Vilken processorkylare? Åsikter och tankar efterfrågas!

Permalänk
Inaktiv

Vilken processorkylare? Åsikter och tankar efterfrågas!

Jag sitter just nu på:

MOBO:MSI Z87-G45
GPU: MSI GTX 980
CPU: Intel i5 4670k
CPUcooler: Intel stock
PSU: Be quit! 600W 80+ Bronze
RAM: 8GB 1600mhz Adata
HDD: Seagate Barracuda 1TB 7200 RPM
CASE: Taurus R2 Miditower

Chassits dimensioner: Bredd: 230mm, Djup: 510mm, 465:mm.
Chassifläktar: 3x Taurusfläktar 120mm, 2 fram 1 bak.

Nu är det dags att byta ut referenskylaren + eventuellt chassifläktarna.

MSI GTX 980 maxxar 69-70 grader med 58-60% fläktaktivitet och då hörs inte kortet över dem andra komponenterna.

Intel i5 4670k Går gärna upp till cirka 72 grader max under viss tids spelande i dem mer krävande titlarna jag spelar såsom battlefield 4, total war: Attila, The witcher 2 etc och då låter referenskylaren med råge allra högst i chassit.

Nu vill jag ha lägre temperaturer till lägre ljudnivå från processorkylaren och gärna samtidigt ha headroom för eventuell överklockning i framtiden!

Enligt inets kundsupport så ska mitt chassi kunna ta en processorkylare med 180mms höjd över moderkortet vilket exempelvis möjliggör för Noctua NH DH15 med sin höjd på 165mm över moderkort.

Processorkylare jag kollat på och övervägt att inhandla framförallt är:

Noctua DH-15
Noctua DH-14

Corsair H80i
Corsair H80i GT

Jag har inte kickat på Corsair h100i / h100igtx framförallt för att det nog skulle vara svårt att få in i mitt chassi.

Dem tester jag kollat på på bl.a. sweclockers har visat att DH15 / H80i kan leverera snarlika temperaturer där H80i verkar ha potential till lägre temperaturer men generellt ochså låta avsevärt mer, jag har dock hört att H80/H100s ljudnivå kan mitigeras med byte av fläktar.

Så jag skulle nu vara jättetacksam över lite funderingar och åsikter från mer rutinerade datorbyggare

Några konkreta frågor jag söker svar på:

Kommer Noctuas DH15/DH14s potential strypas av att jag har ett relativt trångt chassi? Kan jag isåfall Mitigera detta genom att byta ut chassifläktar?

Finns det någon anledning att spara in 100kr på att gå på DH14 ist för DH15?

Kommer ljudnivån på Corsairs H80 att kunna förändras markant genom att byta ut fläktarna på radiatorn? Isåfall vilka fläktar bör jag gå på?

Vid köp av ny processorkylare är det viktigt att även lägga pengar på något speciellt brand av kylpasta?

Mvh John

Permalänk
Medlem

Med H80 tycker jag dessa fläktar http://www.coolingstuff.se/p/827/phobya-nb-eloop-1600rpm kolla även denna video om fläkten https://www.youtube.com/watch?v=9NPiLkH88mk

Tempen kan stiga lite om du har trångt om plats med en luftkylare. Tror inte du behöver bry dig om pastan. good luck

Permalänk
Medlem

Kör på en NH-D15, du kommer inte behöva byta radiatorn på säkert tio år, fläktarna och den medföljande kylpastan är bland de bästa du kan köpa.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Inaktiv

ok så kylpastan kan man låta vara iallfall NH-D15 är ju onekligen intressant när den enligt tester verkar leverera bra temps till så låg ljudnivå. Intressant där med fläktarna axel, aldrig hört talas om men youtube reviewen var ju onekligen generös, får kika efter lite mer reviews!

Permalänk
Testpilot

Det här är en smakfråga egentligen. DH14 har ungefär samma kylförmåga som en H80i, men kostar ett par hundra mindre, du kommer även behöva byta fläktarna på vilket vattensystem du än köper då medföljande brukar låta en del.

Vattenkylning är en lyx eller om man har platsbrist. Har du plats (read: tillräckligt med kylning övrigt i chassit) för torn så tycker jag det är det vettigare alternativet, iaf ur en pris/prestanda synvinkel.

Själv köpte jag min h80i och 2st Corsair AF120 Quiet White LED för att det var snyggt mer än något annat. Kunde lika gärna lagt halva summan på torn för samma prestanda.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Entusiast

På luftkylarna har du även Thermalright och Phanteks att snegla på. Vet inte hur många år alla siter använde Thermalright Silver Arrow som referenspunkt då den första modellen var bäst på alla fronter

Permalänk
Inaktiv

Det verkar som att valet i huvudsak är kosmetiskt
Det verkar som att jag själv helt enkelt får meditera på om det är viktigt för mig hur det ser ut i chassit! blir det ett nytt chassi med fönstersida skulle ju en corsair h80i gt definitivt vara ett attraktivt val men förutsatt att den uppgraderingen inte sker verkar det som jag får mer prestanda per krona av en luftkylare, har faktiskt inte kollat på thermalright och phantek men får kika på lite reviews!

En sista grej jag undrar lite över här om det föreligger en risk att en rejäl luftkylare kommer att "tappa över" en del varmluft på grafikkortet, kanske i huvudsak med tanke på chassit ifråga, som då somsagt är Taurus r2 miditower som saknar galler i toppen och som jag förstår det är relativt slimmat jämfört med många andra entusiastchassin. Märkte ochså att den faktiskt bara kom med 1 chassi fläkt fram, 1 bak, vilket måste åtgärdas ^^

tack för alla svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon153683:

Det verkar som att valet i huvudsak är kosmetiskt
Det verkar som att jag själv helt enkelt får meditera på om det är viktigt för mig hur det ser ut i chassit! blir det ett nytt chassi med fönstersida skulle ju en corsair h80i gt definitivt vara ett attraktivt val men förutsatt att den uppgraderingen inte sker verkar det som jag får mer prestanda per krona av en luftkylare, har faktiskt inte kollat på thermalright och phantek men får kika på lite reviews!

En sista grej jag undrar lite över här om det föreligger en risk att en rejäl luftkylare kommer att "tappa över" en del varmluft på grafikkortet, kanske i huvudsak med tanke på chassit ifråga, som då somsagt är Taurus r2 miditower som saknar galler i toppen och som jag förstår det är relativt slimmat jämfört med många andra entusiastchassin. Märkte ochså att den faktiskt bara kom med 1 chassi fläkt fram, 1 bak, vilket måste åtgärdas ^^

tack för alla svar

Två fläktar i fronten och en bak är allt du kommer behöva, kanske blir chassit några grader varmare med en luftkylare men du kommer förmodligen fortfarande ha tjugo grader kvar innan du behöver tänka på att något skulle bli för varmt.

Phanteks ph-tc14pe har sålts för så lite som 350kr i höstas, köpte själv en bara för att priset var oslagbart även om jag inte har ett system att sätta den i.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM