Permalänk
Medlem

Detta ser ju lovande ut, med nya Compal modemet (250/10):

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har Comhems nya compal modem och det tar upp till 2-3min för min dator att få internetåtkomst via kabel. När den väl hittar nätet är det inga problem. Har uppdaterat drivrutinerna för nätverkskortet. Startar jag om modemet så hittar datorn nätet snabbt direkt efter omstart men sen är det samma igen. Vad kan det bero på?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Jag har Comhems nya compal modem och det tar upp till 2-3min för min dator att få internetåtkomst via kabel. När den väl hittar nätet är det inga problem. Har uppdaterat drivrutinerna för nätverkskortet. Startar jag om modemet så hittar datorn nätet snabbt direkt efter omstart men sen är det samma igen. Vad kan det bero på?

Mvh J

En ren gissning men kanske har med nån powersavingfunktion på moderkort eller nätverkskortet att göra?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur Comhem har satt upp sina tjänster i Fiberlan-näten?

Internet går otaggat. Körs IPTV taggat eller otaggat?

Är det någon som har fått sin egen router att fungera med en STB bakom (IPTV)?

Edit:
Fick det att fungera. Det var felkonfat i min ubiquiti-burk.

For future reference så körs detta otaggat, precis som internet.

Permalänk
Medlem

Mina problem fortsätter
I januari spårade min uppkoppling ur totalt, och jag gjorde en felanmälan.
Jag har precis som andra här som värst 5Mbit i download kvällstid.

På senare veckor har det även tillkommit en instabilitet, främst på helger så kan linan gå ner en 5-10 ggr per dag. Lamporna på modemet blinkar som en julbelysning och det tar allt från några minuter till en timme innan linan går upp igen.

Har ungefär 2 gånger i månaden sedan dess ringt kundtjänst.
Linan har varit felanmäld i snart 3 månader. Kundtjänst har fortfarande inge info om något klardatum.

Kundtjänst har gett mig infon att det är en kombination av att "någonting" har "gått sönder" och "överbelastning".
Dom har noll info om vad som görs åt problemet, hur lång tid det kommer ta, vem som är ansvarig, eller mer i detalj vad som är fel.

Det är i. Min mening helt oförståeligt hur man kan bedriva en verksamhet såhär oseriöst. Kommer alla anställda in till jobbet på måndag och börjar leka lite kontor? Finns det ingen som vet vad fasen dom håller på med?
Varför forsätter dom bara sälja högre och högre hastighet när kapacitet i nätet inte finns?

Det enda skälet till att dom fortfarande har kunder är ju för att dom i stor utsträckning har monopol. Mitt enda aldernativ är adsl och det är ju knappast bättre. Har försökt få in fiber till fastigheten men det är kört.

Nä fifan, vi får hoppas att jag aldrig träffar på en comhemanställd irl för den personen skulle ju åka på sitt livs utskällning, mer inkompetent personal får man leta efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Mina problem fortsätter
I januari spårade min uppkoppling ur totalt, och jag gjorde en felanmälan.
Jag har precis som andra här som värst 5Mbit i download kvällstid.

På senare veckor har det även tillkommit en instabilitet, främst på helger så kan linan gå ner en 5-10 ggr per dag. Lamporna på modemet blinkar som en julbelysning och det tar allt från några minuter till en timme innan linan går upp igen.

Har ungefär 2 gånger i månaden sedan dess ringt kundtjänst.
Linan har varit felanmäld i snart 3 månader. Kundtjänst har fortfarande inge info om något klardatum.

Kundtjänst har gett mig infon att det är en kombination av att "någonting" har "gått sönder" och "överbelastning".
Dom har noll info om vad som görs åt problemet, hur lång tid det kommer ta, vem som är ansvarig, eller mer i detalj vad som är fel.

Det är i. Min mening helt oförståeligt hur man kan bedriva en verksamhet såhär oseriöst. Kommer alla anställda in till jobbet på måndag och börjar leka lite kontor? Finns det ingen som vet vad fasen dom håller på med?
Varför forsätter dom bara sälja högre och högre hastighet när kapacitet i nätet inte finns?

Det enda skälet till att dom fortfarande har kunder är ju för att dom i stor utsträckning har monopol. Mitt enda aldernativ är adsl och det är ju knappast bättre. Har försökt få in fiber till fastigheten men det är kört.

Nä fifan, vi får hoppas att jag aldrig träffar på en comhemanställd irl för den personen skulle ju åka på sitt livs utskällning, mer inkompetent personal får man leta efter.

Jag skulle ju spontant tro att det inte är så att ingen vet vad som är fel och vad som görs utan att specifikt support/kundtjänst inte vet.
Sedan verkar du göra ett allt vanligt misstag i det att du föreställer dig att alla har samma problem som du själv och sedan drar långtgående slutsatser utifrån detta.

Förstår att det är jäkligt trist men det enda tipset jag kan ge är att försöka ta dig igenom den mur av hopplöshet som, i hela den där branschen, support/kundtjänst brukar utgöra.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag skulle ju spontant tro att det inte är så att ingen vet vad som är fel och vad som görs utan att specifikt support/kundtjänst inte vet.
Sedan verkar du göra ett allt vanligt misstag i det att du föreställer dig att alla har samma problem som du själv och sedan drar långtgående slutsatser utifrån detta.

Förstår att det är jäkligt trist men det enda tipset jag kan ge är att försöka ta dig igenom den mur av hopplöshet som, i hela den där branschen, support/kundtjänst brukar utgöra.

Jo men om kundtjänst inte ens kan ta reda på det internt, efter att jag ringt varannan vecka i 3 månader så får man ju utgå från det värsta.
Kundtjänst kan kanske inte ha full insikt, men dom har ju ett internt ärendesystem det inblandade kan skriva kommentarer, det enda som skrivits är att "det arbetas på". Det kan ju inte vara orimligt att förvänta sig att nån ska kunna veta om det är en 1 vecka, 1 månad eller 1 års ETA.
När jag felanmälan för 3 månader sen så lät det ju bara "ojoj, det är nått som är trasigt, det bör vara löst inom 2 veckor", hur det bara magiskt eskalerade till 3 månader och ännu ingen lösning insikte kan man ju undra. Med tanke på hur länge Comhem levererat kabel-tv-internet så kan man ju tycka att dom relativt enkelt borde kunna skaffa sig en överblick utav problemet.

Givetvis har många samma problem som jag har, då det enligt deras egen utsago är kapacitetsproblem i den "station" jag är ansluten till. Kundtjänst har ju själva berättat att det är "massor" av kunder som ringer in om detta. Jag har pratat med grannar som har samma problem.

Och det är ju just därför jag tar mig tiden till dessa inlägg, för att andra som läser och har problem ska bli medvetna om att det mycket väl kan vara Comhem som har problem.

Sen kan man ju också fråga sig att nu när dom vet att det är problem på "min station", varför kontaktar dom då inte alla berörda kunder? Återigen dom vill väl inte väcka björnen som sover eller ge ut "negativ" info... Men dom skulle ju kunna bespara kunder irritation, egen felsökning, och belastning på kundtjänst om någon istället bara kunde skriva ihop 1 A4 sida om vad problematiken är, vad som görs åt det, hur kunderna berörs och när det är lagat.
Så hur menar du att jag gör ett misstag?

Kollar man bara ett tiotal sidor bakåt i denna tråden så hittar man andra som bor på helt andra ställen i landet som precis som jag har skräphasigheter.

Min syster som bor på Kungsholmen har även hon ungefär 20 Mbit av sina 50 utlovade kvällstid, inte lika illa ännu alltså. Har en till polare som bor på helt annan ort som lägst haft 4 Mbit kvällstid av sin 100-lina.
Kundtjänst svar på detta var att höjningen från 10 till 50 på minsta tjänsten har orsakat kapacitetsproblem. Så får ju bara utgå från att så är fallet. Bara jävligt dumt att göra en sån ändring när kapaciteten inte fanns. Problemet var väl att kunder började droppa av till annat (fiber?) och dom blev tvingade att göra nått desperat.

Vidare om du scrollar 5-6 ÅR bakåt i denna tråden så hamnar du i mina inlägg när jag senast (för 2 flyttar sedan) bodde i ett comhemhus. Då hade jag också extrema problem med konstanta nedkopplingar, uppemot 1000ms i ping och totala skräphasigheter prime-time.

1st line support satt ju och blånekade i typ 2-3 månader, men ung & student som jag var då hade jag mer ork. Att kriga. Lyckades tillslut komma i kontakt med nån mer "ansvarig", och det visade sig att dom mycket riktigt,bara hade "hängt på" hus efter hus på samma "basstation"
(Det byggdes väldigt mycket nytt i området, bara huset jag flyttade in i var 120 nya lägenheter).
Man kan ju tycka att teknikerna på Comhem borde ha kunnat kapacitetsplanera detta, men nope. Viljan och ivrigheten att teckna nya fastighetsavtsl gjorde att dom sålde kapacitet dom inte hade.

Hur kan jag nu va så säker på detta? Jo, efter 1,5 år(!!!!!!!!!!!!!) så kom utbyggnaden/uppgraderingen av basstationen, och efter det så fungerade min lina utan problem. Vidare så kompensera dom mig även full månadskostnad under hela den tiden. Det hade dom knappast gjort om dom inte själva tyckt att dom levererat något orimligt dåligt.
Men det är inte rimligt att betalande kunder ska vänta i 1,5 år... Vilken annan tjänst hade man gjort det med? Hade du betalat Fortum om din el funkat lika kasst? Hade du fortsatt köpa mjölk om paketet var 10% fyllt? Tankat din bil hos Statoil om pumparna räknade fel?
Problematiken här är ju att Comhem är mitt enda (rimliga) alternativ.

Så det är bara lite det jag är rädd för här igen, att man sitter på ett nytt 1,5 årsprojekt, men att dom inte vågar erkänna det utåt då dom vet att kunderna skulle lacka och börja leta alternativ.

Sist men inte minst undrar du varför jag har så mycket tankar och åsikter? Jo, jag jobbar själv i en roll på mitt företag som handlar mycket om problemlösning, och fix av saker som inte funkar korrekt samt implementation av nya features. Vad jag har lärt mig från våra kunder är att info är a och o. Vilket även är min egna uppfattning.
Vi har ställt om till att bli 95% proaktiva. Informerar vi kunder slipper vi telefonköer och får bättre nöjdhet. Jag har i stort sett dagligen kontakt med vår kundtjänst med breifing om hur/vad som görs och hur/när det påverkar kunder.
Har till och med gått så långt att viss kundtjänst har access till att göra sqlqueries (readonly)mot proddb för att bättre kunna hjälpa kunder.
Vi är i en bransch där vi dagligen krigar mot att tappa kunder till våra konkurrenter, så kan kundtjänst inte ge våra kunder utförlig info så tappar vi dom.

Permalänk

Hej
Sedan några dagar fungerar det inte att streama till appletv i mitt nätverk. Det har tidigare fungerat hyfsat bra men vid några tillfällen har det varit struligt att hitta atv med ipad/iphone. Nu har det dock inte fungerat alls. Jag har provat starta om båda atv och router. Har även koppla atv direkt med kabel till routern men det hjälpte inte heller. Jag har i övrigt inte ändrat några inställningar i någon av enheterna. Både atv och ipad/iphone fungerar som vanligt i övrigt.

Har comhem och routern cg3100. Dchp och nat är på i routern som har software 3.9.21.mp5.V1.39.03

Permalänk
Medlem

Mitt bredband har ballat ur för ca en månad sedan. Jag har 100/10 och på kvällarna har jag fått ut ca 10mbit ner! Under dagarna på helgen så kan det vara nere på 3-7 mbit!
Felanmälde detta för ca två veckor sedan. Nätet har fungerat perfekt under flera flera år men nu är något knas! :/

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Mitt bredband har ballat ur för ca en månad sedan. Jag har 100/10 och på kvällarna har jag fått ut ca 10mbit ner! Under dagarna på helgen så kan det vara nere på 3-7 mbit!
Felanmälde detta för ca två veckor sedan. Nätet har fungerat perfekt under flera flera år men nu är något knas! :/

Till att börja med förutsätter jag att du mäter med kablar som du själv vet är sjysta? Pröva gärna 2 olika så har du kött på benen när du ringer in.

Bor du i lägenhet? Har du någon nyinflyttad granne? Någon som du misstänker/vet renoverar sin lägenhet i trappuppgången? Vet du om du har stjärnnät (En kabel till varje lgh) eller kaskad (Serie kopplat i slingor)?

Kort sagt: Kan du sätta i samband någon yttre omständighet omkring din lägenhet/källare? Kanske valfritt företag har gjort något jobb i källaren etc?

Eftersom det kom 'plötsligt' så är det knappast kapacitets problem, skulle gissa mig till att det är någon som har påverkat/skadat kablarna fram till er, eller att någonting i nätet har gått sönder. Fråga runt bland dina grannar, är det ett nätfel så får ni högre prio, det vill säga om flera har fel.
Fel hos bara dig? Bra, då vet Comhem var dom ska börja, dvs i källaren uppåt. Fel hos flera i huset? Bra, då vet dom att överlämningspunkten är där dom behöver börja så får dom jobba sig bakåt.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Till att börja med förutsätter jag att du mäter med kablar som du själv vet är sjysta? Pröva gärna 2 olika så har du kött på benen när du ringer in.

Bor du i lägenhet? Har du någon nyinflyttad granne? Någon som du misstänker/vet renoverar sin lägenhet i trappuppgången? Vet du om du har stjärnnät (En kabel till varje lgh) eller kaskad (Serie kopplat i slingor)?

Kort sagt: Kan du sätta i samband någon yttre omständighet omkring din lägenhet/källare? Kanske valfritt företag har gjort något jobb i källaren etc?

Eftersom det kom 'plötsligt' så är det knappast kapacitets problem, skulle gissa mig till att det är någon som har påverkat/skadat kablarna fram till er, eller att någonting i nätet har gått sönder. Fråga runt bland dina grannar, är det ett nätfel så får ni högre prio, det vill säga om flera har fel.
Fel hos bara dig? Bra, då vet Comhem var dom ska börja, dvs i källaren uppåt. Fel hos flera i huset? Bra, då vet dom att överlämningspunkten är där dom behöver börja så får dom jobba sig bakåt.

Jo jag bor i en lägenhet och har två datorer kopplade till modemet via kablar och en bärbar via wifi.
Jag vet inte om det är någon som är nyinflyttad och jag har inte märkt av någon renovering heller.

Saken är den att jag åkte på semester i två veckor i februari och Comhem frös mitt nät under den tiden och aktiverade det sedan när jag kom tillbaka. Efter att jag hade varit hemma ca två veckor märker jag att mina nedladdningar går lite sakta och BF4 beter sig ryckigt.

Tanke 1 var att Comhem har aktiverat fel hastighet för mig.
Tanke 2 var att nu har jag något virus i datorn.
Tanke 3 var att nu har någon hackat sig in i mitt modem och utnyttjar mitt internet! :/

Jag gjorde bredbandskollen flera gånger och kunde konstatera att under tider som mycket folk är online så segar mitt nät ner sig från +100mbit till 3-7mbit(det sämsta jag mätt)! Jag gjorde även testet idag när jag skrev mitt inlägg i denna tråd vid 17:30 så fick jag ut 92mbit.
Nu gjorde jag testet igen med båda stationära och får ut 42,09mbit på mediadatorn och 53,15mbit på speldatorn.

