Linux vs Windows gällande diskfragmentering.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Nu skall man väl dock inte kasta sten i glashus; det var väl inte så länge sedan upplösningsbyte i linux också var ett omfattande arbete?

Jupp, senast förra tisdagen. Sedan orkade jag inte bråka mer

(OBS Linuxnoob. Hade säkert gått att lösa mitt scenario smidigt med en terminal om jag bara visste hur)

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Folk idag är så indoktrinerade av microsoft att de tror en omstart behövs så fort man uppdaterar datorn.
Bäst var det på windows 95 där man behövde starta om för att ändra upplösning.

min Xubuntu tar typ 5 sekunder att reboota, ser inte problemet såvida ni inte snackar servers

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

min Xubuntu tar typ 5 sekunder att reboota, ser inte problemet såvida ni inte snackar servers

Men fördelen är ju att du inte behöver starta om eller få störiga påminnelse att starta om

Permalänk
Medlem

Den erfarenhet jag har när det gäller NTFS vs EXT4 och btrfs så är Linux filsystem betydligt bättre och snabbare när det gäller att räkna filer och hålla reda på kedjor. Även om man kör avancerade defragmenteringsprogram i Windows så måste man köra dessa ganska ofta och en partition i Windows blir ganska mycket fragmenterad på någon månad även om man bara lägger till filer manuellt på den. Har tom råkat ut att en avbild av en skiva blir fragmenterad även då den skrivs till för övrigt tom, nyformaterad partition, bara för att den är större än ramminnet.

Jag har en disk i NTFS med privata filer jag förde över till Linux på 4 TB. I både Windows och Linux tar det ca 20 minuter att räkna filerna i egenskaper. När jag förde över denna till btrfs så tog det 30 sekunder att räkna alla filerna. Säger en del om NTFS.

Starta om eller stänga av en Linuxdator behövs egentligen inte, förutom att du kan spara några ören på elräkningen när du sover.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Blir väl att testa Linux igen och testa hur det känns efter 6månader.
Det är nog sant att registret är rörigt snabbt utan att man gör något speciellt.
Och vet ju inte exakt vad denna seghet i Windows beror på men den finns där, även om det inte är på samma nivå som tidigare versioner som vart ju en stor skithög om man inte rensa och defragmentera konstant.

Handhavande fel, jag inte vad jag ska tycka om det. Vad gör ni som kör en installation i flera år ? Och märker ni verkligen ingen skillnad på hur responsiv systemet är efter 1-2år jämfört när det var nyformaterat ?

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Skrivet av sturmovik:

Handhavande fel, jag inte vad jag ska tycka om det. Vad gör ni som kör en installation i flera år ? Och märker ni verkligen ingen skillnad på hur responsiv systemet är jämfört när det var nyformaterat ?

Frågan är snarare vad vi INTE gör.
Men jag tror mycket att det handlar om programmen man bygger på med. Antivirus, och hårdvarutillverkares egna programvaror brukar väl vara dom största bovarna, och alla bakgrundstänster som man älskar att bli pålurad numera. Ser man inte upp med installationerna så har man både chrome, adobe reader, office osv, delvis igång i bakgrunden redan från uppstart.

Det som jag verkligen märker blir slöare med tiden är listan för "Programs and Features" i kontrollpanelen (gamla lägg till/ta bort program).

Dock inte på min HTPC, den har inte fler program installerade nu än första veckan, den är lika snabb på alla saker som vid nyinstallation.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Använder man ext4 behöver man inte defragmentera då detta är ett så kallat journalfört filsystem som håller koll på vad allt ligger. Även Mac fungerar på detta sätt.

Att det journalfört påverkar inte fragementeringsnivån. Journalen är till för att få ett stabilare filsystem. NTFS är också ett journalfört filsystem men har problem meddefragmentering.

Så här förklaras det på Wikipedia:
A journaling file system is a file system that keeps track of the changes that will be made in a journal (which is usually a circular log in a dedicated area of the file system) before committing them to the main file system. In the event of a system crash or power failure, such file systems are quicker to bring back online and less likely to become corrupted.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Frågan är snarare vad vi INTE gör.
Men jag tror mycket att det handlar om programmen man bygger på med. Antivirus, och hårdvarutillverkares egna programvaror brukar väl vara dom största bovarna, och alla bakgrundstänster som man älskar att bli pålurad numera. Ser man inte upp med installationerna så har man både chrome, adobe reader, office osv, delvis igång i bakgrunden redan från uppstart.

