AMD Radeon R9 295X2 eller GTX 980 ?

Permalänk
Medlem

AMD Radeon R9 295X2 eller GTX 980 ?

Tjabba !

Är så jäkla splittrad ! Vill ha ETT enda kort med riktigt bra med kräm i sig för framtiden och är otroligt osäker mellan dessa, kommer inte köra SLI så är ett kort som gäller.

Priserna är demsamma näst intill så ingen skillnad där heller, installationen dock på 295x2, är den komplicerad? skulle ett 850w psu klara av kortet?

Permalänk
Avstängd

295x2 är dock crossfire :P. Personligen hade jag gått på 980

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Är det ett bra 850w? Har du en lämplig plats för den extra 120mm radiatorn? Om ja, kör på 295x2. Annars 980.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Inaktiv

295x2 är väl som CF, dvs stöds inte i alla spel och kan medföra vissa problem, eller är jag ute och cyklar nu?
Skulle nog inväntat AMDs nya serie som är här inom kort.
Kan ju även överväga Titan X bara för att kunna skryta lite, om du nu ändå är villig att spendera en förmögenhet menar jag
Ja, 850w duger fint, men det måste ju vara något bra aggregat om du ska ha så dyra delar. Edit: hade tatt ett EVGA G2 agg för det.

Permalänk
Skrivet av Belarion:

Tjabba !

Är så jäkla splittrad ! Vill ha ETT enda kort med riktigt bra med kräm i sig för framtiden och är otroligt osäker mellan dessa, kommer inte köra SLI så är ett kort som gäller.

Priserna är demsamma näst intill så ingen skillnad där heller, installationen dock på 295x2, är den komplicerad? skulle ett 850w psu klara av kortet?

Det kan vara bra att veta att 295x2 i teorin är två kort då det är två separata kretsar i CF på ett kort med alla de buggar och problem som det medför. Känner du dig bekväm det det så ger ju AMD kortet betydligt mer råprestanda för pengarna. Själv skulle jag nog välja ett 980 eller ett 290x då det i min mening ger en bättre upplevelse!

Permalänk
Skrivet av makn:

Svårt att se det som ett alternativ när det kostar dubbelt så mycket?

Permalänk
Medlem

Jag vet att en tjej (har henne på steam och finns även på sweclockers) som kallar sig RippinKittin har ett 295x2 kort. Du kan ju fråga henne vad hon tycker om kortet http://www.sweclockers.com/profil/rippinkittin

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men 980 är väl både snabbare, svalare och tystare? Har aldrig haft AMD i CF så kan inte tala av erfarenhet, men körde GTX 580 i SLI ca ett år tills jag fick krupp av alla problem och plockade ut ett kort.

EDIT: Enda anledningen till 295X2 torde vara om man spelar i 4K/triple screen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag vet att en tjej (har henne på steam och finns även på sweclockers) som kallar sig RippinKittin har ett 295x2 kort. Du kan ju fråga henne vad hon tycker om kortet http://www.sweclockers.com/profil/rippinkittin

Tack för tipset ! Jag drog iväg ett mail så får vi se !

Okej så 295x2 kortet agerar exakt likadant som om man skulle haft 290x i CF alltså? lite segt för då hjälper det ju inte alls förutom att sparar plats i lådan

Jag har detta nätagg :

Corsair CX 850M 80+ Bronze Modulär är det ett bra ?

Mvh
Emil

Permalänk
Medlem

ber om ursäkt om det uprörde folk att jag skrivit frågan både hos Radeon folket och Nvidia folket men ville höra båda sidorna på myntet liksom

Jag kör Corsair CX 850M 80+ Bronze Modulär som nätagg idag, skulle det klara att driva säg Titan eller GTX 980? tänkte mest på anslutningarna som ger korten ström.

Är ni säkra på att 295x2 agerar exakt likadant som ett kort i CF? :S

Tack på förhand !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belarion:

Tack för tipset ! Jag drog iväg ett mail så får vi se !

Okej så 295x2 kortet agerar exakt likadant som om man skulle haft 290x i CF alltså? lite segt för då hjälper det ju inte alls förutom att sparar plats i lådan

Jag har detta nätagg :

Corsair CX 850M 80+ Bronze Modulär är det ett bra ?

Mvh
Emil

Det är precis som 290x i CF, alltås bra mycket snabbare än ett GTX 980, men också effekthungrigare. Ljudmässigt borde det dock vara rätt OK med den extra radiatorn. Att det är CF gör ju egentligen inte så mycket kan jag tycka, har själv inte haft några problem när jag körde det. I 99% av fallen är det SBS.

Nätagett räcker absolut!

Permalänk
Skrivet av Belarion:

ber om ursäkt om det uprörde folk att jag skrivit frågan både hos Radeon folket och Nvidia folket men ville höra båda sidorna på myntet liksom

Jag kör Corsair CX 850M 80+ Bronze Modulär som nätagg idag, skulle det klara att driva säg Titan eller GTX 980? tänkte mest på anslutningarna som ger korten ström.

Är ni säkra på att 295x2 agerar exakt likadant som ett kort i CF? :S

Tack på förhand !

Det är 2 grafikkort fast på ett kretskort så det du "tjänar" är en massa plats jämfört med ex 290 i crossfire. Aldrig kört 2 kort så kan inte säga hur det är men läs o lyssna på detta och bilda en uppfattning.

http://www.sweclockers.com/recension/20216-nvidia-geforce-gtx...
http://www.sweclockers.com/artikel/20291-podcast-36-tankar-om...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4rc0:

Rätta mig om jag har fel men 980 är väl både snabbare, svalare och tystare? Har aldrig haft AMD i CF så kan inte tala av erfarenhet, men körde GTX 580 i SLI ca ett år tills jag fick krupp av alla problem och plockade ut ett kort.

