Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Jo ett 16kanalsmodem kommer hjälpa lite, det är 8 kanaler till dom modemen kan ta kapacitet ifrån jämfört med netgear. Sedan kanske det inte ger det du betalar för men det blir omöjligt sämre eller lika illa.

Fast detta hjälper ju bara om det är trångt i koaxen?
Och hur löser man det? Har man ett stjärn-nät i huset så borde man ju som hyresgäst ändå ha en egen kabel till stationen och få ha sina koax-kanaler ifred?
Eller är det så att koaxerna ändå fogas samman och åker i en stor koax mot nästa station?

Om man har en kedjat nät så kan det ju hjälpa, men då blir det ju sämre för nån annan. Och då förstår jag inte ens hur comhem ska bygga bort kapacitetsproblemet?

Så som jag också har förstått problemet så ligger det inte mellan mitt modem och källaren, utan att min källare tillsammans med alla andra hus i området går till nån sorts central. Det är sedan i denna central som kapacitet (antingen i utrustningen där eller i vidare uplink) saknas?

Känner att jag har en stor lucka i hur kabelnät-systemt är uppbyggt och det är frustrerande.

EDIT: Förvisso, säg att jag kan "sno" fler koaxkanaler från mina grannar med ett nytt modem, då kommer jag ta kapacitet från dom från "basstationen" där det saknas... Det kan jag köpa. Mao så är det ju nån annan som får det sämre på bekostnad av att jag byter modem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Det BORDE inte hjälpa. Men för mig så gick det från 3 mbit kvällstid till ca 175 mbit. Även bättre fart under resten av dygnet. Visst skulle det teoretiskt kunna vara så att Com Hem hade fixat kapacitetsproblemet exakt samma dag som jag råkade koppla in det nya modemet. Men det känns ganska osannolikt. Särskilt som mina grannar fortfarande har samma problem.

Jag frågade faktiskt supporten om jag kunde få tag på en Compal modem för test, och se om det blir bättre. Men teknikern som svarade supporten sa att det inte var någon idé då det är andra i mitt område som har t.o.m Compal och får samma hastigheter som jag får. Så därmed är det ett stort omfattande problem i min närhet...

Tråkigt! Synd att man inte kan få fiber ända fram till uttagena.. Och inga planer överhuvudtaget att gräva fiber från styrelsen då det är inte "många som har behov av bredband" (Tyvärr finns det för många som heter Gunnel och medelåldern i föreningen ligger på 60-70 år).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Fast detta hjälper ju bara om det är trångt i koaxen?
Och hur löser man det? Har man ett stjärn-nät i huset så borde man ju som hyresgäst ändå ha en egen kabel till stationen och få ha sina koax-kanaler ifred?
Eller är det så att koaxerna ändå fogas samman och åker i en stor koax mot nästa station?

Om man har en kedjat nät så kan det ju hjälpa, men då blir det ju sämre för nån annan. Och då förstår jag inte ens hur comhem ska bygga bort kapacitetsproblemet?

Så som jag också har förstått problemet så ligger det inte mellan mitt modem och källaren, utan att min källare tillsammans med alla andra hus i området går till nån sorts central. Det är sedan i denna central som kapacitet (antingen i utrustningen där eller i vidare uplink) saknas?

Känner att jag har en stor lucka i hur kabelnät-systemt är uppbyggt och det är frustrerande.

EDIT: Förvisso, säg att jag kan "sno" fler koaxkanaler från mina grannar med ett nytt modem, då kommer jag ta kapacitet från dom från "basstationen" där det saknas... Det kan jag köpa. Mao så är det ju nån annan som får det sämre på bekostnad av att jag byter modem?

Jo alltså koaxen sammanfogas endå trots stjärnnät i någon knutpunkt i tex källaren/området och sedan går det med gemensam koax eller fiber till deras central. Är det i sträckan mellan hushållen och denna central eller på centralen det är trångt kan man lösa det på många sätt, splittar vid fastigheten, splittar på deras central osv osv. Man kan även bygga ut så det finns fler än 16 kanaler ut till varje område som modemen kan använda sig av om plats finns frekvensmässigt (beror på hur många mhz koaxnätet klarar och hur mycke annat tex analogtv/digtv man kör). Det beror helt på vilken riktning det är belastat också. Sedan ska det ju finnas plats på deras central för att utföra dethär. Koax-internet är gjort i grunden på dethär sättet, flera kunder ligger i samma frekvensutrymme i kabeln och får timeslots när de får sända/ta emot. Blir det för mycke trafiknyttjande av den tillgängliga bandbredden så får man sända/ta emot mer sällan och hastigheten sjunker och pingen ökar. Delvis därför pingen i princip aldrig kan bli lika bra som adsl eller för den delen fiber. Från centralen och upp till deras core som går runt i hela landet tror jag inte det är någon fara för det har dom byggt ut 2014 och 2015.

Med ett 16kanalsmodem delas kapaciteten upp bättre på de 16kanaler som finns istället för att ligga fast på halva 16kanalsutrymmet med ett 8kanalsmodem men som du säger beroende på hur lastläget ser ut kan det bli lite sämre för nån annan med 8kanalsmodem då men lite bättre för andra om man själv byter upp sig. Svårt att förklara men last är ju inte konstant och kanske inte samtidigt på alla 16 kanaler, delvis därför det blir bättre ju fler kanaler modemet kan nyttja för den som uppgraderar. Hur mycke är omöjligt att säga pga att det är olika last i alla områden, får man 5mbit idag med ett 8kanalsmodem kvällstid och lasten är snarlik på alla 16 kanaler får man kanske 10mbit med ett 16kanalsmodem. Får man 5mbit idag med ett 8kanalsmodem kvällstid och lasten inte är fördelad bra på alla 16 kanaler kan det bli stor skillnad.

