Permalänk
Medlem

Ny Dator. Budget ca 14k.

Tjenare allihopa! nu är det dags att köpa till sig en ny burk då jag sitter just nu på en väldigt utdaterad.
Min max budget ligger på ca 14k och jag tänkte använda datorn till typ allt. Spel främst, sociala medier, film, kommande plugg m.m.
Har satt ihop lite delar men undrar bara ifall det kan vara smartare att ändra något eller lägga till någon komponent som jag kanske har glömt.
Tack för alla tips o svar på förhand!

Permalänk
Medlem

Byt ut SSD'n (Kingston V300) mot en annan!

Ta ett moderkort med ett Z97 chipset så kan du överklocka cpu'n i framtiden, du har ju valt en överklockningsbar cpu (K-modell)
Välj hellre en WDC hårddisk än Seagate

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem

Ja hade också slängt på ett vettig processorkylare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Håller med om SSDn, Kingston V300 är inget vidare. Komplett verkar rekommendera den till allting, förmodligen har de många på lager och vill bli av med dem. T.ex. Samsung 850 EVO kostar ju 20 kr mer och är rejält bättre.

Permalänk
Medlem

Jag utgick från din kundvagn och gjorde lite förändringar.

1. Bytt Moderkort från mini ATX till vanligt ATX med Z97 chip så du kan överklocka.
2. 16 GB Ram behöver du inte idag om du mest ska spela. I värsta fall så kan man alltid köpa till mer RAM senare, men tvivlar på att det behovet kommer dyka upp. hög mhz är bra, men problemet är att de minnena har hög CL vilket är sämre. Summa summarum: RAM har typ ingen påverkan på din spelprestanda.
3. Bytt till bättre modell av SSD
4. Byt till bättre HDD
5. Komplett har just nu rea på 750 versionen av nätagget, så den är billigare än 650n. Många som inte gillar detta nätagget, det är en lite billigare modell (700kr är fortfarande mycket pengar) Det är ofta svårt att förklara och övertala någon att lägga 1000+ kr på ett nätagg, men det är värt det. Dina delar mår bättre i längden. PS: Håll koll på EVGA Supernova G2 750 eller 850. De går ofta i rea för 999:- Ser du det på rea så är det lätt värt det.
6. Ingen mening att ha en överklockningsbar porocessor ifall man inte har en bra kylare. Denna är sjukt bra för sina pengar. Nästa steg ligger runt 6-700kr och steget efter det så är man upp i typ 1300:-

Datorn du byggt var en nice dator. Min version fördelar om pengarna något för att öka kvaliteten på din dator och på så sätt så får du en lite mer problem fri dator

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Jag utgick från din kundvagn och gjorde lite förändringar.

1. Bytt Moderkort från mini ATX till vanligt ATX med Z97 chip så du kan överklocka.
2. 16 GB Ram behöver du inte idag om du mest ska spela. I värsta fall så kan man alltid köpa till mer RAM senare, men tvivlar på att det behovet kommer dyka upp. hög mhz är bra, men problemet är att de minnena har hög CL vilket är sämre. Summa summarum: RAM har typ ingen påverkan på din spelprestanda.
3. Bytt till bättre modell av SSD
4. Byt till bättre HDD
5. Komplett har just nu rea på 750 versionen av nätagget, så den är billigare än 650n. Många som inte gillar detta nätagget, det är en lite billigare modell (700kr är fortfarande mycket pengar) Det är ofta svårt att förklara och övertala någon att lägga 1000+ kr på ett nätagg, men det är värt det. Dina delar mår bättre i längden. PS: Håll koll på EVGA Supernova G2 750 eller 850. De går ofta i rea för 999:- Ser du det på rea så är det lätt värt det.
6. Ingen mening att ha en överklockningsbar porocessor ifall man inte har en bra kylare. Denna är sjukt bra för sina pengar. Nästa steg ligger runt 6-700kr och steget efter det så är man upp i typ 1300:-

Datorn du byggt var en nice dator. Min version fördelar om pengarna något för att öka kvaliteten på din dator och på så sätt så får du en lite mer problem fri dator

http://i57.tinypic.com/2hs9f1s.jpg

Kan du skriva länken till den kundvagnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipbillhall:

Kan du skriva länken till den kundvagnen?

Är på jobbet där det finns lite spärrar för nätsidor. Kan ni inte se bilden eller är det mest att du inte vill knacka in det manuellt?

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Är på jobbet där det finns lite spärrar för nätsidor. Kan ni inte se bilden eller är det mest att du inte vill knacka in det manuellt?

Tänkte bara om du hade den sparad, jag kan fixa det själv.

Permalänk

Det finns billigare RAM, 729kr känns lite dyrt.

T.ex http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/crucial-ballisti...