Uppgradering av grafikkort och monitor?

Permalänk
Medlem

Uppgradering av grafikkort och monitor?

Hej vänner!

Jag är en flitig gamer som lägger mycket tid framför min datorskärm och känner mig sugen på att uppgradera både mitt kort och till en snabbare skärm och jag skulle vilja ha lite hjälp/tips på vad som borde flyta bra till mina komponenter då jag inte riktigt litar på min egen instinkt här. Gärna i lite olika prisklasser.
Jag söker ett fetare kort som stödjer en skärm på 144hz och en schysst skärm på 144hz.

Lirar allt från: dota2, BF3, ACU, Dayz, CSg.

-------------------------
Idag ser det ut såhär:

GIGABYTE Z97X-Gaming 3, NVIDIA GeForce GTX 580, 16gb Corsair vengence DDR3 SDRAM, Intel Core i7-4790K, 750w corsair nätagg, ASUS VE278 monitor

Permalänk
Medlem

Ska du lira 144Hz i höga inställningar krävs riktiga high end saker.

290 är det billigaste jag skulle rekommendera.
290x lite starkare än 290 även om den kanske inte är lika prisvärd.
Gtx 970 går även om jag inte rekommenderar den (3.5GB vram i en värld där nu 4GB är normen).
Gtx 980 Rätt stark men dyr
295x2 Dyr (däremot förvånande prisvärd) men även väldigt väldigt stark. Alternativt 2x 290 men de kostar ungefär lika. 295x2 går för 7kkr. (Slår titan z)
Titan X Extremt kraftfullt men alldeles för dyr för din användning.
2x gtx 980 Riktigt kraftfullt men även vansinnigt dyrt.

Sorterade i prisordning. Som sagt, 144hz kräver 140% (240% utav ursprungsvärdet) mer än 60hz vid samma upplösning och inställningar. Kortlösningarna ovan är sorterade baserat på pris. Du kan såklart skaffa skit kort och lira högre frekvens (om kortet har stöd) men förvänta dig inte några vackra upplevelser.

EDIT:
Även 2 way CFX 280/280x bör gå i beräkningskraft med marginal men du har inte specificerat upplösning och då kanske 3GB är lite? Vet ej vilken upplösning vi snackar.

EDIT2: Har du budget (7kkr) så tror jag ditt bästa alternativ är 295x2. 750W kan vara lite lite för det men bör gå, förvänta dig ingen överklockning med power ökning bara.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för att du tog dig tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pany:

Tack så mycket för att du tog dig tid!

Några frågor?

Finns många CFX/SLI lösningar även, problemet är då framtidssäkerheten med lite VRAM om du inte skaffar kort med 4GB vram. Vilken upplösning var det vi snackar om även? 1080p bör 3GB räcka, högre så är 4GB minimum. (4GB är även såklart mer framtidssäkert på 1080p men ej lika mycket krav).

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Kom på en sak även, VARNING. Ditt nätaggregat kanske inte klarar av 295x2. Det har rätt udda ström krav! Vet ej vad du har mer än 750W.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Är egentligen bara prylbög och sugen på uppgrade i förhoppning på att få se lite skillnad. Dota2, Diablo och bf3 spelas mest. Är det värt med en 144hz monitor då? kommer jag att känna mycket skillnad? Eller ska man till och med kika på en ips panel?
Har kikat på 970 och 980.

Permalänk
Medlem

Håller även på med concept art i photoshop på en wacom. Men det flyter utmärkt. Stora frågan är ips eller 144hz? Hur långsamma är ips paneler jämfört med en 60hz som jag har idag? Och hur stor skillnad skulle jag känna i spel på en 144hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pany:

Är egentligen bara prylbög och sugen på uppgrade i förhoppning på att få se lite skillnad. Dota2, Diablo och bf3 spelas mest. Är det värt med en 144hz monitor då? kommer jag att känna mycket skillnad? Eller ska man till och med kika på en ips panel?
Har kikat på 970 och 980.

Spelar du som en sport eller uppskattar flyt så är 144hz guld. Det ger dig en tävlings fördel och så. Spelar du däremot för nöje och gillar se vackra bilder så är IPS att föredra men bättre färger. Finns 144hz ips men de kostar en del. Gtx 970 är ett bra val om du kan leva med 3.5GB vram men gtx 980 är väldigt prisad i prestanda per krona. Du gör bättre att köpa 2st 290 enligt mig (både billigare och mer kraft). Mycket mer prestanda och samma mängd vram. Gtx 980 är väldigt dyr imo. även om den är väldigt energieffektiv. För 700kr mer även får du 295x2 som krossar gtx 980 som om det vore ett skämt. Självklart vet jag inte som jag sa tidigare om din PSU klarar 295x2 men om den gör det så är det ett bättre val än gtx 980.