När jag pratade med Comhems support för ca 2 veckor sedan så startade support killen om mitt modem från sitt jobb och pingade det och konstaterade att jag fick ut ca 10mbit då. Det känns som att nätet är överbelastat helt enkelt. Jag hoppas de finner problemet snart och fixar det!

Tack för tipsen också, ska höra med någon granne om deras nät beter sig likadant.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Mina problem fortsätter
I januari spårade min uppkoppling ur totalt, och jag gjorde en felanmälan.
Jag har precis som andra här som värst 5Mbit i download kvällstid.

På senare veckor har det även tillkommit en instabilitet, främst på helger så kan linan gå ner en 5-10 ggr per dag. Lamporna på modemet blinkar som en julbelysning och det tar allt från några minuter till en timme innan linan går upp igen.

Har ungefär 2 gånger i månaden sedan dess ringt kundtjänst.
Linan har varit felanmäld i snart 3 månader. Kundtjänst har fortfarande inge info om något klardatum.

Kundtjänst har gett mig infon att det är en kombination av att "någonting" har "gått sönder" och "överbelastning".
Dom har noll info om vad som görs åt problemet, hur lång tid det kommer ta, vem som är ansvarig, eller mer i detalj vad som är fel.

Det är i. Min mening helt oförståeligt hur man kan bedriva en verksamhet såhär oseriöst. Kommer alla anställda in till jobbet på måndag och börjar leka lite kontor? Finns det ingen som vet vad fasen dom håller på med?
Varför forsätter dom bara sälja högre och högre hastighet när kapacitet i nätet inte finns?

Det enda skälet till att dom fortfarande har kunder är ju för att dom i stor utsträckning har monopol. Mitt enda aldernativ är adsl och det är ju knappast bättre. Har försökt få in fiber till fastigheten men det är kört.

Nä fifan, vi får hoppas att jag aldrig träffar på en comhemanställd irl för den personen skulle ju åka på sitt livs utskällning, mer inkompetent personal får man leta efter.

Har exakt samma problem som dig.
Började få problem i höstas med låg hastighet, främst på helgerna. Detta felanmälde jag efter någon månad när jag var tillräckligt säker på att det inte var min utrustning som krånglade.
Efter några månader utan att problemet var löst eller något som helst svar från supporten ringde jag upp för att fråga vad som pågick.
Fick bara till svar att problemet inte var löst. Väntade ett tag till och klagade sedan på deras facebook-sida.

Efter någon dag eller två fick jag svaret:

Skrivet av ComHem:

Hej, kapacitetsbrist i området så vi måste bygga ut. Det ligger dock långt fram i tiden (troligen hösten) så vill du avsluta innan bindningstiden går ut 201X-XX-XX så är det okej med supporten.

Har efter detta följt inläggen på deras facebook och kan ju säga att det verkar va problem i mer än bara mitt "område".
Varje dag är det folk som klagar på att deras bredband är helt värdelöst på kvällarna. Då kan man ju tänka sig hur stort mörkertalet är.

Nu är det katastrof varje kväll. Har hastigheter mellan 2 och 10 Mbit (betalar för 100 Mbit).

ComHem verkar inte direkt så sugna på att erkänna sina problem så det vore intressant att få någon tidning att gräva lite i det.

Permalänk
Medlem

Har just kopplat in mitt "com bo max" paket och fick följande resultat på bredbandskollen.
Antar att man ska vara nöjd med detta resultat vid denna tidpunkt?
500/50 uppkoppling

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av loka04:

Har just kopplat in mitt "com bo max" paket och fick följande resultat på bredbandskollen.
Antar att man ska vara nöjd med detta resultat vid denna tidpunkt?
500/50 uppkoppling

http://i.imgur.com/ViCutG5.jpg

Med tanke på intervallet säger 300-500 så är det godkänt ja.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd

Hej Comhem

Jag har Comhem fiber och nyligen så har jag fått problem med vissa sidor vars innehåll jag inte kommer åt längre
Till exempel:

"The webpage at http://torcache.net/ might be temporarily down or it may have moved permanently to a new web address.
Error code: ERR_NAME_RESOLUTION_FAILED

Torcache.net är inte nere utan det är något som hindrar mig från att ta del av dess innehåll. Jag gjorde en googlesökning och testade att ändra browser, jag kollade att TLS 1.0-3.0 var ibockade etc.
Det enda som fungerade var när jag testade från en kompis dator (han har Bahnhoff som leverantör).
Så nu undrar jag om Comhem har börjat blockera sidor för deras kunder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Hej Comhem

Jag har Comhem fiber och nyligen så har jag fått problem med vissa sidor vars innehåll jag inte kommer åt längre
Till exempel:

"The webpage at http://torcache.net/ might be temporarily down or it may have moved permanently to a new web address.
Error code: ERR_NAME_RESOLUTION_FAILED

Torcache.net är inte nere utan det är något som hindrar mig från att ta del av dess innehåll. Jag gjorde en googlesökning och testade att ändra browser, jag kollade att TLS 1.0-3.0 var ibockade etc.
Det enda som fungerade var när jag testade från en kompis dator (han har Bahnhoff som leverantör).
Så nu undrar jag om Comhem har börjat blockera sidor för deras kunder?

Det är säkerligen DNS-problem.
Prova Google DNS istället en stund så fungerar det.

Har påpekat om diverse sidor till Comhem via Twitter.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iller:

Det är säkerligen DNS-problem.
Prova Google DNS istället en stund så fungerar det.

Har påpekat om diverse sidor till Comhem via Twitter.

Ok jag är inte jättehaj på det här, googlade och hittade det här

To try it out:
Configure your network settings to use the IP addresses 8.8.8.8 and 8.8.4.4 as your DNS servers or
Read our configuration instructions (IPv6 addresses supported too).
If you decide to try Google Public DNS, your client programs will perform all DNS lookups using Google Public DNS.

Ska jag ändra IP och DNS till det ovan eller?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden.
Hur ändrar man DNS i det nya Compal modemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Ok jag är inte jättehaj på det här, googlade och hittade det här

To try it out:
Configure your network settings to use the IP addresses 8.8.8.8 and 8.8.4.4 as your DNS servers or
Read our configuration instructions (IPv6 addresses supported too).
If you decide to try Google Public DNS, your client programs will perform all DNS lookups using Google Public DNS.

Ska jag ändra IP och DNS till det ovan eller?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Det där är datorns DNS. Du behöver nog ändra i routern.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det där är datorns DNS. Du behöver nog ändra i routern.

Man kan testa temporärt och då lika bra på datorn.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Man kan testa temporärt och då lika bra på datorn.

Då går den först via ISP-DNS, så det är meningslöst om det är DNS-problem.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Då går den först via ISP-DNS, så det är meningslöst om det är DNS-problem.

Hur tänker du nu... Väldigt fel.

Provar man annan DNS kan man ändra i datorn man skall testa med.
Då ignorerar datorn vilken DNS routern har.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Hur tänker du nu... Väldigt fel.

Provar man annan DNS kan man ändra i datorn man skall testa med.
Då ignorerar datorn vilken DNS routern har.

Okej, jag visste inte det. Kan jag tömma DNS-entryna på min router då? Om den ändå bara går på klienternas dns? Finns ingen anledning att jag har comhems i routern då.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Okej, jag visste inte det. Kan jag tömma DNS-entryna på min router då? Om den ändå bara går på klienternas dns? Finns ingen anledning att jag har comhems i routern då.

Det optimala är ju att ändra i router om man skall ha det permanent så alla datorer går på samma.

Men i felsökningssyfte kan man testa där & då i dator direkt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Det optimala är ju att ändra i router om man skall ha det permanent så alla datorer går på samma.

Men i felsökningssyfte kan man testa där & då i dator direkt.

Det är sant. Jag tänkte mest testa. Det spelar ingen roll alltså om jag stänger av DNS helt (nollar fälten) på routern, så länge jag har konfat 8.8.8.8. och 8.8.4.4. på alla mina enheter manuellt?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det är sant. Jag tänkte mest testa. Det spelar ingen roll alltså om jag stänger av DNS helt (nollar fälten) på routern, så länge jag har konfat på alla mina enheter?

Korrekt

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag har också haft stora problem med Com Hem och hastighet sedan de lanserade 50 mbit för alla. Jag har sedan 50mbit kom inte kunnat komma upp i mer än 170 mbit max oavsett tid. Kom lätt upp i 245 tidigare. Dessutom har det varit nästan oanvändbart under kvällstid. Har legat stadigt på runt 3-4 mbit under iaf den senaste månaden.

Jag lyckades tjata till mig ett nytt modem, då jag hade det äldsta som krånglar med Wifin hela tiden. Igår kväll hade jag runt 70 mbit istället för 3-4. Nu på morgonen körde jag ett nytt test. Postar nedan. Betydligt trevligare resultat! visserligen är 70 mbit under kvällstid långt ifrån miniminivån på ett 250 abonnemang. Men det går iaf att använda hyfsat.

Jag får återkomma med fler resultat senare när jag har testat. Men det verkar ju iaf bli bättre med det nya modemet. Mycket bättre trådlös perstanda oxå. Får runt 135/10,5 över wifi med min Nexus 7. Var ca 40/10 tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elmut:

Har exakt samma problem som dig.
Började få problem i höstas med låg hastighet, främst på helgerna. Detta felanmälde jag efter någon månad när jag var tillräckligt säker på att det inte var min utrustning som krånglade.
Efter några månader utan att problemet var löst eller något som helst svar från supporten ringde jag upp för att fråga vad som pågick.
Fick bara till svar att problemet inte var löst. Väntade ett tag till och klagade sedan på deras facebook-sida.

Efter någon dag eller två fick jag svaret:

Har efter detta följt inläggen på deras facebook och kan ju säga att det verkar va problem i mer än bara mitt "område".
Varje dag är det folk som klagar på att deras bredband är helt värdelöst på kvällarna. Då kan man ju tänka sig hur stort mörkertalet är.

Nu är det katastrof varje kväll. Har hastigheter mellan 2 och 10 Mbit (betalar för 100 Mbit).

ComHem verkar inte direkt så sugna på att erkänna sina problem så det vore intressant att få någon tidning att gräva lite i det.

Exakt, detta är vad jag blir irriterad på.
Var exakt samma förra gången jag hade problem. Dom hade noll lust att bygga ut fort, utan sa hela tiden jag kunde få bryta avtalet.
Jaha, men jag behöver ju internetaccess, inte ett löst avtal.... Hade jag haft alternativ hade jag inte besudlat mig med comhrm från början...

Så slutsats:
1) precis som du säger så verkar det vara kaos på många ställen, därav att det tar sån tid att bygga ut.
2) det finns precis noll kundvård, en kund är ingen kund. Hellre bryta avtal än att se till att leverera en fungerande tjänst.
3) jag står fast vid att klaga på deras tekniska inkompetens. Detta kan omöjligen bara ha bitit dom i rumpan helt från ovan. Dom bör ju ha både kontinuerlig kapacitetsövetvakning, samt gjort en utvärdering inför att man höjde från 10->50 som min, samt började erbjuda 250 och 500 tjänster.
4) Gjort är gjort, men det värsta är att dom har så extremt dålig kommunikation ut mot kunderna. Kundtjänst sitter handfallna och man får uppfattningen att dom hellre tappar/säger upp kunder än erkänner hur stora problem dom har.

Nä fyfan, ska bli ett sant nöje se Comhem konkursa framöver när fiberinstallationerna tagit över och tablåbelagd tv är ett minne blått.

Permalänk
Medlem

200 mbit nu för mig med nya Compalmodemet. Två dagar i rad har det varit radikalt högre hastighet än tidigare vid samma tid på kvällen. Ingen aning om varför, men det verkar iaf gå bättre med det nya modemet.