Permalänk
Medlem

Reseobjektiv till Panasonic G6

Hej!

Om lite drygt en månad ska jag till Island och vandra i två veckor. Till denna resa tänker jag givetvis ta med min kamera (Panasonic G6) och nu är frågan vilka objektiv som jag borde ta med mig. Eftersom jag ska vandra med tält så vill jag kunna hålla nere utrustningen så mycket som möjligt och helst inte resa med fler än tre objektiv.

Jag har idag:
1. Panasonic 14 mm 2.5
2. Panasonic PZ 14-42 mm 3.5-5.6
3. Panasonic 35-100 mm 4.0-5.6
4. Olympus 45 mm 1.8

Rent spontant funderar jag på att skippa mitt 14-42-objektiv och ta med övriga. 14 mm och 35-100 mm för foton längs med vandringen och Olympus-objektivet som ett mer ljusstarkt alternativ på kvällen. Anledningen till att jag funderar på att hoppa över 14-42-objektivet är att jag aldrig blir riktigt nöjd med bildresultaten från detta objektiv.

Skulle det vara ett bättre alternativ att skaffa ex. Panasonic 20 mm 1.7 eller Olympus 25 1.8 för att täcka upp glappet som uppstår om jag lämnar min normalzoom hemma? Och kommer mitt 14 mm-objektiv räcka för att ta tillräckligt trevliga landskapsbilder?

Tack så mycket på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit allihop eftersom de är små.
Men om du vill banta hade jag tagit de två fasta.
14/2.5 för att det är så sjukt litet och bra på fjället för lite vida landskap.
45/1.8 för att det är snorskarpt, stor bländare och lite tele. Perfekt för bullriga närbilder på fjällripor eller vad du nu ska titta på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag hade tagit allihop eftersom de är små.
Men om du vill banta hade jag tagit de två fasta.
14/2.5 för att det är så sjukt litet och bra på fjället för lite vida landskap.
45/1.8 för att det är snorskarpt, stor bländare och lite tele. Perfekt för bullriga närbilder på fjällripor eller vad du nu ska titta på

Tack för det snabba svaret! Du tror alltså inte att jag skulle tjäna något på ex. köpa ett Pansonic 20 mm 1.7 som ett skarpare och mer ljusstarkt alternativ till normalzoomen?

Permalänk
Medlem

Alltså 20/1.7 är mitt absoluta favorit objektiv på m4/3. Men jag tror du såklart "klarar" dig utan.
Men skulle du köpa 20/1.7 så misstänker jag att det kommer sitta på hela resan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Alltså 20/1.7 är mitt absoluta favorit objektiv på m4/3. Men jag tror du såklart "klarar" dig utan.
Men skulle du köpa 20/1.7 så misstänker jag att det kommer sitta på hela resan.

Haha! Jag får se hur det blir. Hittar jag ett någorlunda billigt begagnat kanske jag slår till.

Permalänk

I såna där lägen skulle man ju vilja ha ett skarpt zoomobjektiv så man slipper krångla med packningen om man vill byta objektiv. Ha ett för alla lägen hela tiden, snabbt och smidigt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

I såna där lägen skulle man ju vilja ha ett skarpt zoomobjektiv så man slipper krångla med packningen om man vill byta objektiv. Ha ett för alla lägen hela tiden, snabbt och smidigt.

Absolut. Tyvärr ligger Panasonic 12-35 2.8 rätt långt över budget...