Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus MG279Q butikslistas – IPS-panel med 144 Hz och AMD Freesync

Permalänk
Skrivet av MaloW:

Yes jag menar Gsync, vad ska jag med Adaptive-sync till?

En ny standard som alla kan använda

En artikel om det hela om du inte missat
http://www.sweclockers.com/artikel/20201-amd-freesync-i-prakt...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

En ny standard som alla kan använda

En artikel om det hela om du inte missat
http://www.sweclockers.com/artikel/20201-amd-freesync-i-prakt...

Självklart vet jag vad det är, men senast jag kollade funkar inte det på Nvidia, vilket gör det helt useless för mig.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Självklart vet jag vad det är, men senast jag kollade funkar inte det på Nvidia, vilket gör det helt useless för mig.

Detta är inte korrekt. NVidia väljer för närvarande att inte stödja standarden, men kan när de så önskar, och kommer nog att göra det när de skärmtillverkare som använder deras lösning inte längre sitter på osålda lager. Det är ingen tvekan om vilken lösning alla andra komponenttillverkare föredrar.

Permalänk
Skrivet av MaloW:

Självklart vet jag vad det är, men senast jag kollade funkar inte det på Nvidia, vilket gör det helt useless för mig.

Det kan komma http://www.sweclockers.com/nyhet/19993-nvidia-g-sync-i-barbar... och visar konsumenter att dom inte vill bli inlåsta lär Nvida fixa det på desktop med. Varför låsa sig till ett märke grafikkort?

Jag personligen är trött på alla special lösningar för att låsa in kunder (speciellt i elektronikbranschen försöker många lura in en i dåliga lösningar som bara blir dyra i slutändan).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Detta är inte korrekt. NVidia väljer för närvarande att inte stödja standarden, men kan när de så önskar, och kommer nog att göra det när de skärmtillverkare som använder deras lösning inte längre sitter på osålda lager. Det är ingen tvekan om vilken lösning alla andra komponenttillverkare föredrar.

Du säger "Detta är inte korrekt", vad är det som jag skrev som inte är korrekt, och på vilket sätt är resten av vad du skriver på nåt sätt relevant till vad jag skrev?

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Nu börjar det närma sig riktigt bra priser alltså. Skulle gärna se mer av 21:9 och Curved dock, men vet att det är på G hos många.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det kan komma http://www.sweclockers.com/nyhet/19993-nvidia-g-sync-i-barbar... och visar konsumenter att dom inte vill bli inlåsta lär Nvida fixa det på desktop med. Varför låsa sig till ett märke grafikkort?

Jag personligen är trött på alla special lösningar för att låsa in kunder (speciellt i elektronikbranschen försöker många lura in en i dåliga lösningar som bara blir dyra i slutändan).

"Det kan kanske komma i framtiden" = useless för mig. Det kan också inte komma, och det kan komma något annat som ersätter båda två. Det är idag jag som skulle vilja ha Gsync-funktionalitet, inte kanske om ett par år.

Varför låsa sig till ett märke frågar du, mitt svar är av erfarenhet och features. Jag och alla jag känner har haft extremt mycket strul i många av de spel som vi lirar med AMD kort, och har aldrig haft några problem med Nvidia kort. Innan jag hade min Nvidia kort körde jag AMD i flera år, men sen jag bytt till Nvidia och alla mina kompisar sett hur mycket bättre allt fungerar för mig än dom så har dom också bytt, och nu fungerar allt riktigt bra för dom också. Så det kommer ta lång tid för AMD att vinna tillbaka mitt förtroende, så därför kan man säga att jag är "låst" till Nvidia i ett par år framöver i alla fall då jag inte har något förtroende för AMD. Och features-wise så vinner Nvidia hårt, Shadowplay ensamt får mig att ens inte fundera på att köpa AMD förrens dom har något motsvarande, PhysX är underbart också när jag lirar ett par äldre spel som har bra stöd för det (Mirrors Edge och Sacred 2 mestadels).

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Skrivet av MaloW:

"Det kan kanske komma i framtiden" = useless för mig. Det kan också inte komma, och det kan komma något annat som ersätter båda två. Det är idag jag som skulle vilja ha Gsync-funktionalitet, inte kanske om ett par år.

