AMD Freesync fortfarande utan drivrutiner

Permalänk
Melding Plague

AMD Freesync fortfarande utan drivrutiner

Trots löftet om en fullskalig lansering den 19 mars lyser drivrutinerna för AMD Freesync med sin frånvaro. Enligt AMD är mjukvaran fortfarande inte redo för rampljuset.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Edit: Släppta nu! (scrolla ner lite.)
Undrar om det är någon skillnad på denna 15.3-betan och 15.3.1-betan som har funnits nerladdningsbar nästan hela dagen (bland annat längre ner i mitt inlägg.)

- - - - - - - - - - - -

Lite dåligt av AMD faktiskt. Sen måste vi med Crossfire vänta ytterligare innan dom släpper en drivrutin som har stöd för både CF och Freesync.

För den som inte kan vänta finns press-betan(Catalyst 15.3.1 Beta) här, själv väntar jag på WHQL-versionen.
Förhoppningsvis släpps den ikväll...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Var det ett sista minuten fel man hittade tro? Väldigt massa förseningar på allt möjligt av alla möjliga företag på sistone...

Permalänk
Inaktiv

Se om man får skicka tillbaka BenQ XL2730Z skärmen om inget händer.

Permalänk
Medlem

Bättre att dom gör det rätt från början och inte gör som tidigare grafikkortslanseringar.

Om något inte vet, så har i minst två generationer drivers varit rätt bugga första månaderna och ännu värre längre tillbaks i tiden.

Men har blivit mycket bättre 7000 serien led rätt länge med Flash buggen. 200 serien var inte helt förskonad (men löstes fort).

Så bättre dom släpper en så stabil dom kan, så det funkar bra. Har ju varit rätt många betor i januari och framåt (vad jag hört).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Var det ett sista minuten fel man hittade tro? Väldigt massa förseningar på allt möjligt av alla möjliga företag på sistone...

Folk är väl otåliga och allt ska släppas så fort det går ju

Skrivet av Decimal:

Den kommer

Bättre dom gör en bra drivrutin än att folk klagar på buggar hit och dit.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Folk är väl otåliga och allt ska släppas så fort det går ju

Den kommer

Bättre dom gör en bra drivrutin än att folk klagar på buggar hit och dit.

Nja, är väl helt ok att försena om det verkligen behövs, men om man inte är säker så ska man inte säga ett specifikt datum (t.ex som R* har gjort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nja, är väl helt ok att försena om det verkligen behövs, men om man inte är säker så ska man inte säga ett specifikt datum (t.ex som R* har gjort).

Tyvärr är AMD inte bra på varken PR eller datum tyvärr Får hoppas dom bättrar sig på denna punkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Folk är så otåliga nu för tiden, allt ska vara nu nu NU och är det inte det så skriker man till skyarna.

Har ofta sett det på tex. Swedroid.se forumet. Om vi tex. säger att Samsung går ut med att de ska uppdatera till sin senaste lur till Android 5.1 senast den 31 Mars, och den dyker upp 1 minut efter midatt 1:a April istället, så säger folk att de aldrig ska köpa Samsung igen, det är skandal och man måste få häva sitt köp av luren.

Jag ser hellre att ett företag aldrig skulle gå ut med några datum utan att de säger att det är klart när det är klar helt enkelt.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gambit_2K:

Folk är så otåliga nu för tiden, allt ska vara nu nu NU och är det inte det så skriker man till skyarna.

Har ofta sett det på tex. Swedroid.se forumet. Om vi tex. säger att Samsung går ut med att de ska uppdatera till sin senaste kur till Android 5.1 senast den 31 Mars, och den dyker upp 1 minut efter midatt 1:a April istället, så säger folk att de allt aldrig köper Samsung igen, det är skandal och man måste få häva sitt köp av luren.

JAg ser hellre att ett företag aldrig skulle gå ut med några datum utan att de säger att det är klart när det är klar helt enkelt.

Det där är ju en trademark av Blizzard - 'soon'.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att dom lägger på ett kol i AMD verkstaden

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Säger bara Valve-Time! Väntar fortfarande på HL2-EP3.

Permalänk
Medlem

AMD och drivrutiner, man förvånas aldrig

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 Plus - CPU: Core i7 12600k - Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Ja, ring nu direkt. Det är ju trots allt nästan en hel dag sent!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

AMD och drivrutiner, man förvånas aldrig

Inte över Nvidia och deras drivrutiner heller: https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=nvidia+drivers+problem ("bara" 7 810 000 resultat på Google)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Inte över Nvidia och deras drivrutiner heller: https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=nvidia+drivers+problem ("bara" 7 810 000 resultat på Google)

En sökning på AMD drivers problem gav ungefär 10 900 000 reslutat, inte för att det säger så mycket men rätt komiskt att ditt eget argument sa emot dig själv.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Haha en google sökning, låt mig fortsätta på det spåret då.

