Varför drar kretsar mer energi innan dem blir varma?

Permalänk
Medlem

Varför drar kretsar mer energi innan dem blir varma?

Mitt ljudinterface drar 1.29 ampere när jag startar det kallt, och vandrar ned mot 1,21 på en timma ungefär... vad händer? kan nån förklara?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Det kan vara en sorts test för den att just dra lite extra ström för att försäkra om att den funkar. (Precis som datorns självtester i bios innan den kommer igång.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Det kan vara en sorts test för den att just dra lite extra ström för att försäkra om att den funkar. (Precis som datorns självtester i bios innan den kommer igång.)

Okej. Jag tror inte det. Jag tror det har något med att elektroniska komponenter behöver "laddas upp" med värme för att fungera optimalt! Därför jag frågar för jag vet inte fysiken bakom det kan bara se att amperen sjunker. Dessutom ger mit nätagg 12.2 volt i början, för att landa på 12.0 efter timman är slut!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Okej. Jag tror inte det. Jag tror det har något med att elektroniska komponenter behöver "laddas upp" med värme för att fungera optimalt! Därför jag frågar för jag vet inte fysiken bakom det kan bara se att amperen sjunker. Dessutom ger mit nätagg 12.2 volt i början, för att landa på 12.0 efter timman är slut!

Det är nog som du säger, att nätdelen som försörjer den blir mer effektiv vid lite värme, konstigt nog

Permalänk
Medlem

Tvärtom. Komponenterna i mitt ljudkort blir varma och slukar med tiden mindre energi för att de blir effektivare vid drift-temp. det var så jag menade.

men att PSU ger ut en högre volt i början är lite lustigt också, då jag har ställbar volt på det (ett LAB-PSU) och 12.00 är det jag satt det på!

vore bara kul och veta hur det går till i den djupaste teorin

edit: nu landa volten på 12.0v och amperen på 1.20a efter ca 1 timma och 20 minuter!
från att ha varit 12.2v och 1,29a.

från 15,738 watt till 14,400 watt på 1 h, 20 minuter, 8.5% av den totala förbrukningen minskad.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Först och främst är 12,2 - 12,0V och 1,29 - 1,21A ett ganska litet fel.
Skulle gissa i.o.m Ljud är att komponenterna har slutat svänga och uppnått optimal
drift från Kall/Urladdad start, då att alla Kapacitanser och Induktanser nått sitt optimala driftområde där systemet skall fungera.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Hedersmedlem

Njaa. Jag skulle nog säga tvärt om. Kretsar blir mindre effektiva vid högre temperatur. Det är mer komplicerat än så för vissa komponenter fungerar bättre vid hög temp, men alla ledningsbanor får högre resistens ab den ökade temperaturen. Det gör att mindre ström vandrar genom kretsen och även att större andel av den förbrukade energin i kretsen går till spillvärme i ledningsbanorna.
Så jag skulle gissa på att du får aningen lägre ljudnivå i samband med att strömstyrkan sänks.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Först och främst är 12,2 - 12,0V och 1,29 - 1,21A ett ganska litet fel.
Skulle gissa i.o.m Ljud är att komponenterna har slutat svänga och uppnått optimal
drift från Kall/Urladdad start, då att alla Kapacitanser och Induktanser nått sitt optimala driftområde där systemet skall fungera.

Absolut, jag är inte rädd. Aldrig påstpått det, vill bara veta exakt det där du pratar om med kapacistanser och induktanser lite mer djupgående, hur atomerna leder, och temp och koppar.... men om du inte kan förklara så en mindre beläst fattar så det är det lugnt!

det är ett Peaktech 6080 Lab-abb.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njaa. Jag skulle nog säga tvärt om. Kretsar blir mindre effektiva vid högre temperatur. Det är mer komplicerat än så för vissa komponenter fungerar bättre vid hög temp, men alla ledningsbanor får högre resistens ab den ökade temperaturen. Det gör att mindre ström vandrar genom kretsen och även att större andel av den förbrukade energin i kretsen går till spillvärme i ledningsbanorna.
Så jag skulle gissa på att du får aningen lägre ljudnivå i samband med att strömstyrkan sänks.

