Permalänk
Medlem

Nej mitt compal är rätt svalt, inte varmt iaf.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Skrivet av loffis:

Så, ni som har Compal modem, skriv gärna in och berätta ifall även dessa blir varma.

Mitt nya Compal har inga värmeproblem. Själva ytterhöljet är ganska tilltaget storleksmässigt med en massa lufthål, tror det hjälper bra.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Mitt nya Compal har inga värmeproblem. Själva ytterhöljet är ganska tilltaget storleksmässigt med en massa lufthål, tror det hjälper bra.

Ja värre med de gamla små compalmodemen med 2 lan-portar trots inbyggd fläkt. Inte tyckt att jag stött på något varmt netgear 3700, beror ju på hur det är placerat, värme i rummet och hur man nyttjar grejjerna. Kör man nått som gör att CPUn går fullt nästa hela tiden blir nog alla modem varma...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Ice Frontier;15346451]Ja, testade nu igen precis. Ligger på runt 170 mbit minimum nu verkar det som. Ca 255 mbit utanför prime time. Så det verkar som det nya Compal-modemet gjorde susen. Fattar inte varför. Men eftersom skillnaden var så tydlig direkt när jag bytte från mitt CG3100 till det nya modemet, så känns möjligheten att Com Hem bara råkade fixa problemet på något annat sätt just exakt samma dag efter 6 månaders krångel, ganska avlägsen.[/QUOTE]

Får tacka för din input om modemet, tack vare den stod jag på mig tills jag fick ett compal-modem.

Såhär har mätningarna sett ut med nya modemet, mina problem är som bortblåsta. Har plottat mätningar från 3 dagar i samma graf.

Det intressanta är att kundtjänst "bråkade" som fan. Påstod att deras "tekniker" i varje felanmälan om låg hastighet gör en "bedömning" om byte av modem kommer hjälpa. Enligt kundtjänst så var bedömningen i mitt fall att det _inte_ skulle hjälpa.
Nähä? Konstigt att jag gick från ett par megabit kvällstid till att nu stabilt ligga kring 100-110 Mbit med nån/några droppar kring 70-80 Mbit här och var.

Jag har som alltid en teori, och ser bara två rimliga fall:

  1. Teknikerna är totalt inkompetenta

  2. Comhem har ingen lust att betala för ett nytt modem, utan vill istället låta kunderna vänta tills kapacitsproblemen är lösta. Ljuger därför om att ett "compal-modem inte hjälper".

Jag är nog benägen att främst tro på alternativ (2) i detta fall.

Phunky:
Jag fattar inte hur det kan ha blivit så mycket bättre? Compalmodemet låser 16 frekvenser. Mitt gamla låste 8 om jag inte minns/fattat fel?
Om man tänker att alla modem sprider ut sig jämt på frekvenserna så borde ju det ligga rätt jämn belastning överallt och dubbla kanaler borde ju då ge i snitt dubbel hastighet.
Men min teori är snarare att compal-modemet kan låsa andra frekvenser som dom andra netgearmodemen öht inte kan komma åt?
Detta skulle ju bättre förklara det hela:
Färre nya compalmodem hos kunder => mycket färre kunder på dom 8 kanalerna som bara compalet kommer åt => inga problem att få sina 100Mbit dygnet runt?

Edit: Iofs, compalet börjar på 538000000 Hz och hoppar sen i steg om 8000kHz. Förutsatt att Netgearet gjorde samma sak, så kommer ju alla Netgear/8-kanals-modem ligga på dom 8 första kanalerna, och endast 16-kanalsmodemen ligga på dom senare 8 kanalerna.
Jag ser att man kan modifiera startfrekvensen för modemet. Man kanske skulle gjort så att man satt startfrekvensen på netgearmodemet på kanalplats 9, så hade man fått kanal 9-16 istället för 1-8 som dom allra flesta ligger på?
Jag trodde det hela var mer dynamiskt och att modemen kunde "förhandla" fram frekvenser med låg "belastning"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Får tacka för din input om modemet, tack vare den stod jag på mig tills jag fick ett compal-modem.

My pleasure. Glöm inte att begära nedsättning av din avgift för den tid som det inte funkade, om du inte redan gjort detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Får tacka för din input om modemet, tack vare den stod jag på mig tills jag fick ett compal-modem.

Såhär har mätningarna sett ut med nya modemet, mina problem är som bortblåsta. Har plottat mätningar från 3 dagar i samma graf.
http://i.imgur.com/kpPz2UR.png

Det intressanta är att kundtjänst "bråkade" som fan. Påstod att deras "tekniker" i varje felanmälan om låg hastighet gör en "bedömning" om byte av modem kommer hjälpa. Enligt kundtjänst så var bedömningen i mitt fall att det _inte_ skulle hjälpa.
Nähä? Konstigt att jag gick från ett par megabit kvällstid till att nu stabilt ligga kring 100-110 Mbit med nån/några droppar kring 70-80 Mbit här och var.

Jag har som alltid en teori, och ser bara två rimliga fall:

  1. Teknikerna är totalt inkompetenta

  2. Comhem har ingen lust att betala för ett nytt modem, utan vill istället låta kunderna vänta tills kapacitsproblemen är lösta. Ljuger därför om att ett "compal-modem inte hjälper".

Jag är nog benägen att främst tro på alternativ (2) i detta fall.

Phunky:
Jag fattar inte hur det kan ha blivit så mycket bättre? Compalmodemet låser 16 frekvenser. Mitt gamla låste 8 om jag inte minns/fattat fel?
Om man tänker att alla modem sprider ut sig jämt på frekvenserna så borde ju det ligga rätt jämn belastning överallt och dubbla kanaler borde ju då ge i snitt dubbel hastighet.
Men min teori är snarare att compal-modemet kan låsa andra frekvenser som dom andra netgearmodemen öht inte kan komma åt?
Detta skulle ju bättre förklara det hela:
Färre nya compalmodem hos kunder => mycket färre kunder på dom 8 kanalerna som bara compalet kommer åt => inga problem att få sina 100Mbit dygnet runt?

Edit: Iofs, compalet börjar på 538000000 Hz och hoppar sen i steg om 8000kHz. Förutsatt att Netgearet gjorde samma sak, så kommer ju alla Netgear/8-kanals-modem ligga på dom 8 första kanalerna, och endast 16-kanalsmodemen ligga på dom senare 8 kanalerna.
Jag ser att man kan modifiera startfrekvensen för modemet. Man kanske skulle gjort så att man satt startfrekvensen på netgearmodemet på kanalplats 9, så hade man fått kanal 9-16 istället för 1-8 som dom allra flesta ligger på?
Jag trodde det hela var mer dynamiskt och att modemen kunde "förhandla" fram frekvenser med låg "belastning"

Då ska man anta att modemen sprider ut sig jämnt också, det tror jag inte dom gör och skulle dom flytta när lasten börjar bli hög skulle modemet koppla ner 5-20sek iom flytten vilket jag är tveksam att många kunder skulle tycka vara en bra lösning.

Nej compalmodemet låser alla 16kanals som finns (om inte comhem börjat köra med 24 eller 32 någonstans), 8kanalsmodemen låser antingen de 8 första i "16kanalsgruppen" compalmodemen använder eller de 8 sista dvs samma frekvenser men bara hälften av dem, modemen kan inte använda 4 här och 4 där utifrån last som jag förstår det. Visst kan man ibland om man vet startfrekvensen för båda grupperna flytta ett 8kanalsmodem mellan grupperna men det är heller inte en vettig lösning, då kan man måsta flytta modemet flera ggr per kväll beroende på hur lasten utvecklas, byta till compal är bättre. Frekvenserna i koaxnätet är samma i hela sverige men den startfrekvens man ska använda av de 16 kanaler som finns kan skilja från område till område därför kan man inte säga att en är rätt för någon annan heller.

Kul att det blev bättre för dig men ja är det riktigt illa på alla 16kanaler ger det ingen märkbar förbättring att byta från ett netgear till ett compal. I ditt område var det i så fall stor skillnad mellan lasten på de 8 kanaler ditt netgearmodem använde och de andra 8 kanalerna som nu ditt 16kanalsmodem också använder. Att byta modem är ingen "generell" fix och egentligen bara en risig lösning att komma runt ett defakto riktigt kapacitetsproblem. comhem måste endå bygga ut.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

En allmän fråga till koaxial-Comhemkunder.

Enligt denna tråden verkar varje koax-Comhem-kund lida av problem. Långsam hastighet olika tider på dygnet beroende på dålig bandbredd. Skadad kabel, modemet blir för varmt, gamla modem krånglar, hög ping, modemet måste startas om titt som tätt. Att kontakta Comhems support sker någon gång varje månad för att fråga vad som pågår och kanske kräva kompensation. Nytt modem kan lösa problem. Comhems nät ostabilt med avbrott några gånger i månaden eller att hastigheten bara sjunker till några få mbit. Där alla som har Comhem tvingas använda det för det är bättre alternativ än ADSL men marginellt, snabbare men instabilare.

Finns det Comhem-användare där det fungerar bra? Där utlovade hastigheterna levereras, där linan är stabil, där ping alltid är låg, där linan inte sackar ihop på kvällar och helger när fler använder nätet?

Vad kan en kund hos Comhem förvänta sig i bästa senario?

Hur stor är chansen att man få en icke strulande Comhem-uppkoppling via antennkabeln?

Permalänk
Skrivet av Vatten:

En allmän fråga till koaxial-Comhemkunder.

Enligt denna tråden verkar varje koax-Comhem-kund lida av problem. Långsam hastighet olika tider på dygnet beroende på dålig bandbredd. Skadad kabel, modemet blir för varmt, gamla modem krånglar, hög ping, modemet måste startas om titt som tätt. Att kontakta Comhems support sker någon gång varje månad för att fråga vad som pågår och kanske kräva kompensation. Nytt modem kan lösa problem. Comhems nät ostabilt med avbrott några gånger i månaden eller att hastigheten bara sjunker till några få mbit. Där alla som har Comhem tvingas använda det för det är bättre alternativ än ADSL men marginellt, snabbare men instabilare.

Finns det Comhem-användare där det fungerar bra? Där utlovade hastigheterna levereras, där linan är stabil, där ping alltid är låg, där linan inte sackar ihop på kvällar och helger när fler använder nätet?

Vad kan en kund hos Comhem förvänta sig i bästa senario?

Hur stor är chansen att man få en icke strulande Comhem-uppkoppling via antennkabeln?

Jag har haft com hem i drygt 1 år och det har fungerat över förväntan med tanke på all kritik man hör. Aldrig legat nere och pingen har varit stabil och låg när jag jag spelar (runt 40 i wow som exempel) Visst har hastigheten dippar från utlovade 250 ner till 100-180 någon gång men får vanligtvis ut 250 när jag mäter. Ska tilläggas att jag bor i mellersta Norrland där det säkerligen är långt ifrån lika trångt i näten som i södra delarna av landet.

Permalänk
Skrivet av Vatten:

Finns det Comhem-användare där det fungerar bra? Där utlovade hastigheterna levereras, där linan är stabil, där ping alltid är låg, där linan inte sackar ihop på kvällar och helger när fler använder nätet?

Det är klart att de med problem hörs mest i en sån här tråd. Det finns massor av ComHem-användare som det fungerar bra för.

Hos mig fungerar det exempelvis väldigt bra. Jag har för tillfället 500/50 och nu när jag testar bredbandskollen kl 20:03 på en måndag får jag ut 280/50 Mbit/s med en ping på 7 ms.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Finns det Comhem-användare där det fungerar bra? Där utlovade hastigheterna levereras, där linan är stabil, där ping alltid är låg, där linan inte sackar ihop på kvällar och helger när fler använder nätet?

250/50-lina

Download

Upload

Svarstid

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

En allmän fråga till koaxial-Comhemkunder.

Enligt denna tråden verkar varje koax-Comhem-kund lida av problem. Långsam hastighet olika tider på dygnet beroende på dålig bandbredd. Skadad kabel, modemet blir för varmt, gamla modem krånglar, hög ping, modemet måste startas om titt som tätt. Att kontakta Comhems support sker någon gång varje månad för att fråga vad som pågår och kanske kräva kompensation. Nytt modem kan lösa problem. Comhems nät ostabilt med avbrott några gånger i månaden eller att hastigheten bara sjunker till några få mbit. Där alla som har Comhem tvingas använda det för det är bättre alternativ än ADSL men marginellt, snabbare men instabilare.

Finns det Comhem-användare där det fungerar bra? Där utlovade hastigheterna levereras, där linan är stabil, där ping alltid är låg, där linan inte sackar ihop på kvällar och helger när fler använder nätet?

Vad kan en kund hos Comhem förvänta sig i bästa senario?

Hur stor är chansen att man få en icke strulande Comhem-uppkoppling via antennkabeln?

Det verkar vara stora regionala skillnader. Jag uppgraderade till 50 Mbit/s när erbjudandet kom och har i stort sett alltid legat strax över 50. Sedan tycker jag det är störande med alla långa inlägg där man dömer ut en viss operatör. Det blir lite tjatigt med alla inlägg om att undvik det ena och undvik det andra. Jag tror inte att någon operatör som vänder sig till konsumentmarknaden är fläckfri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Finns det Comhem-användare där det fungerar bra? Där utlovade hastigheterna levereras, där linan är stabil, där ping alltid är låg, där linan inte sackar ihop på kvällar och helger när fler använder nätet?

Det har 99.99% fungerat finfint för mig. 100% av hastigheten för det mesta samt ofta 5-15ms i ping i CS:GO.
Det enda jag är missnöjd med är priset, speciellt när man tittar på folk som har fiber och 100/100.
Stockholm (Östermalm men inte de "fina" kvarteren) och Coax.

Man kanske borde skapa en tråd där folk som inte har problem eller fått sina problem lösta inom rimlig tid kan få posta fritt, för att få en lite avvägning.

Permalänk
Medlem

Hej alla,

Jag har haft stora problem med min hastighet nu i 3 månader och kvarstår fortfarande. Jag vet inte hur många gånger jag varit i kontakt med dem men Comhem hittar på en massa ursäkter för att slippa göra något åt saken.

Jag betalar för 100/10 men får bara 1-2 på kvällstid efter deras ändring. Jag får ingen som helst återkoppling på hur det går med felsökningen och jag behöver hela tiden prata med deras okunniga "tekniker" som följer en lapp som guide.

Riktigt förbannad är jag på comhem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7700 8-Core Processor, 3801 Mhz, 8 Core(s), 16 Logical Processor(s), Pure Rock 2 Black, ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 64GB, ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti Super, Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 1TB, Kingston NV2 NVMe SSD 1TB, Fractal Design ION Gold 850W Fully Modular Power Supply & Phanteks Eclipse G500A DRGB Mid Tower (vit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulamaan:

Hej alla,

Jag har haft stora problem med min hastighet nu i 3 månader och kvarstår fortfarande. Jag vet inte hur många gånger jag varit i kontakt med dem men Comhem hittar på en massa ursäkter för att slippa göra något åt saken.

Jag betalar för 100/10 men får bara 1-2 på kvällstid efter deras ändring. Jag får ingen som helst återkoppling på hur det går med felsökningen och jag behöver hela tiden prata med deras okunniga "tekniker" som följer en lapp som guide.

Riktigt förbannad är jag på comhem.

Tvinga till dig ett compalmodem om du inte redan har det, "löst" felet för vissa tidigare i tråden. Sedan om du får full spätta tills dom bygger ut är inte alls säkert men lite bättre lär de bli.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

My pleasure. Glöm inte att begära nedsättning av din avgift för den tid som det inte funkade, om du inte redan gjort detta.

Absolut, men mitt ärende ligger fortfarande kvar tills dom själva anser att det är löst. Är väl bara en tidsfråga innan även compalmodemet börjar få det kämpigt och jag är tillbaka på 5Mbit, så kommer låta ärendet ligga öppet och kräva cäsh tillbaka den dagen Comhem anser problemet löst, inte mer än rätt tycker jag.

Skrivet av Vatten:

En allmän fråga till koaxial-Comhemkunder.

Enligt denna tråden verkar varje koax-Comhem-kund lida av problem.

...
...

Vad kan en kund hos Comhem förvänta sig i bästa senario?

Hur stor är chansen att man få en icke strulande Comhem-uppkoppling via antennkabeln?

Skrivet av distortion10000:

Det är klart att de med problem hörs mest i en sån här tråd. Det finns massor av ComHem-användare som det fungerar bra för.

Hos mig fungerar det exempelvis väldigt bra. Jag har för tillfället 500/50 och nu när jag testar bredbandskollen kl 20:03 på en måndag får jag ut 280/50 Mbit/s med en ping på 7 ms.

Skrivet av Hubertus:

Det verkar vara stora regionala skillnader. Jag uppgraderade till 50 Mbit/s när erbjudandet kom och har i stort sett alltid legat strax över 50. Sedan tycker jag det är störande med alla långa inlägg där man dömer ut en viss operatör. Det blir lite tjatigt med alla inlägg om att undvik det ena och undvik det andra. Jag tror inte att någon operatör som vänder sig till konsumentmarknaden är fläckfri.

Jag tror det överlag är bra.. Med tanke på hur många hundratusentals bredbandskunder dom har, så skulle ju denna tråden vara 3710 sidor istället för 371 sidor om det var riktigt jäkla illa. Jag känner många som inte har några som helst problem.

Det jag däremot menar på är att Comhem har den sämsta kundvården av alla bredbandsföretag (eller ja, ALLA företag) jag varit i kontakt med.
För dom kunder som likt mig och andra här i tråden upplever problem, så får man ofta inget gehör, extremt dålig information och orimligt långa tider för att lösa problemen.
Problemen är ju även extrema, med folk som har ner mot 1Mbit kvällstid, i områden där Comhem "erbjuder" 500Mbit.

https://www.comhem.se/kundservice/faktura-och-abonnemang/bra-...
Dock verkar dom ju ha 14 dagars ångerrätt via distans, så bästa är väl bara att beställa och testköra skiten ur linan i 14 dagar.

Sist men inte minst så ifrågasätter jag hela den här propagandan:
https://www.comhem.se/bredband/ombyggnationen
Det har funnits tid till att göra en riktigt fancy hemsida om all uppgradering, men inte fan märks det?

Det där är ju ren och skär lögn eftersom både Comhem och Phunky har bekräftat att koaxen delas av många många kunder, vilket gör att det går segt kvällstid i dom områden som Comhem uppenbarligen glömde bort i sin "Ombyggnation"

På samma sida länkar dom hit och är stolta:
http://ispspeedindex.netflix.com/sweden
Ja... om man erbjuder 500Mbit så kanske det är lite fel att använda en tjänst som uppenbarligen inte drar mer än 4Mbit för att visa på nån sorts prestanda?

Om vi istället kollar här, så tycker jag det är på tok för lite grönt:
Problemet är väl dock att det kan bero på hur mkt som helst, allt från att folk väljer fel hastighet på sin mätning till att dom gör mätning över WIFI som begränsar ner det hela.
http://www.bredbandskollen.se/statistik/?section=3&isp=6&spee...

Permalänk
Medlem

Coaxanvändare 500/50 och har aldrig känt eller märkt av problem. Bor mitt i Sthlm. När jag bemödat mig mäta hastigheten kablat så ligger jag på runt 450-510 ned och 51-58 upp.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en uppkoppling jag är nöjd med men priset är lite högt. Comhem kommer ibland med lockande erbjudande och med förhandling kan priset pressas ner en del. Den som stoppat mig är all negativ kritik och att jag får en till grunka i min bostad. Hörde nyligen att Comhem uppgraderat i området med redudant fiber och då det inte är stora lägenhetshus och få lägenheter i serie på uttagen så kan hoppet hållas uppe.

Med era kommentarer och BasseBabas om 14 dagars avtal så är det bara att testa vid nästa bra erbjudande.

Fler nöjda-kunder kommentarer uppskattas. Hur länge haft uppkopplingen, vad för hastighet av utlovade beroende på tid på dygnet, pingen m.m. enkel statistik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

En allmän fråga till koaxial-Comhemkunder.

Enligt denna tråden verkar varje koax-Comhem-kund lida av problem. Långsam hastighet olika tider på dygnet beroende på dålig bandbredd. Skadad kabel, modemet blir för varmt, gamla modem krånglar, hög ping, modemet måste startas om titt som tätt. Att kontakta Comhems support sker någon gång varje månad för att fråga vad som pågår och kanske kräva kompensation. Nytt modem kan lösa problem. Comhems nät ostabilt med avbrott några gånger i månaden eller att hastigheten bara sjunker till några få mbit. Där alla som har Comhem tvingas använda det för det är bättre alternativ än ADSL men marginellt, snabbare men instabilare.