10 500 000 resultat på Google
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=amd+drivers+problem

Men det är inte allt, NVIDIA säljer 3 gånger så många diskreta kort.
http://www.guru3d.com/news-story/nvidia-76-amd-24-gpu-marketshare-q4-2014.html

Så för att normalisera google resultat till marknadsandelar så får vi att AMD har i runda slängar 4 gånger så många google problem resultat jämfört med NVIDIA.

EDIT: För skojs skulle ville jag se hur det såg ut för AMD och linux för AMD då de har varit så nonchalanta på linux sidan.

8 910 000 för NVIDIA
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=nvidia+drivers+problem+li...

240 000 000 (lol! haha)
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=AMD+drivers+problem+linux

Jag vet, detta ska inte tas seriöst. Men kul ändå haha

Permalänk

Ska ni på fullaste allvar starta en drivrutins tråd här ännu en gång?

Både AMD och Nvidia har problem med det. Däremot kan man undra vad AMD håller på med just nu när det saknas drivrutiner till något de precis har lanserat.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ska ni på fullaste allvar starta en drivrutins tråd här ännu en gång?

Både AMD och Nvidia har problem med det. Däremot kan man undra vad AMD håller på med just nu när det saknas drivrutiner till något de precis har lanserat.

EDIT: Misstag av mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

En sökning på AMD drivers problem gav ungefär 10 900 000 reslutat, inte för att det säger så mycket men rätt komiskt att ditt eget argument sa emot dig själv.

Ingen avsikt att krydda på detta intetsägande sätt att mäta hur bra drivrutiner är men nvidia säljer även mer grafikkort. Så det borde vara fler sökresultat för nvidia.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Du introducerade NVIDIA in i tråden.

Vad snackar du om? Detta är mitt första inlägg i tråden. Blanda inte ihop mig med andra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Vad snackar du om? Detta är mitt första inlägg i tråden. Blanda inte ihop mig med andra.

Whoops sorry, blandade ihop dig med Viceroy då jag bara såg AMD loggan ^^

Permalänk
Avstängd

Går man ut med ett datum ska det fasiken släppas på det datumet också. Men är väl med regel än undantag att skjuta upp saker och ting...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Haha en google sökning, låt mig fortsätta på det spåret då.

10 500 000 resultat på Google
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=amd+drivers+problem

Men det är inte allt, NVIDIA säljer 3 gånger så många diskreta kort.
http://www.guru3d.com/news-story/nvidia-76-amd-24-gpu-marketshare-q4-2014.html

Så för att normalisera google resultat till marknadsandelar så får vi att AMD har i runda slängar 4 gånger så många google problem resultat jämfört med NVIDIA.

EDIT: För skojs skulle ville jag se hur det såg ut för AMD och linux för AMD då de har varit så nonchalanta på linux sidan.

8 910 000 för NVIDIA
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=nvidia+drivers+problem+li...

240 000 000 (lol! haha)
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=AMD+drivers+problem+linux

Jag vet, detta ska inte tas seriöst. Men kul ändå haha

Nu leker du med siffrorna. Nvidia sålde tre gånger fler separata grafikkort Q4 2014, när de precis lanserat 900-serien och AMD inte lanserat något på länge. Dessutom så kan man ju också ha drivrutinsproblem med iGPU:er, och räknar man med dem så var det rätt så jämnt mellan AMD och Nvidia även Q4 2014.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Whoops sorry, blandade ihop dig med Viceroy då jag bara såg AMD loggan ^^

Det gör inget jag misstänkte nästan det. Lite trist att det alltid ska balla ur så fort det snackas drivrutiner bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Nu leker du med siffrorna. Nvidia sålde tre gånger fler separata grafikkort Q4 2014, när de precis lanserat 900-serien och AMD inte lanserat något på länge. Dessutom så kan man ju också ha drivrutinsproblem med iGPU:er, och räknar man med dem så var det rätt så jämnt mellan AMD och Nvidia även Q4 2014.

Jo jag är medveten om det, det var inte en vetenskaplig undersökning från min sida. Det var endast en respons som fortsatte på samma spår/nivå som det jag svarade på. Självklart har du rätt i det du säger då det finns betydligt fler variabler att ta i hänsyn om man vill ha en riktig bild över läget, vilket inte var fallet denna gång.

Permalänk
Medlem

Konstigt att skärmar har kommit men inga drivrutiner. Skulle inte rekommendera att köpa Freesync skärmar tills drivrutiner finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Konstigt att skärmar har kommit men inga drivrutiner. Skulle inte rekommendera att köpa Freesync skärmar tills drivrutiner finns.

Komplett har 45 dagars öppet köp och fri returfrakt - jag är inte orolig.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Nä framförallt med tanke på att det som ryktats om länge från skärmtillverkare att det finns problem & även sas varför det är försenat att det inte är tillräckligt stabilt än så länge.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Man får hoppas att dom lägger på ett kol i AMD verkstaden

Dom kan ju alltid bränna ner den(verkstaden)

Visa signatur

Arne Berg