Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Har du stängt av i Windows under kontrollpanelen "avancerade delningsinställningar att den inte ska kräva lösenord?

Först var den på, nu har jag stängt av. Men OSMC fortsätter fråga efter login.
/Nu upptäckte jag felet angående detta. hade delat ut mappen för "hemgruppen" men ändrade till everyone.

Dock fortsätter den att bete sig som om jag maxar någon buffert om jag bläddrar mig för djupt i nätverket/eller hamna i en mapp med förmånga mappar. Blir det tungt att ladda något så blir det timeout sen hävdar den lite olika att nätverket inte är tillgängligt osv. Får bryta strömmen tillslut och avvakta ett tag för att få en ny chans att nå workgroup.
Men om det vore wifin borde jag ju inte kunna streama.

Permalänk

Tänkte bara berätta att jag äntligen har kunnat se min första film på Raspberryn via OSMC och WIFI.

Upptäckte OSMC grundmeny under program. Körde uppdateraren många gånger. Sen minns jag inte om jag direkt efter detta satte förlängingssladd på wifi-stickan men det ökade signalstyrkan från 2/4 till 3/4.

Med lite strul så lyckades jag fångaupp en film utan timeout.

Jag kunde rentav fåigång filmen.
Den stannade dock vid
0.20.xx
0.40.xx
1.06.13
1.56.46 (här upptäckte jag att man kunde installera SAMBA via deras "Shop". jag klockade även upp den till 1ghz och låste den, aktiverade även några andra saker som lät som extra finesser)
2.09.24 (läste av 46grader)
2.26.08 (sen klarade jag mig till filmens slut)

Den var trög att göra andra saker under stoppen (oftast fick jag vänta en stund innan det gick att återuppta filmen). Ifall jag valde något under OSMC specialmeny så fick man vänta en stund och det kanske hoppade igång. Ifall jag valde att starta om så var det inte alltid den gjorde det osv.

Men... Det går framåt iaf.

Permalänk
Medlem

http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=211501&pid=1963545#pi...

Skrivet av popcornmix:

This update adds support for lossless 8 channel DTS-HD audio decode.

If you disable DTS passthough and set "Number of channels" to 7.1 you should now get lossless 8 channel audio with your DTS-HD videos.
Even with a 5.1 (or lower) setup, it will be decoding the lossless extensions, so should produce theoretically higher quality audio.

Obviously this is a new feature, so report back if there are any issues.

This makes use of the new dcadec (https://github.com/foo86/dcadec) library for DTS-HD decode.

There is a setting in video/acceleration to enable the DTS-HD audio decode. This defaults to enabled on Pi2 and disabled on Pi1, but you are free to change it.

Note: Old codec shows "fltp 1536 kb/s", new codec "s32p (24 bit)" (bitrate not shown), so you can distinguish them even when <=6 channels.

Permalänk
Medlem

Beställt ett par IR-recievers från Alibaba (TSOP38238) och passande Female to Female kablar som kommer att kopplas så här.

Blev totalt runt 30 kronor för 5 IR-mottagare och 40 kablar, återstår att se om detta fungerar lika väl som FLIRC.

Tips på billig och bra fjärrkontroll?

Permalänk
Medlem

Jag sitter just nu på en vanlig raspberry pi- b+ med raspBMC med massa saker installerade etc, kan jag köpa en PI2 och bara flytta över SD kortet utan någon ominstallation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keh:

Jag sitter just nu på en vanlig raspberry pi- b+ med raspBMC med massa saker installerade etc, kan jag köpa en PI2 och bara flytta över SD kortet utan någon ominstallation?

Nej. Du måste ominstallera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Nej. Du måste ominstallera.

Jodå, det funkar. Kommer vara långsammare än en ren installation på Pi2, men den bootar och går att använda.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Jodå, det funkar. Kommer vara långsammare än en ren installation på Pi2, men den bootar och går att använda.

