligen fler) uppfattar det som du försvarar butiken med näbbar och klor eftersom du inte presenterar någon form av källfakta kring dina påstående utan mer bara pushar på saker i försök att skrämma.
Intressant också att du inte förneka någon koppling till aktuellt företag

Edit:

Att inte click.ok valde att gå vidare beror säkert på att deras jurister rekommenderade att inte göra det eftersom dom ana att utslaget skulle bli detsamma i högre instans.

Permalänk
Medlem

Fattade du när du beställde att priset var fel? Isåfall, skicka tillbaka. Kan du med handen på hjärtat säga att du hade ingen aning om att priset var felaktigt vid beställning så kan det kanske vara värt att dra det vidare. Men med tanke på din formulering i första posten så verkar du ha förstått att priset var felaktigt, alltså handlade du inte i god tro, oavsett om folk hävdar att andra produkter sänkts si och så mycket i pris hit och dit på andra sidor.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Tingsrätterna består av "vanliga" privatpersoner utan någon juridisk utbildning, och ClickOK valde att inte dra ärendet vidare så vi vet inte hur deras ärende hade sett ut i högre instans där det är kunnigt/utbildade jurister som sköter hanteringen.

Och en domstol kan döma på ett sätt, och en annan på ett helt annat sätt det är det som skiljer och det är "mänskliga faktorn" att olika personer tycker olika, och hanterar därefter ärenden olika.

Det är inget försvar med näbbar och klor, utan vad som butiken/säljaren rent lagligt kan kräva i samband med köpet, och enligt lagen så kan butiken/säljaren kräva full betalning eller att köpet hävs, eller så går ärendena till domstol om inte kunden/företaget kan "göra upp" mellan sig (ex mellan kund och kundservice, eller kund och kundombudsman eller liknande).

Det är väldigt få ärenden som går till domstol för att de inte har kunna lösts mellan kund och företag direkt.

Du står alltså över tingssrättens domar, jisses.

Tror jag litar mer på tingsrätten än "en på internet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Enligt lag så har butiken rätt att ändra priset, om det varit "uppenbart fel pris" och en sänkning från 2000 kr till 400 kr på en produkt som är ny på marknaden är över 75% nedsatt, och det kan gå under "uppenbart fel pris" och då har köparen handlat i så kallad "ond tro" att denne borde ha sett att priset varit oskäligt lågt och då reagerat på det.

Du kan alltså säga att det är Dustin / Dustin Home då vi alla redan vet det.
Skicka ett mail till Dustin / Dustin Home så ska du se att de kan lösa detta på bästa sätt, annars ta kontakt med deras representant direkt på forumet och uppge ordernummer/ RMA nummer (om du skapat ett RMA ärende) så kan de kolla upp det och hjälpa dig.

Hur vet du att det är Dustin?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Du står alltså över tingssrättens domar, jisses.
Tror jag litar mer på tingsrätten än "en på internet"

Eh sa jag det? Ne precis. Olika tingsrätter dömer olika, för att de som sitter där inte är utbildade i dessa frågor egentligen (förutom 1 person) resterande är bara "vanligt" svensson folk.

Skrivet av wounds:

Hur vet du att det är Dustin?

För att alla meningar TS klistrar in stämmer överens med Dustin´s villkor till punkt och pricka.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Finns det inte domar där butiken fått rätt då? Visst har väl det hänt, och då känns det ju inte så långsökt att butiken skulle få rätt i det här fallet. Jag har ännu inte kollat upp rättsfall själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Hur vet du att det är Dustin?

Är det inte ganska uppenbart?
Sättet att argumentera och alla påstående utan källfakta.

Permalänk

Jag skulle ALDRIG skicka tillbaka en vara som butiken sålt "färdigt". Är som sagt skillnad om den inte hunnit levererats och betalt osv.
Men nu är varan betald o levererad osv

Det är ju som att man går in på Elgiganten butik, köper en vara. Betalar i kassa, går ut och sen kommer odm springandes efter en timme och skriker om att du ska betala mer för dom gjort fel... Man skulle bara skratta åt dom då
Men däremot om dom skulle säga i kassan att priset blivit fel. Ja visst, då är det inte mycket att göra, fel kan det bli.
Men när både parter har accepterat och godkänt köpet så är det ju färdigt efter det.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Enligt lag så har butiken rätt att ändra priset, om det varit "uppenbart fel pris" och en sänkning från 2000 kr till 400 kr på en produkt som är ny på marknaden är över 75% nedsatt, och det kan gå under "uppenbart fel pris" och då har köparen handlat i så kallad "ond tro" att denne borde ha sett att priset varit oskäligt lågt och då reagerat på det.

Ja du säger det. Att 400 skulle vara uppenbart fel pris. Men vad får du det ifrån? Är det en känsla DU har?

Det är möjligt att det finns en lag som säger att även ingångna avtal kan förändras i efterhand om priset varit tillräckligt fel och köparen handlade i ond tro. Men då uppskattar jag att skillnaden måste vara så tokbortom all rimlighet.

Säg att han skulle köpt det för 30:-. Då ställer jag mig eventuellt på butikens sida.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Eh sa jag det? Ne precis. Olika tingsrätter dömer olika, för att de som sitter där inte är utbildade i dessa frågor egentligen (förutom 1 person) resterande är bara "vanligt" svensson folk.

För att alla meningar TS klistrar in stämmer överens med Dustin´s villkor till punkt och pricka.

Mmmmhmmm.....

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av benja93:

Inte ClickOk, utan en av de "kändare" återförsäljarna, varan är levererad till postombud och betald redan (de priset jag fick de för), nu i efterhand har jag möjlighet att köpa till ett "förmånligt pris" eller så måste jag skicka i retur enligt ett mail de skickat efter avtalet bundits (så heter det väl?). Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu :S

Det bästa du kan göra är att hämta varan från postombudet och kontakta konsumentverket. Du har all rätt att behålla varan då du och Dustin/Dustin Home ingått i ett bindande avtal där du fått bekräftelse på ditt köp samt att varan skickats. Du har även all rätt att INTE betala eller skicka tillbaka varan också eftersom du har köpt den och inte stulit den.

Skrivet av PowerNet:

För att Sveriges Rikes Lag säger att butiken har rätt till det?
Finns även diverse domar som gett butikerna rätt, och även en del som gett kunden rätt. Allt beror på ursprungligt pris, och vad varan kostade när kunden köpte varan (till fel pris). Det är en sak för domstol att reda ut om nu kunden inte betalar mellanskillnaden mellan fel pris, och det som butiken kan ge i nytt pris eller att kunden lämnar tillbaka varan/varorna.

Det skulle kunna klassas som ett "uppenbart fel på pris" då det är över 75% avdragit på en ny sorts vara, det är skillnad om det skulle varit 75% på DDR2 minnen för att sälja ut lagret, men nu är det en ny vara på marknaden som de råkat sätta fel pris på och då är +75% att räkna som uppenbart fel i pris.

Jo det gäller fortfarande då det är enligt Sveriges Rikes Lag som stöd, sen så är det upp till domstol att ge butiken rätt eller att ge dig rätt, och 75%+ på en ny sorts vara är ett rätt uppenbart prisfel, och du handlade då i så kallad "ond tro".

Butiken har som sagt rätt att kräva rätt betalt, eller att få varan tillbaka då detta är ett uppenbart fel i prissättningen.
Om nu TS inte självmant betalar det butiken vill ha, eller lämnar tillbaka varan/varorna så är det upp till domstol att ta beslut i frågan om priset var "uppenbart fel" eller inte, och en nedsättning på över 75% på en vara som är sprillans ny på marknaden skulle de nog klassa som "uppenbart fel".

75% av inköpspriset eller ej, även om RAM-minnena såldes för 1 kr så kan de ej kräva mer pengar i efterhand. Butiken gjorde fel och de hade en HEL vecka på sig att avbryta köpet eller inte alls skicka iväg produkten. Felet ligger troligen i en av deras medarbetare som packat ner varan som TS köpte och skickat iväg den, och då har företaget gjort FEL. Detta är likväl som någon annan skrev i tråden, om du går till en fysisk affär och köper en produkt för deras utsatta pris och de ringer på klockan dagen efter och ber om mer pengar för att priset var felaktigt. Ingen vettig människa kommer betala extra för att man redan har ingått i ett avtal om att personen får denna vara för det priset som butiken ville ha. Det finns ingen lag som tvingar dig att betala mer för en produkt bara för att en affär säger att produkten är fel prissatt. Har du stulit produkten eller manipulerat priset, då är det en helt annan sak ja.

EDIT: Uppenbart fel eller ej, går detta i domstol så kommer TS ändå att vinna just på grund av att tiden som gått mellan köp och försändelse av varan är lång nog för att butiken skulle inse felet och avbryta köpet.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Hade lätt plockat ut den ur posten och kontaktat konsumentverket för att se om du gör något fel med säkerhet. För enligt mig borde dem ge detta som "good will" då det faktiskt är dem som gör ett fel. Ser inte varför 75% rea på ett par ram-minnen ska vara så otroligt när ddr4 är runt hörnet. Är inte så att det var 99% rea, man har juh sett sjuka erbjudanden på nätet så hade inte lämnat tillbaka det innan jag kontaktat konsumentverket.

Kan juh alltid gälla andra lagar på nätet och det är därför jag hade kollat med konsumentverket

Praktexempel. Så det vissa tycker är att denna har fel pris ?
https://www.dustinhome.se/product/5010815054/wireless-n-go-rt...

Är nästan 80% rea.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muli:

Ser inte varför 75% rea på ett par ram-minnen ska vara så otroligt när ddr4 är runt hörnet.

Det handlar om DDR4 minnen, så dörfär är 75%+ nedsättning rätt stor på en ny produkt, vilket alla med lite normal koll på priser borde förstå / ana när priset är så lågt på en ny produkt.
Därför kan det falla under "ond tro" då prissättningen är "uppenbart felaktig".

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Köpet är ju klappat och klart! Lite sent att försöka kräva mer pengar nu. Är väl bara att njuta av de billiga komponenterna

Visa signatur

Mvh Pappa
-
R5 3600X, MSI RTX 3070, 16GB DDR4 3200Mhz