Det som jag verkligen märker blir slöare med tiden är listan för "Programs and Features" i kontrollpanelen (gamla lägg till/ta bort program).

Dock inte på min HTPC, den har inte fler program installerade nu än första veckan, den är lika snabb på alla saker som vid nyinstallation.

.NET 2-3-4

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jupp, senast förra tisdagen. Sedan orkade jag inte bråka mer

(OBS Linuxnoob. Hade säkert gått att lösa mitt scenario smidigt med en terminal om jag bara visste hur)

Nyckelord: `man xrandr` . `xrandr` utan växlar visar möjliga lägen.

I praktiken ska det väl rätt mycket till för att man ska behöva ändra upplösning via detta verktyg, men det är smidigt att kunna lägga det i ett skript om det skulle behövas. Jag har exempelvis använt det för att automatiskt återställa upplösningen efter att spel som körts genom Wine inte återställt upplösningen snällt; då genom ett avslutande

xrandr --output DVI-I-1 --auto

I övrigt så bör man använda sin skrivbordsmiljös verktyg. Kör man Nvidias stängda drivrutiner så är det nog än enklare att använda `nvidia-settings`, där man också har tillgång till det mesta man kan önska sig i inställningsväg (inklusive multiskärmskonfiguration). Kör man ingen skrivbordsmiljö så har man väl i någon mån valt bort just dessa miljöers hjälpverktyg, så då får man lösa det på egen hand per självförvållning .

Gällande att ändra upplösning så bör det väl vara rätt statiskt sedan LCD-skärmarnas intåg. Man sätter den till native-upplösningen (som i optimala fall kommuniceras automatiskt genom EDID), och sedan "bara fungerar det". Senast jag pillade med en `modeline` var drygt fem år sedan pga en bugg i min dåvarande skärms rapporterade EDID för 640x480. Det är en rätt udda konfigureringsgång, men det var ju bra att det åtminstone gick att trumfa skärmens rapporterade information, nu när den visade sig vara felaktig.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Varför skall han starta om när det inte behövs?

Skrivet av Barra85:

+1
Är ytterst sällan jag har startat om min linuxburk vid uppdatering/installation av mjukvara etc..
Med Windows är det snarare unikt att inte behöva starta om vid uppdatering/installation. Visst med SSD går ju omstarterna hyffsat snabbt men jäkligt irriterande ändå.

Skrivet av theailer:

Folk idag är så indoktrinerade av microsoft att de tror en omstart behövs så fort man uppdaterar datorn.
Bäst var det på windows 95 där man behövde starta om för att ändra upplösning.

Det var en jäkla massa tjat om att man ALDRIG behöver starta om Linux och det stämmer, vad jag förstått endast Kernel som kräver det och även det går att fixa på något sätt verkar det som.
MEN i Ubuntu och liknande desktop system så blir användaren frekvent ombedd att starta om datorn precis som i Windows.
Frågan är kan man jämföra dessa ovanligare Linux system med Windows?
Vad är det för distributioner ni kör som ej kräver omstarter?

Permalänk
Medlem

Kör både Debian wheezy och jessie och aldrig blivit ombedd att starta om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Det var en jäkla massa tjat om att man ALDRIG behöver starta om Linux och det stämmer, vad jag förstått endast Kernel som kräver det och även det går att fixa på något sätt verkar det som.
MEN i Ubuntu och liknande desktop system så blir användaren frekvent ombedd att starta om datorn precis som i Windows.
Frågan är kan man jämföra dessa ovanligare Linux system med Windows?
Vad är det för distributioner ni kör som ej kräver omstarter?

Jag undrar tvärtom, vad är det som kräver omstarter? Vi börjar där tycker jag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grynnan:

Det som vanligast "kukar ur" efter 6månader i windows, är registret. Brukar se ut som fan efter ett tag.
Finns en uppsjö av verktyg som är ganska bra på attt städa. Enklast städning får man via ccleaner, gör dock bara ett halvhjärtat jobb med registret.

Jäkligt bra städning, om än reklam och nerlusad installation, är auslogics.com regestry cleaner. Funkar riktigt bra, men bocka av skräp under installation.

Finns säkert en hel del andra, men ccleaner, och auslogics regestry cleaner har jag använt, och gillar.

Det där stämmer inte riktigt. Registret i sig fungerar utmärkt nästan oavsett storlek (inom rimliga gränser förstås) då det helt enkelt är en databas med inställningar sparade som strängar och siffror och är det något datorer är bra på så är det att läsa, sortera och filtrera databaser med enkla datatyper. Däremot kan förstås kassa värden i registret, eller kassa inställningar, skapa problem men det kan de ju lika gärna göra på ett OS som inte är uppbyggt på samma sätt, som OSX eller Linux. De flesta register-rensingsprogram skapar mer problem än de löser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det där stämmer inte riktigt. Registret i sig fungerar utmärkt nästan oavsett storlek (inom rimliga gränser förstås) då det helt enkelt är en databas med inställningar sparade som strängar och siffror och är det något datorer är bra på så är det att läsa, sortera och filtrera databaser med enkla datatyper. Däremot kan förstås kassa värden i registret, eller kassa inställningar, skapa problem men det kan de ju lika gärna göra på ett OS som inte är uppbyggt på samma sätt, som OSX eller Linux. De flesta register-rensingsprogram skapar mer problem än de löser.

Jag hade kollat uppstartsprogram och stängt av allt där. Deamons som snurrar från Adobe, Microsoft, Samung, HP, Ccleaner, Update Centers, Nvidia, AMD och fan och hans mormor. Ta bort skiten. Allt! (Gjorde jag på Windows åtminstone) Stäng av processer som sällan eller aldrig används. Återställ indexering då och då, Kör SSD med over provisioning på 7-10%, Spara aldrig någonsin filer på systemdisk, ha en separat storage, eller ännu hellre allt i molnet. Installera bara nödvändiga program. Jag klarade mig med Office och Photoshop samt Wow utöver Windows. Resten jag behövde fanns i operativsystemet.
Kör 64-bit OS, uppdatera bara kritiska uppdateringar. Hoppa över .net (om du inte specifikt behöver det). Det samma gäller Java, strunta i det tills något "kräver" java. Ja, det var min 5-öring ang. nedlusade/slöa Microsoft-system.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Några enkla rekommendationer att hålla ett system välmående:
* fyll aldrig en hårddisk mer än till 80% för att just motverka fragmentering.
* installera inte 200.000 olika program, utan hitta några favoriter och håll dig till dom. Download.com och liknande är till ondo.

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Jag hade kollat uppstartsprogram och stängt av allt där. Deamons som snurrar från Adobe, Microsoft, Samung, HP, Ccleaner, Update Centers, Nvidia, AMD och fan och hans mormor. Ta bort skiten. Allt! (Gjorde jag på Windows åtminstone) Stäng av processer som sällan eller aldrig används. Återställ indexering då och då, Kör SSD med over provisioning på 7-10%, Spara aldrig någonsin filer på systemdisk, ha en separat storage, eller ännu hellre allt i molnet. Installera bara nödvändiga program. Jag klarade mig med Office och Photoshop samt Wow utöver Windows. Resten jag behövde fanns i operativsystemet.
Kör 64-bit OS, uppdatera bara kritiska uppdateringar. Hoppa över .net (om du inte specifikt behöver det). Det samma gäller Java, strunta i det tills något "kräver" java. Ja, det var min 5-öring ang. nedlusade/slöa Microsoft-system.

Jag tycker inte att man ska rekommendera någon att stänga av processer som inte vet vad hen gör och om någon ber om hjälp med sådana här saker så har de inte kunskapen att veta vilka processer som kan stängas av utan problem.

Jag tycker heller inte att man ska rekommendera folk att inte spara filer (alla filer?) på systemdisken då de flesta bara har den disken. Molnet i all ära men det är bra säkerhet att även spara sina viktiga filer lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Kör både Debian wheezy och jessie och aldrig blivit ombedd att starta om.

Jag verkar inte hitta någon bra källa angående ren Debian på nätet just nu, men jag är 100% säker att Ubuntu som använder samma pakethanterare säger "restart required".

