Permalänk
Avstängd

Alla spel har stuttering

Tjena har byggt ett system till min äldre bror.

GPU: Asus Directcu II GTX 770 2GB
CPU: AMD FX-6300
RAM: 4GB
Moderkort: Gigabye 970A-UD3
PSU: Fractal design 500W Essence.

Alla delar förutom moderkort, ram och grafikkort är nytt. Först var det ett GTX 460 i datorn men eftersom jag bytte upp mig till 780 Ti så fick min bror detta 770. När vi testade att spela Battlefield så är det en grov stutter som inte blir bättre (ibland sämre) av att sänka grafik inställningar. Detta händer på de andra få spel han har (NFS, Witcher, SWTOR etc). Tänkte att det kanske var gamla drivers som bråkade och avinstallerade först via 'Avinstallera ett program' och sedan med driver sweeper som ej verka funka så tog bort det manuellt. Det funkade fortfarande inte och tog en titt in i chassit. Såg att ena PCI-E sladden satt lös så tryckte in den och trodde det skulle funka. Det funka inte. CPU temps är normala, ibland ger datorn ifrån sig konstiga ljud, tror det är hårdisk eller CPU som låter. Vet verkligen inte vad problemet kan vara.. Har säkt runt på google och det som har fixat är antingen drivers eller att grafikkortet ej fick tillräckligt med ström men nu får den ju det. Ska testa och ominstallera windows och kolla så CPU'n sitter i ordentligt men ville kolla här först.

Permalänk
Medlem

Känns att det är på grund av att RAM-minnet tar slut, vilket bottleneckar hela datorn. Rekommenderar djupt att han uppgraderar RAM då 4GB är extremt magert.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Känns att det är på grund av att RAM-minnet tar slut, vilket bottleneckar hela datorn. Rekommenderar djupt att han uppgraderar RAM då 4GB är extremt magert.

njaa. Jag brukar ligga på snitt 5.5Gb ram och då har jag MASSOR igång och streamar till nas samtidigt som jag lirar wow med massor av addons. Om man bara kör igång ett spel ska 4Gb räcka.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Inaktiv

Prova att sätta fps limit, hjälper ibland..

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att stoppa i dina RAM-minnen i din bros dator och se om det blir någon skillnad. Just Battlefield mår väldigt bra av 8 GB RAM.

Har han normal FPS annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

njaa. Jag brukar ligga på snitt 5.5Gb ram och då har jag MASSOR igång och streamar till nas samtidigt som jag lirar wow med massor av addons. Om man bara kör igång ett spel ska 4Gb räcka.

Datorer använder RAM-minne beroende på hur mycket RAM som finns tillgängligt. Innan jag uppgraderade RAM från 8GB till 12GB så satt min RAM-användning alltid på 4-5GB med en massa program öppna, efter uppgradering sitter min dator nu nästan konstant på 8GB/12GB med samma mängd program. Program stryps alltså från att använda RAM vid höga RAM-belastningsnivåer lika fritt som, till exempel, när 50% RAM fanns tillgängligt. 4GB gör att RAM-användningen börjar strypas runt kanske, 3.5GB? Dock vet jag inte om det ligger i själva OS:et eller programmen i sig att alltid lämna kvar en viss mängd RAM som provisionering.

Tänk också på att det dedikerade grafikkortet också använder en viss mängd RAM-minne även fast den har sina dedikerade grafikminnen. I de flesta fallen är det väldigt lite, men vissa använder uppemot 1-2GB av RAM-minnet. Dock tror jag inte att detta är fallet för din brors dator.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Det är antingen RAM eller Processorn, Testa att sätta dit mer RAM och se om det löser sig annars kan ni testa och flasha till en nyare bios version eftersom det moderkortet är gammalt och de kanske fått lite bulldozer fixes för FX x1xx serien funkade litesdär men FX x3xx serien fungerar bättre

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Provade att sätta i mer ram från min dator (8gb) och problemet kvarstår. fps är normal för processor och grafikkort. När han först köpte datorn så fanns inte detta. Det uppstod för ett par veckor sedan men han har bara inte märkt det. Han lirade bara SWTOR (på 460) innan och då var det inga problem alls. Tog ut och bytte kylpasta på CPUn, samma problem. Moderkortet är FX ready. Temps på GPU och CPU är helt normala.

Permalänk
Medlem

Rätt grafikkort drivers? Testat att formaterat om?

Permalänk
Medlem

Har du nyligen uppdaterat utorrent och därmed fått med "epic scale"? Kolla om du har programmet på datorn, avinstallera det i så fall.

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Avstängd

Ominstallerade Windows och allt funkar. Precis som du sa Zaic så fanns det nåt som hette epicscale, jag tänkte för en sekund att det kunde vara det men antog sen att det bara va nån utility. Tack för hjälpen annars!