Varför låsa sig till ett märke frågar du, mitt svar är av erfarenhet och features. Jag och alla jag känner har haft extremt mycket strul i många av de spel som vi lirar med AMD kort, och har aldrig haft några problem med Nvidia kort. Innan jag hade min Nvidia kort körde jag AMD i flera år, men sen jag bytt till Nvidia och alla mina kompisar sett hur mycket bättre allt fungerar för mig än dom så har dom också bytt, och nu fungerar allt riktigt bra för dom också. Så det kommer ta lång tid för AMD att vinna tillbaka mitt förtroende, så därför kan man säga att jag är "låst" till Nvidia i ett par år framöver i alla fall då jag inte har något förtroende för AMD. Och features-wise så vinner Nvidia hårt, Shadowplay ensamt får mig att ens inte fundera på att köpa AMD förrens dom har något motsvarande, PhysX är underbart också när jag lirar ett par äldre spel som har bra stöd för det (Mirrors Edge och Sacred 2 mestadels).

Tja Shadowplay funka rätt dåligt i början (kort blev brickade eller bara svart skärm).

Förstår dig, när jag valde mellan 7970 och 670. Fick betala mer för 670 egentligen, använder ingen av extra funktionerna på kortet, förutom i Mafia 2 jag fick gratis (men inte märkt av extra effekterna).

Anledning var att drivers var lite skakiga. Men två polare kör med just 7970 och där fungerar det perfekt (prestanda över 670). Idag hade jag köpt 7970, men inte lätt att veta nu när man har all information

Men en skärm har man väl längre än ett grafikkort oftast? Därför jag inte skulle köpa en skärm med låst teknik på.

Sen vet du va vilken nyhet du kommenterar?

Sen är det rätt dålig konkurrens som det är på grafikkortsmarknaden. Nvidia är fräcka nog att ofta ligga 500/1000kr över AMD oavsett segment för dom säljer ändå. 970 var ovanligt vettig satt pris på (i januari kom det fram varför).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Öh. Host. 6K kunde väl G-Sync skärmen av Acer's ha kostat.

2k extra för en teknik som nästan är identisk med Free-Sync. Slipper Tearing osv....

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MaloW:

Och features-wise så vinner Nvidia hårt, Shadowplay ensamt får mig att ens inte fundera på att köpa AMD förrens dom har något motsvarande, PhysX är underbart också när jag lirar ett par äldre spel som har bra stöd för det (Mirrors Edge och Sacred 2 mestadels).

AMD har en motsvarighet, de är bara som vanligt dåliga på att marknadsföra den. Dock vet jag inte hur bra den är, men vad jag vet är att SP är i det närmaste värdelöst om syftet är någonting annat än ren dokumentation av coola händelser. Gillade nämligen själv SP tills jag började försöka redigera mitt inspelade material: Det spelas in i variabel framerate och blir således oanvändbart.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nu kanske man måste byta ut sina 780s när 300 släpps o köpa denna skärmen.. IPS för mig är ett måste och med högre frekvens än 60hz o sync, damn

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Men en skärm har man väl längre än ett grafikkort oftast? Därför jag inte skulle köpa en skärm med låst teknik på.

Sen vet du va vilken nyhet du kommenterar?

Nja jag har nog grafikkort lika länge som skärmar, brukar köpa ett kort och sen typ 3 år senare köpa ett likadant kort till begagnat och sen köra vidare på det ett par år till.

Yes, jag vet vilken nyhet det är, men det var du som gick off-topic och började argumentera för att AMD's version är bättre än Nvidia's, jag bryr mig egentligen inte om vilken som är bättre, allt jag vet om är att det är bara en av dom som fungerar för mig.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Skrivet av Coke_Smurf:

Vore inte fel med 3x av dessa, men hur är 144Hz skärmar att använda i desktop läge? Märker man stor skillnad från 60Hz även där måntro, input någon?

Jag har alltid varit avis på Mac-skärmarna (de dyra desktop alltså) och deras ögon-behagliga flyt. Jag tyckte jag kom lite närmare det när jag skaffade min 144Hz:are. Och ja, jag jobbar mest på min dator, även om den är byggd för spel.
Nu suktar jag verkligen efter en 27" med QHD. Får dock vänta tills jag har råd med GPU som orkar dra runt den upplösningen med samma FPS som jag har idag.

BTW, är det någon som vet hur det är att spela typ BF4 i 1920x1080 på en skärm med en QHD-panel?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Skrivet av MaloW:

Nja jag har nog grafikkort lika länge som skärmar, brukar köpa ett kort och sen typ 3 år senare köpa ett likadant kort till begagnat och sen köra vidare på det ett par år till.

