Ubuntu - lägga till stöd för VIA CPU

Permalänk
Medlem

Ubuntu - lägga till stöd för VIA CPU

Jag har en Ubuntuinstallation på USB-minne som jag skulle vilja få att funka på flera olika plattformar.

Jag har ett antal Lenovodatorer där den funkar, har två olika tunna klientmodeller från HP där T520 fungerar som har AMD CPU, men T510 som har VIA CPU inte fungerar. Jag tolkar det som att det saknas drivrutiner för VIA CPU och GPU för att det ska fungera?

Någon aning om hur jag installerar det i den installation jag redan har?
Ska fungera för dessa specifikationer:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/sm/WF06a/12454-12454-321...

Just nu testar jag med Beta 2 av Xubuntu 15.04 32bit, men det blir likadant på Ubuntu 14.04 t.ex.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Vad är det som inte fungerar? Startar inte installationen? Visas ingen bild?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Vad är det som inte fungerar? Startar inte installationen? Visas ingen bild?

Den börjar boota men ger ett felmeddelande om CPU som jag inte minns nu när jag inte sitter vid den klienten, men efter det så slocknar skärmen och går i sleepmode.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Den börjar boota men ger ett felmeddelande om CPU som jag inte minns nu när jag inte sitter vid den klienten, men efter det så slocknar skärmen och går i sleepmode.

Du skulle kunna prova att boota till textläget, följ dessa instruktioner: http://askubuntu.com/a/132983, men istället för att skriva "single" så skriver du "text".
Om Ubuntu då startar (till en TTY) så beror det högst troligen på att grafikkortet inte stöds som standard, och att du då behöver någon form av drivrutin.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Ubuntu har stöd för x86 https://help.ubuntu.com/community/SupportedArchitectures Alltså även stöd för VIA

Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk
Medlem

Tydligen inte. Så här säger den när man bootar. Samma USB-minne funkar bra på datorer och klienter med andra CPU's:

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Skumt, vet du exakt vilken modell du har? C7 C3 ?

Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille0x7c2:

Skumt, vet du exakt vilken modell du har? C7 C3 ?

VIA Eden X2 U4200 (1 GHz, 2 cores)

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

VIA Eden X2 U4200 (1 GHz, 2 cores)

Om du testat med Ubuntu x64, byt till x86, eller vice versa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traxton:

Om du testat med Ubuntu x64, byt till x86, eller vice versa.

Det är x86 jag använder för att et ska fungera med alla klienter. Jag vet också att x86 fungerar på denna CPU då en tidigare anställd redan fått detta att fungera med Ubuntu 10.04. Nu vet vi dock inte vad som gjorts för att fixa detta eller om det rent utav fungerade rakt av i Ubuntu 10.04, men det fungerar inte i 12.04, 14.04 eller 15.04 så något måste läggas till.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att du behöver kompilera en egen Linux-kärna och där välja att du vill ha stöd för VIA-CPU:er. Det skulle också kunna vara så att stödet är borttaget helt i nyare versioner av Linux, och att det är därför som äldre versioner fungerar.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tydligen inte. Så här säger den när man bootar. Samma USB-minne funkar bra på datorer och klienter med andra CPU's:

http://forumbilder.se/EB12H/20150416-162018.jpg

Normalt vis bruka kerneln dumpa en hel bunt debug meddelanden när den bootar men det ser fult ut så distributioner brukar boota med "quiet" flaggan vilket gör att bara felmeddelanden skrivs ut. De två raderna du får här är felmeddelanden dvs. kerneln har taggat de meddelandena med loglevel=KERN_ERR. I praktiken är de inga felmeddelanden utan bara varningar.

Meddelandet om microcode säger bara att kerneln inte kan uppdatera microcoden på denna cpun vilket inte är ett problem. Nästa meddelande säger att hårdvaran inte har stöd för platform communication channel vilket är en ACPI 5 feature.

Varför datorn inte bootar vet jag inte men det har troligen inget att göra med dessa meddelandena. Det sista meddelandet visar att systemd startar så jag gissar att felet beror på grafikdrivrutiner eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Normalt vis bruka kerneln dumpa en hel bunt debug meddelanden när den bootar men det ser fult ut så distributioner brukar boota med "quiet" flaggan vilket gör att bara felmeddelanden skrivs ut. De två raderna du får här är felmeddelanden dvs. kerneln har taggat de meddelandena med loglevel=KERN_ERR. I praktiken är de inga felmeddelanden utan bara varningar.

Meddelandet om microcode säger bara att kerneln inte kan uppdatera microcoden på denna cpun vilket inte är ett problem. Nästa meddelande säger att hårdvaran inte har stöd för platform communication channel vilket är en ACPI 5 feature.

Varför datorn inte bootar vet jag inte men det har troligen inget att göra med dessa meddelandena. Det sista meddelandet visar att systemd startar så jag gissar att felet beror på grafikdrivrutiner eller liknande.

Ja du har nog rätt i det du säger. Skillnaden i boot på denna tunna klient jämfört med en dator eller klient med annan hårdvara är att de andra datorerna slänger upp en fin xUbuntu logga medans den bootar, men det man ser på denna tunna klient är en väldigt enkel, ful och lågupplöst xubuntu logga medans den laddar och senare när desktopen eller loginskärmen normalt sett ska dyka upp så går istället skärmen i sleepmode, så det kan mycket väl ha med GPU drivrutiner att göra, men hur jag får in dom har jag ingen aning om.

Specsen säger GPU: VIA ChromotionHD 2.0

Om jag visste hur dessa skulle installeras så hade jag kunnat boota upp USB-minnet (som är persistent) på en annan dator och installera de drivrutiner som behövs och sedan stänga ner och flytta minnet till den tunna klienten och det borde funka.

Kan tillägga att googlar man på det så ska drivrutiner till detta ingår i paketet "OpenChrome" som redan är installerat från start, men uppenbarligen räcker inte det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

kan du prova att lagga in en 64 bitars version pa samma sticka och se vad den sager da?
Iom 12.04 blev det krav pa PAE support for 32bitars ubuntu (med standard kerneln) och ev stodjer inte VIA cpu:n det (eller det failas att bli detekterat), isf kan du lagga till en custom kernel for detta

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..