Copyswede-dokumentär på Kickstarter

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Läser du artikeln så... "I en insamling på Kickstarter hoppas Daniel Bramme få ihop 280 000 kronor"

Han skämtar över sättet dom formaterar siffror på i den svenska översättningen av kickstarter.
Kommatecken som tusentalsavgränsare i engelskan blir istället ett decimaltecken i svenskan.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jo, det är exakt det man gör.
Filmproduktion kräver minneskort och hårddiskar. När man köper in dessa så betalar man privatkopieringsavgiften.

Nu verkade det ju dock som filmskaparen var baserad i staterna, då blir det såklart inget sådant.

Nej, även om det är i sverige kommer det inte att behöva betala dessa avgifter. Det krävs visserligen hårddiskar mm men eftersom man inte gör det PRIVAT för egen del så blir är det inte PRIVATkopieringsavgift. Behöver de köpa dessa saker gör de det via företaget som som då är undantaget denna avgift.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Nej, även om det är i sverige kommer det inte att behöva betala dessa avgifter. Det krävs visserligen hårddiskar mm men eftersom man inte gör det PRIVAT för egen del så blir är det inte PRIVATkopieringsavgift. Behöver de köpa dessa saker gör de det via företaget som som då är undantaget denna avgift.

Det var mer än jag visste. Avgiften ligger ju inbakad i butikens priser ut, och jag har aldrig sett speciella företagspriser" på sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

Läser du artikeln så... "I en insamling på Kickstarter hoppas Daniel Bramme få ihop 280 000 kronor"

Tror du missade min sarkasm. Det är Kickstarter som har varit väldigt slarviga i översättningen till svenska.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Lustigt troll som precis skapade sig ett Kickstarter-konto för att kommentera kampanjen

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Det var mer än jag visste. Avgiften ligger ju inbakad i butikens priser ut, och jag har aldrig sett speciella företagspriser" på sådant.

Det krävs en särskild ansökan för att få dispens, och de flesta företag som säljer orkar inte bry sig om att hantera sådana dispenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jaha, då har man gett en slant till projektet.

Dagens situation här är ju helt galen så fram med mer info och ljus på detta är ju enda chansen att påverka.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Copyswedes privata tull/skatt på lagringsmedia är knasig och det vore bra om frågan blir belyst. Men varför ska man lita på den här Daniel Bramme?

"We have nothing against copyright..." och "Daniel comes from the music video industry but changed focus after a couple of years towards feature films and the production and financial side of film making" kan man bl.a. läsa på själva kickstartersidan.

Det här kan lika gärna vara en listig PR-kampanj av Copyswede för att förbättra deras eget ryckte och samtidigt få godtrogna människor att finansiera kalaset, det är väl lite så de arbetar generellt.

Permalänk
Medlem

stoppacopyswede.se har uppmärksammat projektet och hänvisar både till kickstarter och hit

Detta kom i ett mail.

Citat:

Hej,

Skulle du vilja se en seriös och oberoende granskning av
CopySwede?

Det vill vi! Det är dags för Copyswede att besvara folkets frågor
på FOLKETS villkor och inte genom tillrättalagda intervjuer och
pressreleaser.

Därför kommer vi att stötta projektet på Kickstarter och det kan
du också göra. Varje krona gör skillnad och är ett steg i rätt
riktning.

https://www.kickstarter.com/projects/danielbramme/copygate

Dokumentären har redan fått uppmärksamhet i media, prata gärna
med vänner och bekanta så att vi ännu mer spridning och
draghjälp.

http://www.sweclockers.com/nyhet/20203-copyswede-dokumentar-p...

Gammelmedia tar inte i den här frågan, det vet vi sedan tidigare.
SVT och andra mediabolag sitter i samma båt som CopySwede, de är
själva förmånstagare och kommer aldrig att ställa de svåra
frågorna eller framföra någon relevant kritik.

Det är upp till oss att lyfta det här och nu har vi chansen, gå
in och lämna ditt stöd till projektet.

Tack!

Mvh,

Petter Sehlin,
Samordnare för uppropet Stoppa Copyswede

ps. Uppropet Stoppa CopySwede är inte delaktiga i produktionen av
dokumentären men vill uppmuntra till en oberoende granskning av
organisationen CopySwede. Vi är övertygade om att allt ljus på
frågan är ett steg i rätt riktning. ds.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att dom inte kommer nå sitt mål. Över 65 tusen behöver dom få in inom 6 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MicroTorrent:

Det ser ut som att dom inte kommer nå sitt mål. Över 65 tusen behöver dom få in inom 6 dagar.

5 dagar kvar nu och ca 50 tusen kvar.
Jag hoppas fortfarande att dom ska nå sitt mål.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

5 dagar kvar nu och ca 50 tusen kvar.
Jag hoppas fortfarande att dom ska nå sitt mål.

4 dagar, 35k kvar. Det verkar helt klart möjligt.

Det räcker att alla som backat lägger 30kr till så går det igenom. Jag har iofs redan höjt en gång och andra har gjort samma sak, men ändå.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

YES!