Yes, jag vet vilken nyhet det är, men det var du som gick off-topic och började argumentera för att AMD's version är bättre än Nvidia's, jag bryr mig egentligen inte om vilken som är bättre, allt jag vet om är att det är bara en av dom som fungerar för mig.

Sen har du detta problem (jag fixa i inlägget ovanför):

Sen är det rätt dålig konkurrens som det är på grafikkortsmarknaden. Nvidia är fräcka nog att ofta ligga 500/1000kr över AMD oavsett segment för dom säljer ändå. 970 var ovanligt vettig satt pris på (i januari kom det fram varför).
Sen vad händer om Nvidia får större makt? 2000kr prispåslag på varje kort?

Tja alla är olika, jag byter bara skärm om det är som nu en teknik som kan vara värd att satsa på.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

AMD har en motsvarighet, de är bara som vanligt dåliga på att marknadsföra den. Dock vet jag inte hur bra den är, men vad jag vet är att SP är i det närmaste värdelöst om syftet är någonting annat än ren dokumentation av coola händelser. Gillade nämligen själv SP tills jag började försöka redigera mitt inspelade material: Det spelas in i variabel framerate och blir således oanvändbart.

Intressant, hade jag inte en aning om. Är det live och går att använda som konsument eller är det inte släppt än?

SP funkar helt utmärkt för mig, absolut 0 märkbar FPS påverkan, och det går som du säger att i efterhand dokumentera coola händelser. Jag brukar normalt sätt inte spela in hela tiden, men har fångat en hel del coola grejjer som jag kunnat spara, och dessutom kunnat använda det som bevis-material i olika diskussioner och folk som bryter mot regler, tex. när man spelar WoW och raidar och någon svär på att det inte var dom som failade och stog fel, bara till att dra upp SPn och titta, och när jag spelar Arma och folk i ens lag TK'ar en, bara att spara SPn och reporta dom så blir dom bannade. Det har blivit helt ovärderligt för mig faktiskt.

Angående variabel framerate så vet jag inte riktigt vad du pratar om eller vad som är nackdelen med det, jag är inte jätteinsatt i hur videoredigering mm fungerar, men min shadowplay ger mig en helt flawless 1080p60fps 50Mbit/s inspelning som landar på runt 4GB per 10 minuter, har inte haft några problem med dom.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Du säger "Detta är inte korrekt", vad är det som jag skrev som inte är korrekt, och på vilket sätt är resten av vad du skriver på nåt sätt relevant till vad jag skrev?

Det är skillnad på "funkar inte" och "väljer att inte stödja". Det är självklart att skärmtillverkare som t.ex. Asus eller Eizo föredrar en standard som dels inte kostar dem något, och dels går att sälja till alla konsumenter oavsett om deras grafik drivs av intel. AMD eller nVidia. Konsumenterna är inte de enda med åsikter i frågan. Därmed är det rimligt att anta stt nVidia kommer att stödja det öppna alternativet inom en rimlg framtid. Så om man föredrar nVidia som grafikleverantör, men behöver köpa en skärm NU, kan den här varjha intressant. Den stödjer ju höga refresh rates, och när man sedan köper sin Pascal nästa år lär FreeSync gå hur bra som helst att driva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det är skillnad på "funkar inte" och "väljer att inte stödja".

Fel, du får nog ta och kolla på definitionen på ordet "fungerar". I detta fallet så fungerar det inte, och anledningen till att det inte fungerar däremot är att de väljer att inte stödja det, men oavsett anledning så är faktumet att det inte fungerar.

Sen huruvida man kan spå i framtiden och gissa sig till om Nvidia kommer implementera Freesync eller inte är ointressant för mig då jag vet att Gsync fungerar och kommer fungera framöver, därav vill jag ha det.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Så 1500:- extra för att få Gsync istället för Freesync. Gsync är dessutom sämre än Freesync, ska bli kul att se hur nvidiaboyzen försvarar sitt köp den här gången...

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Fel, du får nog ta och kolla på definitionen på ordet "fungerar". I detta fallet så fungerar det inte, och anledningen till att det inte fungerar däremot är att de väljer att inte stödja det, men oavsett anledning så är faktumet att det inte fungerar.

Sen huruvida man kan spå i framtiden och gissa sig till om Nvidia kommer implementera Freesync eller inte är ointressant för mig då jag vet att Gsync fungerar och kommer fungera framöver, därav vill jag ha det.