Okej... jag hör då ingen skillnad i ljudet, snarare låter det bättre ju längre jag har på allt

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Som liten bonusfråga kan jag tipsa om min andra tråd jag startade om att borra hål i chassit på mitt peaktech! *hint*

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk

Högre spänning ger högre ström. Är nog nätaggregatet som är justerat vid arbetstempratur och ger lite för hög spänning innan den nått rätt temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Attitude666:

Högre spänning ger högre ström. Är nog nätaggregatet som är justerat vid arbetstempratur och ger lite för hög spänning innan den nått rätt temp.

Nej det är en kombination av både ljudkortets ackimilatering och psu: som sänker volten tror jag.
För jag provade precis att sänka till 11 volt, och höja till 12,2 volt och jag fick ändå inte amperen att röra sig över 1,22a trixigt det här. det är nog en kombination, coolt är det iaf.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ch1llone:

Okej... jag hör då ingen skillnad i ljudet, snarare låter det bättre ju längre jag har på allt

http://i.imgur.com/r0Yg5mt.jpg

Ja det kan säkert låta bättre. Jag pratade inte om ljudkvalité utan om just effektivitet. Och det är helt enkelt så att resistensen ökar i ledande material när temperaturen ökar. Och ökar resistansen med tiden så kommer mindre ström passera systemet.
Men vad dina observationer om minskad strömförbrukning beror på kan bero på fler faktorer. Många komponenter gör bara sitt jobb bra om de är varma. Exempelvis batterier som inte kan ge rätt spänning om de är kalla.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Man kan se på det så här, förenklat. En Förstärkare är av kapacitiv karaktär, detta innebär att den har en positiv laddning för att kompensera för elementens induktiva karaktär. Då du oftast har en ganska stor mängd kondensatorer som måste laddas upp drar kretsen mer ström i början.

När det gäller temperaturer så är det normalt sett att lägre temperaturer ger ett lägre motstånd vilket ökar verkningsgraden, det finns dock undantag beroende på vilken typ av krets du har.

Permalänk
Medlem

OK! tack för alla svaren, blir o läsa o se vad man snappar upp, det är ganska svårt och få ihop en hel krets när man inte läst elkunskap!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Skrivet av Attitude666:

Högre spänning ger högre ström. Är nog nätaggregatet som är justerat vid arbetstempratur och ger lite för hög spänning innan den nått rätt temp.

Högre spänning ger väl ändå lägre ström?

Permalänk
Skrivet av datornörden:

Högre spänning ger väl ändå lägre ström?

Vid samma effekt, ja. Genom en konstant resistans/impedans ger högre spänning även högre ström.

TS: Nu är ju alla nyfikna -- vad händer om du ändrar temperatur men inte drifttid på ljudinterfejset? Till exempel genom att starta om en redan uppvärmd pryl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av datornörden:

Högre spänning ger väl ändå lägre ström?

Ohms lag: I = U / R

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Vid samma effekt, ja. Genom en konstant resistans/impedans ger högre spänning även högre ström.

TS: Nu är ju alla nyfikna -- vad händer om du ändrar temperatur men inte drifttid på ljudinterfejset? Till exempel genom att starta om en redan uppvärmd pryl?

startar jag båda varma så hamnar de båda på samma värde som när de värmts upp. 1.20a, 12.0v.

med psu:n varm men inte ljudkortet spika det 1,28 och gick sedan ned fort, mycket fort till 1,25, sedan 1,24. 2-3 minuter. sedan 1.23., alltså hamna den lägre mycket fortare. så det är en kombination av att psu matar ut lite för hög volt när det inte är varmt, samt att ljudkortets kondesatorer laddar upp sig i början!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

startar jag båda varma så hamnar de båda på samma värde som när de värmts upp. 1.20a, 12.0v.

med psu:n varm men inte ljudkortet spika det 1,28 och gick sedan ned fort, mycket fort till 1,25, sedan 1,24. 2-3 minuter. sedan 1.23., alltså hamna den lägre mycket fortare. så det är en kombination av att psu matar ut lite för hög volt när det inte är varmt, samt att ljudkortets kondesatorer laddar upp sig i början!