Ah, det kanske var i början eller något. Det var det jag läste sist. Kan ju ha läst fel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Ah, det kanske var i början eller något. Det var det jag läste sist. Kan ju ha läst fel också.

Enda anledningen att jag vet är att det var det första jag gjorde när jag köpte min Pi2. Körde i 3 dagar innan jag tröttnade på buggarna och gjorde en ren installation.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Det är riktigt skönt med rPI-2 över 1an mycket stabilare.
Nu kan jag spela N64 / Playstation utan överklockning och Kodi flyter på ännu bättre! Klart bästa köp 2015 hittils

Permalänk
Medlem

Råkade impulsköpa en RPi2 här om dagen (har två RPi model B redan), så jag sket i att köpa strömadapter för tillfället. Sen nu ville jag komma igång direkt och tänka köpa en strömadapter. Och hur fan kan det komma sig att strömadaptern är nästan lika dyr som själva RPin? Var förbi webhallen, kjell o company och clas ohlsson, skulle kosta ca 250kr för en vanlig jäkla strömadapter där. Vart köpte ni era?

Permalänk
Medlem

Kör med en iphone laddare på 2,1A. Fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice cube:

Kör med en iphone laddare på 2,1A. Fungerar.

Samma här, dock har jag fått den där lilla färg glada fyrkanten som dyker tit som tätt den senaste veckan vilket ska indikera på för lite ström.

Nån mer märkt av det?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Råkade impulsköpa en RPi2 här om dagen (har två RPi model B redan), så jag sket i att köpa strömadapter för tillfället. Sen nu ville jag komma igång direkt och tänka köpa en strömadapter. Och hur fan kan det komma sig att strömadaptern är nästan lika dyr som själva RPin? Var förbi webhallen, kjell o company och clas ohlsson, skulle kosta ca 250kr för en vanlig jäkla strömadapter där. Vart köpte ni era?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Vad med denna? Har inte använd den själv!

Såg att det fanns flera, men dom kostade mera.

[Edit] Aj, ser ju nu att den inte finns i sortimentet nu mera

Då blir det denna för 150:- http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Eller 229: för dubbla uttag med 2.1A på varje.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Finns ju den här (den officiella, rekommenderade) annars: http://se.rs-online.com/web/p/plug-in-power-supply/8226373/?o...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

För första gången kunde jag se en hel film via WIFI och OSMC (genom wifi).
Den frös någon kort stund vid få tillfällen men körde vidare, samt man kunde "spola" i filmen.

Tidigare har ju filmerna stannat och kastat ut mig i menyn var 20e minut.
- Bästa att göra då är att välja ström -> startaom. Sen funkar allt igen. Samma när menyer och SAMBA osv strular.

Funderar på om det var senaste uppdateringen samt att den var strömlös över natten efter uppdateringen som gjorde skillnad.
(kollar manuellt efter uppdateringar, märkte att jag fick ändra en sak i menyerna för att den verkligen skulle uppdatera)

Följer denna tråd med fler som haft samma problem, än har ingen lösning presenterats men osmcprogrammerarna nämner att drivrutinerna är känsliga som en bomb men att dom jobbar på det och vill helst inte att folk backar tillbaka till alpha 4
https://discourse.osmc.tv/t/wifi-drops-outs-on-rasp-pi-2-b-wi...

[edit] fast nu när jag såg andra filmen så bröts den likt förr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

För första gången kunde jag se en hel film via WIFI och OSMC (genom wifi).
Den frös någon kort stund vid få tillfällen men körde vidare, samt man kunde "spola" i filmen.

Tidigare har ju filmerna stannat och kastat ut mig i menyn var 20e minut.
- Bästa att göra då är att välja ström -> startaom. Sen funkar allt igen. Samma när menyer och SAMBA osv strular.

Funderar på om det var senaste uppdateringen samt att den var strömlös över natten efter uppdateringen som gjorde skillnad.
(kollar manuellt efter uppdateringar, märkte att jag fick ändra en sak i menyerna för att den verkligen skulle uppdatera)

Följer denna tråd med fler som haft samma problem, än har ingen lösning presenterats men osmcprogrammerarna nämner att drivrutinerna är känsliga som en bomb men att dom jobbar på det och vill helst inte att folk backar tillbaka till alpha 4
https://discourse.osmc.tv/t/wifi-drops-outs-on-rasp-pi-2-b-wi...

[edit] fast nu när jag såg andra filmen så bröts den likt förr...

Har försökt hängt i ditt bråk med din rpi.

Har du liknande problem när du streamar till andra enheter?
Låter ju som du fått ett riktigt dåligt måndags exemplar eller har jag missa nåt?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Har försökt hängt i ditt bråk med din rpi.

Har du liknande problem när du streamar till andra enheter?
Låter ju som du fått ett riktigt dåligt måndags exemplar eller har jag missa nåt?

Jag har inte haft problem att streama tvkanaler via routern.
Men detta WIFI/Samba problemet har många skrivit om nu, ibörjan spekulerades det att det vore brist på ström så stickan sluta fungera men det ströks snabbt då alpha4 tydligen fungerade bra samt att loggarna visade annat. OSMC skaparna medger att felet finns och att dom jobbar på att lösa det.
- Vore jag inte så enveten så hade jag kunnat köra kabel istället. Men idag så ladda den ner en ny uppdatering så jag fortsätter pröva, samt ladda upp mina loggar varje gång det strular. (Vilket OSMC skaparna uppmanar alla att göra)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Finns ju den här (den officiella, rekommenderade) annars: http://se.rs-online.com/web/p/plug-in-power-supply/8226373/?o...

Får se hur jag gör. Är liten på att söka något shysst agg på typ 5A som man kan driva lite mer skit med också. Har en reläbrygga, kommer kanske ha någon hårddisk m.m. Samt att man skulle kunna koppla in flera PI på samma strömförsörjning.

Permalänk
Medlem

Kan man märka av någon skillnad som vanlig användare av OSMC vid användning av 2 olika SD kort, det ena snabbare än det andra? om båda är klass 10 dvs, jag har sett massa olika read / write tester där skillnaden verkar rätt stor mellan vissa kort.

Permalänk
Medlem

La en beställning på en Pi 2 för att ha som webbserver.
Har ingen erfarenhet med varken linux eller webhosting så det blir ett roligt litet projekt!
Kommer jag att klara mig på 2.1A för strömförsörjning?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

...
Kommer jag att klara mig på 2.1A för strömförsörjning?

Ja, jag kör den som web server på en vanlig USB.
Sedan är det klart att du kan få problem t.ex om du kopplar in USB enheter som tillsammans kräver mer än 2.1A i rpi (Ett antal 2.5" HDD i kabinetter som endast får ström via USB t.ex). Men enheten i sig klarar sig utan problem på strömmen från USB.

Permalänk
Medlem

Hej!

Vill bara tipsa alla att ni kan köpa billiga laddare på ebay. Själv köpte jag denna nedan och den funkar prima till min RP2 + wifi, även på lite belastning tex 1080p mm.
http://www.ebay.com/itm/2A-EU-US-Plug-USB-Wall-Charger-Adapte...

Permalänk
Medlem

1080p belastar inte speciellt mycket, skanna stora bibliotek är det som suger mest kraft. Elprylar är det sista jag skulle köpa billigt på nätet, kan bli dyrt att bränna ner huset med grejer som inte är godkända.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

1080p belastar inte speciellt mycket, skanna stora bibliotek är det som suger mest kraft. Elprylar är det sista jag skulle köpa billigt på nätet, kan bli dyrt att bränna ner huset med grejer som inte är godkända.

Ser ut som en originalladdare (men sen om det är rätt bild vet jag inte). Men har en vit och svart liggandes här hemma (fått med mobilen).