Det kommer nog ta rejält med tid innan dom löst alls problem tyvärr, blir intressant att följa oavsett.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Första gången på länge som jag tappar anslutningen mitt på dagen. Gäller fortfarande Netgear CG3700EMR. Hur gör jag för att effektivast för att föra fram problemet till Comhem utan att behöva starta om modemet och hela den rutinen när jag kontaktar support?

2015-4-23, 14:23:42 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=XXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 2015-4-23, 14:23:46 Warning (5) MDD message timeout;CM-MAC=XXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 2015-4-23, 14:23:47 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=XXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 2015-4-23, 14:24:33 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 timeout;CM-MAC=XXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 2015-4-23, 14:24:34 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=XXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 2015-4-23, 14:24:53 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 timeout;CM-MAC=XXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 2015-4-23, 14:24:54 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=XXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 2015-4-23, 14:25:13 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=XXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 2015-4-23, 14:25:14 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=XXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 2015-4-23, 14:25:33 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 timeout;CM-MAC=XXX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; 2015-4-23, 14:25:37 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=XXXCMTS-MAC=XXX;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Jag har nu pratat med Comhem, och denna gång krävde jag mer information om varför det finns avbrott och dålig fart på nätet.

Det ligger tydligen i deras fiber som problemet uppstår. Nämligen när dom grävde fibern till lägenheterna och från centralen så gjorde man det för ca 10mbit hastighet (stavningspolis undanbedes tack!) Och på senare åren så har ju dom flesta skaffat sig allt från 100/10-250/50!

Så supporten sa att om jag har tur, så har dom grävt en ny kabel mot sommaren, annars får jag vänta till hösten.

Samt att jag lugnt och förklarat att då vill inte jag betala en enda faktura, just pga internet blir i princip oanvändbart och att jag betalar för något som jag får endast ut 5% i kapacitet under kvällarna.

Och detta problem var känt i flera andra orter.. och troligtvis då jag bor i "norrlands huvudstad" så blir man sist prioriterad, och t.ex Stockholm blir först att skicka tekniker ut till!

Så det är vad jag kan dela av med min information. Och ändra till ett Compal modem eller liknande kommer inte hjälpa med några hastigheter över huvudtaget

Vad fick du för svar på detta?

Permalänk
Medlem

Får runt 300mbit/s (just nu) med trådlöst 500-lina på 5GHz med nya routern men på 2.4 GHz går det riktigt segt. 10-30mbit/s, går det att höja den på något sätt? Man verkar ju inte kunna ställa om mellan banden i routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Får runt 300mbit/s (just nu) med trådlöst 500-lina på 5GHz med nya routern men på 2.4 GHz går det riktigt segt. 10-30mbit/s, går det att höja den på något sätt? Man verkar ju inte kunna ställa om mellan banden i routern?

Ändra kanal till 11 eller högre.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Ändra kanal till 11 eller högre.

Tack! Det funkade perfekt. 100 Mbit/s på paddan nu.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag försöker öppna portar i min netgear 3700emr från comhem för att komma åt xbox live. Min fråga är vilken internt ip jag ska använda? När jag loggat in i routern och väljer en port som ska öppnas, vill den att jag ska välja? ett internt ip, där jag får välja sista siffran i det IPt som jag använde för att hitta routern i webläsaren. Kan någon hjälpa mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Jo alltså koaxen sammanfogas endå trots stjärnnät i någon knutpunkt i tex källaren/området och sedan går det med gemensam koax eller fiber till deras central. Är det i sträckan mellan hushållen och denna central eller på centralen det är trångt kan man lösa det på många sätt, splittar vid fastigheten, splittar på deras central osv osv. Man kan även bygga ut så det finns fler än 16 kanaler ut till varje område som modemen kan använda sig av om plats finns frekvensmässigt (beror på hur många mhz koaxnätet klarar och hur mycke annat tex analogtv/digtv man kör). Det beror helt på vilken riktning det är belastat också. Sedan ska det ju finnas plats på deras central för att utföra dethär. Koax-internet är gjort i grunden på dethär sättet, flera kunder ligger i samma frekvensutrymme i kabeln och får timeslots när de får sända/ta emot. Blir det för mycke trafiknyttjande av den tillgängliga bandbredden så får man sända/ta emot mer sällan och hastigheten sjunker och pingen ökar. Delvis därför pingen i princip aldrig kan bli lika bra som adsl eller för den delen fiber. Från centralen och upp till deras core som går runt i hela landet tror jag inte det är någon fara för det har dom byggt ut 2014 och 2015.

Med ett 16kanalsmodem delas kapaciteten upp bättre på de 16kanaler som finns istället för att ligga fast på halva 16kanalsutrymmet med ett 8kanalsmodem men som du säger beroende på hur lastläget ser ut kan det bli lite sämre för nån annan med 8kanalsmodem då men lite bättre för andra om man själv byter upp sig. Svårt att förklara men last är ju inte konstant och kanske inte samtidigt på alla 16 kanaler, delvis därför det blir bättre ju fler kanaler modemet kan nyttja för den som uppgraderar. Hur mycke är omöjligt att säga pga att det är olika last i alla områden, får man 5mbit idag med ett 8kanalsmodem kvällstid och lasten är snarlik på alla 16 kanaler får man kanske 10mbit med ett 16kanalsmodem. Får man 5mbit idag med ett 8kanalsmodem kvällstid och lasten inte är fördelad bra på alla 16 kanaler kan det bli stor skillnad.

Det kommer nog ta rejält med tid innan dom löst alls problem tyvärr, blir intressant att följa oavsett.

Aha, intressant! Tack!
I min mening riktigt "ghetto", jag trodde ju givetvis att modemets analoga signal terminerades redan i min källare och där skickades vidare över fiber. Därav att jag på min höjd bråkade om analoga kanaler med mina grannar i samma trappuppgång.

Ringde och pratade mer med dom idag, fick tag på en riktigt trevlig och påläst snubbe på supporten. Han förklarade att det blivit så "illa" att "stationen" fysiskt måste splittas till två olika. Detta kräver ju såklart både kabelarbete och avtal med fastighetsägare för att ställa utrustning.
Nån tidsplan kunde han fortfarande inte svara på, han ville inte säga nånting. Det roliga var ju att tjejen jag pratade med för rätt exakt en månad sen då sa att "det bör vara klart om en månad". Detta var ju uppenbarligen bara nån höftning som gick helt fel.
Så precis som du säger så kommer det nog ta rejält med tid.

Tavlan Comhem gjort är ju att ha för kass övervakning (han påstod att det var väldigt 'svårt' att monitorera trafikmängd i koax-utrustningen?).
Jag menar ju på att dom borde ha haft en total graf per "station" liknande detta:
http://www.netnod.se/ix-stats/14all_ix-load-public.pl?dir=Sto...
När man sonika ser att "usage" har gått från kanske 20% kapacitet till 70% kapacitet och inte ger sken av att trappa ner, redan då borde man ju börja fundera "oj, detta kommer bli ett problem framöver, hur kapacitetsplanerar vi för att lösa detta innan det smäller?".
Stationen som jag sitter på borde ju sonika blivit "splittad" redan innan kapacitetsbristen var ett reellt problem.

Lite "kul" hur det under januari->april gått från att vara "en trasig del i stationen som ska bytas ut" till att "stationen måste uppgraderas" till att nu få infon "stationen måste splittas fysiskt".

Nästa fundering jag har är vad som faktiskt har hänt rent dataöverföringsmässigt. Både från comhems sida, och andra spekulationer, har varit att man har ökat hastigheten.
Men vid närmre eftertanke så tror jag inte riktigt på det?
Alla som satt på 10Mbit fick ju 50Mbit. I samma veva sänkte dom priserna med 15%, så folk kanske hoppade på 250 och 500Mbit abonnemangen i lite större utsträckning.
Men ur ett användningsperspektiv så tvivlar jag på att det är dom högre hastigheterna som orsakat så mycket mer belastning?
Vad skulle medelsvensson börja göra med 250Mbit som han inte redan kunde göra med 100? Det är ju snarare så att ökad hastighet -> snabbare downloads, det är samma mängd data men man belastar nätet under en kortare tid.

För att kunna förklara en överbelastning så är det ju snarare så att det är antingen fler användare, eller ändrat användarmönster?
Och med tanke på att jag bor i ett område med väldigt liten omsättning på folk, samtidigt som det inte nybyggs nånting, så känns det inte som det är någon massiv nyanströmning av kunder. Snarare så att kunder faller bort från comhem när föreningarna drar in fiber en efter en...

Min starkaste teori är att det är all videostreaming som börjat dra data och får näten att gå på knäna. För 2-3 år sedan var det nästan ingen i min omgivning som visste var Netflix eller HBO var. Knappt nån som körde tvkanalernas play-tjänster.
Idag är det tvärtom, många har sagt upp sina fasta tv-abonnemang och kör i stort sett allt sitt film & tvtittande via streaming, och jag tror att det är detta som främst bidragit till att stora delar av dom befintliga kunderna börjat konsumera multum mycket mer data.

Jag ska ringa och be om ett compalmodem, då det efter Phunky's beskrivning av hur näten ser ut faktiskt skulle kunna ge en skillnad med att köra på fler kanaler. Återkommer när det har hänt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickedal:

Hej!

Jag försöker öppna portar i min netgear 3700emr från comhem för att komma åt xbox live. Min fråga är vilken internt ip jag ska använda? När jag loggat in i routern och väljer en port som ska öppnas, vill den att jag ska välja? ett internt ip, där jag får välja sista siffran i det IPt som jag använde för att hitta routern i webläsaren. Kan någon hjälpa mig?

Det är det ip som din xbox har fått som du ska välja.
Detta bör du kunna se under nån sorts "settings" på din xbox.

Det du även bör göra är att sätta en statisk mappning i netgearen så att xboxen alltid tilldelas samma ip.
(Annars kommer forwarden sluta fungera om xboxen får ett annat ip)
Tror detta heter "Address Reservation" i netgear, nånstans i inställningarna bör du kunna se vilka enheter som fått vilket ip.
Där bör du även kunna binda ett visst ip till en viss enhets mac-adress.

https://www.comhem.se/blob/43614/3/manual-netgear-cg3700-data...
Spana sida 27 där.
Efter att du tryckt "add" så bör du se din XBOX i listan över tilldelade ipn. Bara kryssa i radio-boxen brevid och ta add.
Då ser du sen det assignade ip:t till xboxen och det är det ipt du ska använda i portforwarden.

Permalänk

Hej! Ska flytta snart och där är det Com hem som gäller, vad har ni för erfarenheter av Com hem, är det stabilt? Stämmer hastigheterna över med det man har betalat för? Vad jag har läst så har de fiber upp till 1gb/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Hej! Ska flytta snart och där är det Com hem som gäller, vad har ni för erfarenheter av Com hem, är det stabilt? Stämmer hastigheterna över med det man har betalat för? Vad jag har läst så har de fiber upp till 1gb/s.

Håll dig långt borta från Com Hem.
Har du otur bor du i ett område där deras nät är överbelastat, vilket är ungefär hela Sverige.
Gör du det så kommer du få ut ungefär 10% av den utlovade hastigheten.
Supporten kommer låtsas som att det regnar och säga att de undersöker felet. Har du tur är nätet utbyggt innan årets slut.
Är du sedan missnöjd med ditt bredband och vill använda dig av ångerrätt/öppet köp så kommer du få ha dagliga kontakt med supporten i cirka 2 veckor innan de ger med sig.

Permalänk
Skrivet av Elmut:

Har du otur bor du i ett område där deras nät är överbelastat, vilket är ungefär hela Sverige.
Gör du det så kommer du få ut ungefär 10% av den utlovade hastigheten.

Haha, källa?
Min upplevelse är precis tvärtom och jag har haft det i tre olika bostäder. Finns nog ingen annan operatör i Sverige där man får ut mer hastighet än den man betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Haha, källa?
Min upplevelse är precis tvärtom och jag har haft det i tre olika bostäder. Finns nog ingen annan operatör i Sverige där man får ut mer hastighet än den man betalar för.

Sedan Com Hem ökade lägsta hastighet från 10 till 50 mbit (någonstans november förra året), så dras man på många ställen med groteska kapacitetsproblem. Särskilt under kvällstid då folk får 3-5 mbit, oavsett om de betalt för 50 eller 500 mbit. Detta tillstånd har nu rått i snart ett halvår. Så att det är ett massivt problem som inte ens stora Com Hem har kapacitet att lösa inom en rimlig tid, det står utom alla tvivel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Min starkaste teori är att det är all videostreaming som börjat dra data och får näten att gå på knäna. För 2-3 år sedan var det nästan ingen i min omgivning som visste var Netflix eller HBO var. Knappt nån som körde tvkanalernas play-tjänster.
Idag är det tvärtom, många har sagt upp sina fasta tv-abonnemang och kör i stort sett allt sitt film & tvtittande via streaming, och jag tror att det är detta som främst bidragit till att stora delar av dom befintliga kunderna börjat konsumera multum mycket mer data.

Nja, det är säkert en kombination, men jag tror det är vanlig fultankning och fulstreaming som i kombination med ökad hastighet från 10-50 mbit utan utbyggd kapacitet har skapat allvarliga flaskhalsar.

Skrivet av BasseBaba:

Jag ska ringa och be om ett compalmodem, då det efter Phunky's beskrivning av hur näten ser ut faktiskt skulle kunna ge en skillnad med att köra på fler kanaler. Återkommer när det har hänt!

Nytt modem hjälpte mig personligen. Går fortfarande ned till 25 mbit kvällstid ibland, men det är ju bättre än 3 mbit.

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Har ComHem 100mbit med deras standard-modem och får titt som tätt problem med att komma åt DNS-servern, vilket håller i sig i några minuter varje gång.
Tips på vad man kan göra åt detta?
(Dessutom när jag laddar ner i hastighet över 10 Mb/s så dör det mesta men det bör väl inte gå att lösa på annat sätt än bridge-mode..)

Visa signatur

AMD 3600X | Gigabyte RTX 3080 Eagle OC | 16GB RAM @3000MHz | 700W | ~12Tb
Samsung C27HG70 & Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Sedan Com Hem ökade lägsta hastighet från 10 till 50 mbit (någonstans november förra året), så dras man på många ställen med groteska kapacitetsproblem. Särskilt under kvällstid då folk får 3-5 mbit, oavsett om de betalt för 50 eller 500 mbit. Detta tillstånd har nu rått i snart ett halvår. Så att det är ett massivt problem som inte ens stora Com Hem har kapacitet att lösa inom en rimlig tid, det står utom alla tvivel.

Man kommer inte ifrån att kritiken mot Com Hem är lite väl svepande. Jag tillhör dem som beställde 50 Mbit i höstas och efter lite inledande problem ligger jag 49 - 56 Mbit. Jag vet inte hur det ser ut överallt i Sverige men dessa kritiker som påstår att allt är skit förstör för de som vill ha en nyanserad diskussion.

Vi ska också komma ihåg att denna kritik mot Com Hem fanns före höjningen av lägsta hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Man kommer inte ifrån att kritiken mot Com Hem är lite väl svepande. Jag tillhör dem som beställde 50 Mbit i höstas och efter lite inledande problem ligger jag 49 - 56 Mbit. Jag vet inte hur det ser ut överallt i Sverige men dessa kritiker som påstår att allt är skit förstör för de som vill ha en nyanserad diskussion.

Vi ska också komma ihåg att denna kritik mot Com Hem fanns före höjningen av lägsta hastigheten.

Lär dig läsa innantill, mannen. Jag skriver "på många ställen", inte överallt. Hur många det är i verkligheten är svårt att veta. Kanske vet inte Com Hem själva, men i mitt område är det samma för alla och i två andra områden i min stad är det samma problem. Det verkar ju inte precis saknas exempel i denna tråd heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Lär dig läsa innantill, mannen. Jag skriver "på många ställen", inte överallt. Hur många det är i verkligheten är svårt att veta. Kanske vet inte Com Hem själva, men i mitt område är det samma för alla och i två andra områden i min stad är det samma problem. Det verkar ju inte precis saknas exempel i denna tråd heller.

Det som verkar typiskt är att det är vissa områden som har problem sedan tror man att det gäller "många ställen". De exempel som finns i denna tråd lider just av att de är svepande och ofta vet man inte vilket område det är. Man kan dock märka att Göteborg och Stockholm är överrepresenterade. Det är också fel att dra generella slutsatser från det som skrivs i denna tråd. Det första är att det är en liten del av alla med Comhem som hör av sig. Det andra är att det är lätt att misstänka att de som är nöjda inte hör av sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det som verkar typiskt är att det är vissa områden som har problem sedan tror man att det gäller "många ställen". De exempel som finns i denna tråd lider just av att de är svepande och ofta vet man inte vilket område det är. Man kan dock märka att Göteborg och Stockholm är överrepresenterade. Det är också fel att dra generella slutsatser från det som skrivs i denna tråd. Det första är att det är en liten del av alla med Comhem som hör av sig. Det andra är att det är lätt att misstänka att de som är nöjda inte hör av sig.