Korrekt, nätagget är redan laddat, så när du kopplar in det i din apparat så dröjer det flera minuter innan alla kondensatorer är helt uppladdade, under den tiden drar maskinen lite mer att driva. Googla efter Capacitor coil gun så ser du några exempel av riktigt stora kondensatorer som oftast måste matas med väldigt högspänning för att bli fulladdad och kunna avfyra projektilen.

Dock har det inte med värmen att göra, värmen är bara en spill effekt, det som inte används i kretsarna för att göra funktionerna, t.ex förstärka en analog signal i en förstärkare blir till värme, värmen vill man inte direkt ha där, mycket värme är ett tecken på en ineffektiv krets eller bara en krets som drar väldigt mycket. Säg om vi har en apparat som är 80% effektiv och drar 1000 watt, då är ca 200 watt spillvärme. Det är förenklat, finns fler parametrar än så men på grundnivå iallafall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Korrekt, nätagget är redan laddat, så när du kopplar in det i din apparat så dröjer det flera minuter innan alla kondensatorer är helt uppladdade, under den tiden drar maskinen lite mer att driva. Googla efter Capacitor coil gun så ser du några exempel av riktigt stora kondensatorer som oftast måste matas med väldigt högspänning för att bli fulladdad och kunna avfyra projektilen.

Dock har det inte med värmen att göra, värmen är bara en spill effekt, det som inte används i kretsarna för att göra funktionerna, t.ex förstärka en analog signal i en förstärkare blir till värme, värmen vill man inte direkt ha där, mycket värme är ett tecken på en ineffektiv krets eller bara en krets som drar väldigt mycket. Säg om vi har en apparat som är 80% effektiv och drar 1000 watt, då är ca 200 watt spillvärme. Det är förenklat, finns fler parametrar än så men på grundnivå iallafall.

Jepp. I know i know this

En liten fråga bara, såg att det stod 40v i en millesekund innan den hamna på 12v. Är lite rädd att den matar ut så mycket innan spänningen stabiliserar sig? Hinner en vanlig standard-multimeter plocka upp en så snabb transient om jag mäter för att dubbelkolla? Eller ska jag alltid koppla in ljudkortet efter den hunnit stabilisera sig. Vore illa om jag voltat mitt ljudkort med 40v några ggr nu när jag satt av och satt på det... 40v borde väl fått hela skiten och smälla`?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Absolut, jag är inte rädd. Aldrig påstpått det, vill bara veta exakt det där du pratar om med kapacistanser och induktanser lite mer djupgående, hur atomerna leder, och temp och koppar.... men om du inte kan förklara så en mindre beläst fattar så det är det lugnt!

det är ett Peaktech 6080 Lab-abb.

Skrivet av Illidan Stormrage:

You are not prepared

Hoppas du inte var ironisk

Dold text
Skrivet av ch1llone:

startar jag båda varma så hamnar de båda på samma värde som när de värmts upp. 1.20a, 12.0v.

med psu:n varm men inte ljudkortet spika det 1,28 och gick sedan ned fort, mycket fort till 1,25, sedan 1,24. 2-3 minuter. sedan 1.23., alltså hamna den lägre mycket fortare. så det är en kombination av att psu matar ut lite för hög volt när det inte är varmt, samt att ljudkortets kondesatorer laddar upp sig i början!

Den punkten jag ville komma åt med uppladdad från "kallstart" när alla komponenter har kommit balans (Kondensatorer, Spolar och så vidare)
så behöver de inte laddas upp lika mycket som vid kallstart för att de är redan helt eller delvis uppladdade, så de kommer fortfarande i balans
till den punkt där de ska fungera.

Men Kondensatorer beror på Energi och inte direkt volt, så vid PSU kallstart är Spänningen(V) 12 eller 12,2?

Vet inte om jag kan förklara det bättre för dig men jag kan försöka gå lite mer ingående över generella funktionen i ljudsystem.
Räknade lite snabbt för "Kallstart" resistansen

12,2V / 1,29A = 9,457 ohm
12V / 1,21A = 9,917 ohm

12V / 9,457 ohm = 1,269 A
12,2 / 9,917 ohm = 1,23 A

Så vid kallstarten har du egentligen lägre resistans i kretsen
och med att kolla om initialstarts resistansen och slutgiltiga spänningen
ser du att det inte stämmer överens med att det är endast resistansen som skulle ändras och kompenseras för.

I.o.m att det är ljudtekniska saker vi pratar om är det inte endast några resistanser här och var (det är rätt så komplext).
Sett från Analog sidan har vi OP-förstärkare som förstärker och dämpar bort ljud/störningar vi inte vill ha,
så har vi Kondensatorer(främsta Kapacitanser men också angränsande koppar banor) fär att filtrera bort DC-spänningen ut och in,
och att hjälpa försörja förstärknings ställen.
Sen Impendanser(främst Spolar men också angränsande koppar banor) för att ge en viss tröghet och filtrera bort mer högfrekventa (AC-spänningar).

Dessa Gillar(Kondens.) och Ogillar(Spolar) förändring i strömmen, så när vi startar ljudkortet(?) så har vi en storförändring,
sen från denna förändring sätts systemet i gungning från att vi har både Spolar och Kondensatorer som
arbetar med att få ut föränderligt fenomen som är ljud att fungera bra.

Beroende på hur känsligt systemet är så kommer denna gungning att gå ut över en viss period och hur mycket energi(ström) som behöver finnas
för att fungera optimalt.

i.o.m uppvärmning av kopparbanor så desto kallare det är har elektricitet lättare att passera mellan metallens atomer
och vid uppvärmning blir materialet trögare för förflyttningen, minns inte precis hur atomens uppbyggnad koerlerar.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Jepp. I know i know this

En liten fråga bara, såg att det stod 40v i en millesekund innan den hamna på 12v. Är lite rädd att den matar ut så mycket innan spänningen stabiliserar sig? Hinner en vanlig standard-multimeter plocka upp en så snabb transient om jag mäter för att dubbelkolla? Eller ska jag alltid koppla in ljudkortet efter den hunnit stabilisera sig. Vore illa om jag voltat mitt ljudkort med 40v några ggr nu när jag satt av och satt på det... 40v borde väl fått hela skiten och smälla`?

Antagligen har ljudkortet ett visst skydd emot detta, någon krets som förhindrar att dessa 40 volt inte går genom känsliga delar i maskinen. Men tror inte det är något besvär heller. Men det ser ut som på bilderna att ditt ljudkort har mikrofon fantom matning? Så fall drivs dessa på 48 volt så det kan vara så att det är något som kommer inne ifrån maskinen och inte ifrån nätagget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Den punkten jag ville komma åt med uppladdad från "kallstart" när alla komponenter har kommit balans (Kondensatorer, Spolar och så vidare)
så behöver de inte laddas upp lika mycket som vid kallstart för att de är redan helt eller delvis uppladdade, så de kommer fortfarande i balans
till den punkt där de ska fungera.

Men Kondensatorer beror på Energi och inte direkt volt, så vid PSU kallstart är Spänningen(V) 12 eller 12,2?

Det har jag inte kollat ännu. Förmodligen hamnar den på 12.2. så det är en kombination av att ljudkortet laddas upp, och att psu:n är oladdad i början. Skulle säga 70% Ljudkortet och 30% PSU.

Men frågan om labagget kan ge högre volt när man startar det vore bra om du kunde svara på (Y)

edit: jag mätte upp det, och den går bara till enligt min multimeter, din plockar iaf inte upp några spikar...
vad säger ni?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Det har jag inte kollat ännu. Förmodligen hamnar den på 12.2. så det är en kombination av att ljudkortet laddas upp, och att psu:n är oladdad i början. Skulle säga 70% Ljudkortet och 30% PSU.

Men frågan om labagget kan ge högre volt när man startar det vore bra om du kunde svara på (Y)

edit: jag mätte upp det, och den går bara till enligt min multimeter, din plockar iaf inte upp några spikar...
vad säger ni?

Att du kan andas ut och vara lugn, även om det skulle uppgå till 40volt i några milli-sekunder så är det knappt mätbart/märkbart. Ditt nätaggregat är inte tillverkat för att ta sönder saker för att man startar det, så ta en Pepsi max och njut av livet

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Att ljudkortet skulle vilja ha flera minuter på sig att ladda upp alla kondingar är till 99,99% nonsens, det tar max någon sekund. Att strömförbrukningen sjunker över tid för att sedan stanna kan bero på att klass AB-kopplade förstärkarsteg har en viss tomgångsström som behöver vara temperaturkompenserad för att inte temperaturen/strömmen ska skena iväg när bas-emitter tröskelspänningen sjunker med ökad temperatur.
Kan även gälla klass A-kopplade steg.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Många bud ;P men tack för hjälpen alla!