Alltså, ok. Fungerar, en liten snabb googling och ett besök till Wikipedia gav: "bete sig eller kunna bete sig på ett önskvärt sätt eller som förväntat". Notera den där delen med "kunna bete sig". Nvidias grafikkort KAN bete sig önskvärt om drivers för detta implementeras. Det kan man också se på deras laptopsida också, där deras framtida Gsync-lösning är modullös.

Korten är alltså kapabla, men det finns inget stöd i drivers. Ett exempel vore om dina ben fungerar, men du väljer att aldrig röra dom. Då är det ju inte riktigt dina ben som "inte fungerar", det är ju något i ditt huvud (*host* Nvidias corporate headquarters *host*) som sätter stopp. Det finns helt klart möjlighet för dig att gå, kanske rent utav springa, bara att du inte ens vill försöka. Men som sagt, det kanske finns bakomliggande anledningar att du väljer att inte röra dina ben. Du kanske leechar på handikapplatser och får sjukpenning för att du inte kan gå, om du förstår vad jag menar

Det som du svarade till handlade inte om Freesync: "Yes jag menar Gsync, vad ska jag med Adaptive-sync till?" - "senast jag kollade funkar inte det på Nvidia". Angående funktionen Adaptive sync så borde inte Nvidias grafikkort ha några problem att utnytja den. Utifrån vad vi har hört talas om Nvidias Mobile G-Sync satsning så verkar deras lösning för laptops vara väldigt likt AMD's Adaptive Sync-lösning Freesync.

Det känns därför lite som om du kanske borde säga förlåt till EntropyQ3 och inte vara så grinig över det hela. Gillar du Gsync så är det din ensak, och du kan försvara Nvidia exakt hur du vill; men du behöver ju inte gå ut och be folk kolla definitioner på ord när du uppenbarligen inte har koll på det själv :/
Du kan dock argumentera att standard modullös Adaptive sync med Nvidias grafikkort för externa skärmar i skrivande stund inte fungerar, då drivare saknas för att förverkliga detta.

Du kan däremot INTE säga att modullös Adaptive sync inte fungerar då man använder Nvidia grafikkort, eftersom det uppenbarligen kan fungera då hårdvarustöd finns. Läckta alfa-drivers visar tecken på att en sådan funktion är på gång på laptop-sidan, det är bara att i ditt läge just nu, så finns inte det stöd för ditt specifika user case.

Permalänk
Skrivet av celoz:

Så 1500:- extra för att få Gsync istället för Freesync. Gsync är dessutom sämre än Freesync, ska bli kul att se hur nvidiaboyzen försvarar sitt köp den här gången...

hahaha Se ett inlägg upp bara nä men lite kul att Nvidia är så rädda för öppna standarder när dom äger 75% av marknaden (av externa grafikkort).

Ja den är låst till DP 1.2 och någon ny version verkar inte komma än i alla fall (kanske inte ens kommer).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Sänk den med 2000:- och jag köper direkt.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Notera den där delen med "kunna bete sig". Nvidias grafikkort KAN bete sig önskvärt om drivers för detta implementeras.

På samma sätt som en Volvo utan motor KAN fungera om man sätter in en motor I den? Så med din logik så fungerar en Volvo utan motor? Lägg ner...

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Skrivet av MaloW:

På samma sätt som en Volvo utan motor KAN fungera om man sätter in en motor I den? Så med din logik så fungerar en Volvo utan motor? Lägg ner...

Du gör lite fel jämförelse. Snarare X tillverkare använder vanlig lättrenoverad motor som fungerar i flera bilmodeller även Y kan använda dessa motorer,men Y väljer dyrare motor som du måste åka in i verkstan ens för att byta tändstift.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Förbokat! Tagga!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du gör lite fel jämförelse. Snarare X tillverkare använder vanlig lättrenoverad motor som fungerar i flera bilmodeller även Y kan använda dessa motorer,men Y väljer dyrare motor som du måste åka in i verkstan ens för att byta tändstift.