Använder du Server eller desktop version med grafiskt gränssnitt?

Skrivet av Dockland:

Jag undrar tvärtom, vad är det som kräver omstarter? Vi börjar där tycker jag.

Har lite länkar här:
http://askubuntu.com/questions/32098/why-does-ubuntu-need-to-...
http://www.zdnet.com/article/windows-update-versus-ubuntu-upd... (lite färgad men än dock).

Det verkar i allmänhet kunna krävas av säkerhetsuppdateringar är det jag fått fram hittills.

Återigen, vad kör du för system och tycker du det kan liknas vid Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Jag verkar inte hitta någon bra källa angående ren Debian på nätet just nu, men jag är 100% säker att Ubuntu som använder samma pakethanterare säger "restart required".

Har lite länkar här:
http://www.zdnet.com/article/windows-update-versus-ubuntu-upd... (lite färgad men än dock).

Det verkar i allmänhet kunna krävas av säkerhetsuppdateringar är det jag fått fram hittills.

Det där har jag inte fått upp på min Linux MInt 17.1 (som är ett Ubuntuderivat) någongång. Inte ens när jag uppdagerade kernel. Dock vet jag att kernel update inte sker förän vid reboot.
Jag kör följande (se signatur)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tycker inte att man ska rekommendera någon att stänga av processer som inte vet vad hen gör och om någon ber om hjälp med sådana här saker så har de inte kunskapen att veta vilka processer som kan stängas av utan problem.

Jag tycker heller inte att man ska rekommendera folk att inte spara filer (alla filer?) på systemdisken då de flesta bara har den disken. Molnet i all ära men det är bra säkerhet att även spara sina viktiga filer lokalt.

Nej, då får man leva med ett eventuellt slött system. Your pick.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det där har jag inte fått upp på min Linux MInt 17.1 (som är ett Ubuntuderivat) någongång. Inte ens när jag uppdagerade kernel. Dock vet jag att kernel update inte sker förän vid reboot.
Jag kör följande (se signatur)

Kan vara som så att andra paket förutom kernel också behöver reboot utan att Mint säger till? På något sätt måste vissa antagligen mer komplexa processer startas om och jag vet att i vanliga Ubuntu så startas datorn om för att starta om dessa processer. Jag håller dock med om att Linux är bättre på det här området men jag tycker inte skillnaden är så stor som flera här ville påstå. Det är konstigt att du inte behövt starta om en enda gång dock, tycker jag, för det är inte min upplevelse jag haft när jag kört det nämligen. Därför jag till en början satte mig emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Har lite länkar här:

Jag bör både server och desktop på fem datorer, aldrig fått upp en begäran om omstart. Har iofs alltid använt pakethanteraren apt-get via terminalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Kan vara som så att andra paket förutom kernel också behöver reboot utan att Mint säger till? På något sätt måste vissa antagligen mer komplexa processer startas om och jag vet att i vanliga Ubuntu så startas datorn om för att starta om dessa processer. Jag håller dock med om att Linux är bättre på det här området men jag tycker inte skillnaden är så stor som flera här ville påstå. Det är konstigt att du inte behövt starta om en enda gång dock, tycker jag, för det är inte min upplevelse jag haft när jag kört det nämligen. Därför jag till en början satte mig emot.

Ingen aning. Tror inte det behövs omstarter alls. Jo, när jag körde Windows men inget reboot required i Mint eller Fedora. Gött

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av datoriserad:

När jag följer manuella guider för att fixa saker i Ubuntu så tycker jag oftast att det står "starta om alla processer, eller hela datorn".
Så tja, det känns mest för ett snabbt vis att vara säker på att alla berörda processer startats om, men ingenting man måste göra.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Jag bör både server och desktop på fem datorer, aldrig fått upp en begäran om omstart. Har iofs alltid använt pakethanteraren apt-get via terminalen.

Ibland kör jag killx och startx, mest för att testa andra skrivbordsmiljöer, eller loggar av och på om jag känner för det. Funkar fint.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

När jag följer manuella guider för att fixa saker i Ubuntu så tycker jag oftast att det står "starta om alla processer, eller hela datorn".
Så tja, det känns mest för ett snabbt vis att vara säker på att alla berörda processer startats om, men ingenting man måste göra.

