Har nätagg inbyggt åldrande? (Beslutsångest om nytt nätagg då det inte är akut)

Permalänk
Medlem

Har nätagg inbyggt åldrande? (Beslutsångest om nytt nätagg då det inte är akut)

Nu när Inet kör rea på Fractal Design Edison M (http://www.inet.se/kampanj/2030/fractal-design-edison-m) har jag väldig lust att uppgradera det nätagg jag använt nu flitigt i de senaste 5 åren: Fractal Design Integra 500W. Enda defekten den har är att jag bytt fläkten i den då den originella dog "bara så där" (värt att nämna att fläkten jag använder nu, en chassi fläkt ifrån ett Antec 300, inte körs via en PWM utan den ligger konstant på lägsta hastigheten).

Men jag har svårt att motivera mig själv till att klicka på slutför köp, då mitt nuvarande verkar funka klockrent samt att jag lagt ut väldigt mycket pengar på datorn den senaste tiden (köpte i7an, moderkort och RAM för någon vecka sedan), men sen funderar jag:
Kan nätaggregat dö av sig själv och plocka med sig andra delar?

Isf vore det ju väldigt värt att köpa ett nytt innan det händer men ah jag vet inte, vad tycker ni? Borde jag passa på eller vänta tills mitt nuvarande dör helt? (if it ain't broke don't fix it)

Tänkte ta 650W modellen isf. Verkar ju vara lovande agg då de tydligen är byggda av Seasonic (som jag förstått ska vara bra), 80+ Gold, 5 års garanti, och är modulärt.

Chassi: Fractal Design Integra R2/R3 (köpte begagnat)
Moderkort: GA-Z97P-D3
Processor: i7 4770k @ 4.2GHz (1.200 Vcore)
RAM: 2x4GB DDR3 1600MHz
GPU: R9 280 DirectCU II TOP
1 ssd, 2 mekaniska hdd, 120mm radiator, 4x 120mm fläktar

Har gjort trådar förut där folk rekommenderar att jag bör uppgradera det (1 och 2) men jag har ändå så svårt att övertyga mig att jag behöver ett nu.

fixade titeln, la till en sak, ändrade en sak
Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Rekordmedlem

Kondensatorerna torkar, hur fort det går beror på kvalitet, last och temp, finns det en fläkt så slits lagren, i övrigt är det inget som slits.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kondensatorerna torkar, hur fort det går beror på kvalitet, last och temp, finns det en fläkt så slits lagren, i övrigt är det inget som slits.

Lite av ett stickspår men en sak jag funderat över är huruvida de även torkar och degenererar fast agget är passivt och ej i bruk. Gissar ja men kanske inte i samma omfattning?

Visa signatur

Dator: | Chassi: Fractal Design Define R4 | CPU: Intel i7 8700K | MB: ASUS PRIME Z370-A | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz DDR4 | GPU: Gigabyte GeForce Zotac RTX 3080 Trinity OC 10gb | Ljudkort: M-TRACK HUB/Asus Xonar Essence STX II | OS: Windows 10 64-bit | Bootdrive: Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 | PSU: EVGA Supernova G2 1300W | CPU kylning:Noctua NH-D15 chromax.black | Monitor: samsung c49rg90 | Hörlurar: HIFIMAN HE-400I/STAX SR-L300 | Högtalare: ADAM AUDIO T7V

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av J.son:

Lite av ett stickspår men en sak jag funderat över är huruvida de även torkar och degenererar fast agget är passivt och ej i bruk. Gissar ja men kanske inte i samma omfattning?

Ja de åldras konstant, bara farten som skiljer, tempen gör tex enorm skillnad och det finns tabeller för det hos kondensatortillverkarna om det är standarddelar, är det nån specifik del kanske datan är hemlig.
Men lagrar man en nätdel i rumstemp eller kallare är nog åldringen närmast försumbar.
http://www.elna.co.jp/en/capacitor/alumi/trust/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Nu när Inet kör rea på Fractal Design Edison M (http://www.inet.se/kampanj/2030/fractal-design-edison-m) har jag väldig lust att uppgradera det nätagg jag använt nu flitigt i de senaste 5 åren: Fractal Design Integra 500W. Enda defekten den har är att jag bytt fläkten i den då den originella dog "bara så där" (värt att nämna att fläkten jag använder nu, en chassi fläkt ifrån ett Antec 300, inte körs via en PWM utan den ligger konstant på lägsta hastigheten).

Men jag har svårt att motivera mig själv till att klicka på slutför köp, då mitt nuvarande verkar funka klockrent samt att jag lagt ut väldigt mycket pengar på datorn den senaste tiden (köpte i7an, moderkort och RAM för någon vecka sedan), men sen funderar jag:
Kan nätaggregat dö av sig själv och plocka med sig andra delar?

Isf vore det ju väldigt värt att köpa ett nytt innan det händer men ah jag vet inte, vad tycker ni? Borde jag passa på eller vänta tills mitt nuvarande dör helt? (if it ain't broke don't fix it)

Tänkte ta 650W modellen isf. Verkar ju vara lovande agg då de tydligen är byggda av Seasonic (som jag förstått ska vara bra), 80+ Gold, 5 års garanti, och är modulärt.

Chassi: Fractal Design Integra R2/R3 (köpte begagnat)
Moderkort: GA-Z97P-D3
Processor: i7 4770k @ 4.2GHz (1.200 Vcore)
RAM: 2x4GB DDR3 1600MHz
GPU: R9 280 DirectCU II TOP
1 ssd, 2 mekaniska hdd, 120mm radiator, 4x 120mm fläktar

Har gjort trådar förut där folk rekommenderar att jag bör uppgradera det (1 och 2) men jag har ändå så svårt att övertyga mig att jag behöver ett nu.

Jag brukar alltid byta med ett intervall.. Har haft 3 datorer där nätaggen gått.. Tagit med sig rubbet (i stort sätt)
Så vågar inte ha äldre än 4-5år gamla agg.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mrqaffe:

Kondensatorerna torkar, hur fort det går beror på kvalitet, last och temp, finns det en fläkt så slits lagren, i övrigt är det inget som slits.

Skrivet av J.son:

Lite av ett stickspår men en sak jag funderat över är huruvida de även torkar och degenererar fast agget är passivt och ej i bruk. Gissar ja men kanske inte i samma omfattning?

Skrivet av mrqaffe:

Ja de åldras konstant, bara farten som skiljer, tempen gör tex enorm skillnad och det finns tabeller för det hos kondensatortillverkarna om det är standarddelar, är det nån specifik del kanske datan är hemlig.
Men lagrar man en nätdel i rumstemp eller kallare är nog åldringen närmast försumbar.
http://www.elna.co.jp/en/capacitor/alumi/trust/

Elektrolytkondensatorerna torkar, normalt sett är endast X & Y-kondensatorerna av elektrolyttyp i kvalitetsagg då det egentligen endast finns elektrolyter att välja på när man behöver väldigt hög kapacitans i förhållande till volym.
Det är egentligen direkt anslutet till temperaturen som kondensatorerna befinner sig i. Går att söka på och få specade datablad från tillverkarna, normalt får man för 25 °C samt för en högre driftstemperatur. Att gå från 60 °C till 80 °C (på en 85 °C max kondensator) kommer minska tiden det tar att torka ut kondensatorerna till mellan hälften till en fjärdedel av tiden som vid 60 °C. (Påhittade siffror men fortfarande åt rätt håll)

De sista graderna gör enorm skillnad helt enkelt. Annars kan man väl kanske räkna på runt 4-5år på ett kvalitetsagg på en dator som är mycket i bruk. Sedan blir det för många variabler att börja kunna sia något klokt. Uttorkningshastigheten i rumstemperatur (20-25 °C) är försumbar. Moderna elektrolytkondensatorer håller mellan 10-20år om de är bra kvalité. Finns elektrolytkondensatorer från 80-talet som fortfarande går att använda om det kniper. Absolut inget man ska försöka satsa på dock, finns på tok för stor komponentsvariation.

Personligen:
Byt mellan 3-7år beroende på nätaggskvalité och hur mycket du har misshandlat nätagget.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Givetvis åldras det å som tidigare nämmst så är det framför allt kondensatorena speciellt budget

Jag rekommendera köper alltid 105 c japanska och kullagrad fläkt inte så kul när fläkten dör å man inte vet om det då har man budget kondningar och nätagget lyckas leva vidare utan fläkt för du inte har så stor belastning går kondensatorena ner fort. Vilket medger att nätaggregat börja skicka skitig ström till komponenterna innan det dör

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

5 år gammalt budget agg som ts har hade jag sålt lagt undan som felsökning och köpt nytt kvalitets agg

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dragone:

Jag brukar alltid byta med ett intervall.. Har haft 3 datorer där nätaggen gått.. Tagit med sig rubbet (i stort sätt)
Så vågar inte ha äldre än 4-5år gamla agg.

Vad har det varit för agg dock?
Det enda nätagget jag varit med om som har kraschat har varit för en polare som köpte ett begagnat Corsair VX 550W som hade brukats i 6 år (Normal användning) och det tog ett halvår sen så dog den på det sätet att datorn vägrade starta från sleep mode och när man sedan försökte starta datorn så blinkade power LED och ingen signal till skärmen kom fram.

Väldigt odramatiskt
Sen kanske det beror lite på hur nätagg "dör" antar jag.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Elektrolytkondensatorerna torkar, normalt sett är endast X & Y-kondensatorerna av elektrolyttyp i kvalitetsagg då det egentligen endast finns elektrolyter att välja på när man behöver väldigt hög kapacitans i förhållande till volym.

Så är det nog inte, för det första är ju detta common mode filter steget på AC sidan (ej lämpligt för vanliga elektrolyter), och så får speciellt Y-kondensatorerna inte ha hög kapacitans, finns strikta gränser för det för att begränsa storleken på strömmen som uppstår t.ex. när nätagget är kopplat till ojordat uttag. Elektrolyter används åtminstone i voltage doubler steget om sådant finns (för när nätagg med switch mellan 120V och 230V) och för glättning här och där, bl.a. i "switching" steget. För X och Y kondensatorer används främst (plast?)film och keramiska.

Permalänk
Medlem

Okej, känner mig ganska övertygad nu. Den är inte riktigt 5 år ännu men blir det till sommaren, och då det var ett budget agg (kostade 499) så kan man ju anta att något lär ge vika.

Vad tycker ni om Edison aggen då? Kostar annars 1099 (650W) så det borde ju vara ganska bra kvalité?

EDIT: Enligt http://www.techpowerup.com/reviews/Fractal_Design/Edison_M_65... så är fläkten relativt högljud, vilket kanske är ett problem för mig. Å andra sidan börjar ju mitt R9 280 också att låta när jag spelar, så kanske inte lär märka det iaf?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Proffsmobbare

http://www.corsair.com/en-us/blog/2013/december/power-supply-...

Intressant läsning för att förstå hur åldrande påverkas av olika faktorer, främst värme.

Permalänk
Medlem

Beställde Edison agget. Upptäckte att min dator har ett konstigt fel där efter jag klickat på Shut down i Windows (8.1) och datorn slocknat (Power LED slutar lysa helt enkelt och allt blir tyst) så går den igång igen av sig själv efter typ 1 sek typ 3/10 gånger (inte alltid alltså).

Vet inte om det är nätaggs relaterat, men ah.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P