I din situation skulle nog 290 cfx vara det mest prisvärda för 144hz spelande. för 60hz 1080p så räcker ett 290. 290 cfx kostar cirka 5kkr. 6kkr om du vill ha en bättre kylare och inte väntar på rea.

Även, i prestanda (jag vet att gtx 970 har nästan samma kärn prestanda men jag räknar 3.5GB som underlägset)
290x > gtx 970

Vill framför allt veta vad du har för nätaggregat.

144hz vs 60hz är en stor diskussion men korta svaret är ja. Du kommer känna ett mycket större flyt däremot så är frågan om det är värt det med 140% mer gpu prestanda för samma bildkvalitét.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pany:

Håller även på med concept art i photoshop på en wacom. Men det flyter utmärkt. Stora frågan är ips eller 144hz? Hur långsamma är ips paneler jämfört med en 60hz som jag har idag? Och hur stor skillnad skulle jag känna i spel på en 144hz?

IPS panelerna är 60hz oftast, däremot är latensen lite större. Inga större problem däremot om du inte är elit nivå. Dem har "skugg" problem däremot, men det får du undersöka själv vad jag menar. (För mycket att skriva)

Håller du på med proffessionel konst så är IPS väldigt viktigt. Visserligen kan TN paneler ha bra färgåtergivning, om du sitter perfekt. Låter som egentligen för dig hade en 1440p 60hz IPS panel varit intressantast. Riktigt hög upplöst och fin bild, även om inte bildfrekvensen är på topp.

EDIT: Råkade trycka på skicka.... Fortsättning:
1440p ger dig även mycket mer skärm utrymme vid arbete så du får plats med mer saker när du arbetar på skärmen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Öppnade för att kika, jag var helt ute och cyklade ha ha!
det sitter en: CFT-750-14CS i burken.

Permalänk
Medlem

Då blir det nog helt klart en 144hz, men väger fortfarande mellan din lösning med 290x2 eller ett billigare 970. Vad behöver jag för psu? Efter att ha sett mina specs, vad skulle du göra för att datorn ska flyta lite bättre för bästa möjliga peng?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pany:

Öppnade för att kika, jag var helt ute och cyklade ha ha!
det sitter en: CFT-750-14CS i burken.

Det var lite begränsande. Stryk många sli/cfx lösningar iaf, även 295x2. Du har 2st 6pin PCIe uttag och rätt så låg amp per lina. Skulle skaffa en 290/290x om jag var du. Du kan alltid vänta till 390x men det kommer kosta en del troligen. Har däremot inte tid att dubbelkolla just nu. Tror däremot det kommer fungera att använda 2st 6pin istället för 6+8. Gtx 970/980 har däremot bara 2st 6pin som intag.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Okej, tack så jättemycket för tips och råd och att du ens tog dig tid.

Ha en fortsatt trevlig kväll!

Mvh/ Timmy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pany:

Då blir det nog helt klart en 144hz, men väger fortfarande mellan din lösning med 290x2 eller ett billigare 970. Vad behöver jag för psu? Efter att ha sett mina specs, vad skulle du göra för att datorn ska flyta lite bättre för bästa möjliga peng?

Alltså 290 presterar som ett 970 ungefär. Så 2st 290 ger mycket mer prestanda än 970. Saken är däremot att ditt PSU inte klarar 2 st 290 som jag sa tidigare (som du inte såg pga jag skicka det inte direkt). Du kan skaffa ny PSU men frågan är hur mycket dyrare det blir då. Är din PSU gammal kanske det är dags ändå att byta? Vet ej hur gammalt det är. Såg bara att det inte var 80+ klassat så troligen inte det nyaste.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

En snabb fråga bara angående 2 skärmar. Sitter med dubbla just nu, min asus som jag skrev och en benq GL2450 som är en riktig skräp skärm men den fungerar som secondery. Problemet är att när jag drar över tex arbetsrutor så fastnar bilden på min secondary och flyter inte alls fint. Är det för att det är en skräp monitor eller för att jag har nån felinställning?

Permalänk
Medlem

Min psu är det ända som inte är uppgraderat på datorn från att jag köpte den från komplett typ 2011. Kan det vara värt att byta direkt i vilket fall? innan jag ens köper nytt kort och monitor? Kan datorn flyta bättre med komponenterna som sitter + ett nytt nätagg. Den låter som att den ska lyfta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pany:

En snabb fråga bara angående 2 skärmar. Sitter med dubbla just nu, min asus som jag skrev och en benq GL2450 som är en riktig skräp skärm men den fungerar som secondery. Problemet är att när jag drar över tex arbetsrutor så fastnar bilden på min secondary och flyter inte alls fint. Är det för att det är en skräp monitor eller för att jag har nån felinställning?

Kolla uppdatterings frekvensen i dina inställningar. Om jag förstår med vad du menar av "fastna" så gissar jag oflyt, som om du körde 24hz.

Skrivet av Pany:

Min psu är det ända som inte är uppgraderat på datorn från att jag köpte den från komplett typ 2011. Kan det vara värt att byta direkt i vilket fall? innan jag ens köper nytt kort och monitor? Kan datorn flyta bättre med komponenterna som sitter + ett nytt nätagg. Den låter som att den ska lyfta.

PSU påverkar inte stock prestanda (prestanda utan överklockning.) Det påverkar överklocknings potential, stöd för mer elkrävande saker, strömförbrukning men framför allt komponent säkerhet. Ett dåligt nätaggregat kan skada komponenter. Äldre nätaggregat förlorar även effektivitet (andel slösad el) med åren. Ljudnivån är även en faktor som har blivit allt mer populär på senare tid. 4 år på ett nätaggregat är en hyffsad lång tid och den bör närma sig slutet på sin livstid. Vet däremot inte hur kvalitén är på just ditt nätaggregat men köpte du ett komplett paket så är det nog lägsta och billigaste. Dem populärsta nätaggregaten idag är väll EVGA G2, alla seasonic och corsairs HX/AX serier om du vill ha högkvalité. Då finns ofta semi passiv kylning vilket gör att när det inte belastas så stängs fläkten av.

Sättet det kan skada är ström spikar, saknad utav skydd mot åsknedslag etc. Riktigt tråkigt om hela ens dator går sönder pga nätaggregatet. Är personligen tveksam till om du bör uppgradera. Visserligen kan du lira ordentlig CFX/(även SLI men de är ofta inte lika prisvärda) lösning som är galet prisvärt. Två stycken 290's t.ex. Problemet är såklart att det kostar med nya saker. Ett bra kvalités nätaggregat för CFX/SLI + överklockning kan gå på 1000 till 1500kr, finns även såklart mycket mer än så som t.ex. det nätaggregatet jag lirar, AX1500i men du har nog inget behov för ett sådant.

Däremot så är fortfarande två stycken 290 eller tom. 290x och ett nytt nätaggregat ändå mer värt en ett gtx 980. Är däremot ljudnivå det viktigaste i livet för dig så har gtx 980 EVGA ACX2.0 eller vad det nu heter utmärkt ljudnivå. 290/290x's tri-x kylare är riktigt bra men inte lika tyst, särskilt i CFX. Men, du får riktigt bra prestanda med CFX lösningen i spel som kan utnyttja det. Idag är däremot CFX/SLI stödet riktigt bra och har själv inte upplevt några problem alls med det.

Sedan har såklart CFX/SLI stutters ibland, men jag har personligen inte upplevt några problem med det. Jag lirar däremot på 1080p@60hz vilket är lite löjligt för min GPU kraft. 295x2 är trots allt världens snabbaste grafikkort (inte kärna utan kort). Detta gäller även medräknat titan x. Kan visserligen anses orättvisst att jämföra två kärnor mot en men om man räknar ett kort som en enhet är det kungen.

Gtx 580's största problem idag är dess knapra VRAM och gränsfalliga beräkningskraft. Anser personligen att 1.5GB VRAM är på tok för lite för dagens topp titlar. Självklart så om du kan klara dig tills 390x släpps så kommer du kunna få ett helt galet kort, däremot till en troligen dyr prislapp. Inte lika dyr som titan x men fortfarande dyr. 295x2 förväntas däremot fortfarande vara kung tills antingen ett kort med 2st titan x kärnor släpps eller gtx 990 eller 395x2 (teoretiskt namn).

I din sits hade jag undersökt noggrannare om nätaggregatet och om det inte är högkvalités, bytt och skaffat något som stödjer 2 way 290 cfx eller 2 way cfx 290x, alternativt 295x2 men det är inte alla nätaggregat som pallar det pga sina höga amp per lina krav. Både 290 och 290x går ständigt på reor nu för tiden även. Dem bästa är däremot dem med tri-x kylare eller tri-x vapor (ännu bättre men dyrare). Finns även 8GB versioner utav 290x men har svårt att se en situation där du behöver det, speciellt om dx12 ska stödja delat vram. Beräkningskraften kommer troligen tag slut innan VRAM'et så länge du inte planerar 3 eller 4 290x kort.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen. Ska kika lite vad jag känner att jag vill lägga ner på kort, nätagg och skärm så ska vi se vart jag hamnar. Kommer jag på fler frågor kommer jag att skriva till dig personligen om det är okej. Återigen, tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

För just de spelen du spela kan det vara onödigt spendera massa på grafkkortet.
För dota, CS och diablo kommer ett 290 klara 144fps, BF3 lär du ligga på +100fps om du sätter ned inställningarna lite.
Med dayz lär du kanske få lite problem men jag tror det är mer begränsat av CPUn är grafikkortet.
Sen om du inte är nöjd med prestandan från ett 290 kan man ju köpa ett till

Permalänk

Har du mycket pengar att spendera så recenserades en IPS 144hz-skärm här på Swec nyligen: Acer XB270HU Predator.