Nej. Kör någon annan dialekt, kanske är specifikt för Ubuntu (Unity)?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Har lite länkar här:

I grund och botten så är det enda som verkligen behöver startas om i någon mån i ett operativssystem är det som ligger i ring 0 men även där så går det begränsa väldigt mycket vad som de facto behöver laddas om vilket är vad ksplice som nämns i en av dina länkar gör. I övrigt så kan tekniskt sett allting laddas om i drift det är bara en fråga om att hålla reda på sin beroenden och ladda om när dessa ändras dock så är det ofta som detta ses som någon annans problem och landar därför ofta i en slentrian av vi startar om så gör vi det enkelt för oss.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Nej, då får man leva med ett eventuellt slött system. Your pick.

Kanske, men ett (eventuellt) slött system som fungerar. Ger man sig in och börjar stoppa processer och rensa i registret utan att veta vad man gör så slutar det nästan oundvikligt i instabilitet eller värre.

Permalänk
Entusiast

Jag tänker gå en hel del utanför ämnet, och bubbla på om det här med behov av omstart. Hoppas att det klargör saker och ting så att vi kan återgå till huvudämnet igen: defragmenteringsbehoven under respektive system.
Det är oerhört svårt för många att hålla sig inom ämnets ramar när man diskuterar "Linux vs. Windows ... ".

Till sak:
Det här med att "Linux aldrig behöver starta om" är inte korrekt.
Däremot var det en gång i tiden sant att Linux inte behövde starta om i lika många fall som Windows, men de dagarna är sedan länge förbi.

Allt beror på vad det som har uppdaterats.
Det finns även situationer där Windows inte behöver starta om, som en typisk Linux-distribution måste starta om. I alla fall delvist.
Vilket innebär omstart av den grafiska miljön och alla inblandade applikationer.

Ett exempel: Uppdatering drivrutiner under den grafiska miljön, såsom grafik, inmatning, utmatning med mera. Orsaken: De flesta distributionerna sitter fortfarande kvar på det urgamla X11 systemet (Xfree86 / X.org) som hängt med sedan tidigt 90-tal. (Till och med en bit in på sena 80-talen i vissa avseenden).
Windows har förnyat sitt grafiska system med jämna mellanrum. Visst har även X11 förnyats, men det är mer ett lappverk av patchar och pålägg, mer än vad det är omdesignat. Det nya Wayland är tänkt att ersätta det gamla X11 systemet, men är långt ifrån färdigt. Det tillhör ett annat ämne. Känner ni att ni vill ta upp detta så skapa en ny tråd. Jag hopapr gärna in och fyller på med information.

Windows har idag förmågan att initiera om den grafiska miljön utan behov av omstart. Man behöver inte ens starta om applikationerna.
Linux (X11) däremot, måste starta om den grafiska miljön varje gång en aktiv grafikdrivrutin uppdaterats. Detta innebär att applikationerna också måste stängas och startas om, så det är i princip en kall omstart av den grafiska miljön.

Likaså om kärnan uppdateras. Visst... Man BEHÖVER inte starta om, och helt sonika acceptera att man kör med den gamla kärnan trots uppdatering, men då behöver man inte uppdatera heller. Detta gäller både Windows såväl som Linux.

Linux behöver bara starta om tjänsterna som involverats i uppdateringen. Ja det är sant. Menen del av dessa tjänster är sammanbundna på ett sätt att man skapar en kaskadeffekt av omstart av alla underliggande/beroende tjänster. Detta gäller även Windows. Man behöver inte starta om bara för att en viss tjänst uppdaterats. Däremot så har Microsoft tagit till fasta att starta om datorn hur som helst, för att undvika problem.

Det finns även en del andra detaljerade situationer där både Linux såväl som Windows behöver omstart efter uppdatering, men jag tror att ni har förstått vinken.

Låt oss nu återgå till huvudämnet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Och även NTFS är ett s.k. journaling filsystem!

Se där. Sjukt mycket segare är det i alla fall.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Men fördelen är ju att du inte behöver starta om eller få störiga påminnelse att starta om

Sant, plus att uppdateringar tar 10 sekunder istället för 10-45 minuter.

Visa signatur