EDIT: Enda anledningen till 295X2 torde vara om man spelar i 4K/triple screen?

295x2 är ett klart kraftfullare kort än 980, t.om lite snabbare än titan x. det är dock dubbel gpu. så alla nackdelar som kommer med det får man tänka på.

http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_Titan_X...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

ber om ursäkt om det uprörde folk att jag skrivit frågan både hos Radeon folket och Nvidia folket men ville höra båda sidorna på myntet liksom

Jag kör Corsair CX 850M 80+ Bronze Modulär som nätagg idag, skulle det klara att driva säg Titan eller GTX 980? tänkte mest på anslutningarna som ger korten ström.

Är ni säkra på att 295x2 agerar exakt likadant som ett kort i CF? :S

Tack på förhand !

Som sagts, det blir samma bekymmer som att köra CF med ett 295x2. Då det är just CF.
Kanske är värt det? vad vet jag.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Kan du leva med dubbla kärnor? Svarar du ja så helt klart 295x2, galet prisvärt kort. (7kkr)
Om svaret är nej, gtx 980/290x eller väntar du på 390x.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Enligt Anandtech så drog OBS hela systemet 697W när Crysis 3 testades och 680W när Furmark testades http://anandtech.com/bench/product/1437?vs=1442

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Har du möjligheten så vänta på 390X eller 980 Ti, blir ett par månader men absolut värt det. Infinner inte att 980 är värt 5500-6000:- i nuet, borde gå ner med åtminstone 500:- för att bli intressant.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

OBS att 295x2 kräver väldigt specifik konfiguration utav linor vilket jag tvekar att ett corsair CX aggregat har...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Ljudmässigt borde det dock vara rätt OK med den extra radiatorn.

Det är väldigt väldigt tyst.

//ägare utav ett.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

personligen har jag haft mindre problem med exempelvis AMDs 4870X2 än att köra två separata kort i CF

utom när det kommer till cf profiler m.m, men när man installerat kortet så har det hoppat igång och man har kunnat spela utan några större bekymmer, något stutter har där väll varit men det det har funkat helt ok.

vet inte hur det är idag men det borde väll blivit lite bättre och fler spel som har stöd för flera kort?

Själv har man testat både 2,3 och 4 kort och det har funkat bra och så. kanske har haft tur?

ser man till prestanda så är ett 295X2 mycket snabbare än ett 980

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Jag kör på ett Silverstone Strider Gold S ST85F-GS 850W och det fungerar bra med min konfiguration
Du behöver upp till 28A per 8pins connector och 50A kombinerat för båda http://www.amd.com/Documents/Selecting-a-System-Power-Supply-...

Installationen är inte speciellt svår men du måste tänka på att vattenkylningen tar extra plats, i mitt node 304 med en massiv tornkylare så var det på håret att jag fick in den.
Lite bilder på hur tight det blev. längstbak du ser också ungefär hur långa slangarna är: https://drive.google.com/folderview?id=0B1nxK-NMPK8zd1JEWUF2b...

EDIT jag är förövrigt kass på matte någon annan får hjälpa till men börja med att räkna ut hur mycket GPU'n behöver , kolla sen på hur mycket dina komponenter kräver och ta lite höjd. Typ men detta borde är fel

A = W/V
56 = W/220
56*220 = 220(W/220)
W = 12320

Permalänk
Medlem

Jag kör 4st amd 290, jag upplever inga större problem över huvud taget

Permalänk
Medlem

Tack för grymma svar, blir direkt tveksam till 295x2 då det är CF, körde 970 sli nyss och sålde direkt ena kortet då det var stuttering och skit tack vare sli och sa väll där och då att " nej nu blir det ETT bra kort ist som får kosta lite extra ". Blir också ännu mer tveksam inställd till 295x2 då man verkar behöva kunna lite om just agget och vad/hur mkt det pumpar ut i sina ändar och jag är verkligen novice när det kommer till databygge, lät en firma bygga ihop mina delar jag nyss köpte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Avvakta till 980ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Tjabba !

Är så jäkla splittrad ! Vill ha ETT enda kort med riktigt bra med kräm i sig för framtiden och är otroligt osäker mellan dessa, kommer inte köra SLI så är ett kort som gäller.

Priserna är demsamma näst intill så ingen skillnad där heller, installationen dock på 295x2, är den komplicerad? skulle ett 850w psu klara av kortet?

har själv kört 4870x2 och 4870+4870x2 samt lite andra crossfire configs utan några problem men ja det va några år sen..

men hade idag om jag väl ska köra ett kort valt 980 om man ska ha topp prestanda och priset inte är något större problem..

dock hade jag avvaktat till 390x och eventuellt 980ti..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Observera att det inte är tillåtet att korsposta (flera trådar om samma ämne). Passade även på att flytta tråden till "Övrigt"
(Övriga märken och ej märkesbundna diskussioner).

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag anser att 980 är rätt överprisat för prestandan man får. Gå och köp:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Testa det i en vecka och är du inte nöjd så är det ju bara att lämna tillbaka

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på att faktiskt testa, men är otroligt rädd för att bränna några kretsar eller liknande tack vare kraven att man ska få rätt Volt till kortet och se till att det e rätt kablar också :S