DSLR för kortfilmer - nybörjare

Permalänk

DSLR för kortfilmer - nybörjare

Hey,

Är nybörjare och äger för tillfället ingen kamera. Blir mest förvirrad av alla reviews på olika kameror då jag inte kan "språket" ännu, så ISO, full-frame etc säger mig inte så mycket.

Det vi är intresserade av är att producera kortfilmer av högkvalitet. Vi har redan tripods, ljus, och boom + shotgun mic. Men ingen kamera.

Budget: Ca 15000-20000 kr. Vill dock även köpa lenses för dessa pengar.

Har kikat på följande:

NIKON D3300 (har fått bäst "entry-level DSLR" på t ex Wirecutter, men hur bra är den för att filma?)
NIKON D5200 (en annan som rekommenderats men vet inte om det finns en uppgradering och om den är bättre eller sämre än D3300)

CANON EOS REBTEL T5i

Panasonic GH2 eller GH3

---

Jag vill förstå skillnaderna. Vi är som sagt nybörjare, och jag vill inte lägga pengar på något jättedyrt förens jag vet vad jag håller på med. Däremot vill vi inte spendera 5-6000 kr på något och sen upptäcka att vi inte kan göra vissa saker pga för dålig kamera. Det är inga avancerade saker vi vill göra, vanliga spelfilmer, men vi vill att de ska se fantastiska ut för filmfestivaler.

Så vad är den bästa, mest prisvärda kameran för film för nybörjare och vilka lenses tycker ni man ska skaffa och ha som "bas"?

Permalänk
Medlem

Köp en t3i eller uppåt alternativt gh3 (mer features än Canon) eller ännu billigare G6 (den har mer features än gh3).
Till Canon köper ni tex Sigma 30/1.4 och till Panasonic 20/1.7.
Sedan ett ND filter.
Resten av pengarna sparar ni tills ni filmat ett tag för då märker ni vad ni gillar, behöver, saknar osv.

Köper ni allt begagnat och prutar hårt från början kan ni sälja, byta osv utan att förlora pengar.
Här på forumet ser man ofta det problemet typ, "jag skulle vilja köpa x men jag har redan investerat i y".

Permalänk
Medlem

Man behöver inte köpa allt utan man kan ju också teama upp med folk som har saker så köper man senare vad man behöver när man vet..

Går inte att gissa vad för utrustning en kortfilm behöver.

Så, bli kenis med någon och lägg pengarna på annat.

//A

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem