MSI HD 7990 blir extremt varmt i GTA V

Permalänk

MSI HD 7990 blir extremt varmt i GTA V

hejsan!

När jag spelar GTA V så blir min GPU väldigt varm och den kan nästan bli att jobba på 100%, ena GPU "kärnan" jobbar på runt 80% och blir upp till 90 grader medans den andra kärnan kan hoppa mellan 0%, 50% och 100% under 1 sekund (I GTA: Online)

vad kan dehär bero på?
min brors 280x blir inte alls lika varmt och jag har ju 2 st 280x i min HD 7990

någon annan 7990 ägare med liknande problem? eller är det bara GTA V som är fett dåligt optimerat för dual-linked GPUs?

edit: jag har tankat Catalyst 15.4 som ska optimera GPUs för GTA V. sen har jag original inställningar i BIOS. Temperaturen är ganska underlig och är nästa värre under cutscenes än när man faktiskt spelar

Permalänk
Medlem

80 grader är helt normalt för det kortet. Så hur går fläkten? på 100%?
Hur är resten av din dator med kylning? Blir kanske varmt i din dator?

Hur är det i andra spel btw?

Har du en extra skärm kopplad till datorn?
Har du det så kör två GPU-Z samtidigt som du spelar och ser på värdena.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

har en i7 2600k med after market fläkt, kör 1 skärm och i andra spel blir den inte alls så farligt varm typ CSGO i 300 FPS är fläktarna ganska tysta. Fick ner temperaturen en del när jag stängde av MSAAn, läste att man kan dra ner memory clock mhz till 1300 (stället för 1500) så det ska jag prova.

före jag stängde av MSAAn gick fläktarna nästan på 100% och tempen var nån grad över 85C

Permalänk

Tror dom klarar en liten bit över 90 grader med. Känt för att bli väldigt varm

Permalänk
Master of Overkill

För att CS:GO är CPU baserat

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Har du några separata fläktar i chassit? Det kan nämligen hjälpa en hel del om man har både in- och utblås.

Permalänk

jag har nog en hel del fläktar, 2 insug fläktar fram på chassit, 1 insug på sidan, 1 stor(14 cm tror jag) utblås uppe på, och en mindre utblås på baksidan.(jag byggde ej burken så jag känner inte till exakta storlekarna och jag vet inte riktigt vad som är del av chassit och vad som är "extra tillsat")

Har dock ett utrymme för en till 14cm för utblåsning på toppen som jag kanske borde utnyttja.
Mitt case är en fractal design core 2500

Permalänk

ser ingen anledning att klaga för att gpun får jobba skiten ur sig det är väl det man vill?

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TigerToaster:

jag har nog en hel del fläktar, 2 insug fläktar fram på chassit, 1 insug på sidan, 1 stor(14 cm tror jag) utblås uppe på, och en mindre utblås på baksidan.(jag byggde ej burken så jag känner inte till exakta storlekarna och jag vet inte riktigt vad som är del av chassit och vad som är "extra tillsat")

Har dock ett utrymme för en till 14cm för utblåsning på toppen som jag kanske borde utnyttja.
Mitt case är en fractal design core 2500

Testa vända på fläkten i chassi-dörren så den blåser ut istället. Teoretiskt sett bord den ta ut den varma luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TigerToaster:

jag har nog en hel del fläktar, 2 insug fläktar fram på chassit, 1 insug på sidan, 1 stor(14 cm tror jag) utblås uppe på, och en mindre utblås på baksidan.(jag byggde ej burken så jag känner inte till exakta storlekarna och jag vet inte riktigt vad som är del av chassit och vad som är "extra tillsat")

Har dock ett utrymme för en till 14cm för utblåsning på toppen som jag kanske borde utnyttja.
Mitt case är en fractal design core 2500

Du behöver inte oroa dig för dina temperaturer. Kortet brukar vanligtvis ligga runt 80°C. Men visst finns det ett antal saker du kan göra för att sänka temperaturen. Börja med att damma av fläktar/chassit och installera en fläkt i toppen för utblås om du vill. Sedan kan du skapa en egen fläktkurva om du inte känner att datorn låter för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Testa vända på fläkten i chassi-dörren så den blåser ut istället. Teoretiskt sett bord den ta ut den varma luften.

Fläkten i sidopanelen rekommenderas alltid att ha som inblås mot grafikkortet så att man får ett ökat luftflöde mot grafikkortet. Annars blir det som en dragkamp mellan den och fläktarna på grafikkortet. Utblås placeras effektivast i toppen och där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Fläkten i sidopanelen rekommenderas alltid att ha som inblås mot grafikkortet så att man får ett ökat luftflöde mot grafikkortet. Annars blir det som en dragkamp mellan den och fläktarna på grafikkortet. Utblås placeras effektivast i toppen och där bak.

Kostar ju inget att prova...

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Testa vända på fläkten i chassi-dörren så den blåser ut istället. Teoretiskt sett bord den ta ut den varma luften.

jag testa och GPUn blir varmare då eftersom varm luft stiger så man bör ha kall luft i botten och dra luften igenom datorn och sen blåsa ut från toppen.

Jag drog ner memory clock mhz från 1500 till 1200 och core clocken från 1000 till 800 och datorn blir bra mycket svalare nu samtidigt som jag inte har tappat en ända FPS (kör dock med V sync på 60fps).