Är bloodborne värt det?

Permalänk

Är bloodborne värt det?

tjena. Jag ska köpa mig ett nytt spel. Har funderat på bloodborne. Jag har inte spelat dom tidigare souls spelen. Ni som har spelat det. Är det ett bra köp?

Permalänk
Medlem

Det tycker jag absolut, väldigt underhållande spel.
Var bara redo på att det är svårt, du kommer säkert känna att du vill slänga ut ps4an genom fönstret då och då

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Om du redan har en PS4 så är Bloodborne värt det. Det är ett bra spel men inte så bra som Demon Souls eller Dark Souls 1 i min mening. Om du har en PS3 borde du spela dom i stället.

Det kommer troligen någon expansion / DLC bullshit till Bloodborne snart som du kanske vill vänta på. Bloodborne har väldigt lite content om man jämför med de tidigare spelen. Det finns t.ex. bara 15 vapen i Bloodborne jämfört med runt 60 vapen i Demon Souls. Mer vapen är inte nödvändigtvis bättre men det verkar ändå som om dom kapat bort en hel del content för en framtida DLC. Bloodborne Remastered: Scholar of the first blood, som du antagligen förväntas betala fullpris för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Om du redan har en PS4 så är Bloodborne värt det. Det är ett bra spel men inte så bra som Demon Souls eller Dark Souls 1 i min mening. Om du har en PS3 borde du spela dom i stället.

Det kommer troligen någon expansion / DLC bullshit till Bloodborne snart som du kanske vill vänta på. Bloodborne har väldigt lite content om man jämför med de tidigare spelen. Det finns t.ex. bara 15 vapen i Bloodborne jämfört med runt 60 vapen i Demon Souls. Mer vapen är inte nödvändigtvis bättre men det verkar ändå som om dom kapat bort en hel del content för en framtida DLC. Bloodborne Remastered: Scholar of the first blood, som du antagligen förväntas betala fullpris för.

Finns även Dark Souls II - Scholar of the First Sin Edition till ps4. Bra pris då jag tror det är huvudspelet och alla dlc som kom till ds2 så det är ett komplett spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Finns även Dark Souls II - Scholar of the First Sin Edition till ps4. Bra pris då jag tror det är huvudspelet och alla dlc som kom till ds2 så det är ett komplett spel.

Jag utelämnade Dark Souls 2 med flit. Dark Souls 2 är sämre än Bloodborne och mycket sämre än Demon och Dark Souls. Det är inte ett dåligt spel egentligen men jämfört med de tidigare spelen i serien var Dark Souls 2 en besvikelse.

Den här videon behandlar ämnet på ett bra vis (med spoilers).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Jag utelämnade Dark Souls 2 med flit. Dark Souls 2 är sämre än Bloodborne och mycket sämre än Demon och Dark Souls. Det är inte ett dåligt spel egentligen men jämfört med de tidigare spelen i serien var Dark Souls 2 en besvikelse.

Den här videon behandlar ämnet på ett bra vis (med spoilers).
https://www.youtube.com/watch?v=UScsme8didI

Dold text

Jag misstänkte det och jag håller med om att det är sämre än ds1 (demon souls har jag bara kort erfarenhet av så kan inte uttala mig om det), men tycker ändå det är bra och spelvärt och då det finns till ps4 och då folk skrev bb saknade innehåll så är iaf ds2 till ps4 komplett med alla dlc som kommit etc.
Men håller helt med dig att ds1 var bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Jag utelämnade Dark Souls 2 med flit. Dark Souls 2 är sämre än Bloodborne och mycket sämre än Demon och Dark Souls. Det är inte ett dåligt spel egentligen men jämfört med de tidigare spelen i serien var Dark Souls 2 en besvikelse.

Den här videon behandlar ämnet på ett bra vis (med spoilers).
https://www.youtube.com/watch?v=UScsme8didI

dark souls 2 kanske är ett sämre spel än ettan men det är fortfarande ett väldigt bra spel.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusolssone:

tjena. Jag ska köpa mig ett nytt spel. Har funderat på bloodborne. Jag har inte spelat dom tidigare souls spelen. Ni som har spelat det. Är det ett bra köp?

Alltid svårt att svara på eftersom inte alla har samma smak när det gäller spel. I grunden är det ett Action/Adventure spel med level-up/rpg element med väldigt svag story/berättelse som vägleder dig, men inte riktigt det som gör spelet.

Det bästa rådet jag skulle kunna ge är att kolla kanske ett par lets-play episoder av Bloodborne på youtube och kolla om det skulle vara ett spel som du skulle tycka vara roligt att spela för jag skulle nog säga att det är ett bra köp i sånt fall.

Om du gillar rpg's och kanske inte har råd att köpa så mycket spel så kanske det skulle vara bättre att vänta 3 veckor och skaffa Witcher 3 på PS4 istället.

Permalänk

Tack för alla svar. Har både ps4 samt 3. Pengar till spel är inga problem så följde första rådet i tråden och köpte mig bloodborne. Helt fantastiskt än så länge. Blir witcher 3 med när det släpps. Tack för alla svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusolssone:

Tack för alla svar. Har både ps4 samt 3. Pengar till spel är inga problem så följde första rådet i tråden och köpte mig bloodborne. Helt fantastiskt än så länge. Blir witcher 3 med när det släpps. Tack för alla svar.

Har du ps3 är ju dark souls 1 en given klassiker om du kan tänka dig att ge gamle 3an en chans till
Dock har jag hört att BB har snabbare tempo så kanske känns slött och ointressant att gå tillbaka till ds1?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Storyn är tydligare (och på många sett "jobbigare") än i de tidigare spelen.
Det de gjort med stridsmekaniken gör att den är enklare att ta till sig.
Vad gäller längd på spelet så är det ett sånt spel som du kan dra igenom på några timmar om du kan det men som har tagit mig som souls veteran nån stans mellan 40 och 50 timmar att ta mig igenom (men då håller jag på och letar lore, levlar upp andra vapen, co-opat ner några bossar och sånt, inte bara nött progress).

Jag skulle säga att det är det bästa spelet att börja med, så kan du ta dig vidare till dark souls 1 om du gillar vad det har att ge.

Permalänk
Medlem

I Bloodborne så är animationerna snabbare så strid flyter på lite bättre plus att endurance är värd lite mindre än i dark souls serien efter de tog bort hur tung man är. Många Dark Souls veteraner som har lagt typ 1000+ timmar på spelet tycker dock att Dark Souls var svårare än Bloodborne, men kan givetvis bero på att de är så vana med själva svårighetsgraden och hur strids systemet fungerar.

Och ja du kan klara Bloodborne på typ 8-12 timmar, beror på hur mycket du gör i spelet. Jag har hört att det skall finnas typ 18st unika bossar i spelet inklusive chalice dungeon online delen, men många kan klara Bloodborne med att bara döda kanske 8st. Så är du ute efter att hitta allt och göra allt och även spela om i Newgame+ så kan du lägga 50+ timmar på spelet.