Har en annan fråga. Varför sitter det järn eller aluminiun-burar ovanför koppar-trafos?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av nick-li:

Men Kondensatorer beror på Energi och inte direkt volt, så vid PSU kallstart är Spänningen(V) 12 eller 12,2?

Nja, kondensatorer är direkt kopplad till spänningen.

Laddning = Spänning * Kapacitet
Dock kanske inte alls relaterat till du pratar om

Citat:

i.o.m uppvärmning av kopparbanor så desto kallare det är har elektricitet lättare att passera mellan metallens atomer
och vid uppvärmning blir materialet trögare för förflyttningen, minns inte precis hur atomens uppbyggnad koerlerar.

Låter som du komplicerar det, koppar ligger inte som direkt individuella atomer, lättare att modellera det som en kopparkanal med gemensamt elektronmoln då alla valens-elektroner egentligen är gemensamma inom kopparbanan.

Avstånden mellan atomerna varierar kraftigare och ökar även något mellan atomerna vid högre temperaturer och ger således en högre tröghet. Atomens uppbyggnad påverkar mindre utan det är kopparledningens gemensamma egenskaper som påverkas av temperaturen.
En ensam koppar-atom leder inte speciellt varierat oavsätt vilken temperatur den har liksom.

Skrivet av mrtnsko:

Många bud ;P men tack för hjälpen alla!

Har en annan fråga. Varför sitter det järn eller aluminiun-burar ovanför koppar-trafos?

Ovanför? Antar du syftar på "shielding", detta pga stora inducerade strömmar ger starka magnetfält, själva principen i en transformator. Dessa fält stör övriga kretsen, speciellt ljud och bild som är känsligt för EM-störningar.
Genom att kapsla in Störningar i en faradays bur så blir den externa magnetfältet 0 och helt begränsat inuti buren istället för att störa resterande krets.

Brukar dock vara vanligare att kapsla in känsliga kretsar med plåtar istället för att gå på ursprungs-boven. T ex ligger det aluminiumfolie bakom skärmarna i laptops och mobiltelefoner.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja, kondensatorer är direkt kopplad till spänningen.

Laddning = Spänning * Kapacitet
Dock kanske inte alls relaterat till du pratar om

Låter som du komplicerar det, koppar ligger inte som direkt individuella atomer, lättare att modellera det som en kopparkanal med gemensamt elektronmoln då alla valens-elektroner egentligen är gemensamma inom kopparbanan.

Avstånden mellan atomerna varierar kraftigare och ökar även något mellan atomerna vid högre temperaturer och ger således en högre tröghet. Atomens uppbyggnad påverkar mindre utan det är kopparledningens gemensamma egenskaper som påverkas av temperaturen.
En ensam koppar-atom leder inte speciellt varierat oavsätt vilken temperatur den har liksom.

Ovanför? Antar du syftar på "shielding", detta pga stora inducerade strömmar ger starka magnetfält, själva principen i en transformator. Dessa fält stör övriga kretsen, speciellt ljud och bild som är känsligt för EM-störningar.
Genom att kapsla in Störningar i en faradays bur så blir den externa magnetfältet 0 och helt begränsat inuti buren istället för att störa resterande krets.

Brukar dock vara vanligare att kapsla in känsliga kretsar med plåtar istället för att gå på ursprungs-boven. T ex ligger det aluminiumfolie bakom skärmarna i laptops och mobiltelefoner.

tack! precis så jag antog att det var. tror trafon i mitt labbagg inte hade nån shielding...
kanske filtrerar dem bort störningarna sedan? det är ett Peaktech 6080.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ch1llone:

tack! precis så jag antog att det var. tror trafon i mitt labbagg inte hade nån shielding...
kanske filtrerar dem bort störningarna sedan? det är ett Peaktech 6080.

Du behöver bara skärmning om du har kretsar som är känsliga för EMS.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin