Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

LX-100, A6000, A7000?

Som titeln lyder har jag tittat på dessa kameror. Har fått för mig att jag vill ha 4K filmmöjligheter så då talar det för LX-100:an. Å andra sidan "låser" man sig ju lite då det inte går att byta lins på denna vilket det gör på A6000 men den saknar 4K för film. Det ryktas ju dock om att A7000 snart släpps med denna möjlighet så jag känner mig något kluven. Vad talar för samt emot de olika kamerorna för er som kanske har någon av dem? Har givetvis kollat diverse tester på nätet men har inte fått "klämt" på någon själv så vill fråga er som kanske kan ge ett bättre svar "first hand"

Permalänk
Medlem

Du kan ju se det som att ett objektiv med stabilisering som motsvarar 24-70 1.7-2.8 till sony skulle kosta minst 10 000 kr.
Om du verkligen vill ha 4K och utbytbara objektiv så är det imo GH4 men framförallt Samsung NX1 du borde spana på.

Har lite reviews och filmer från LX100 och NX1 på min youtube.
GH4 är samma kamera i mångt och mycket som LX100, samma kvaltet i 4K (fast något så bra objektiv finns inte i dagsläget till GH4 utan man får köpa flera).

Permalänk

Precis som Nisse-Tuta säger så kan kostnaden för ett vettigt objektiv dra iväg om man även räknar in det i budgeten. Har själv en FZ1000 som presterar som LX-100'an på många sätt och är mycket nöjd med vad det ger. Och en glugg på 28-400(9.1-146) 2.8-4.0 hade kostat ganska mycket

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Tackar ödmjukast för era svar, var precis denna rådgivning jag behöver. Är en amatör inom foto men vill gärna börja någonstans och vill ju inte ha "skit" då prylbögen i mig får fnatt med sämre kit heh. Har faktiskt tittat på dina reviews Nisse-Tuta, speciellt om lx-100:an och där fick du mig såld direkt, ja i alla avseende förutom just vidare utrustning då man är fast med linsen i sig. Dock ni som vet bättre ger ju en fällande poäng att oavsett så hamnar man i väldigt höga summor om man skall nå liknande prestanda i lösa gluggar. Så det lutar väl åt lx-100 om det inte är så att man ska vänta för nya modeller? Eller "oroar" jag mig i onödan, ska jag slå till direkt?

Permalänk
Medlem

Det kommer alltid nya modeller med minimal förändring. Att lägga till 4K eller liknande funktion är en ganska stor sak. Jag hade slagit till om du är nöjd med LX100 som den är.

Om du ska filma och vill att video ska bli bra och vill kunna skapa dig små filmer som har korrekt motionblur och leka med DOF med 1/50 slutartid i 25p så råder jag dig att investera i ett bra ND-filter till kameran från start. Det finns variabla sådana av olika märken (titta på de lite dyrare) som du nog vill ha.

Valet är ditt. Jag hade, om jag jagade kompaktkamera med 4K köpt LX100 eller ännu hellre lagt 1k till och köpt LX100 fast i märket Leica

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Precis, kameror kommer hela tiden. Lx100 kommer vara med i matchen ett bra tag till.