Finns det Comhem-användare där det fungerar bra? Där utlovade hastigheterna levereras, där linan är stabil, där ping alltid är låg, där linan inte sackar ihop på kvällar och helger när fler använder nätet?

Vad kan en kund hos Comhem förvänta sig i bästa senario?

Hur stor är chansen att man få en icke strulande Comhem-uppkoppling via antennkabeln?

Bytte från fiber Bredbandsbolaget 100/10 till Comhem Koax 250/10 för 2 veckor sedan.
Haft stabil uppkoppling än så länge, pendlar mellan 235-255 ned, 9-12 upp. Men tiden får utvisa om det håller sig, tjänade dock 1200kr på 12mån genom bytet

Hade tidigare BBB, det var överjävligt ibland.

Senaste driftstörning hos bredbandsbolaget, nätet låg nere i över 2 veckor. Två veckors tjat och samtal med flera på tekniskt support (som fullkomligt idiotförklarade en som kund) sa att det var fel på min router, dator etc. De skickade till slut ut en tekniker efter dag 17 som kollade i centralen och felet låg där, en åtgärd som tog 1 min att fixa. Detta kanske inte direkt är bredbandsbolagets fel, men de kunde iaf kunnat agerat inom 1 vecka.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Skrivet av Dblood:

Bytte från fiber Bredbandsbolaget 100/10 till Comhem Koax 250/10 för 2 veckor sedan.
Haft stabil uppkoppling än så länge, pendlar mellan 235-255 ned, 9-12 upp. Men tiden får utvisa om det håller sig, tjänade dock 1200kr på 12mån genom bytet

Nu blir jag nyfiken, hur kunde du tjäna 1200 kr på bytet? BBB fiber 100 kostar väl 369 kr/mån och ComHem 250 ska kosta 429 kr/mån efter de första tre billiga månaderna. Du måste fått en bra deal?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Det där är ju ren och skär lögn eftersom både Comhem och Phunky har bekräftat att koaxen delas av många många kunder, vilket gör att det går segt kvällstid i dom områden som Comhem uppenbarligen glömde bort i sin "Ombyggnation"

Det står faktiskt inte att koaxen inte delas mellan kunderna. Det som står är att tv och radio inte påverkar bredbandet, eftersom de använder olika frekvenser.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

http://i.imgur.com/5BMkAai.png

Det står faktiskt inte att koaxen inte delas mellan kunderna. Det som står är att tv och radio inte påverkar bredbandet, eftersom de använder olika frekvenser.

Absolut. Men det spelar väl inge roll hur "smart" den är på att dela frekvenser mellan bb,tv och telefoni, när den uppenbarligen inte är tillräckligt "smart" för att ha kapacitet att räcka åt flera kunder?

Håller nu iofs med dig, jag läste det lite fel, men står fast vid att det är viktigare med hur mycket total kapacitet det finns i koaxen och hur många kunder som delar på den, än att bb/tv/telefoni inte stör varandra. Det är väl rätt självklart, vad är det för smart med det?

Tv går ju via broadcast och så har det ju gjort sen tekniken kom, sen kör ju bredbandet på andra frekvenser. Detta är ju ingen som helst nyhet eller nått som behöver påpekas
Sen att telefoni nu kanske har nån dedikerad frekvens, OMG!? (fast är det verkligen det? Går telefonin på egen frekvens? Den går väl över den ip-anslutning som modemet upprättar? Snarare så att dom lagt nån sorts av QoS?)
En telefoni-ström ligger väl på ett par hundra kilobit, inte direkt nått att bråka om när man erbjuder 500Mbit.

Så som sagt, spelar ju ingen roll att dom skyltar om att vi inom familjen/hemmet kan se på tv, surfa och ringa samtidigt, när koaxnätet i sin helhelt är totalt överbelastat av alla kunder?

Edit:
Sen så försöker dom ju desperat få sin "coax" att se ut som nått bra. Men det är ju bara en sminkad häxa.
Det går ju omöjligen att övertyga mig om att en coax-lösning där man måste ha ett modem(=felkälla) som ska omvandla signalen, som sen ska tryckas genom ett delat analogt frekvensutrymme till en station, är en bättre lösning än att dra en fiber till källaren, sätta en standard-switch som säkert kostar mindre än vad bara modemen till kunderna gör, och sen dra en dedikerad ethernet-kabel till varje lägenhet.

Jag säger inte att Comhem inte var bra, det var en bra teknik i början för att kunna nyttja befintliga installationer för internetaccess.
Men nu när fiber/lan-lösningar blivit så överlägsna och även billiga så är ju enda "Problemet" att hyresvärdar är för snåla för att ta den relativt lilla installationskostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Nu blir jag nyfiken, hur kunde du tjäna 1200 kr på bytet? BBB fiber 100 kostar väl 369 kr/mån och ComHem 250 ska kosta 429 kr/mån efter de första tre billiga månaderna. Du måste fått en bra deal?

Fick en ganska bra deal ja Jag låtsades vela ganska mycket fram och tillbaka med ComHem när jag ringde och var intresserad av att byta operatör. Men fick även bra deal av BBB när jag ringde och sa upp det, nämnde då att jag skulle byta operatör istället.

Totalt: 4428kr (12mån) BBB
Totalt: 3177 (12mån) Comhem "inkluderar frakt á 99kr för modemet"

Dealen BBB erbjöd vid uppsägning var 249kr/mån 12 månader = 2988kr.
Lite bättre men var inte intresserad.

Det lönar sig inte och vara trogen kund!

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

bb/tv/telefoni inte stör varandra. Det är väl rätt självklart, vad är det för smart med det?

Varken ADSL eller fiber har tjänsterna i "separata utrymmen", så om du till exempel kopplar in en TiVo-box i din fiberkonverter så kommer den reservera utrymme för tre tuners (40 Mbit/s möjligen?) även om du inte ens använder boxen för tillfället. Så på så vis skall koaxtekniken ha full cred.

Hoppas verkligen Com Hem får ordning på de tekniska problemet i ditt område, då man sett ditt ärende här ett tag nu.

Permalänk
Medlem

Betalar för 100 men får strax över 2... STABILT!!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - MSI GeForce GTX 580 - Corsair HX650

Permalänk
Medlem

ComHem e fan värdelöst, såklart ska bredbandet sega när alla glor på äckel hockeyn...

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Håller nu iofs med dig, jag läste det lite fel, men står fast vid att det är viktigare med hur mycket total kapacitet det finns i koaxen och hur många kunder som delar på den, än att bb/tv/telefoni inte stör varandra. Det är väl rätt självklart, vad är det för smart med det?

Det var väldigt bra med frekvensdelningen förut när folk satt med bredband på 1-10 Mbit/s, då hade det inte funkat så bra om tv och telefoni skulle in och nalla på kapaciteten.

Och även nu, om hushållet kollar på 2 HD-kanaler samtidigt, och spelar in en tredje kanal med Tivo, så drar bandbreddsanvändningen iväg.

Men det här hjälper ju inte dig när ComHem har kapacitetsproblem i ditt och andra områden. Men frekvensdelningen är bra ändå

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Delar med mig av mina resultat jag har sparat under några månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaze84:

ComHem e fan värdelöst, såklart ska bredbandet sega när alla glor på äckel hockeyn...

Inte riktigt sanning, Comhem är oftast bara värdelöst i storstäder. Finns många kunder som är nöjda som inte skriver här, bland annat jag. Har nog haft Comhem i över 10år nu, får alltid hastigheten som jag betalar för, aldrig några avbrott. Men som sagt, så bor jag inte heller i Stockholm/Göteborg/Malmö.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

En allmän fråga till koaxial-Comhemkunder.
Finns det Comhem-användare där det fungerar bra? Där utlovade hastigheterna levereras, där linan är stabil, där ping alltid är låg, där linan inte sackar ihop på kvällar och helger när fler använder nätet?

Jag har använt 500/50- och 50/10 Mbps i fyra år, varav de två sista problemfria.
Jag sitter i och för sig i en ganska liten MAC-domän i Stockholm, och märker därför knappt av kapacitetsproblem.

De få ms högre svarstider som DOCSIS-lagret "lägger på" märker jag inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dblood:

Det lönar sig inte och vara trogen kund!

Det där är väldigt sant och dessutom i de flesta branscher skulle jag tro (iaf gäller det även i försäkringsbranschen). En trogen kund är en kund som inte är benägen att byta leverantör, dvs en kund man kan ta mer betalt av.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"