Men priset ser ju ut att vara lite väl lågt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Om jag hade haft en original så skulle jag vara sugen på att beställa en, öppna och jämföra de båda. Även prova att belasta den och se så den kan lämna utgiven effekt. Ja sistnämnda går ju faktiskt att göra utan original.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Om jag hade haft en original så skulle jag vara sugen på att beställa en, öppna och jämföra de båda. Även prova att belasta den och se så den kan lämna utgiven effekt. Ja sistnämnda går ju faktiskt att göra utan original.

Köp en och testa behöver ju ingen originalladdare egentligen. Utan se om den följer spex, som 4mm avstånd mellan primär och sekundärsidan och jord inte ligger för nära primärsidan.

Finns en riktigt bra video på tuben om detta med Kina laddare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Dåligt flyt i filmer

Jag har nu ersatt min gamla trotjänare Popcornhour A110 med en RPI2+Hifiberry Digi+ och installerat OpenElec. Inte för att det var något fel på min Popcornhour, men de coola och snygga interfacet på kodi lockade och jag tänkte jag får ge det en chans.

Efter lite snabba tester måste jag säga att jag inte är alls nöjd! Bilden flyter inte alls lika fint. Jag har ändrat upplösning och framerate till 1080p respektive 23.98, men det gjorde ingen skillnad. Ljudet är passthrough via I2S och processas inte av RPI2. CPU-belastning är väldigt låg på RPI2. Uppspelning sker från WS2008R2 via NFS-utdelning på trådad gigabitlina. Jag har provat både på min teve och projektor, där sistnämnda klarar att spela upp äkta 23.976.

Nu har jag ju inte testat precis alla inställningar, för jag tänker att det borde funka bra out of the box plus att jag med åren har tappat tålamodet med att sitta och konfa hela kvällarna. Det är ju många som är väldigt nöjda med denna setup som mediaspelare. Jag hoppas att det bara är någon inställning som jag missat?

Så besviken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Jag har nu ersatt min gamla trotjänare Popcornhour A110 med en RPI2+Hifiberry Digi+ och installerat OpenElec. Inte för att det var något fel på min Popcornhour, men de coola och snygga interfacet på kodi lockade och jag tänkte jag får ge det en chans.

Efter lite snabba tester måste jag säga att jag inte är alls nöjd! Bilden flyter inte alls lika fint. Jag har ändrat upplösning och framerate till 1080p respektive 23.98, men det gjorde ingen skillnad. Ljudet är passthrough via I2S och processas inte av RPI2. CPU-belastning är väldigt låg på RPI2. Uppspelning sker från WS2008R2 via NFS-utdelning på trådad gigabitlina. Jag har provat både på min teve och projektor, där sistnämnda klarar att spela upp äkta 23.976.

Nu har jag ju inte testat precis alla inställningar, för jag tänker att det borde funka bra out of the box plus att jag med åren har tappat tålamodet med att sitta och konfa hela kvällarna. Det är ju många som är väldigt nöjda med denna setup som mediaspelare. Jag hoppas att det bara är någon inställning som jag missat?

Så besviken!

Nu kör jag ju förvisso något helt annat men har en plex server hemma som transcodar till min pi 2:a fungerar skitbra även vid bluray och dts ljud! Men låter lite konstigt att den inte fixar det ändå om belastningen är såpass låg!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Så besviken!

Jag har valt att bocka ur "Allow hardware acceleration (OMXPlayer)" och har i och med detta fått en mjuk och fin uppspelning.

Har det sista även använt "sync playback to display - drop/dupe audio" Brukar undvika den här inställningen i vanliga fall men på raspberry pi fungerar det bra tycker jag. Har inte märkt av några droppade ljudpaket. Har för mig att ljud och bild syncar efter samma klocka på raspberry pi vilket det ju inte gör på en vanlig dator.