Absolut, helt rätt. Men för oss som väl har problem då? Är det rimligt att man ska sitta på ner mot 1 Mbit på en 100Mbit-lina i 4 månader utan att problemet avhjälps? Och att jag nu fått info om att det säkert är många månader till?

Hade du fortsatt tanka din bil på en mack som gav 1 liter bensin i tanken men tog betalt för 100 liter?

Borde Comhem istället inte ha förutsett detta kapacitetsproblem och struntat i att höja från 10->50Mbit i mitt område tills dom byggt ut stationen?
Dom höjde ju knappast från 10->50 för att dom tyckte det var "roligt". Antagligen för att bättre kunna konkurrera mot andra operatörer som tar marknadsandelar. Och då blev det antagligen ett beslut i stil med:

Alternativ A: Strunta i att höja i Bassebaba's område, förlora kunder till konkurrenter
Alternativ B: Höj i området, skit i om det inte funkar, och ta den (förhoppningsvis mindre avhoppande kunder) smällen med dom som lackar på kapacitetsproblem och säger upp sig.

Bara för att det är en liten del av kunderna så ska det inte räknas? Problemet med Comhem är ju just deras inställning till att försöka lösa problem, dom skiter i kunderna som har problem, vilket gör att det är ett lotteri. Återigen, varenda gång jag ringer in så säger dom att jag kan få häva min bindningstid och få alla pengar återbetalt. Det är lättare att göra sig av med den missnöjda kunden (och i deras statisik/sinnesro då helt enkelt inte längre ha missnöjda kunder), än att satsa pengar och resurser på att lösa det hela.
ALLT går att lösa. Finns säkert folk som är villiga att jobba 24/7 i skift tills problemet är löst. Det är bara att dom hellre tar kundförlust än investerar pengarna som behövs för att lösa problemet dom själva satt sig i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Jag har nu pratat med Comhem, och denna gång krävde jag mer information om varför det finns avbrott och dålig fart på nätet.

Det ligger tydligen i deras fiber som problemet uppstår. Nämligen när dom grävde fibern till lägenheterna och från centralen så gjorde man det för ca 10mbit hastighet (stavningspolis undanbedes tack!) Och på senare åren så har ju dom flesta skaffat sig allt från 100/10-250/50!

Så supporten sa att om jag har tur, så har dom grävt en ny kabel mot sommaren, annars får jag vänta till hösten.

Samt att jag lugnt och förklarat att då vill inte jag betala en enda faktura, just pga internet blir i princip oanvändbart och att jag betalar för något som jag får endast ut 5% i kapacitet under kvällarna.

Och detta problem var känt i flera andra orter.. och troligtvis då jag bor i "norrlands huvudstad" så blir man sist prioriterad, och t.ex Stockholm blir först att skicka tekniker ut till!

Så det är vad jag kan dela av med min information. Och ändra till ett Compal modem eller liknande kommer inte hjälpa med några hastigheter över huvudtaget

Jag undrar hur en fiber för 10Mpbs ser ut, borde det inte i teorin ha väldigt lite med fiberkabeln att göra?

Jag har nergraderat från 500 till 250 just för att jag väldigt sällan låg över 300mbit och nu ligger jag runt 200 istället. Tycker att info och kvalité inte är comhems starka sida. Dom kan sluta att förstöra hushållen genom att erbjuda koax år 2015, coax tillhör stenåldern förfan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, helt rätt. Men för oss som väl har problem då? Är det rimligt att man ska sitta på ner mot 1 Mbit på en 100Mbit-lina i 4 månader utan att problemet avhjälps? Och att jag nu fått info om att det säkert är många månader till?

Hade du fortsatt tanka din bil på en mack som gav 1 liter bensin i tanken men tog betalt för 100 liter?

Borde Comhem istället inte ha förutsett detta kapacitetsproblem och struntat i att höja från 10->50Mbit i mitt område tills dom byggt ut stationen?
Dom höjde ju knappast från 10->50 för att dom tyckte det var "roligt". Antagligen för att bättre kunna konkurrera mot andra operatörer som tar marknadsandelar. Och då blev det antagligen ett beslut i stil med:

Alternativ A: Strunta i att höja i Bassebaba's område, förlora kunder till konkurrenter
Alternativ B: Höj i området, skit i om det inte funkar, och ta den (förhoppningsvis mindre avhoppande kunder) smällen med dom som lackar på kapacitetsproblem och säger upp sig.

Bara för att det är en liten del av kunderna så ska det inte räknas? Problemet med Comhem är ju just deras inställning till att försöka lösa problem, dom skiter i kunderna som har problem, vilket gör att det är ett lotteri. Återigen, varenda gång jag ringer in så säger dom att jag kan få häva min bindningstid och få alla pengar återbetalt. Det är lättare att göra sig av med den missnöjda kunden (och i deras statisik/sinnesro då helt enkelt inte längre ha missnöjda kunder), än att satsa pengar och resurser på att lösa det hela.
ALLT går att lösa. Finns säkert folk som är villiga att jobba 24/7 i skift tills problemet är löst. Det är bara att dom hellre tar kundförlust än investerar pengarna som behövs för att lösa problemet dom själva satt sig i.

Jag skulle vilja vända på det. Om kritiken mot Com Hem var lite mer saklig skulle vi veta om det var en liten del av kunderna. Jag tror att det skulle bli mer tryck på Com Hem om man kunde peka ut områden som har dålig kapacitet. En annan sida är att internetleverantörerna konkurrerar med priset så jag tror man tänker både en och två gånger innan man investerar i kapacitet.

Visst "ALLT går att lösa" men är folk beredda att betala vad det kostar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det som verkar typiskt är att det är vissa områden som har problem sedan tror man att det gäller "många ställen". De exempel som finns i denna tråd lider just av att de är svepande och ofta vet man inte vilket område det är. Man kan dock märka att Göteborg och Stockholm är överrepresenterade. Det är också fel att dra generella slutsatser från det som skrivs i denna tråd. Det första är att det är en liten del av alla med Comhem som hör av sig. Det andra är att det är lätt att misstänka att de som är nöjda inte hör av sig.

Com Hem själva (kundtjänst) har bekräftat att det är ett stort och utbrett problem som tar lång tid att lösa och att det beror på kapacitetsbrist som en effekt av uppgraderingen från 10 till 50 mbit. Sedan kan man ju debattera vad stort och utbrett betyder, med hade det ändå varit ett litet och ovanligt problem, så hade det ju inte tagit 6+ månader att fixa, eller hur? De gav ju mig själv 1000 spänn i rabatt plus ett nytt modem utan större protester. Det hade de inte gjort om de hade kunnat lösa det enkelt istället.

Att "få" hör av sig betyder dessutom inte att det är ett litet problem. Jag besökte nyligen själv ett antal personer i min BRF. Många av de äldre tyckte det var segt, men ingen visste hur man mätte. De hade ju samma syndrom som jag själv med 3-5 mbit när jag provmätte. Så nog är det troligt att det är betydligt fler som har problem än som klagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Aha, intressant! Tack!
I min mening riktigt "ghetto", jag trodde ju givetvis att modemets analoga signal terminerades redan i min källare och där skickades vidare över fiber. Därav att jag på min höjd bråkade om analoga kanaler med mina grannar i samma trappuppgång.

Ringde och pratade mer med dom idag, fick tag på en riktigt trevlig och påläst snubbe på supporten. Han förklarade att det blivit så "illa" att "stationen" fysiskt måste splittas till två olika. Detta kräver ju såklart både kabelarbete och avtal med fastighetsägare för att ställa utrustning.
Nån tidsplan kunde han fortfarande inte svara på, han ville inte säga nånting. Det roliga var ju att tjejen jag pratade med för rätt exakt en månad sen då sa att "det bör vara klart om en månad". Detta var ju uppenbarligen bara nån höftning som gick helt fel.
Så precis som du säger så kommer det nog ta rejält med tid.

Tavlan Comhem gjort är ju att ha för kass övervakning (han påstod att det var väldigt 'svårt' att monitorera trafikmängd i koax-utrustningen?).
Jag menar ju på att dom borde ha haft en total graf per "station" liknande detta:
http://www.netnod.se/ix-stats/14all_ix-load-public.pl?dir=Sto...
När man sonika ser att "usage" har gått från kanske 20% kapacitet till 70% kapacitet och inte ger sken av att trappa ner, redan då borde man ju börja fundera "oj, detta kommer bli ett problem framöver, hur kapacitetsplanerar vi för att lösa detta innan det smäller?".
Stationen som jag sitter på borde ju sonika blivit "splittad" redan innan kapacitetsbristen var ett reellt problem.

Lite "kul" hur det under januari->april gått från att vara "en trasig del i stationen som ska bytas ut" till att "stationen måste uppgraderas" till att nu få infon "stationen måste splittas fysiskt".

Nästa fundering jag har är vad som faktiskt har hänt rent dataöverföringsmässigt. Både från comhems sida, och andra spekulationer, har varit att man har ökat hastigheten.
Men vid närmre eftertanke så tror jag inte riktigt på det?
Alla som satt på 10Mbit fick ju 50Mbit. I samma veva sänkte dom priserna med 15%, så folk kanske hoppade på 250 och 500Mbit abonnemangen i lite större utsträckning.
Men ur ett användningsperspektiv så tvivlar jag på att det är dom högre hastigheterna som orsakat så mycket mer belastning?
Vad skulle medelsvensson börja göra med 250Mbit som han inte redan kunde göra med 100? Det är ju snarare så att ökad hastighet -> snabbare downloads, det är samma mängd data men man belastar nätet under en kortare tid.

För att kunna förklara en överbelastning så är det ju snarare så att det är antingen fler användare, eller ändrat användarmönster?
Och med tanke på att jag bor i ett område med väldigt liten omsättning på folk, samtidigt som det inte nybyggs nånting, så känns det inte som det är någon massiv nyanströmning av kunder. Snarare så att kunder faller bort från comhem när föreningarna drar in fiber en efter en...

Min starkaste teori är att det är all videostreaming som börjat dra data och får näten att gå på knäna. För 2-3 år sedan var det nästan ingen i min omgivning som visste var Netflix eller HBO var. Knappt nån som körde tvkanalernas play-tjänster.
Idag är det tvärtom, många har sagt upp sina fasta tv-abonnemang och kör i stort sett allt sitt film & tvtittande via streaming, och jag tror att det är detta som främst bidragit till att stora delar av dom befintliga kunderna börjat konsumera multum mycket mer data.

Jag ska ringa och be om ett compalmodem, då det efter Phunky's beskrivning av hur näten ser ut faktiskt skulle kunna ge en skillnad med att köra på fler kanaler. Återkommer när det har hänt!

Ja det är nog många bäckar små som förklarar trafikökningen, streaming är nog en stor del men då ska vi ju betänka att många kanske slutat tanka via dc++/torrents istället. Som du säger kan det vara folk som tidigare sett på vanlig tv som gått över till streaming mer, kollar dom bara broadcast-tv via box är det ju helt sepparerat från "bredbandsdelen" av nätet (dom kan aldrig påverka varandra kapacitetsmässigt), börjar man istället enbart streama är det en annan sak. Det är normalt med 5-20% trafikökning per år och om man inte bygger ut för det så blir det nog paj rätt snabbt. Sedan hjälper det knappast att man uppgraderar alla 10mbitare till 50 och sänker priset för endel andra så dom helt sonika uppgraderar. Dessutom gör nog ökad kundtillströmmning inte saken bättre om nu så är fallet.

Vet inte hur deras övervakning av trafik fungerar men tror naturligtvis att det finns, man ska dock i sånt fall använda informationen till något också.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det som verkar typiskt är att det är vissa områden som har problem sedan tror man att det gäller "många ställen". De exempel som finns i denna tråd lider just av att de är svepande och ofta vet man inte vilket område det är. Man kan dock märka att Göteborg och Stockholm är överrepresenterade. Det är också fel att dra generella slutsatser från det som skrivs i denna tråd. Det första är att det är en liten del av alla med Comhem som hör av sig. Det andra är att det är lätt att misstänka att de som är nöjda inte hör av sig.

Norrlänning här som nyligen flyttade till Stockholm och skaffade Comhem för drygt 2 månader och är helnöjd, dock skulle jag vilja ha mer än 50Mbit/s i upload och tycker det är fult att dom tar extra betalt för det om man inte tar 500Mbit/s vilket jag iofs gjorde men ändå.
Sen är det självklart att Stockholm och Göteborg är överrepresenterat, men det är väl mest kunder där trots allt.
Läste endast sida 370 och ser att det är många som har problem och att jag verka bo i ett område där det inte är något problem alls vilket är Abrahamsberg.
Har börjat tanka allt i 1080p när det gäller tv serier/film och får oftast ut 55-58MByte/s som jag tycker är helt okej då jag i teorin max bör komma upp till 62,5MByte/s vilket är 500Mbit/s så räknar man med lite overhead och att datorn skall kunna processa allt så är jag den kunden som är nöjd och hör av mig, förutom att deras modem inte är det bästa men det går ju alltid att köra bridget-mode vilket jag inte gör men kanske i framtiden när jag har blivit less på det.
Bör även tillägga att jag har 100/100 via fiber i Norrland.

Visa signatur

Cooler Master 690 II Advanced | Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5 | Intel Core i5 4690K 3,5 GHz | Asus R9 290 4GB GDDR5 | AMD Radeon 8GB 2X4GB 2133MHz | Samsung 840 EVO 256GB | 2TB Western Digital Black | Corsair HX 850W 80+ | 3TB Western Digital MyBook | Mionix NAOS 5000 | Qpad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag skulle vilja vända på det. Om kritiken mot Com Hem var lite mer saklig skulle vi veta om det var en liten del av kunderna. Jag tror att det skulle bli mer tryck på Com Hem om man kunde peka ut områden som har dålig kapacitet. En annan sida är att internetleverantörerna konkurrerar med priset så jag tror man tänker både en och två gånger innan man investerar i kapacitet.

Visst "ALLT går att lösa" men är folk beredda att betala vad det kostar?

Alltså vad snackar du om?
Problemet är ju att det bara är Comhem (och kanske bredbandskollen) som sitter på den infon.
Däremot så har dom ju bekräftat att min station är totalt överbelastad. Phunky kanske har nån bra info om hur stort område en station täcker upp, men det är ju minst hela det hus som jag sitter i som har problem. Och jag tror knappast att det är en station per hus Så det är väl minimum nått/några kvarter bara här i mitt område som då sitter på samma problem som jag har.

Min syster bor på i en annan stadsdel i Stockholm och har exakt samma problem anmält där.
Har en kompis som bor i en förort till Stockholm med samma problem.
#15348720 <- Problem i Jönköping
#15351461 <- Problem i Malmö
#15352173 <- Problem i Sundsvall
#15335781 <- Mer problem i Stockholm

Och detta är ju bara på 3 (TRE) sidor i denna tråden. Så ja, jag skulle säga att problemet verkar rätt utbrett?

Och vadå beredda att betala vad det kostar? Jag betalar ju fint vad 100/10 kostar. Och får ut nånstans 1-5 Mbit kvällstid. Vad jag då menar är att Comhem har sålt nått dom inte kan leverera, och då är det ju deras problem att se till att laga det inom en rimlig tid. Kostnaden för det får ju dom stå för eftersom dom fuckat upp på sin sida.
Blir det kapacitetsbrist så fine, men att det ska ta halvår eller mer (tror inte att dom löser mitt problem inom 1 månad = halvår) att bygga bort kapacitetsproblem är ju ett skämt. Vad händer sen då? Funkat kasst i ett halvår nu, kapaciteten byggs ut. Om ett år är det brist igen, oxå ska man vänta ett nytt halvår med problem?

Och återigen, sist jag bodde i en fastighet som drogs med Comhem, var det ju exakt samma problem, det tog ju över ett år för dom att bygga bort kapacitetsproblemen där, och det var ju mer än 6 år sedan. Så dom lider ju uppenbarligen av samma problem fortfarande, antingen saknas kompetensen eller viljan att se till att infrastrukturen håller jämna steg med kapacitetsbehoven.
Och angående kostnadsfråga, jag hade 100/10 från Banhof via fiber i förra lägenheten, för runt 200:-. Dom hade inga problem att leverera den hastigheten för mindre pengar än vad Comhem sitter och ska ha.
Har många polare i bostadsrättsföreningar som har gruppanslutning (hela fastigheten) och dom ligger mellan 80-150:- för 100/100 linor....

Skrivet av DexTroN:

Norrlänning här som nyligen flyttade till Stockholm och skaffade Comhem för drygt 2 månader och är helnöjd, dock skulle jag vilja ha mer än 50Mbit/s i upload och tycker det är fult att dom tar extra betalt för det om man inte tar 500Mbit/s vilket jag iofs gjorde men ändå.
Sen är det självklart att Stockholm och Göteborg är överrepresenterat, men det är väl mest kunder där trots allt.
...

Absolut, jag har inte sagt att Comhem's utrustning överlag är skit. Det går ju uppenbarligen att få den att fungera bra.
Finns säkert hundratusentals nöjda Comhemkunder i Sverige, tvivlar jag inte en sekund på.

Problemet är ju att dom gjort bort sig, har missbedömt kapacitetsbehovet på _vissa_ ställen, och det tråkiga är att det är vi kunder som sitter på dessa ställen som hamnar i kläm.

Permalänk

Nyligen bytt från Netgear-modemet till det nyare Compal-modemet och upplever stabilare och högre hastigheter över hela dagen. tidigare 180/250 ner, nu 230/250 ner. Så nog gör de nyare modemen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Alltså vad snackar du om?
Problemet är ju att det bara är Comhem (och kanske bredbandskollen) som sitter på den infon.
Däremot så har dom ju bekräftat att min station är totalt överbelastad. Phunky kanske har nån bra info om hur stort område en station täcker upp, men det är ju minst hela det hus som jag sitter i som har problem. Och jag tror knappast att det är en station per hus Så det är väl minimum nått/några kvarter bara här i mitt område som då sitter på samma problem som jag har.

Min syster bor på i en annan stadsdel i Stockholm och har exakt samma problem anmält där.
Har en kompis som bor i en förort till Stockholm med samma problem.
#15348720 <- Problem i Jönköping
#15351461 <- Problem i Malmö
#15352173 <- Problem i Sundsvall
#15335781 <- Mer problem i Stockholm

Och detta är ju bara på 3 (TRE) sidor i denna tråden. Så ja, jag skulle säga att problemet verkar rätt utbrett?

Och vadå beredda att betala vad det kostar? Jag betalar ju fint vad 100/10 kostar. Och får ut nånstans 1-5 Mbit kvällstid. Vad jag då menar är att Comhem har sålt nått dom inte kan leverera, och då är det ju deras problem att se till att laga det inom en rimlig tid. Kostnaden för det får ju dom stå för eftersom dom fuckat upp på sin sida.
Blir det kapacitetsbrist så fine, men att det ska ta halvår eller mer (tror inte att dom löser mitt problem inom 1 månad = halvår) att bygga bort kapacitetsproblem är ju ett skämt. Vad händer sen då? Funkat kasst i ett halvår nu, kapaciteten byggs ut. Om ett år är det brist igen, oxå ska man vänta ett nytt halvår med problem?

Och återigen, sist jag bodde i en fastighet som drogs med Comhem, var det ju exakt samma problem, det tog ju över ett år för dom att bygga bort kapacitetsproblemen där, och det var ju mer än 6 år sedan. Så dom lider ju uppenbarligen av samma problem fortfarande, antingen saknas kompetensen eller viljan att se till att infrastrukturen håller jämna steg med kapacitetsbehoven.
Och angående kostnadsfråga, jag hade 100/10 från Banhof via fiber i förra lägenheten, för runt 200:-. Dom hade inga problem att leverera den hastigheten för mindre pengar än vad Comhem sitter och ska ha.
Har många polare i bostadsrättsföreningar som har gruppanslutning (hela fastigheten) och dom ligger mellan 80-150:- för 100/100 linor....

Absolut, jag har inte sagt att Comhem's utrustning överlag är skit. Det går ju uppenbarligen att få den att fungera bra.
Finns säkert hundratusentals nöjda Comhemkunder i Sverige, tvivlar jag inte en sekund på.

Problemet är ju att dom gjort bort sig, har missbedömt kapacitetsbehovet på _vissa_ ställen, och det tråkiga är att det är vi kunder som sitter på dessa ställen som hamnar i kläm.

Precis precis, Jag som just bor i CENTRALA Jönköping har internetproblem varje dag just vid 18-23 tiden. Har varit hos några kompisar och testat deras ComHem hastigheter och de får ut sin fulla hastighet vid samma tid (18-23). Saken är att dem bor en bit utanför jönköping.. Riktigt surt att detta har pågått i nästan ett halvår... Känns ganska dumt när jag ändå bor i CENTRALA jönköping borde jag ju ändå få ut maximal hastighet jämfört med de som bor utanför stan, Men ju mer som använder ComHem i centrala delen desto mindre hastigheter får vi här.

PS: Gjorde en mätning just idag och fick ut ynkla 8mb / 1mb..

Visa signatur

i7-7700k @ 5GHz 1.31V | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | G.Skill 32GB 3200MHz | M.2 EVO 1TB / EVO 850 2TB | BenQ XL2546 240Hz | Windows 10 64-Bit

Permalänk
Medlem

Netgear CG3700 blir väldigt varmt

Hej.

Har Comhem via coax hemma med 250/50 anslutning. Jag får ut denna hastighet enligt bredbandskollen och där är jag nöjd.
Använder Netgear CG3700 som jag däremot har problem med. Detta modem blir VÄLDIGT varmt och det går ner ibland vilket jag tror är någon slags "overheat protection". Det är bara att starta om så går allting igång igen. Detta är mitt andra CG3700 som blir väldigt varmt.

Min fråga är om även Compal blir varmt? Jag kan tänka mig att betala lite mer och få en säkrare uppkoppling om det är så att Compal inte blir extremt varmt.

Så, ni som har Compal modem, skriv gärna in och berätta ifall även dessa blir varma.

/loffis.