Nej, verkligen inte, jag vet inte vad du pratar om, vi pratar om att fungera, vi gör inte liknelser för varför något av alterantiven är bättre än det andra. Jag har aldrig sagt att något alternativ är bättre, jag kan hålla med om att Freesync är bättre. Men för mig spelar det ingen roll. Allt jag sagt är att Freesync inte fungerar på Nvidia, och det är det folk försöker säga emot med några egna skumma definitioner av vad Fungerar betyder.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Skrivet av MaloW:

Nej, verkligen inte, jag vet inte vad du pratar om, vi pratar om att fungera, vi gör inte liknelser för varför något av alterantiven är bättre än det andra. Jag har aldrig sagt att något alternativ är bättre, jag kan hålla med om att Freesync är bättre. Men för mig spelar det ingen roll. Allt jag sagt är att Freesync inte fungerar på Nvidia, och det är det folk försöker säga emot med några egna skumma definitioner av vad Fungerar betyder.

Ja blev rätt kass jämförelse Men blir det så fort man använder bil liknelser.

Ska förklara på bättre vis. Nvidias kort ren hårdvara kan klara det i teorin, men har inte mjukvaran idag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har ett GTX 970, är ett amd 300 bättre på något sätt ?

Permalänk
Skrivet av Gomer:

Jag har ett GTX 970, är ett amd 300 bättre på något sätt ?

Tja märks när det släps i alla fall och ar full tillgång till allt ram

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

På samma sätt som en Volvo utan motor KAN fungera om man sätter in en motor I den? Så med din logik så fungerar en Volvo utan motor? Lägg ner...

Absolut inte. Inte ens nära. Om du ska dra bilexempel (vilket borde bannlysas enligt mig) så kan du väl i alla fall ta ett exempel som inte baseras på att en bil saknar hårdvara? Nvidia har all hårdvara nödvändig för att man skall kunna utnyttja adaptive sync likt vad AMD kan göra med sina GNC 1.1 kort. De har helt enkelt valt att inte gå den vägen utan valde att använda sig utav en proprietär modul som sköter om frekvenserna istället.

Nvidia lutar som sagt mot en Freesync-liknande lösning till den mobila marknaden, eftersom man inte kan ha en Gsync-modul i en laptop. Gissningsvis tar upp plats, kostar mer samt drar mer ström jämfört med AMD's dito.. Sweclockers har till och med en liten artikel angående detta här.

Det FINNS alltså redan ett exempel på laptops som kan nyttja dynamiska bildfrekvenser med alfa-drivers. Det här är taget från Sweclockers artikel, och är en bakomliggande frågeställning som får många att ogilla Gsync och Nvidias "lås in"-attityd: "Används en direkt motsvarighet till Adaptive-Sync, och om så är fallet, varför vägrar då Nvidia att ge stöd för den öppna standarden i fristående skärmar?"

Du får väl ändå ta och ge dig med att kasta ut jämförelser som en bil utan motor. Hur ska man ens översätta det till datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Absolut inte. Inte ens nära. Om du ska dra bilexempel (vilket borde bannlysas enligt mig) så kan du väl i alla fall ta ett exempel som inte baseras på att en bil saknar hårdvara? Nvidia har all hårdvara nödvändig för att man skall kunna utnyttja adaptive sync likt vad AMD kan göra med sina GNC 1.1 kort. De har helt enkelt valt att inte gå den vägen utan valde att använda sig utav en proprietär modul som sköter om frekvenserna istället.

Nvidia lutar som sagt mot en Freesync-liknande lösning till den mobila marknaden, eftersom man inte kan ha en Gsync-modul i en laptop. Gissningsvis tar upp plats, kostar mer samt drar mer ström jämfört med AMD's dito.. Sweclockers har till och med en liten artikel angående detta här.

Det FINNS alltså redan ett exempel på laptops som kan nyttja dynamiska bildfrekvenser med alfa-drivers. Det här är taget från Sweclockers artikel, och är en bakomliggande frågeställning som får många att ogilla Gsync och Nvidias "lås in"-attityd: "Används en direkt motsvarighet till Adaptive-Sync, och om så är fallet, varför vägrar då Nvidia att ge stöd för den öppna standarden i fristående skärmar?"

Du får väl ändå ta och ge dig med att kasta ut jämförelser som en bil utan motor. Hur ska man ens översätta det till datorer?

Du tror jag inte redan vet allt du säger? Allting du skriver är irrelevant. Min liknelse behöver stämma överens på det sättet som du säger då det inte är den poäng jag belyser med min liknelse, utan det jag belyser är att du tycker att någonting som man KAN få att fungera är något som fungerar, vilket är fel, du har fel. Och där fungerar min liknelse perfekt.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional